DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50211METOZ-HIT0062 Fotoğrafçılık ve Görsel Algı 1 Bahar 2 1 3 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ALİ AŞUR DELEN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersle hedeflenen, öğrencilerin görsel düşünme yeteneklerinin, görüntü yorumlama ve uygulama becerilerinin geliştirilmesi, fotoğraf analizlerinden yola çıkarak fotoğraf okumasının yapılması, bakmak-görmek-anlamak ve ifade etmek üzerine yeni bilgiler edinilmesi, temel olarak fotoğraf makinesini kullanabilme ve kompozisyon öğelerini kullanarak fotoğraf çekebilmeyi amaçlar.
Dersin İçeriği: Bu ders; görme işlemi ve görsel algı, algı yönlendirmeleri ve bozukları, Gestalt kuramlarının öğrenme üzerindeki etkisi, fotoğraf makinesinin kullanımı , diyafram, enstantane ve net alan derinliğinin kullanımı, Altın oran, perspektif ve bakış açısı kavramları ile algı yönlendirilmesi, temel ışık ve kompozisyon kullanımı ile temel Kompozisyon öğlelerini (Perspektif, Çizgi, Kontrast, Işık, Doku,Renk, Ritim, Uyum, Denge, Oran, Bütünlük, Sadelik, Belirginlik, Keskinlik, Hareket ve Hız) kullanarak fotoğraflar çekmeyi kapsar.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Fotoğrafçılığın tarihsel süreç içersinde değişimi ve gelişimi hakkında bilgi sahibidir.
  2) Fotografik araç ve gereçlerin doğru ve verimli bir şekilde kullanabilir.
  3) Işığı doğru ve verimli kullanarak fotoğraf çeker. Fotoğraf çekim süreci ve bu sürecin aşamalarını bilir.
  4) Görsel ve kavramsal alanda farklı kaynaklardan model ve düşüncelerden yola çıkarak fotoğrafta kompozisyonlar oluşturabilir.
  5) Görsel algılama ve Gestalt algı prensiplerini bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Fotoğrafçılık ile ilgili temel kavramları bilir.
  2) Görsel anlatım elemanlarından nokta , çizgi, leke, doku, renk, strüktür, tekstür vb. tanımlar, anlatım olanaklarını dener, bilir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Görsel algıya giriş: Gözün fizyolojik yapısı, Algılama şekilleri ve algı bozuklukları Ders notları, internet araştırmaları, gazete bilim teknoloji ve kitap ekleri
2) Gestalt Kuramları üzerinden görsel algı ve yapısalcılık kavramı ve örnekler Ders notları, internet araştırmaları, gazete bilim teknoloji ve kitap ekleri
3) Görsel Algı Teorileri ve Fotoğrafa Giriş Ders notları, internet araştırmaları, gazete bilim teknoloji ve kitap ekleri
4) Objektif türleri, diyafram, enstantane ve ISO değerleri ve fotoğrafa etkileri
5) Perspektif, bakış açısı, net alan derinliği ve altın oranın kullanımı ve yönlendirilmesi Ders notları, internet araştırmaları, gazete bilim teknoloji ve kitap ekleri
6) Fotoğrafta Işık ve Renk kullanımıyla ilgi merkezi yönlendirme
7) Temel Kompozisyon Öğelerinin Etkileri: Perspektif, Çizgi, Kontrast, Işık, Renk, Doku, Ritim, Uyum, Belirginlik, Sadelik, Bütünlük, Denge, Orantı, Keskinlik, Hareket
8) Ara Sınav
9) Görüntüyle Anlatım, Zaman ve Boyut kavramlarının etkisi, Görsel Analize giriş
10) Örnekler Üzerinden Görsel Analiz: Fotoğraf, Resim ve Reklam Afişi örnekleri
11) Reklam Analiz Yöntemleri: Psikanalitik ve İdeolojik Çözümlemeler
12) Reklam Analiz Yöntemleri: Toplumbilimsel ve Feminist Çözümlemeler
13) Reklam Analiz Yöntemeleri: Gösterge-bilimsel Analiz
14) Çözümleme Yöntemleri doğrultusunda Reklam Filmi Analizi
15) Final
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: İnternet araştırmaları, gazete bilim teknoloji ve kitap ekleri.
Diğer Kaynaklar: • John Berger; Görme Biçimleri(çev. Yurdanur Salman), Metis Yayınları,1992.
• Roland Barthes; Camera Lucida, Fotoğraf Üzerine Düşünceler(çev. Reha Akçakaya), Altı Kırkbeş Yayınları, 1999.
• Rudolf Arnheim,; Görsel Düşünme(çev.Rahmi Öğdül), Metis Yayınları, 2009.
• Susan Sontag-Fotoğraf Üzerine Agora Kitaplığı
• Levend Kılıç ; Fotoğrafa Başlarken, Dost Kitabevi, 2005
• Fotoğrafın Kısa Tarihçesi – Walter Benjamin, YGS Yayınları
• Camera Lucida – Roland Barthes, Altıkırkbeş Yayınları
• Reklamların Dili Reklamlarda Anlam Ve İdeoloji-Judith Williamson Ütopya Yayınevi
• Sanat Tasarım ve Görsel Kültür – Malcolm Barnard Ütopya Yayınevi

