Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Sivil Havacılık güvenliği ve emniyeti hakkında bilgi sahibi olabilme.
|
2) 11 eylül 2001 yılı saldırıları , terör olayları ve sivil havacılığa yönelik diğer saldırılar hakkında bilgi sahibi olabilme.
|
3) Havacılık Güvenliği ile ilgili ulusal ve uluslararası terminoloji hakkında bilgi sahibi olabilme.
|
4) Sivil Havacılık ile ilgili ulusal ve uluslararası yasal düzenlemeler hakkında bilgi sahibi olabilme.
|
5) Hava alanlarında güvenlik sahaları, alınacak tedbirler ve kullanılan sistemler hakkında bilgi sahibi olabilme.
|
6) Hava alanlarında uçak ve uçak güvenliği, özel güvenlik uygulamaları hakkında bilgi sahibi olabilme.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Hava aracı güvenlik araması, uçuş tedariklerinin kabulü, uçak kaçırma durumunda yapılacaklar, En az Riskli Bomba Bölgesi (LRBL), yolcular ve kural dışı yolcularla iletişim, Bomba İhbarı Durumunda Yapılacaklar, güvenlik ile ilgili konularda kokpit ve diğer kabin ekipleri ile iletişimde gerekli olan uygulama becerileri hakkında bilgi sahibi olabilme.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Sivil Havacılığın ve faaliyetlerinin yasa dışı müdahalelere karşı korunması amacıyla oluşturulmuş olan uçuş güvenlik konseptine dair bilgiye sahip olabilme.
|
2) Riskli bölgeleri tahmin eder.
|
3) Yolcu tipleri ve potansiyel tehlike arz eden yolcuları sınıflandırabilme .
|
4) Kokpit güvenliği ve gerekliliklerini sağlama hakkında bilgi sahibi olabilme.
|
5) Yolcu alımı esnasında ve tüm uçuş boyunca davranış analizi yapabilme.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Havacılık Güvenlik Eğitimin Amacı ,Güvenlik Bilinci neden gerekli bir eğitimdir? Havacılığa yönelik güncel tehditler, Uçak güvenliğini tehdit eden unsurlar, Terörizm Kavramı, Terörizm tarihçesi, Terör örgütleri. Modus operandi |
Ders notları, videolar, ICAO ANEX 17 EKLERİ, havayolları ve havaalanları güvenlik uygulama örnekleri
|
|
1) |
|
|
|
2) |
Sivil havacılığa yönelik yasadışı müdahale eylemleri (Bomba, sabotaj, Kimyasal ve Biyolojik tehditler, Uçak kaçırma ve rehine vakaları ,Havalimanı saldırıları, Lazer ışınım tehditleri, Man Portable Air Defence System (MANPAD) tehditleri. 11 Eylül 2001 saldırıları ve bu saldırılar sonucu sivil havacılık güvenliğinde olan değişiklikler. |
Ders notları, videolar, ICAO ANEX 17 EKLERİ, havayolları ve havaalanları güvenlik uygulama örnekleri
|
|
3) |
Havalimanı bölümleri, Hava tarafı, Kara tarafı, Güvenlik Tahditli Alan ve Güvenlik Alanın Kritik Bölümü, Havaalanlarına giriş kartları, personel kartları ve kullanım kuralları, mürettebat tarama, mürettebat çantaları tarama /koruma, kabin ekiplerinin alması gereken önlemler, Otel konaklamaları, Sosyal alanlar. Havaalanında yolcu ve bagajlara yönelik güvenlik tarama ve uygulamaları. |
Ders notları, videolar, ICAO ANEX 17 EKLERİ, havayolları ve havaalanları güvenlik uygulama örnekleri
|
|
4) |
Ulusal Mevzuat, Uluslararası mevzuat, Uluslararası Organizasyonlar, Ulusal Yapılanma, MSHGK, EADUK, SHGM, Mülki idare Amirliği, Güvenlik Komisyonu, EADB. Uluslararası anlaşma ve konvansiyonlar. |
Ders notları, videolar, ICAO ANEX 17 EKLERİ, havayolları ve havaalanları güvenlik uygulama örnekleri
|
|
5) |
5 Hava Aracı Güvenlik Araması/Kontrolleri, Hava Aracı Güvenlik Araması/Kontrolü, Hava Aracı Arama Yöntemleri, Hava Aracında Aranacak Alanlar, Arama Formu Kullanımı, Arama Kaydı/Sorumlu Kaptan Pilotla iletişim (ASSCL), Transit /transfer uçuşlarda aramalar. Uçağa yanlış binen ve uçmaktan vaz geçen yolculara yönelik güvenlik tedbirleri.
