Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Ekonomi kavramını ve ekonomik sistemlerin işleyişini açıklar
|
2) Toplumdaki ekonomik aktörleri ve bu aktörler arasındaki ilişkileri bilir
|
3) Ekonomideki sektörleri bilir; sektörlerin birbirlerinden farklılıklarını ve aralarındaki ilişkileri açıklar
|
4) Ekonominin üç temel faaliyeti olan üretim, ticaret ve finans alanlarının tanımlarını ve işleyişlerini bilir, bu alanlar arasındaki ekonomik ilişkileri açıklar
|
5) Ekonominin özel bir alanı olan finansal sistemin temel kurumları olan bankaların ve borsaların nasıl işlediğini bilir, bu kurumların ekonomideki yerini açıklar
|
6) Devletin ekonomideki rolünü bilir. Bu rolün unsurları olan kamu harcamaları ve kamu maliyesi politikalarını, bu politikaların farklı iktisadi görüşler altında nasıl farklılıklar gösterdiklerini açıklar. Bu görüşler arasındaki farkları tartışır.
|
7) Dış ticaretin işleyişinim ve ulusal ekonomideki yerini bilir. Döviz piyasası ile dış ticaret politikası arasındaki ilişkiyi açıklar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Ulusal ekonomiye dair milli gelir, ekonomik büyüm, enflasyon, tasarruf, tüketim, istihdam kavramlarını bilir ve bu göstergelerin hesaplamalarını yapar
|
2) Medyada yer alan ekonomi haberlerini izlemeyi, haberlerde yorum ve bilgiyi birbirinden ayırmayı bilir. Haberleri içerdiği bilgiler doğrultusunda tekrar yorumlar.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Bu dersi alan öğrenciler, genel ekonomi ilgili konularda sunum hazırlayarak öğrendiklerini gösterme becerisi elde edinirler.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Tanışma, genel bilgilendirme, Ekonomi, ihtiyaç, mal ve hizmet, fayda kavramlarına genel bir bakış.
|
Genel Ekonomi kitabının ilgili bölümü-Ders notları
|
|
2) |
Talep kavramı, Talep Çizelgesi ve Eğrisi, Bireysel Talep ve Piyasa Talebi, Talep Kanunu ve İstisnaları. |
Genel Ekonomi kitabının ilgili bölümü-Ders notları
|
|
3) |
Talebin Fiyat Esnekliği, Talep Eğrileri, Talebin Fiyat Esnekliğini Etkileyen Faktörler, Talep Değişmesi.
|
Genel Ekonomi kitabının ilgili bölümü-Ders notları
|
|
4) |
Arz kavramı, Arz Eğrisi ve Çizelgesi, Arz Kanununu ve İstisnaları, Arz Esnekliği, Arz Kayması.
|
Genel Ekonomi kitabının ilgili bölümü-Ders notları
|
|
5) |
Piyasa Kavramı, Tam Rekabet Piyasası, Arz ve Talep Değişmelerinin Piyasa Fiyatına Etkisi.
|
Genel Ekonomi kitabının ilgili bölümü-Ders notları
|
|
6) |
Tarımsal Ürün Fiyatlarına Devlet Müdahalesi, Faydanın Ölçülebilirliği. |
Genel Ekonomi kitabının ilgili bölümü-Ders notları
|
|
7) |
ARA SINAV
|
-
|
|
8) |
Maliyet kavramı, Kısa dönem Maliyet Analizi, Uzun dönem Maliyet Analizi. |
Genel Ekonomi kitabının ilgili bölümü-Ders notları
|
|
9) |
Tam Rekabet Piyasası koşulları, Hasılat.
|
Genel Ekonomi kitabının ilgili bölümü-Ders notları
|
|
10) |
Aksak Rekabet Piyasaları, Monopol Piyasalar.
|
Genel Ekonomi kitabının ilgili bölümü-Ders notları
|
|
11) |
Monopol Piyasalarda Fiyat Farklılaştırması, Monopol Piyasa Eleştirisi.
