ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Havacılık Yönetimi (İngilizce)SERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
POL6203 World Political History I 0 Güz
3 0 3 6
Dersin Türü: University Elective
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi HAKKI BAŞGÜNEY
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Dr. Öğr. Üyesi HAKKI BAŞGÜNEY
Dersin Kategorisi: Yetkinlik Geliştirme (Üniversite Seçmeli)

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersi amacı 19. yüzyılın sonlarından 20. yüzyılın sonlarına kadar olan dönemde dünya siyasi tarihinin temel gelişimlerini, ideolojilerin evrimini ve küresel güç dinamiklerini tanıtmaktır. Modern siyasi sistemlerin (demokrasi, otoriterlik, sosyalizm) oluşumunu, dünya savaşlarını, dekolonizasyonu ve Soğuk Savaş’ı incelemek amaçlamaktadır. Ders, günümüz siyasi yapılarına tarihsel bir perspektif sunmayı hedefler.

Dersin İçeriği: 19. yüzyılın sonlarında milliyetçilik ve emperyalizmin yükselişi.
Birinci Dünya Savaşı ve sonuçları (Versay Antlaşması, Milletler Cemiyeti).
Totaliter rejimlerin ortaya çıkışı (faşizm, komünizm).
İkinci Dünya Savaşı ve küresel güç dengelerindeki değişim.
Soğuk Savaş: İdeolojik çatışmalar, vekalet savaşları, nükleer yarış.
Dekolonizasyon ve yeni ulus-devletlerin oluşumu.
Küreselleşme ve neoliberalizmin yükselişi.
yüzyılın sonunda demokrasi ve otoriterlik arasındaki gerilimler.

Derse Özgü Kurallar

Genel Kurallar
Katılım: Derslerin %70’ine katılım zorunlu.
Sınıf Davranışı: Saygılı ortam zorunlu. Ders sırasında telefon kullanımı yasak.
Sınavlar: Ara ve final sınavlarda kopya disiplin cezasına tabidir.
Ders İçeriğine Özgü Kurallar
Okuma: Haftalık okumalar (Modern Dünya Tarihi, Duiker & Spielvogel) tamamlanmalı, tartışmalara hazırlık yapılmalı.
Ödev/Sunum: Her öğrenci bir sunum (10-15 dk) ve bir analitik ödev (500 kelime) teslim edecek (ör. Versay Antlaşması’nın etkileri).
Grup Çalışması: Tartışmalar ve vaka analizleri (ör. Soğuk Savaş) için eşit katkı beklenir.




Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Dünya siyasi tarihinin temel olaylarını ve bunların küresel etkilerini açıklayabilir.
  2) Modern siyasi sistemlerin gelişimini ve farklarını analiz edebilir.
  3) İdeolojilerin siyasi olaylar üzerindeki etkilerini değerlendirebilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Birincil kaynakları inceleyerek tarihsel belgeleri eleştirel bir şekilde yorumlar.
  2) Tarihsel süreçler üzerine yazılı ve sözlü olarak argüman geliştirebilir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Geçmiş siyasi olayların günümüz uluslararası ilişkiler ve siyasi yapılar üzerindeki etkilerini tartışabilir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Giriş: Modern Siyasi Tarihin Kapsamı Palmer, R. R., Colton, J., & Kramer, L. (2014). A History of the Modern World (10th ed.). New York, NY: McGraw-Hill Education. (Chapter 1: Historical Analysis) Duiker, W. J., & Spielvogel, J. J. (2016). Modern Dünya Tarihi (Çev. H. İnalcık). Ankara: İmge Kitabevi. (Bölüm 1: Tarihsel Analiz ve Kavramlar)
2) Modern siyasi tarihin tanımı, temel kavramlar (milliyetçilik, ideoloji, küresel hegemonya), tarihsel analiz yöntemleri. Findley, C. V., & Rothney, J. A. (2011). Twentieth-Century World (7th ed.). Boston, MA: Houghton Mifflin. (Chapter 1: Introduction) Sander, O. (2015). Siyasi Tarih: İlkçağlardan Günümüze. Ankara: İmge Kitabevi. (Bölüm 1: Siyasi Tarihe Giriş)
3) 19. Yüzyıl Sonu: Milliyetçilik ve Emperyalizm Avrupa’da milliyetçilik (Almanya ve İtalya’nın birleşmesi), Palmer, R. R., Colton, J., & Kramer, L. (2014). A History of the Modern World. New York, NY: McGraw-Hill Education. (Chapter 15: Nationalism) Hobsbawm, E. (1987). The Age of Empire: 1875–1914. London, UK: Weidenfeld & Nicolson. (Chapter 2: Imperialism) İnalcık, H. (Ed.). (2008). Emperyalizm ve Milliyetçilik. İstanbul: Timaş Yayınları. (Bölüm 2: 19. Yüzyıl Milliyetçiliği)
4) Sömürgecilik (Afrika ve Asya’nın paylaşımı). Lowe, N. (2017). 20. Yüzyıl Dünya Tarihi (Çev. M. Harmancı). İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları. (Bölüm 1: Emperyalizm)
5) Birinci Dünya Savaşı ve Sonuçları Savaşın nedenleri, Versay Antlaşması (1919), Milletler Cemiyeti’nin kuruluşu, yeni ulusal sınırlar. Keylor, W. R. (1998). The legacy of the Treaty of Versailles. Journal of Modern History, 70(3), 467-496. The World at War [Documentary]. (1973). BBC. (Episode 1: World War I) Aydın, M. (2004). Versay Antlaşması’nın uzun vadeli etkileri. Tarih ve Toplum Dergisi, 41(2), 45-60. Birinci Dünya Savaşı: Ateş Çemberi [Belgesel]. (2014). TRT Belgesel.
6) Savaşın nedenleri, Versay Antlaşması (1919), Milletler Cemiyeti’nin kuruluşu, yeni ulusal sınırlar. Treaty of Versailles. (1919). The Avalon Project, Yale Law School: https://avalon.law.yale.edu/subject_menus/versailles_menu.asp Versay Antlaşması Metni. (1919). (Çev. A. Şenel). Türkiye Büyük Millet Meclisi Kütüphanesi, Çevrimiçi Arşiv.
7) Devrimler ve Yeni İdeolojiler Findley, C. V., & Rothney, J. A. (2011). Twentieth-Century World. Boston, MA: Houghton Mifflin. (Chapter 3: Ideologies) Lowe, N. (2017). 20. Yüzyıl Dünya Tarihi. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları. (Bölüm 3: Komünizm ve Liberalizm)
8) Vize
9) Rus Devrimi (1917), komünizmin yükselişi, liberalizm ve sosyalizmin çatışması. Palmer, R. R., Colton, J., & Kramer, L. (2014). A History of the Modern World. New York, NY: McGraw-Hill Education. (Chapter 16: Russian Revolution) Duiker, W. J., & Spielvogel, J. J. (2016). Modern Dünya Tarihi. Ankara: İmge Kitabevi. (Bölüm 23: Rus Devrimi)
10) Totaliter Rejimler: Faşizm ve Nazizm Findley, C. V., & Rothney, J. A. (2011). Twentieth-Century World. Boston, MA: Houghton Mifflin. (Chapter 4: Totalitarianism) Hitler’s Speeches. (1933). The Avalon Project, Yale Law School: https://avalon.law.yale.edu/subject_menus/hitler.asp Sander, O. (2015). Siyasi Tarih: İlkçağlardan Günümüze. Ankara: İmge Kitabevi. (Bölüm 10: Totaliter Rejimler) Mussolini’nin Konuşmaları. (Çev. H. Kaya). Ankara Üniversitesi Dijital Arşiv.
11) Büyük Buhran ve Siyasi Krizler Palmer, R. R., Colton, J., & Kramer, L. (2014). A History of the Modern World. New York, NY: McGraw-Hill Education. (Chapter 17: Great Depression) The Avalon Project. (2020). 20th Century Documents. New Haven, CT: Yale Law School. (Economic Reports, 1929) Duiker, W. J., & Spielvogel, J. J. (2016). Modern Dünya Tarihi. Ankara: İmge Kitabevi. (Bölüm 24: Büyük Buhran) TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları. (2020). 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Üzerine Çalışmalar. Ankara: TÜBİTAK. (Bölüm: Ekonomik Krizler)
12) II. Dünya Savaşı Findley, C. V., & Rothney, J. A. (2011). Twentieth-Century World. Boston, MA: Houghton Mifflin. (Chapter 5: World War II) United Nations Charter. (1945). United Nations: https://www.un.org/en/about-us/un-charter Lowe, N. (2017). 20. Yüzyıl Dünya Tarihi. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları. (Bölüm 5: İkinci Dünya Savaşı) Birleşmiş Milletler Şartı. (1945). (Çev. A. Şenel). Türkiye Büyük Millet Meclisi Kütüphanesi, Çevrimiçi Arşiv.
13) II. Dünya savaşı devam United Nations Charter. (1945). United Nations: https://www.un.org/en/about-us/un-charter Birleşmiş Milletler Şartı. (1945). (Çev. A. Şenel). Türkiye Büyük Millet Meclisi Kütüphanesi, Çevrimiçi Arşiv.
14) Genel Tekrar
15) Final Sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Frieden, J. A., Lake, D. A., Schultz, K. A., Hyde, S. D., & Rickard, S. (2024). World politics: Interests, interactions, institutions (4th ed.). W. W. Norton & Company.


