Dersin Amacı: |
Ekip kaynak Yönetimi’nin (CRM) amacı, öğrencilerin uçak kazalarında insan hatasını azaltmak ve uçak kaza kırımını en aza indirmek için uçuş emniyeti ile ilgili konular hakkında bilgi sahibi olmalarını ve buna paralel olarak da insan kaynakları kullanımını optimize ederek, uçuş emniyeti ile ilgili gerekli becerilerini geliştirmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: |
Havacılıkta İnsan faktörünün kavramsal modeli” olan “SHELL” modeli üzerinden, öğrencilerde birey olarak sistemin içinde bulunacakları yer ile ilgili farkındalık yaratıp, insanın havacılık ve şirket prosedürleriyle, makine ile, çevre ile ve insanla olan ilişkisinde tüm bu becerileri kullanarak görevlerini uçuş emniyeti açısından en iyi şekilde icra edebilecek bilinç düzeyini oluşturmaktır. Bu beceriler; Liderlik, insanları idare etme, kalabalık kontrolü, ekip çalışması, kişilik etkileşimleri, sinerji, motivasyon, kişisel farklılıkları anlama ve onlarla başa çıkma, hatalar zinciri, kızgınlıkla başa çıkma, beden dili, kendine aşırı güven, Stres yönetimi, sağlık ve stresi kapsayan fiziksel ve zihinsel limitler, Profesyonellik, Zaman Yönetimi, İletişim, iletişim ve algılama farklılıkları, Yorgunluk, iş yükü yönetimi, durum değerlendirmesi, risk yönetimi, karar verme, teyakkuz, rehavet, otomasyon, beslenme, zihin ve vücudun çalışma esasları, yeme alışkanlığı, brifing, de-brifing ve geri bildirim konularını kapsamaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Durum yönetimi yapabilir.
|
2) İş gücü yönetimi becerisi kazanır.
|
3) Brifing, De brifing konularını bilir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) CRM ile ilgili teorik bilgi sahibi olur.
|
2)
3.1) Kalabalık kontrolü konusuna hakimdir.
|
3) Zaman yönetimi becerisi edinir.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Ekip arası etkili iletişim teknikleriyle uçuş emniyetinin arttırılmasını öğrenirler.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
CRM’in tanımı, önemi, prensipleri ve amacı |
Ders notu,video
|
|
2) |
Havacılıkta insan faktörü ve kaza incelemeleri |
Ders notu, video
|
|
3) |
İnsan Performans ve limitleri |
Ders notu, video
|
|
4) |
İnsan Hatasının Fizyolojik yönleri |
Ders notu, video
|
|
5) |
Ekibin varolan kaynakları ve ekip kaynak yönetimi |
Ders notu, video
|
|
6) |
Uçuş safhası hedefleri ve davranış şekilleri |
Ders notu, video
|
|
7) |
Fatique (derin yorgunluk) ve Situational awareness (durumsal farkındalık) tanımı ve etkileri |
Ders notu, video
|
|
8) |
Ara sınav |
|
|
9) |
Workload yönetimi ve Hata zinciri |
Ders notu, video
|
|
10) |
Ekip çalışması, kişilik etkileşimleri, sinerji, motivasyon, kişisel farklılıkları anlama ve onlarla başa çıkma, hatalar zinciri, kızgınlıkla başa çıkma, beden dili, kendine aşırı güven, |
Ders notu, video
|
|
11) |
Stres yönetimi, sağlık ve stresi kapsayan fiziksel ve zihinsel limitler, Profesyonellik, Liderlik, insanları idare etme, kalabalık kontrolü, |
Ders notu, video
|
|
12) |
SOP (Standart Operasyon prosedürleri) ve Teyakkuz |
Ders notu, video
|
|
13) |
Zaman Yönetimi, İletişim, iletişim ve algılama farklılıkları, Yorgunluk, iş yükü yönetimi, Durum değerlendirmesi, |
Ders notu, video
|
|
14) |
Risk yönetimi, Karar verme, Teyakkuz, rehavet, otomasyon, Beslenme, zihin ve vücudun çalışma esasları |
Ders notu, video
|
|
15) |
Brifing, De brifing ve geribildirim konularını kapsamaktadır. |
|
|
16) |
Final sınavı |
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Uluslar arası ve Ulusal Sivil Havacılık ve Kabin Hizmetlerine dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar. |
4 |
|
1.1 Uçaklar ve hava araçları hakkında temel bilgilere sahiptir. |
4 |
|
1.2 Havacılıkla ilgili genel bilgilere sahiptir. |
5 |
|