|
Ders notu, video
|
|
6) |
Park halindeki uçakların güvenliğinin sağlanması, , yolcu bagajlarıyla ilgili alınan güvenlik tedbirleri, Bagaj eşleştirmesi, Eşliksiz (Rush) Bagaj, El bagajları, Sıvı kısıtlaması, Transit duraklarda el bagajlarıyla ilgili alınan önlemler, Transit duraklarda alınan önlemler. |
Ders notu, video
|
|
7) |
Uçakta unutulan sahipsiz eşya, Ateşli Silahlar ile kesici delici eşyaların taşınma kuralları. Yasaklı/Tehlikeli Maddeler ile Eşyanın Tanımlanması, Havayolu ile taşınması tehlikeli maddeler prosedürleri. |
Ders notları
|
|
8) |
Ara sınav |
|
|
9) |
9 Hava Aracının Korunması ve Hava Aracına Erişim Kontrolü, Uçuş Esnasında güvenlik Kriterleri, Kokpit Kapıları, Kokpite Giriş, Kokpit ile İletişim, Uçuş Güvenlik Görevlileri/Hava Polisi, Uçuş Tedariklerinin Kabulü, Hava Aracı Temizlik Malzeme ve Tedariklerinin Kabulü, Hava Aracı Güvenlik Mühürleme Prosedürleri
|
Ders notu, video
|
|
10) |
Beklenmedik durum tedbirleri, Bomba ihbarı ve yapılacaklar, LRBL, Diğer Tedbirler, Uçak yerde, yolcular uçakta iken bomba tehditi. Uçak yerde, bagajlar uçağa yüklenmeden ve yolcular uçağa binmeden önce bombs ihbarı. Patlayıcı Maddelerin tanımı ve çeşitleri. Fabrikasyon patlayıcılar. Katı (TNT,HMX) Sıvı (Nitro, Gliserin), Gaz (Doğal gaz, LPG), Toz (Petn, Tetril, Amatol, TNT), Plastik (C-3, C-4, Com-B, RDX), El/Ev Yapımı Patlayıcılar, Bomba unsurları (Patlayıcı madde, Başlatıcılar (kapsül/fitil) , Anahtar Sistemi Kablolama, Kamufle Etmek İçin
Kullanılan Yöntemler).
