DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ORY106 | Türk Dili II | 1 | Bahar | 2 | 0 | 2 | 3 |
Dersin Türü: | Zorunlu |
Dersin Düzeyi: | Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Uzaktan Eğitim |
Dersin Koordinatörü: | Öğretim Görevlisi ÖNDER YERAL |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
|
Dersin Kategorisi: |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri ve tarihi, gelişiminin belirlenmesi, Türk dilinin yapı özelliklerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Bu derste öğrenciye hazırlıklı konuşma ( konferans, münazara, mülakat, okuduğu bir eseri tanıtma) türleri kavratılır. Öğrencilerin diğer alanlarda da sağlam, dengeli, bağımsız ve sistemli düşünme alışkanlığı; araştırma, tartışma, değerlendirme ve oluşturma gücü kazandırılır. Okumanın vazgeçilmez bir ihtiyaç ve zevk olduğu benimsetilir ve okuma alışkanlığı kazandırılır. Bu derste öğrenciye hazırlıklı konuşma ( konferans, münazara, mülakat, okuduğu bir eseri tanıtma) türleri kavratılır. Öğrencilerin diğer alanlarda da sağlam, dengeli, bağımsız ve sistemli düşünme alışkanlığı; araştırma, tartışma, değerlendirme ve oluşturma gücü kazandırılır. Okumanın vazgeçilmez bir ihtiyaç ve zevk olduğu benimsetilir ve okuma alışkanlığı kazandırılır. Bu derste öğrenciye hazırlıklı konuşma ( konferans, münazara, mülakat, okuduğu bir eseri tanıtma) türleri kavratılır. Öğrencilerin diğer alanlarda da sağlam, dengeli, bağımsız ve sistemli düşünme alışkanlığı; araştırma, tartışma, değerlendirme ve oluşturma gücü kazandırılır. Okumanın vazgeçilmez bir ihtiyaç ve zevk olduğu benimsetilir ve okuma alışkanlığı kazandırılır. |
UE |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Dünya dilleri ile Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri hakkında bilgi sahibi olur. |
||
2) Türk Dilinin tarihi gelişimi hakkında bilgi sahibidir. |
||
3) Türk Dilinin ses ve yapı özelliklerini kavrar. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Dünya dilleri içerisinde Türk dilinin yerini ve tarihi gelişimini saptar. |
||
2) Karşılaştığı kelimeleri yapı bakımından tahlil eder. |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Sorumluluk sahibi bir birey olarak yetişir. |
||
2) Okuduğunu tahlil eder, karşısındakine doğru biçimde aktarır. |
||
3) Yazılı ve sözlü olarak kendini doğru ifade eder. |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Türk Dili II dersininin amacı Bilgilendirici bir metni inceleme Yazılı anlatım@ Haber Röportaj Tartışma | - | |
2) | Sözlü Anlatım İyi bir konuşmanın özellikleri Karşılıklı Konuşma Türleri | - | |
3) | Düşünme Yöntemi Karşılaştırma Yazı Türü@ Mektup Mektup İnceleme Dil Bilgileri Yeryüzündeki Diller | - | |
4) | Düşünceyi Geliştirme Yolları 1 Tanımlama Örnekleme Dil Bilgileri Türkiye Türkçesi-Tarihsel Gelişim | - | |
5) | Anlatım Biçimleri 1 Açıklayıcı Anlatım Hazırlıklı Konuşma | ||
6) | Konferans Öyküleyici Anlatım Kurgulaycı Bir Metnin Özellikleri | ||
7) | Topluluk Karşısında Konuşma Eleştiri Gezi Yazısı Anı | ||
8) | ARA SINAV | ||
9) | Tartışmacı Anlatım Betimleyici Anlatım Düşünceyi Geliştirme Yolları 2 Düşünce Salkımı | ||
10) | Özyaşamöyküsü Özgeçmiş (CV) Sözlü Anlatım Münazara | ||
11) | Düşünceyi Geliştirme Yolları 3 Beyin Fırtınası Dil Bilgileri Türkçenin Sözdizimi | ||
12) | Düşünme Yöntemi Karşıt Görüş Oluşturma İş Mektupları Resmî Mektuplar Dil Bilgileri Anlambilim I | ||