Diğer Kaynaklar: Arendt, H. (2017). The origins of totalitarianism (New ed.). Harcourt. (Original work published 1951)
Bentley, J. H., & Ziegler, M. E. (2018). Traditions & encounters: A global perspective on the past (7th ed.). McGraw-Hill Education.
Bova, R. (2021). How the world works: A brief introduction to political science (6th ed.). Routledge.
Brands, H. (2022). The new makers of modern strategy: From the ancient world to the digital age. Princeton University Press.
Harari, Y. N. (2015). Sapiens: A brief history of humankind. Harper.
Jervis, R. (2017). Perception and misperception in international politics (New ed.). Princeton University Press. (Original work published 1976)
McNeill, W. H., & McNeill, J. R. (2003). The human web: A bird's-eye view of world history. W. W. Norton & Company.


Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Havacılık yönetimine dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklayabilme
2) Temel işletme fonksiyonlarını ve işletme süreçlerini uygulayabilme
3) Havayolu şirketlerindeki uçuş operasyonlarını, havaalanı sistemlerini ve havaalanı yer hizmetlerini, hava kargo ve tehlikeli madde taşımacılığı ile ilgili süreçleri planlayabilme
4) Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgileri uygulayabilme
5) Yolcu hizmetlerini ile ilgili problemleri çözebilme
6) Havacılık kanunu ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuat ve düzenlemeleri uygulayabilme
7) Havacılık emniyet ve güvenliği ve hava trafik kontrol servislerini her alanda uygulayabilme
8) Uçak yüklemelerinde yük ve denge hesaplarını yapabilme
9) Havacılık seyrüsefer sistemlerini açıklayabilme
10) Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alabilme ve gerektiğinde liderlik yapabilme
11) Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendirebilme
12) Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanabilme (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde).

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Okuma
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 15.00
Ara Sınavlar 1 % 35.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 7 13 91
Sunum / Seminer 1 5 5
Proje 0 0 0
Ödevler 1 10 10
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 148
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 2 4
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 8
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 156
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 6