Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Uluslararası sermaye akımlarının temel mekanizmalarını açıklar. Kısa vadeli ve uzun vadeli sermaye akımlarını ayırt eder.
|
2) Uluslararası iktisadın cari ve finansal bileşenleri arasındaki ilişkiyi açıklar.
|
3) Bir ekonomide döviz piyasasının mekanizmalarını bilir. Döviz arz ve talebi arasındaki ilişki ile döviz kurunun bu ilişki yoluyla nasıl oluştuğunu açıklar.
|
4) Merkez Bankası'nın döviz piyasası içindeki rolünü kavrar ve açıklar.
|
5) Dünya ekonomisinin finansal tarihini ve bu tarihi doğuran uluslararası koşulları bilir.
|
6) Üç büyük uluslararası ekonomik kurumun (IMF, Dünya Bankası ve Dünya Ticaret Örgütü) tarihini ve işlevini bilir. IMF'nin dünya finansal sistemindeki rolünü ayrıntılı olarak bilir.
|
7) 2008 yılında dünya çapında yaşanan finansal krizinin gerçekleştiği mekanizmayı bilir. Krize yol açan finansal ve reel sektör arasındaki bağlantıyı bilir. Krizin yansımalarını ve gelecekteki sonuçlarını bilir ve tartışır.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Ödemeler Dengesi Biançosunun bileşenlerini ve alt bileşenlerini bilir. Bileşenler arasındaki temel hesaplama becerilerini sergiler. Yalnızca bazı bileşenler verildiğinde Ödemeler Dengesi Biançosunu doldurabilir.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Giriş ve temel kavramların tanıtılması |
-
|
|
2) |
Dünya finansal sisteminin tarihi I: Kolonizasyondan 2. Dünya Savaşı'nın sonuna kadar. |
-
|
|
3) |
Dünya finansal sisteminin tarihi II: Bretton-Woods'tan IMF öncülüğünde neoliberalizme. |
-
|
|
4) |
Uluslararası ekonomik kurumlar ve işlevleri: IMF, Dünya Bankası ve Dünya Ticaret Örgütü. |
-
|
|
5) |
Uluslararası cari akımlar ile uluslararası finansal akımlar arasındaki ilişki |
-
|
|
6) |
Döviz piyasasının oluşumu. Döviz arz ve talebi. |
-
|
|
7) |
Döviz piyasasında Merkez Bankası'nın rolü: Döviz kuru politikasının oluşturulması. |
-
|
|
8) |
Ara Sınav |
|
|
9) |
Ödemeler Dengesi Bilançosunun bileşenleri ve alt bileşenleri |
-
|
|
10) |
Ödemeler Dengesi Bilançocu hesaplamaları |
-
|
|
11) |
Türkiye ekonomisinin finansallaşmasının tarihsel ve eleştirel bir analizi. Ödemeler Dengesi Bilançosunda ortaya çıkan sorunların ele alınması. |
-
|
|
12) |
Uluslararası borç stoku ve Türkiye'nin bu konudaki durumu. |
-
|
|
13) |
Kısa vadeli ve uzun vadeli sermaye akımları arasındaki fark. Bunları Ödemeler Dengesi Bilançosunda ayırt edilmesi. Kısa vadeli akımlar ile döviz ve faiz oranları arasındaki ilişki. Arbitraj oranının hesaplanması. |
-
|
|
14) |
2008 mali krizinin eleştirel bir analizi (I): Birikim ve patlama |
-
|
|
15) |
2008 dünya mali krizinin eleştirel bir analizi (II): Sonrasında, özellikle Türkiye başta olmak üzere gelişmekte olan ülkeler için sonuçları, sonuçları ve sonuçları.
|
-
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Dış ticaret operasyonlarına ilişkin temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar. |
4 |
|
1.1 Uluslararası ticarete ve uluslararası iktisada ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar. |
4 |
|
1.2 Dış ticaretin ithalat ve ihracat boyutunda temel fonksiyonlarını ve esaslarını sıralar, iş süreçlerini tarif eder. |
|
|
1.3 Dış ticarette kullanılan teslim ve ödeme şekillerini sıralar. |
|
|
1.4 Serbest bölgeler ve dış ticaret teşvikleri ve uygulamalarını örneklerle anlatır. |
|
2) |
Uluslararası ekonomik, politik, kültürel, sosyal, hukuki ve finansal konjonktürü takip etmek için gerekli bilgileri analiz eder. |
4 |
|
2.1 Dış ticaret mevzuatını , gümrük mevzuatını ve dış ticaretin yasal çerçevesini oluşturan ilgili sair mevzuatı hatırlar. |
4 |
|
2.2 Finans ve muhasebe alanında temel bilgi ve bilgisayar uygulamaları konusunda bilgi ve becerileri yorumlar. |
5 |
|
2.3 Ticaret hukukunun temel esasları ve unsurları hakkında bilgileri anlatır. |
|
|
2.4 Uluslararası finans ve muhasebe işlemlerini operasyonel faaliyetlere uyarlar. |
5 |
|
2.5 Türkiye ekonomisi ve dünya ekonomisi hakkındaki bilgileri yorumlar. |
3 |
|
|
|
3) |
Uluslararası ticaretin, lojistiğin ve gümrük işlemlerinin gerektirdiği yönetimsel bilgileri kullanır |
|
|
3.1 Lojistik ve tedarik süreçlerini anlatır. |
|
|
3.2 Gümrükleme işlemlerinin uygulama esaslarını tarif eder belge hazırlama iş süreçlerini sıralar. |
|
|
3.3 İşletme yönetimi alanında temel, kuramsal, uygulamalı ve güncel bilgileri açıklar. |
|
|
3.4 E-ticaret, pazarlama ve doğrudan satış süreçlerini hatırlar. |
|
|
3.5 Uluslararası pazarlamanın fonksiyonlarını ve süreçlerini anlatır. |
|
|
3.6 Temel işletme fonksiyonlarını ve işletme süreçlerini ilişkilendirir. |
|
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
|
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
|
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır |
|
|
5.1 Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.2 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
5.3 Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
|
|
5.4 Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. |
|
|
5.5 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
5.6 Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır. |
|
|
5.7 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.8 Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. |
|
|
5.9 Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde). |
|
|
|
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14 |
1 |
14 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
8 |
8 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
50 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
8 |
16 |
Ara Sınavlar |
1 |
1 |
1 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
18 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
68 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
4 |