Dersin Amacı: |
İşletmelerin içinde bulunduğu yoğun rekabet koşulları, yüksek performansla
çalışmalarını zorunlu kılmaktadır. Faaliyetlerin oluşturulması ve sürdürülmesi için gerekli finansal kaynakların bulunması ve kullanılması, geleceğe dönük yeni ürün tasarımlarının oluşturulması, yeni teknoloji ihtiyacının belirlenip uygulanması, ürünlerin pazarlanmasında yeni yöntemlerin bulunması gibi işlevlerin tümü işletmenin sahip olduğu insan kaynağı tarafından gerçekleştirilir.
İşletmelerin rekabet güçlerini veya avantajlarını koruyabilmeleri ve çağdaşlarından farklılaşmaları için en önemli üretim faktörlerinden olan insan kaynaklarının etkin ve verimli yönetmek durumundadır.
Bu dersin amacı, insan kaynakları yönetimi ve örgütlenmesi, insan kaynakları planlaması, işe alma, genel çerçevesinde detaylı incelemektir. Buna ek olarak işe alıştırma ve eğitim, performans değerleme ve kariyer yönetimi, iş değerlemesi ve ücret yönetimi, disiplin ve çalışma ilişkileri boyutları üzerinde durulacaktır. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders öğrencilere insan kaynakları yönetimi kavramını, planlama, iş analizi, personel sağlama ve seçme, oryantasyon, eğitim, yetiştirme ve geliştirme, performans ve kariyer yönetimi, ödül ve ücretlendirme gibi temel insan kaynakları yönetimi fonksiyonlarını öğretir.
|
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) İnsan Kaynakları Yönetimi ile ilgili genel kavramları ve İnsan Kaynakları Yönetiminin temel işlevleri hakkında bilgi sahibidir.
|
2) İnsan Kaynakları Planlaması çerçevesinde, bir işletmede insan gücü ihtiyacının nasıl belirlendiğini ve hangi kaynaklardan karşılanabileceğini, işgören seçimi süreçlerini, mülakat ve test yöntemlerini bilir.
|
3) Kariyer kavramını ve kariyer yönetimi sürecini açıklar.
|
4) İşletmelerde oryantasyon eğitimi, eğitim ihtiyaçları analizi, eğitim programlarının hazırlanması ve uygulanması, eğitim yöntemleri ve eğitimde ölçme ve değerlendirme konularında bilgilere sahiptir.
|
5) Performans değerlendirme, ücret ve işletmelerde ücret uygulamaları ile ilgili temel kavramlara hakimdir.
|
6) İş sağlığı ve güvenliği konusunda iş yeri uygulamaları hakkında bilgi sahibidir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Genel Giriş: İnsan Kaynakları ve İnsan Kaynakları Yönetimi(İKY) kavramları, İnsan Kaynakları Yönetiminin gelişimi, İKY’nin temel işlevleri, İKY departmanının organizasyon içindeki yeri ve diğer departmanlarla ilişkileri
|
1) İnsan Kaynakları Yönetimi kitabı, s.1-45;
2) Ders slaytları
|
|
2) |
Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi |
İnsan Kaynakları Yönetimi Ders Kitabı
Ders slaytları
|
|
3) |
İnsan Kaynakları Planlaması: İnsan kaynakları planlamasının yararları ve aşamaları, işletmelerde işgören ihtiyacının belirlenmesi, iş analizleri, iş tanımları ve iş gerekleri, insan kaynakları araştırması |
İnsan Kaynakları Yönetimi kitabı , s49-64, s 113- 130
Ders Slaytları
|
|
4) |
İnsan Kaynakları Seçimi:İş başvurularının kabulü, özgeçmişler ve başvuru formları
|
1 İnsan Kaynakları Yönetimi kitabı, s. 131-155
