DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50421TATOZ-BIH3031 Bilişim Hukuku 1 Güz 2 0 2 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi NİGAR BABAYEVA
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:





Dersin Kategorisi: Temel Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin sonunda öğrenciler;
1. Bilişim suçlarının tarihsel gelişimini açıklayabilir.
2. Günümüz siber tehditleri tanıyabilir.
3. Ulusal boyutta bilişim suçlarını açıklayabilir.
4. Kişisel verilerin nasıl korunmasını gerektiğini bilir.
5. Türk Hukukunda bilişim suçlarının neler olduğunu açıklayabilir.
6. Bilişim suçlarıyla ilgili alınması gereken önlemleri bilir.
Dersin İçeriği: Bilişim hukuku, ekonomik ortamlarda, iletişim, bilgi ve belge paylaşımının sağlanmasının hukuki çerçevesi ve sonuçları ile bu ortamda vukuu bulan hukuka aykırı fiillere ilişkin yaptırımların öngörüldüğü mevzuatın (uluslararası antlaşmalar, kanun, yönetmelik vs.) oluşturduğu hukuk normlarının tamamına verilen bir isimdir. İnternet ve elektronik ortam ile bilgi ve iletişim teknolojilerine ilişkin mevzuat, bu hukuk alanının ana eksenini oluşturmaktadır

Derse Özgü Kurallar

1. Derse devam %70 zorunluluğunuz bulunmaktadır.
2. Eğer bir dersten devamsızlık yapacaksanız, gelmeyeceğinizi dersten önce dersin hocasına e-mail ile veya başka bir iletişim yolu kullanarak iletiniz.
3. Gelmediğiniz derslerle ilgili olarak dersin hocası ile irtibata geçip o derste neler işlendiğini sorabilirsiniz. O ders için yapılmayan ödevleri ve görevleri zamanında yapmak ve işlenen içeriğe yetişmek sizin sorumluluğunuzdur.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Genel Hükümleri ve Bilişim Hukukunun genel ilkelerini diğer hukuk dallarındaki hukuki uyuşmazlık / sorunlarla ilişkilendirebilir
  2) Bilişim hukuku alanında uyulması gereken kuralları ve bilişim hukukunu uygulamasını bilir
  3) Bilişim hukuku kurallarının uygulanacağı konularda hangi kuralların uygulanacağını doğru bir şekilde belirleyebilir
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bilişim hukukunun genel içeriği konusunda bilgi sahibi olunur
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Derse giriş ve işleniş hakkında bilgi Ders planın ve not değerlendirmesinin anlatılması Grupların belirlenmesi (Oryantasyon) Turan, M. (2019). Bilişim Hukuku. Seçkin Yayıncılık 3. Baskı. Ders notları
2) Bilişim ve Bilişim Suçlarının Tarihsel Gelişimi Turan, M. (2019). Bilişim Hukuku. Seçkin Yayıncılık 3. Baskı. Ders notları
3) Bilişim Suçlarının İşlenme Şekilleri Turan, M. (2019). Bilişim Hukuku. Seçkin Yayıncılık 3. Baskı. Ders Notları
4) Türkiye’de İnternetin Yönetiminde Yer Alan Yetkili ve Sorumlu Kurumlar Turan, M. (2019). Bilişim Hukuku. Seçkin Yayıncılık 3. Baskı. Ders notları
5) Günümüzün Siber Tehditleri: “Virüs”, “Worm” yazılımları ve “Hoax” mesajları Turan, M. (2019). Bilişim Hukuku. Seçkin Yayıncılık 3. Baskı. Ders notları
6) Ulusal ve uluslararası Boyutta Bilişim Suçları Turan, M. (2019). Bilişim Hukuku. Seçkin Yayıncılık 3. Baskı. Ders notları
7) Türk Hukukundaki Bilişim Suçları: Bilişim, İnsan Hakları ve Kişisel Verilerin Korunması Turan, M. (2019). Bilişim Hukuku. Seçkin Yayıncılık 3. Baskı. Ders notları
8) ARA SINAV HAFTASI Turan, M. (2019). Bilişim Hukuku. Seçkin Yayıncılık 3. Baskı. Ders notları
9) Türk Hukukundaki Bilişim Suçları: Fikri Mülkiyete İlişkin Suçlar Turan, M. (2019). Bilişim Hukuku. Seçkin Yayıncılık 3. Baskı. Ders notları
10) Türk Hukukundaki Bilişim Suçları: Elektronik İmza Kanunu, Tüketicinin Korunması Kanunu Turan, M. (2019). Bilişim Hukuku. Seçkin Yayıncılık 3. Baskı. Ders notları
11) Dijital Deliller Turan, M. (2019). Bilişim Hukuku. Seçkin Yayıncılık 3. Baskı. Ders notları
12) Bilişim Suçları İle Mücadelede Alınması Gereken Önlemler Turan, M. (2019). Bilişim Hukuku. Seçkin Yayıncılık 3. Baskı. Ders notları
13) Bilişim Hukuku Alanındaki Son Gelişmeler Turan, M. (2019). Bilişim Hukuku. Seçkin Yayıncılık 3. Baskı. Ders notları
14) Yargıtay Kararları Işığında Bilişim Suçları Turan, M. (2019). Bilişim Hukuku. Seçkin Yayıncılık 3. Baskı. Ders notları
15) Proje sunumu (Vaka Analizi) Turan, M. (2019). Bilişim Hukuku. Seçkin Yayıncılık 3. Baskı. Ders notları
16) FİNAL SINAVI
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders Notları
Diğer Kaynaklar: Turan, M. (2019). Bilişim Hukuku. Seçkin Yayıncılık 3. Baskı.
Dülger, M. V. ve Tevetoğlu, M. (2014). Bilişim Hukuku Mevzuatı. Adalet Yayınevi
Gül, A. (2018). Bilişim Suçları. Seçkin Yayıncılık 2. Baskı.
Bük, A. (2018). Bilişim Alanında Kişisel Verilerin Korunması. Seçkin Yayıncılık 1. Baskı.
Doğu, A. H. (2017). Bilişim Hukuku. Ekin Basım Yayın.