|
Ders notu, video
|
|
11) |
11 Uçak kaçırma, uçak kaçırmanın safhaları ve kabin ekipleri hareket tarzı. Rehine sendromları ve bu sendromlar ile mücadele teknikleri. Uçak kaçırma potansiyeli olan yolcu türleri. |
Ders notu, video
|
|
12) |
Uçak kaçırma sırasında ve sonrasında kabin ekibi hareket tarzı. Raporlama prosedürleri, kriz anını raporlama, Olayların raporlama çeşitleri. Basın ve medyada paylaşılmaması gereken hassas bilgiler |
Ders notu, video
|
|
13) |
Şüpheli davranışlar sergileyen yolcular, Profil çıkarmanın temel ilkeleri, Kural dışı (Asi) yolcular, ICAO Tehdit seviyeleri, Fiziksel bağlama e ekipmanı, Fiziki müdahale yöntemleri, Kokpite bildirim, Potansiyel tehlike arz eden
yolcular (Sınır dışı edilen kişiler, Kabul edilemez yolcular, Tutuklu/Hükümlü yolcular, Kuraldışı hareket eden (asi) yolcular)
|
Ders notu, video
|
|
14) |
Potansiyel tehlike arz eden yolculara ve onlara refakat eden güvenlik görevlilerine uygulanacak güvenlik tedbirleri. Olay raporlama (İlgili formlar) , düzenlenecek formlarda bulunması gereken asgari bilgiler. Özel kategori ve PTA Yolculara (VIP, Diplomatik, HKK yolcular Engelli yolcular) yolculara uygulanacak güvenlik tedbirleri. Güvenlik aramasından muaf kişiler. Kuraldışı hareket eden yolcular ile iletişim, ikna yöntemleri, Stresle başa çıkma yöntemleri, öfke kontrolü, dinleme becerileri, kriz
yönetimi,
|
Ders notu, video
|
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Planlı ve disiplinli çalışabilme, zaman yönetimi, problem çözme ve proaktif düşünme ve davranma becerisine sahip olarak, takım çalışması empati kurma ve dinleme becerilerine sahip olarak farklı kültür ve eğitim seviyelerine sahip bireylerle çalışabilme ve onları yönetebilme. |
|
1) |
Yolcu taşımacılığı yapan hava araçlarında gerekli emniyet ve güvenlik önlemlerini uygulayarak yolcu konforunu sağlayabilme. Uluslararası ve Ulusal Sivil Havacılık ve Kabin Hizmetlerine dahil temel ve kuramsal konularla ilgili bilgileri açıklayarak uçaklar ve hava araçları hakkında temel bilgileri tanımlayabilme. |
|
2) |
Sivil Havacılık Ulaştırma İşletmeciliği, Kabin Hizmetleri ve diğer sosyal bilimler alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanma yeteneği edinerek , görev sorumluluk olarak görev ve sorumluluklara ekip çalışma beceresine sahip olabilme . |
|
3) |
Havaalanındaki yer hizmetleri operasyonları hakkında genel bilgilere sahip olabilme. Check - in boarding işlemlerine yapabilme . |
5 |
4) |
Havacılık sektörü içerisinde uzman olan ve olmayan kişilerle etkin iletişim kurabilme. Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygulayabilme , havacılık alanıyla ilgili literatürü ve gelişmeleri yakından takip edebilme . |
|
5) |
Sivil Havacılık dünyasında bulunan işletmelerin ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanabilme, bireysel veya ekip üyesi olarak girişimcilik becerisi gösterebilme . |
|
6) |
Mesleki ve kişisel öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek, yaşam boyu öğrenme olanaklarını kullanarak kendini sürekli geliştirebilme ve yolcu hizmetleri süreçlerini baştan sona anlayabilme ve havalimanında ve uçak içinde uygulayabilme . |
|
7) |
Yolcu ilişkileri ve iletişim alanlarlarında edindiği bilgiyi uygulayacak donanıma sahip olabilme. |
|
8) |
Sorumluluğu altındaki kişilerin öğrenme ihtiyaçlarının belirlenmesine, karşılanmasına ve mesleki gelişimine rehberlik edebilme. |
|
9) |
Havacılık alanıyla ilgili konularda yürütmekte olduğu çalışmaları, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilere yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak aktarabilme. |
|
10) |
Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü A2 genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilirken, meslektaşları ile iletişim kurabilme. |
|
11) |
Ana Dili’ni en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanabilme. |
|
12) |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katılarak ve bunları destekleyebilme. |
|
13) |
Sivil Havacılık Kabin Hizmetleri alanıyla ilgili gerekli görülen iş sağlığı güvenliği, çevre koruma, kalite ve sürekli iyileşme prosedürlerini uygulayabilme. |
|
14) |
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kültürel değerler konularında yeterli bilince sahipken; kültürel farklılıklara saygılı olabilme. |
|
15) |
Sivil havacılık alanında ulusal ve uluslararası otoriteler ve regulasyonlar hakkında bilgi sahibi olabilme . |
|