2)Lojistik Sektöründe İnsan Kaynakları Yönetimi Uygulamaları, s.21-51
3)Ders slaytları
|
|
5) |
İnsan kaynakları seçme: işe giriş mülakatları,sınav/test uygulamaları,
|
İnsan Kaynakları Yönetimi Kitabı
Ders Slaytları
|
|
6) |
Motivasyon Süreci: Motivasyon kavramı ve önemi
|
1) İnsan Kaynakları Yönetimi kitabı, s. 212-220
2)Lojistik Sektöründe İnsan Kaynakları Yönetimi Uygulamaları, s. 103-130
3)Nilay Serbest, Motivasyon, www.yildiz.edu.tr/~nihan/motivasyon-nilay-ergonomi.ppt
4)İş ve Yaşamda Motivasyon, http://eogrenme.anadolu.edu.tr/eKitap/CMH204U.pdf
5)Ders slaytları
|
|
7) |
Performans Yönetimi: motivasyon-performans ilişkisi, performans yönetimi sisteminin amaçları ve uygulanması |
İnsan Kaynakları Yönetimi Kitabı
Ders Slaytları
|
|
8) |
Ara sınav |
|
|
9) |
Eğitim ve Geliştirme: Oryantasyon eğitimi, eğitim planlaması, eğitim ihtiyaçları analizi, eğitim programlarının hazırlanması ve uygulanması, eğitim yöntemleri, eğitimde ölçme ve değerlendirme |
1)İnsan Kaynakları Yönetimi kitabı, s.163-205;
2)Lojistik Sektöründe İnsan Kaynakları Yönetimi Uygulamaları, s.53-78
3)Ders slaytları
|
|
10) |
Kariyer Planlaması ve Kariyer Yönetimi: Kariyer kavramı ve kariyer yönetim süreci, bireysel yaşam ve kariyer evreleri, kariyer geliştirme sistemleri, kariyer planlaması, yeni kariyer yaklaşımları, kariyere ilişkin güncel sorunlar
|
1)İnsan Kaynakları Yönetimi kitabı, s. 298-295
2)Lojistik Sektöründe İnsan Kaynakları Yönetimi Uygulamaları, s.81-101
3)Ders slaytları
|
|
11) |
Ücret Yönetimi: ücretin tanımı ve birleşenleri, ücretle ilgili hukuki düzenlemeler, ücret sistemleri, işletme ücret yapısının oluşturulması ve uygulanması
|
1) İnsan Kaynakları Yönetimi kitabı, s.351-360
2) Ders slaytları
3) Ücret Yönetimi, http://www.slideshare.net/turkanismayilli/ucret-yonetimi
|
|
12) |
Disiplin: Temel Disiplin Yaklaşımları, Disiplin Sisteminin Kurulması, Disiplin Sisteminin Tanıtılması, Disiplin Sisteminin Uygulanması |
İnsan Kaynakları Yönetimi Kitabı
Ders Slaytları
|
|
13) |
Çalışma İlişkileri: İşçi Sendikası Kavramı, Toplu Pazarlık Kavramı, Toplu İş Uyuşmazlıkları, Türkiye'de Sendikacılığın Gelişimi, Toplu Pazarlık, |
İnsan Kaynakları Yönetimi Kitabı
Ders Slaytları
|
|
14) |
Koruma İşlevi: İş güvenliği ve iş sağlığına yönelik örgütsel ve hukuki düzenlemeler, iş kazaları ve meslek hastalıkları, işyerinde şiddet, mobbing ve cinsel taciz
|
1) İnsan Kaynakları Yönetimi kitabı, s.452-491
2) Ders slaytları
|
|
15) |
Uluslararası İnsan Kaynakları Yönetimi |
İnsan Kaynakları Yönetimi Kitabı
Ders Slaytları
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
- Çetin, Canan ve Özcan, Esra Dinç, İnsan Kaynakları Yönetimi,İstanbul Beta ,2014
Sabuncuoğlu, Zeyyat, İnsan Kaynakları Yönetimi, Alfa Yayınları, İstanbul: 2005
- Aksu, Baki ve Güven Burcu, (ed), Lojistik Sektöründe İnsak Kaynakları Yönetimi Uygulamaları, Beykoz Lojistik Meslek Yüksekokulu Yayınları 15, İstanbul 2015
- Sunum notları, internet
|
Diğer Kaynaklar: |
Sadullah, Ömer ve diğ., İnsan Kaynakları Yönetimi, 6. baskı, İstanbul, Beta Yayınları 2013
