Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Çocuk edebiyatının yetişkin edebiyatından farklı özelliklerinin neler olduğunu bilir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Çocukların gelişim seviyelerine uygun görsel yayın seçimini gerçekleştirir.
|
2) Türkçe anadil etkinliklerinde kullanılacak yöntem ve teknikleri açıklar ve uygular.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Çocuk edebiyatı türlerini açıklar.
|
2) Çocuk kitabı örneği yazar.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Çocuk edebiyatının tanımı, amacı, önemi, kapsamı, Dünyada gelişimi ve tarihçesi |
Dersin slaytı
|
|
2) |
Türkiye’de çocuk edebiyatının gelişimi |
Dersin slaytı
|
|
3) |
Okul öncesi dönemde çocuk-kitap ilişkisi -0-3 yaş kitapları ve özellikleri -3-7 yaş kitapları ve özellikleri |
Dersin slaytı
|
|
4) |
Okul öncesi dönemde basılı çocukyayınlarında bulunması gereken temel özellikler -Biçimsel özellikler (şekil,boy,ciltleme,kapak,kağıt,sayfa düzeni, harfler ve punto, oyuncak ve mukavva kitaplar, konuşan kitaplar) |
Dersin slaytı
|
|
5) |
Resimlendirilme özellikleri (renk, çizgi, şekil, alan ve kompozisyon, stil, ayrıntı, oran, resimlendirme teknikleri, geleneksel resimler, resmin işlevi, resim-metin ilişkisi) -İçerik özellikleri (konu, tema, karakterler, üslup ve dil, ortam, plan) |
Dersin slaytı
|
|
6) |
Okul öncesi dönemde görsel çocuk yayınlarında bulunması gereken temel özellikler. Okul öncesi çocuklar için hazırlanan basılı ve görsel yayınların değerlendirilmesi. |
Dersin slaytı
|
|
7) |
Kitapların çocuğun gelişimindeki yeri ve çocuklar için kitap seçimi
Çocukların ve ailelerin çocuk yayınlarını kullanmalarına rehberlik etmek
-Bilişsel gelişime etkisi -Sanatsal gelişime etkisi -Sosyal ve ahlaki gelişime etkisi -Dil gelişimine etkisi -Kişilik gelişimine etkisi |
Dersin slaytı
|
|
8) |
Ara Sınav |
|
|
9) |
Okul öncesi çocuk kitaplarının türleri -Tekerleme ve şiir kitapları -Sayı kitapları -Kavram kitapları -Yazısız kitaplar -Okumaya başlama kitapları -Alfabe kitapları -Resimli öykü kitapları. Çocuk edebiyatı türleri ve özellikleri I -ninni -mani -tekerleme -bilmece -şiir |
Dersin slaytı
|
|
10) |
Çocuk edebiyatı türleri ve özellikleri II -masal -fabl -okuma parçaları -efsane -destan -gezi yazısı |
Dersin slaytı
|
|
11) |
Çocuk edebiyatı türleri ve özellikleri III -çocuk gazete ve dergileri -biyografi -anı -kukla -gölge oyunu |
Dersin slaytı
|
|
12) |
Çocuk edebiyatı türleri ve özellikleri IV -öykü ve roman Okulöncesi çocuklarına hikaye anlatma teknikleri |
Dersin slaytı
|
|
13) |
Okul öncesi eğitimde Türkçe dil etkinlikleri ve bu etkinliklerin planlanıp uygulanmasında dikkat edilecek temel ilkeler |
Dersin slaytı
|
|
14) |
Türkçe dil etkinliklerinde kullanılacak araç-gereç özellikleri
Çocuk edebiyatı ve drama ilişkisi -Çocuk edebiyatında dramatizasyon
Çocuk edebiyatı ve çocuklara yönelik medya yayınlarından örnek arşiv oluşturmak |
Dersin slaytı
|
|
15) |
Genel tekrar |
Sunum
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
1- Turla, A. (2018). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Hedef Yayıncılık.
2- Şimşek, T. (2014). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Rengarenk Yayınları.
3- Altunya, H. (2012). Türk Çocuk Edebiyatı Kaynakçası. Ankara: Ankara Üniversitesi Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Uygulama ve Araştırma Merkezi Yayını.
4- Gürel, Z., Temizyürek F. ve Şahbaz, N. K. (2016). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Pegem Akademi.
5- Erdal, K. (2010). Oyuna Dayalı Türler. Ankara: Pegem Akademi.
|
Diğer Kaynaklar: |
1- Samur, Ö. A. (2011). Çocuk Edebiyatı ve Medya. Ankara: Vize.
2- Sever, S. (2008) Çocuk ve Edebiyat. İzmir: Tudem Yayıncılık.
3- Neydim, N. (2003) Çocuk ve Edebiyat. İstanbul: Bu Yayınevi.
4- Karaman Kepenekçi, Y. ve Aslan, C. (2011). Okul Öncesi Döneme Seslenen Kitaplarda Çocuk Hakları. Ankara: Ankara Üniversitesi Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Uygulama ve Araştırma Merkezi Yayını.
5- Oğuzkan, A. F. (2000) Çocuk Edebiyatı. Ankara: Anı Yayıncılık.
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
1) |
Çocukların gelişim düzeylerine ve gelişen teknolojiye uygun, eğitici materyal tasarlar. |
|
1) |
Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. |
|
1) |
Normal gelişim gösteren çocuklar ile özel eğitime ihtiyacı olan çocukların gelişimsel özellikleri ve öğrenme yöntem ve tekniklerini açıklar. |
5 |
1) |
Diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. |
4 |
1) |
Çocuk gelişimine dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar, |
|
2) |
Bilgiye erişimde kaynaklara doğru ulaşır ve kullanır. |
|
2) |
Alanında faaliyet gösteren bir kurumda eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
2) |
0-18 yaş grubu çocuklarının eğitiminin; önemi, amacı ve ilkeleri arasındaki ilişkiyi ifade eder. |
4 |
2) |
Çocuk, aile, meslektaşları ve alanı ile ilgili kurum ve kuruluşlar ile etkin iletişim kurar. |
3 |
2) |
Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. |
|
2) |
Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
3) |
Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
4 |
3) |
Alanı ile ilgili eğitim sürecinde ekip çalışmasında rol alır. |
|
3) |
Gelişim alanları ile ilgili kuramları açıklar. |
5 |
3) |
Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
|
3) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
|
3) |
Alanı ile ilgili konularda ve süreçlerde bilgisayar programlarını ve teknoloji kullanır. |
|
4) |
Çocuk hakları ile ilgili temel, kuramsal bilgileri açıklar. |
5 |
4) |
Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. |
|
4) |
Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlara, sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek etkili iletişim sürecinde bulunur. |
|
4) |
Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. |
|
4) |
Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
4 |
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır. |
|
5) |
Alanı ile ilgili konularda, normal gelişim gösteren çocukların ve özel gereksinime ihtiyacı olan çocukların ailelerini bilgilendirir. |
4 |
5) |
İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
4 |
6) |
Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır. |
|
6) |
Alanı ile ilgili konularda mesleki etik ve sorumluluk bilinci oluşturur. |
5 |
7) |
İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre Koruma, Afet ve Acil Durum hakkında bilgi sahibidir. |
|
7) |
Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
8) |
Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. |
|
9) |
Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde
(İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1
düzeyinde). |
4 |
10) |
Küresel Bakış Açısı Geliştirme yetkinliği kazanır. |
4 |
11) |
Kültürel Bilinç ve İfade yetkinliği geliştirir. |
|
12) |
Sosyal ve Yurttaşlık Yeterliliği kazanır. |
3 |