ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliğiSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
51041METOZ-SHU0063 Havayolu Kargo Taşımacılığı 2 Güz 2 1 3 6
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi BURAK ÇAKALOZ
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:









Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere havayolu kargo taşımacılığının tarihi gelişimi, yasal çerçevesi, havayolu kargo taşımacılığında yer alan ulusal/uluslararası örgütler ile ilgili bilgi vemek ve öğrencilerin havayolu kargo taşımacılığnın operasyon süreçlerinin takibini yapabilme yetkinliği kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders; havayolu kargo taşımacılığının tarihi gelişimi, yasal çerçevesi, dünyada ve Türkiye’de havayolu kargo taşımacılığındaki güncel gelişmeler, taşımacılıkta havayolunun önemi ve tercih nedenleri, havayolu kargo taşımacılığında yer alan ulusal/uluslararası örgütler, havayolu kargo pazarında yer ana işletmelerin tanınması, yük çeşitleri, operasyon süreçleri ve bu süreçlerde kullanılan taşıma üniteleri ve dökümantasyon konularını kapsamaktadır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Havayolu kargo taşımacılığının gelişim süreci ve yasal çerçevesi hakkında bilgi sahibidir.
  2) Öğrenciler, Havayolu Kargo Taşımacılığının operasyon süreçleri, kullanılan dökumanlar, uçak tipleri ve kargo taşıma ünitelerini tanırlar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Özellikli kargo çeşitlerinden Tehlikeli Maddelerin hava yolu ile taşınması ile ilgili kavrayış geliştirirler.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Havayolu Kargo taşımacılığında fiyatlama yapabilir.
  2) Havayolu Kargo Taşımacılığındaki yük çeşitlerini ve dikkat edilmesi gereken kuralları benimser.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Havayolu Kargo Taşımacılığının Tarihi Gelişimi ve Yasal Çerçevesi
2) Havayolu Kargo Taşımacılığında Uluslararası Örgütler
3) Kargo Taşımacılığında Havayolunun Önemi ve Tercih Nedenleri
4) Havayolu Taşımacılığında Dökümantasyon
5) Havayolu Kargo Taşımacılığında Fiyatlama
6) Havayolu Kargo Taşıma Üniteleri
7) Havayolu Kargo Taşımacılığında Uçak Tipleri
8) Arasınav
9) Havayolu Kargo Taşımacılığında Yük Çeşitleri
10) Tehlikeli Maddelerin Havayolu ile Taşınması
11) Havayolu Kargo Taşımacılığında Yer Alan İşletmeler
12) Havayolu Kargo Taşımacılığı Pazarındaki Güncel Gelişmeler
13) Dünya'da Havayolu Kargo Taşımacılığı
14) Türkiye'de Havayolu Kargo Taşımacılığı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları
HAVA YOLCU VE KARGO TAŞIMACILIĞI;DÜNYADA VE TÜRKİYE’DE UYGULAMALAR (2008);Batur, S. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: İZMİR
Diğer Kaynaklar: Sarılgan.,A.E.(2019) Hava Kargo ve Tehlikeli Maddeler. Anadolu Üniversitesi Yayınları. Eskişehir.
Durgun.M.(2022). Hava Kargo Taşımacılığında Öncelikli Konular. Nobel Yayınları. Ankara.
Uluslararası Taşımacılık Yönetimi, Metin Çancı, Murat Erdal, UTİKAD yayınları
Hava Kargo ve Tehlikeli Maddeler (2019), Editör;Dr. Ali Emre Sarılgan, Anadolu Üniversitesi Yayınları: Eskişehir.
Hava Taşımacılığı, Ulaştırma Sistemleri; Anadolu Üniversitesi Yayınları
Servet Başol (2012), Havayolu Lojistik Yönetimi, Ekin Yayınevi: Bursa.

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. 4
1) Ülke ve dünya ekonomisi hakkında bilgi sahibidir. 3
1) Ulusal ve uluslararası sivil havacılık hizmetlerine dair temel , kurumsal ve uygulamalı bilgileri açıklar
1) Dispatch operasyonları hakkında bilgi sahibidir.
1) İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. 2
1) Havalimanı terminal binalarındaki yolcu ve yer hizmetlerini bilir. 4
2) Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır.
2) Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. 5
2) Havalimanlarının yer operasyonlarında kullanılan araç, ekipman ve bunlarla ilgili hizmetleri bilir. 4
2) Ulusal ve uluslararası sivil havayolu işletme ve kuruluşların gerektirdiği temel ve kuramsal bilgileri açıklar.
2) Havacılık kargo operasyonları hakkında bilgi sahibidir. 5
2) İşletme yönetimi hakkında bilgi sahibidir.
3) Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. 4
3) Ulusal ve uluslararası sivil havacılık kurum ve kuruluşların gerektirdiği temel ve kuramsal bilgileri açıklar.
3) Temel ve havayolu pazarlaması hakkında bilgi sahibidir. 3
3) Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 5
3) Havalimanı terminal yolcu hizmetleri operasyonları hakkında bilgi sahibidir.
3) Havayollarında kullanılan bilet satış işlemlerini ve hesaplamalarını bilir.
4) Sivil havacılıkta kargo operasyonları işlemlerini bilir.
4) Hava araçları hakkında temel bilgilere sahiptir. 4
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular 5
4) Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. 5
4) Temel ve sivil havacılık için gerekli matematik işlemleri hakkında bilgi sahibidir. 3
4) Havayolu işletmelerinde uygulanan ekip planlaması hakkında bilgi sahibidir.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır. 3
5) Ulusal ve uluslararası sivil havacılık hukuku hakkında bilgi sahibidir. 4
5) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. 5
5) Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler.
5) Temel muhasebe bilgilerine sahiptir.
5) Lojistik yönetimi ve işlemleri hakkında bilgi sahibidir. 3
6) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır. 5
6) Ulusal ve uluslararası havayolu ulaştırma işletmelerinin yönetimleri hakkında bilgi sahibidir. 3
6) Ulusal ve uluslararası güvenlik yönetimi hakkında bilgi sahibidir. 4
7) Sivil Havacılıkla ilgili kavramları, gelişmeleri ve bilgileri Sivil Havacılık bakış açısı ile yorumlayabilir. 3
7) Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. 5
8) Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. 4
9) Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde). 4

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Okuma
Ödev
Teknik Gezi
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ara Sınavlar 1 % 50.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 1 10 10
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 2 30
Sunum / Seminer 1 10 10
Proje 0 0 0
Ödevler 1 20 20
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 112
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 1 10 10
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 20 20
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 40
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 152
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 6