Bingöl, Dursun, İnsan Kaynakları Yönetimi, 7. Baskı, İstanbul : Beta, 2010
Tyson, Shaun, Essentials of Human Resource Management, , Elsevier: 2006
Human Resource Management ,Derek Torrington, Laura Hall , Prentice Hall: 2005
Beardwell, Ian ve Holden , Len, Human Resource Management, A Contemporary Approach, , Prentice Hall: 2004
Sabuncuoğlu, Zeyyat, İnsan Kaynakları Yönetimi, Alfa Yayınları, İstanbul: 2005
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İş Sağlığı ve Güvenliği ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve anlatabilme bilgisine sahiptir. |
5 |
|
1.1 İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili ulusal ve uluslararası temel ve kavramsal bilgilere ulaşabilir ve açıklar. |
5 |
|
1.2 İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuatlara ulaşabilir ve açıklar. |
5 |
|
1.3 Afet ve acil durum yönetimi ile ilgili ulusal ve uluslararası temel ve kavramsal bilgilere ulaşabilir ve açıklar. |
4 |
|
1.4 Risk yönetimi ile ilgili ulusal ve uluslararası temel ve kavramsal bilgilere ulaşabilir ve açıklar. |
3 |
|
1.5 Çevre, çevre koruma, sıfır atık hakkında temel kavramlara ulaşabilir ve açıklar. |
3 |
|
1.6 Birey ve halk sağlığı konularında kavramsal bilgilere ulaşır ve açıklar. |
4 |
2) |
Ergonomi kurallarını bilir ve uygular. |
|
3) |
İş sağlığı ve güvenliği yönetimini ve takibini yapar. |
4 |
|
3.1 İş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinin ve uygulamalarının belirlenmesi, uygulanması, takibi, karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözümünde çalışma grupları oluşturur ve liderlik yapar. |
4 |
|
3.2 Görev aldığı yerlerde iş sağlığı ve güvenliğine yönelik geliştirilmesi ve düzeltilmesi gereken hususları belirler ve çalışma planları oluşturur. |
5 |
|
3.3 İş sağlığı ve güvenliği yönetim sistemleri hakkında bilgi sahibidir ve uygulanmasına liderlik yapar. |
5 |
|
|
|
4) |
Eğitim- öğretim döneminin bir dönemi süresince iş hayatını deneyimler ve alanıyla ilgili edindiği teorik bilgileri uygular. |
5 |
|
4.1 İş yaşamını oluşturan tüm süreçleri deneyimler, eğitim- öğretim dönemi süresince edindiği teorik bilgiler ile iş yaşamındaki uygulamaları karşılaştırır ve yorumlar. |
5 |
|
4.2 Alanı ile ilgili hizmet veren birimlerde yer alarak bir veya birden fazla işletmede eğitim alanı ile ilgili çalışmalarda yer alır. |
4 |
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır. |
4 |
|
5.1 Problemlere eleştirel yaklaşım, problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. |
4 |
|
5.2 Ergonomi kurallarını bilir ve uygular. |
|
|
5.3 Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. |
4 |
|
5.4 Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir. |
4 |
|
5.5 Yaşam boyu (Öğrenme gereksinimlerini belirleme ve öğrenmesini yönlendirme) öğrenme bilinci kazanır. |
5 |
|
5.6 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
4 |
|
5.7 Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. |
4 |
|
5.8 Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. |
|
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
4 |
|
|
|