|
Genel Ekonomi kitabının ilgili bölümü-Ders notları
|
|
12) |
Monopson ve Çift Monopol Piyasası, Monopolcü Rekabet Piyasası, Oligopol Piyasa. |
Genel Ekonomi kitabının ilgili bölümü-Ders notları
|
|
13) |
İktisadın Tarihi, Doğuşu ve Gelişimi, Merkantilizm, Fizyokratlar, Klasik İktisatçılar, Keynesyenler, Sosyalizm ve Marksizm. |
Genel Ekonomi kitabının ilgili bölümü-Ders notları
|
|
14) |
Emek ve Ücret, Toprak ve Rant, Sermaye ve Faiz, Girişim ve Kâr, Enflasyon, İstihdam ve İşsizlik. |
Genel Ekonomi kitabının ilgili bölümü-Ders notları
|
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Raylı Sistem Temelleri: Raylı sistemlerin temel bileşenlerini (altyapı, üstyapı, araçlar, sinyalizasyon, enerji sistemleri vb.) tanımlayabilir ve bu bileşenlerin farklı raylı taşıma türlerindeki (metro, tramvay, banliyö, yük treni vb.) işlevlerini açıklayabilir. |
|
2) |
İşletme Süreçleri: Raylı sistemlerde yolcu ve yük taşımacılığı operasyonlarının temel aşamalarını (planlama, hareket, takip, teslimat vb.) uygulayabilir ve bu süreçlerde kullanılan temel kavramları açıklayabilir |
|
3) |
Trafik Yönetimi: Raylı sistemlerde trafik akışının nasıl yönetildiğini ve kontrol edildiğini açıklayabilir, farklı trafik kontrol sistemlerinin temel prensiplerini ve önemini değerlendirebilir |
|
4) |
Raylı sistemlerde emniyet ve güvenliğin sağlanmasına yönelik temel prosedürleri ve standartları uygulayabilir ve bu konudaki riskleri değerlendirerek önleyici tedbirler önerebilir. |
|
5) |
Raylı sistemlerde lojistik süreçlerin (depolama, stok yönetimi, gümrük işlemleri, forwarding vb.) temel prensiplerini açıklayabilir ve farklı taşıma modları arasındaki ilişkiyi değerlendirebilir. |
|
6) |
Raylı sistem işletmelerinin ekonomik ve işletmesel temel kavramlarını (maliyet, gelir, verimlilik, yönetim fonksiyonları vb.) açıklayabilir ve sektördeki ekonomik gelişmeleri değerlendirebilir |
|
7) |
Müşteri İlişkileri: Raylı sistemlerde müşteri memnuniyetini artırmaya yönelik temel yaklaşımları uygulayabilir ve farklı müşteri gruplarıyla etkili iletişim kurabilir. |
|
8) |
Raylı sistemlerde kullanılan temel bilgi teknolojilerini (yönetim bilgi sistemleri, operasyonel yazılımlar vb.) kullanabilir ve sektördeki teknolojik gelişmeleri takip edebilir. |
|
9) |
Raylı sistem işletmeciliği nde karşılaşılabilecek olası sorunları (gecikmeler, arızalar vb.) tanımlayabilir, analiz edebilir ve çözüm önerileri geliştirebilir |
|
10) |
Farklı disiplinlerden ve görevlerden paydaşlarla (teknik personel, yöneticiler, yolcular vb.) etkin bir şekilde iletişim kurabilir ve ekip çalışmalarına uyum sağlayabilir. |
|
11) |
Raylı sistem işletmeciliği alanında mesleki etik ilkelere uygun davranır, toplumsal ve çevresel sorumluluk bilinciyle hareket eder. |
|
12) |
Raylı sistemler alanındaki yeni bilgileri ve gelişmeleri takip ederek öğrenme ihtiyacının farkındadır ve mesleki gelişimine yönelik çaba gösterir. |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14 |
2 |
28 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
0 |
0 |
0 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
56 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
4 |
8 |
Ara Sınavlar |
1 |
4 |
4 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
8 |
8 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
20 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
76 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
3 |