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. 1
1) Bilgi güvenliği teknolojisi ve yazılım alanındaki temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar.
1) Kurumsal siber güvenlik kural ve yönergelerini tanımlar. 5
1) Bilgi teknolojileri sistemlerinin bilinen siber güvenlik açıklıklarına karşı yayınlanan yamaların takibini yapar. 1
1) Donanım aracılığı ile meydana gelebilecek herhangi bir istismarın tespiti ve önlenmesi için gerekli görev ve sorumlulukları listeler. 2
1) Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. 1
2) Siber varlıkları bilir ve bilgi güvenliği açısından analiz eder.
2) Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. 1
2) Kullanıcıların işlerini yapabilecekleri kadar yetki verilmesinin önemini açıklar. 2
2) Yazılım bileşenlerinde meydana gelebilecek herhangi bir istismarın tespiti ve önlenmesi için gerekli görev ve sorumlulukları listeler. 1
2) Bilgi Güvenliği Prosedür ve kontrol bileşenlerini oluşturur. 2
2) Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. 1
3) Yerel alan ağlarında meydana gelebilecek herhangi bir istismarın tespiti ve önlenmesi için gerekli görev ve sorumlulukları listeler. 1
3) Etkili olay yönetimi için gerekli politikaları ve süreçleri açıklar. 4
3) Siber saldırıya karşı teknolojik olmayan mücadele araç ve metotlarını tespit eder. 3
3) Siber güvenlik risk yönetimi sistemini deneyimler.
3) Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 1
3) Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. 1
4) Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. 1
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
4) Yetkilerin doğru yapılandırılması, gerçekleşmiş, gerçekleşmekte veya başarısız olmuş siber saldırın tespiti, koruma için tepkinin zamanında verilebilmesi ve yasal zorunlukların yerine getirilmesini için siber sistemlerin izlenmesinin önemini açıklar. 5
4) Siber saldırıya karşı teknolojik yöntem araç ve metotlarını tespit eder. 1
4) Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. 1
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır.
5) Kullanıcı eğitimi ve siber güvenlik farkındalığının önemini açıklar. 5
5) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. 1
6) Bilgi Güvenliği Teknolojisi alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuat ve düzenlemeleri hatırlar. 5
6) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır. 1
7) Programlama temellerini ve algoritma bilgisini tanımlar. 1
7) Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. 1
8) Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. 1
9) Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde). 1

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Problem Çözme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 5 5
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 33
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 5 10
Ara Sınavlar 1 5 5
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 25
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 58
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4