13) | Açıkoturum uygulama Düşünceyi Geliştirme Yolları 4 Tanık Gösterme ve Alıntı Yapma Dil Bilgileri | ||
14) | Söylev Düşünceyi Geliştirme Yolları 5 Düşgücünü Kullanma İstatistiklerden Yararlanma Rapor YazmaTeknikleri | ||
15) | Bilimsel Yazı Yazma Kuralları Dipnot - Kaynakça Dil Bilgileri Türkçe Kullanımındaki Yanlışlıklar Ödev | ||
16) | YARIYIL SONU SINAVI |
Ders Notları / Kitaplar: | Çotuksöken, Yusuf , Yüksekokullar ve Meslek Yüksekokulları için Türk Dili Dersleri 2, İstanbul: Papatya Yayınları, 2008. Adalı, Oya, Anlamak ve Anlatmak, İstanbul 2003. Akerson, Fatma Erkman, Dile Genel Bir Bakış, İstanbul 2000. Aksan, Doğan, Her Yönüyle Dil- Ana Çizgileriyle Dilbilim, 3 cilt Ankara 1997-1980. Aksoy, Ömer Asım, Dil Yanlışları, İstanbul 1991. Çotuksöken, Yusuf, Üniversite Öğrencileri İçin Uygulamalı Türk Dili, İstanbul 2005. Demircan, Ömer, İletişim ve Dil Devrimi, İstanbul 2000. Ergin, Muharrem, Türk Dil Bilgisi, İstanbul 1968. İmla Kılavuzu, TDK, Ankara 2000 Özdemir, Emin, Sözlü ve Yazılı Anlatım Sanatı-Kompozisyon, İstanbul 1983. Özdemir, Emin, Yazı ve Yazınsal Türler, İstanbul 1981. Özel, Sevgi-Neşe Atabay, Sözcük Türleri I, İstanbul 2003. Özkırımlı, Atilla, Türk Dili-Dil ve Anlatım, İstanbul 2001. Tekin, Talat, Tarih Boyunca Türkçenin Yazımı, Ankara 1997. Tekin, Talat-Mehmet Ölmez, Türk Dilleri-Giriş, İstanbul 1999. Türkçe Sözlük, TDK 2005, Dil Derneği, 2005. Uygur, Nermi, Dilin Gücü, İstanbul 1962. Yazım Kılavuzu, Dil Derneği Ankara 2005. |
Diğer Kaynaklar: | Çotuksöken, Yusuf , Yüksekokullar ve Meslek Yüksekokulları için Türk Dili Dersleri 2, İstanbul: Papatya Yayınları, 2008. Adalı, Oya, Anlamak ve Anlatmak, İstanbul 2003. Akerson, Fatma Erkman, Dile Genel Bir Bakış, İstanbul 2000. Aksan, Doğan, Her Yönüyle Dil- Ana Çizgileriyle Dilbilim, 3 cilt Ankara 1997-1980. Aksoy, Ömer Asım, Dil Yanlışları, İstanbul 1991. Çotuksöken, Yusuf, Üniversite Öğrencileri İçin Uygulamalı Türk Dili, İstanbul 2005. Demircan, Ömer, İletişim ve Dil Devrimi, İstanbul 2000. Ergin, Muharrem, Türk Dil Bilgisi, İstanbul 1968. İmla Kılavuzu, TDK, Ankara 2000 Özdemir, Emin, Sözlü ve Yazılı Anlatım Sanatı-Kompozisyon, İstanbul 1983. Özdemir, Emin, Yazı ve Yazınsal Türler, İstanbul 1981. Özel, Sevgi-Neşe Atabay, Sözcük Türleri I, İstanbul 2003. Özkırımlı, Atilla, Türk Dili-Dil ve Anlatım, İstanbul 2001. Tekin, Talat, Tarih Boyunca Türkçenin Yazımı, Ankara 1997. Tekin, Talat-Mehmet Ölmez, Türk Dilleri-Giriş, İstanbul 1999. Türkçe Sözlük, TDK 2005, Dil Derneği, 2005. Uygur, Nermi, Dilin Gücü, İstanbul 1962. Yazım Kılavuzu, Dil Derneği Ankara 2005. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Oranı (1-5) | |
1) | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, ihtiyaç duyulan işleri veya ortaya çıkan problemleri çözümleyebilme becerisine sahiptir. | |
2) | Toplam kalite felsefesini benimser ve ilgili kurumsal süreçlere destek verir. | |
3) | Alanı ile ilgili konularda yeterli sayısal bilgi ve beceri alt yapısına sahiptir. | |
4) | Güncel bilişim teknolojilerini ve araçlarını problem çözmede etkin olarak kullanır. | |
5) | Mesleği ile ilgili etik, sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir. | |
6) | İşletme kuracak ve yönetecek idari bilgi ve beceriye sahiptir. | |
7) | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, ihtiyaç duyulan işleri veya ortaya çıkan problemleri çözebilme yeteneğine sahip olur. | |
8) | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini tanır ve etkin kullanır. | |
9) | Alanı ile ilgili simülasyon programlarını kullanabilir, programlama yapabilir, mesleki plan ve projeleri gerçekleştirme becerisine sahiptir. | |
10) | Takımlarda sorumluluk alabilme veya bireysel çalışma yapabilme ve iletişim becerisine sahiptir. | |
11) | Sanayi ve hizmet sektöründe yazılım ve donanım teknolojilerini izleyerek uygulama becerisine sahiptir. | |
12) | Alanıyla ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | |
13) | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kültürel değerler konularında yeterli bilince sahiptir; kültürel farklılıklara saygılıdır. | |
14) | Alanıyla ilgili gerekli görülen iş sağlığı ve güvenliği, çevre koruma, kalite ve sürekli iyileşme prosedürlerini uygular. | |
15) | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
16) | Mesleki ve kişisel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve yaşam boyu öğrenme olanaklarını kullanarak kendini sürekli geliştirir. | |
17) | Sorumluluğu altındaki kişilerin öğrenme ihtiyaçlarının belirlenmesine, karşılanmasına ve mesleki gelişimine rehberlik eder. | |
18) | Alanıyla ilgili faaliyetlerin yürütülmesinde ekip üyesi olarak sorumluluk üstlenir ve üstlendiği görevleri başarı ile yerine getirir. | |
19) | Sorumluluğu altında çalışanların mesleki ve kişisel gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütür. | |
20) | Sorumluluğu altında başkaları tarafından yürütülen faaliyetlerde gözetim ve denetim görevi üstlenir. | |
21) | Alanıyla ilgili temel düzeydeki bir projeyi bağımsız olarak yürütür. | |
22) | Alanıyla ilgili literatürü ve gelişmeleri yakından takip eder. | |
23) | Alanına yenilik getiren uygulama veya teknolojilerin kullanılmasında risk ve sorumluluk alır. | |
24) | Bireysel veya ekip üyesi olarak girişimci yetkinlik gösterir. | |
25) | Alanıyla ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır. | |
26) | Alanıyla ilgili konularda yürütmekte olduğu çalışmaları, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilere yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak aktarır. | |
27) | Ana Dili’ni en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanır. | |
28) | Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü A2 genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
29) | Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı’nın Temel (İleri) Düzeyinde tanımlanan bilgisayar kullanma yetkinliğine sahiptir ve alanının gerektirdiği ölçüde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
30) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katılır ve bunları destekler. |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Okuma | |
Ödev | |
Beyin Fırtınası | |
Soru Cevap | |
Bireysel ve Grup Çalışması |
Ara Sınav | |
Sunum | |
Rapor Değerlendirme | |
Ödev Değerlendirme | |
Uygulama Sınavı |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 0 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % | |
Toplam | % |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 6 | 3 | 18 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 8 | 8 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 54 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 2 | 8 | 16 |
Ara Sınavlar | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 22 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 76 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 3 |