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır.
1) Kitle iletişim araçlarını mesajı doğru hedef kitleye aktarabilmek üzere kullanır. 2
1) İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler.
1) Halkla İlişkiler ve Tanıtım alanında ki temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar.
1) Toplumun değişen ihtiyaçlarını, beklentilerini saptayarak ele aldığı proje içinde kullanır.
1) Gelişen ve değişen dünyanın yeni kavramlarını analiz eder. 1
2) Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir.
2) Halkla İlişkiler ve Tanıtım mesleğinin kural ve uygulamalarına göre iletişim çalışmalarını bilir.
2) Sanat alanlarının iletişim çalışmalarında ki etkisini bilir. 4
2) Kurumsal kimlik oluşumu, değişimi ve etkilediği alanları yönetir.
2) Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır.
2) Alana ait olan iletişim enstrümanları tanır.
3) Halkla İlişkiler ve Tanıtım faaliyetine uygun olan iletişim araçlarını belirler.
3) Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır.
3) Gösteren gösterilen ilişkisini anlam bilim üzerinden yorumlar. 4
3) Hedeflenen amaca uygun mesaj üretimi gerçekleştirir.
3) Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
3) Fotoğrafın mesaj değerini ve etkisini bilir. 5
4) Yeni pazar yaratma, lasman ve relasman çalışmalarıyla ciro artışına destek verir.
4) Halkla ilişkiler kampanya süreçlerini bilir.
4) Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler.
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
4) Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. 2
4) Propaganda, reklam ve halkla ilişkiler araçlarının farklılıklarını tanır.
5) Basın sözcüsü, kurum sözcüsü gibi temsil alanlarında görev alır.
5) Etkinliğin kampanya ile uyum ilişkisini açıklar.
5) Sağlıklı iletişime ihtiyaç duyulan alana göre sosyal sorumluluk çalışmalarını hazırlar.
5) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır.
6) Medya bütçesiyle uyumlu planlama yapar.
6) Kurumun diline hakim olarak basın bülteni oluşturur.
6) Basın ilişkilerinin önemini kavrar.
6) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır.
7) Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir.
7) İletişimin etkisini ölçümleyebilmek için gerekli bilgileri kullanır.
8) Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir.
9) Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde).

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Okuma
Ödev
Seminer
Bireysel ve Grup Çalışması

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ara Sınavlar 1 % 50.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 16 2 32
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 2 6 12
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 13 13
Sunum / Seminer 1 6 6
Proje 0 0 0
Ödevler 1 6 6
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 69
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 6 12
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 12 12
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 34
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 103
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4