1.3 Havaalanı planlaması hakkında genel bilgilere sahiptir. |
3 |
|
1.4 Havaalanlarında kullanılan araç, ekipman ve bunlarla ilgili hizmetleri bilir. |
4 |
|
1.5 Terminal binalarındaki yolcu hizmetlerini bilir. |
4 |
|
1.6 Bilet satış konularını bilir. |
2 |
|
1.7 Müşteri ilişkileri konusunda bilgi sahibidir. |
4 |
|
1.8 Filo ve tarife planlaması hakkında bilgi sahibidir. |
4 |
|
1.9 Kokpit ve kabin ekibi planlaması konularında bilgi sahibidir. |
4 |
|
1.10 Operasyon ve dispatch yönetimi hakkında bilgi sahibidir. |
2 |
2) |
Sivil Havacılık ve Kabin Hizmetleri felsefesini yorumlar. |
5 |
|
2.1 Takım çalışması ve ekip ruhunu bilir. |
5 |
|
2.2 Sivil Havacılık Ulaştırma İşletmeciliği, Kabin Hizmetleri ve diğer sosyal bilimler alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanma yeteneği edinir. |
5 |
|
2.3 Sivil Havacılıkla ilgili kavramları, gelişmeleri ve bilgileri Sivil Havacılık bakış açısı ile yorumlayabilir. |
4 |
|
|
|
3) |
Ulusal ve uluslararası sivil havacılığın gerektirdiği temel ve kuramsal bilgileri açıklar. |
5 |
|
3.1 Ülke ve dünya havacılık hakkındaki bilgileri yorumlar. |
5 |
|
3.2 Temel havacılık fonksiyonlarını ve süreçlerini anlatır. |
4 |
|
3.3 Uluslararası ve ulusal sivil havacılık otoritelerini ve fonksiyonlarını anlatır. |
5 |
|
|
|
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
4 |
|
4.1 Havacılık Yer Hizmetlerini yapabilir ve yönetebilir. |
4 |
|
4.2 Kabin ve Kokpit ekiplerini planlar. |
3 |
|
4.3 Bilet satış ve check-in işlemlerini yapabilir. |
1 |
|
4.4 Havacılık sektörü içerisinde uzman olan ve olmayan kişilerle etkin iletişim kurar. |
4 |
|
4.5 Hava Kargo operasyonlarını yönetir. |
1 |
|
|
|
5) |
Sivil Havacılık dünyasında bulunan işletmelerin ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır. |
5 |
|
5.1 Takım çalışması, empati kurma ve dinleme becerilerine sahip olur, farklı kültür ve eğitim seviyelerine sahip bireylerle çalışır ve onları yönetir. |
5 |
|
5.2 Ekip içerisinde görev ve sorumluluk alır ve bireysel olarak bağımsız çalışma yapar. |
5 |
|
5.3 Havacılık alanıyla ilgili temel düzeydeki bir projeyi bağımsız olarak yürütür. |
2 |
|
5.4 Hava Ulaştırma İşletmeciliği alanına yenilik getiren uygulama veya teknolojilerin kullanılmasında risk ve sorumluluk alır. |
1 |
|
5.5 Bireysel veya ekip üyesi olarak girişimci yetkinlik gösterir. |
3 |
|
5.6 Mesleki ve kişisel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve yaşam boyu öğrenme olanaklarını kullanarak kendini sürekli geliştirir. |
4 |
|
5.7 Havacılık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
5 |
|
5.8 Sorumluluğu altındaki kişilerin öğrenme ihtiyaçlarının belirlenmesine, karşılanmasına ve mesleki gelişimine rehberlik eder. |
3 |
|
5.9 Havacılık alanıyla ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır. |
|
|
5.10 Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü A2 genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
|
|
5.11 Ana Dili’ni en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanır. |
|
|
5.12 Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı’nın Temel (İleri) Düzeyinde tanımlanan bilgisayar kullanma yetkinliğine sahiptir ve alanının gerektirdiği ölçüde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
|
|
5.13 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katılır ve bunları destekler. |
3 |
|
5.14 Havacılık alanıyla ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
5 |
|
5.15 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kültürel değerler konularında yeterli bilince sahiptir; kültürel farklılıklara saygılıdır. |
5 |
|
5.16 Sivil Havacılık Kabin Hizmetleri alanıyla ilgili gerekli görülen iş sağlığı ve güvenliği, çevre koruma, kalite ve sürekli iyileşme prosedürlerini uygular. |
3 |