ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Çocuk GelişimiSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50912TATOZ-CGE0082 Çocuk Edebiyatı 1 Bahar 3 0 3 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi NİLAY ÖZER PELVANOĞLU
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Dr. Öğr. Üyesi NİLAY ÖZER PELVANOĞLU
Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Dünyada ve Türkiye'deki çocuk edebiyatını tanıtmak, meslekteki önemini kavratmak, Türkçe anadil etkinliklerini doğru planlanıp uygulanmasını sağlamak. Basılı yayınların yanı sıra görsel yayınları da eğitimde doğru kullanabilmek.
Dersin İçeriği: Dünyada ve Türkiye’de çocuk edebiyatının gelişimi. Çocukluk evresinde, nitelikli çocuk kitapları ile tanışmanın önemi ve okuma kültürü edinmiş düşünen duyarlı bireylerin yetiştirilmesinde çocuk edebiyatı yapıtlarının işlevi. Basılı ve görsel çocuk yayınlarında bulunması gereken özellikler (tasarım, içerik, eğitsel). Bu özelliklerin çocuk edebiyatında Türk ve dünya klasiklerinden seçilen örnekler üzerinde incelenmesi. Niteliksiz yayınların çocuğun gelişimine olan olumsuz etkileri. Çocuk kitaplarının yaş gruplarına uygunluğu ve çocuk kitap ilişkisi. Çocuk edebiyatı türleri ( şiir, destan, masal, öykü, roman, tekerleme, bilmece v.b) özellikleri ve çocuğun gelişimine olan katkıları. Okulöncesi eğitimde Türkçe dil etkinlikleri ve bu etkinliklerin planlanmasında, uygulanmasında temel ilkeler ve dikkat edilecek noktalar. Türkçe dil etkinlikleri sırasında kullanılacak araç-gereç özellikleri. Etkinliğin uygulanmasında kullanılan yöntem ve teknikler.

Derse Özgü Kurallar

Diğer derslerde de olduğu gibi derse %70 devam etme zorunluluğu vardır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Çocuk edebiyatının yetişkin edebiyatından farklı özelliklerinin neler olduğunu bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Çocukların gelişim seviyelerine uygun görsel yayın seçimini gerçekleştirir.
  2) Türkçe anadil etkinliklerinde kullanılacak yöntem ve teknikleri açıklar ve uygular.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Çocuk edebiyatı türlerini açıklar.
  2) Çocuk kitabı örneği yazar.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Çocuk edebiyatının tanımı, amacı, önemi, kapsamı, Dünyada gelişimi ve tarihçesi Dersin slaytı
2) Türkiye’de çocuk edebiyatının gelişimi Dersin slaytı
3) Okul öncesi dönemde çocuk-kitap ilişkisi -0-3 yaş kitapları ve özellikleri -3-7 yaş kitapları ve özellikleri Dersin slaytı
4) Okul öncesi dönemde basılı çocukyayınlarında bulunması gereken temel özellikler -Biçimsel özellikler (şekil,boy,ciltleme,kapak,kağıt,sayfa düzeni, harfler ve punto, oyuncak ve mukavva kitaplar, konuşan kitaplar) Dersin slaytı
5) Resimlendirilme özellikleri (renk, çizgi, şekil, alan ve kompozisyon, stil, ayrıntı, oran, resimlendirme teknikleri, geleneksel resimler, resmin işlevi, resim-metin ilişkisi) -İçerik özellikleri (konu, tema, karakterler, üslup ve dil, ortam, plan) Dersin slaytı
6) Okul öncesi dönemde görsel çocuk yayınlarında bulunması gereken temel özellikler. Okul öncesi çocuklar için hazırlanan basılı ve görsel yayınların değerlendirilmesi. Dersin slaytı
7) Kitapların çocuğun gelişimindeki yeri ve çocuklar için kitap seçimi Çocukların ve ailelerin çocuk yayınlarını kullanmalarına rehberlik etmek -Bilişsel gelişime etkisi -Sanatsal gelişime etkisi -Sosyal ve ahlaki gelişime etkisi -Dil gelişimine etkisi -Kişilik gelişimine etkisi Dersin slaytı
8) Ara Sınav
9) Okul öncesi çocuk kitaplarının türleri -Tekerleme ve şiir kitapları -Sayı kitapları -Kavram kitapları -Yazısız kitaplar -Okumaya başlama kitapları -Alfabe kitapları -Resimli öykü kitapları. Çocuk edebiyatı türleri ve özellikleri I -ninni -mani -tekerleme -bilmece -şiir Dersin slaytı
10) Çocuk edebiyatı türleri ve özellikleri II -masal -fabl -okuma parçaları -efsane -destan -gezi yazısı Dersin slaytı
11) Çocuk edebiyatı türleri ve özellikleri III -çocuk gazete ve dergileri -biyografi -anı -kukla -gölge oyunu Dersin slaytı
12) Çocuk edebiyatı türleri ve özellikleri IV -öykü ve roman Okulöncesi çocuklarına hikaye anlatma teknikleri Dersin slaytı
13) Okul öncesi eğitimde Türkçe dil etkinlikleri ve bu etkinliklerin planlanıp uygulanmasında dikkat edilecek temel ilkeler Dersin slaytı
14) Türkçe dil etkinliklerinde kullanılacak araç-gereç özellikleri Çocuk edebiyatı ve drama ilişkisi -Çocuk edebiyatında dramatizasyon Çocuk edebiyatı ve çocuklara yönelik medya yayınlarından örnek arşiv oluşturmak Dersin slaytı
15) Genel tekrar Sunum
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1- Turla, A. (2018). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Hedef Yayıncılık.
2- Şimşek, T. (2014). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Rengarenk Yayınları.
3- Altunya, H. (2012). Türk Çocuk Edebiyatı Kaynakçası. Ankara: Ankara Üniversitesi Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Uygulama ve Araştırma Merkezi Yayını.
4- Gürel, Z., Temizyürek F. ve Şahbaz, N. K. (2016). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Pegem Akademi.
5- Erdal, K. (2010). Oyuna Dayalı Türler. Ankara: Pegem Akademi.
Diğer Kaynaklar: 1- Samur, Ö. A. (2011). Çocuk Edebiyatı ve Medya. Ankara: Vize.
2- Sever, S. (2008) Çocuk ve Edebiyat. İzmir: Tudem Yayıncılık.
3- Neydim, N. (2003) Çocuk ve Edebiyat. İstanbul: Bu Yayınevi.
4- Karaman Kepenekçi, Y. ve Aslan, C. (2011). Okul Öncesi Döneme Seslenen Kitaplarda Çocuk Hakları. Ankara: Ankara Üniversitesi Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Uygulama ve Araştırma Merkezi Yayını.
5- Oğuzkan, A. F. (2000) Çocuk Edebiyatı. Ankara: Anı Yayıncılık.

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Çocuk gelişimine dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar, 5
2) Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
3) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. 4
4) Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlara, sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek etkili iletişim sürecinde bulunur. 4
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır. 4

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 0
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI %
Toplam %

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 8 8
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 50
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 12 24
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 16 16
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 50
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 100
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4