DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
50413TATOZ-ISL3021 | İşletme Yönetimi | 1 | Güz | 2 | 0 | 2 | 3 |
Dersin Türü: | Zorunlu |
Dersin Düzeyi: | Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi BURAK NEDİM AKTAŞ |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
Öğretim Görevlisi SEMANUR YALÇIN Dr. Öğr. Üyesi BURAK NEDİM AKTAŞ Öğretim Görevlisi BAŞAK KURU Dr. Öğr. Üyesi BURAK ÇAKALOZ |
Dersin Kategorisi: | Temel Alan |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Bu ders, işletmelerin hedeflerini ve paydaşların işletme üzerindeki etkilerini tanımlamayı amaçlamaktadır. Ders kapsamında, işletme ve işletmecilik kavramları, işletmelerin sınıflandırılması, işletme çevresi, işletmenin amaç ve sorumlulukları, işletmenin kuruluş yeri ve seçimi, kuruluş aşamaları ve işletme kapasitesi ile temel işletme fonksiyonları ayrıntılı olarak ele alınacaktır. Ayrıca bu ders öğrencilere, ileride işlenecek derslere yönelik bir altyapı sağlamayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders öğrencilere, işletme kavramını, işletmenin çevresel koşullarını, nasıl kurulup nasıl yönetileceğini, mal ya da hizmetlerini nasıl pazarlayacağını, çalışanlarının nasıl yönetileceğini, muhasebe-finans ve üretim fonksiyonlarının nasıl yerine getirileceğini öğretir. |
yok |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) İşletme kavramı, özellik ve üretim faktörlerini açıklar |
||
2) İşletmelerin içinde yer aldığı çevrenin dış ve iç unsurlarını, bunların işletmeye olan etkilerini yorumlar, işletme çeşitlerini açıklar. |
||
3) İşletmelerin kuruluş karar sürecini, fizibilite çalışmalarının nasıl yapılacağının ayırdına varır, kuruluş yerinin seçimini ve seçimi etkileyen faktörleri bilir. |
||
4) İşletme büyüklüğünü etkileyen faktörleri ve kapasite kavram ve çeşitlerini tarif eder. |
||
5) Yönetim kavramını, fonksiyonlarını, güncel yönetim yaklaşımlarını açıklar. |
||
6) İşletmelerin ve yönetimin tarihsel sürecini bugünü açıklayabilecek şekilde anlatır |
||
7) İnsan kaynakları yönetimi sürecini ve fonksiyonlarını yerine getirecek bilgiye sahip olur. |
||
8) Çağdaş yönetim yaklaşımlarını ve işletmeye sağladığı faydaları bilir. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) İşletmenin nasıl var olduğunu ve dış çevre ile ilişkilerini bilir. |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) İşletmenin genel işleyişini ve yönetim kademelerini bilir. |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | işletme kavramı, işletme ile ilgili temel kavramlar, işletme etiği ve işletme sorumluluğu kavramları hakkında genel bilgilendirmeler yapılarak sistem kavramı hakkında derinlemesine bilgi verilir. | Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları | |
2) | Üretim faktörleri açıklanır, işletmenin amaçları ve özellikleri, mal ve hizmet işletmeleri arasındaki ayrım hakkında konuşulur, işletme çevresi, makro ve mikro çevre faktörleri ele alınır. | Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları | |
3) | İşletme türleri hakkında bilgi verilir. özel sektör ve kamu kuruluşları arasındaki ayrım hakkında bilgilendirmeler yapılarak, tek kişi işletmesi, kollektif, komandit vb. işletme türlerine değinilir. | Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları | |
4) | İşletmelerin kuruluşu, kuruluş karar süreci, kuruluş yeri seçimi, işletmelerin büyüklüğü, kapasite, başabaş noktası noktaları hakkında bilgilendirme yapılarak, fizibilite çalışmaları ve bunların uygulanması hakkında bilgiler verilir. | Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları | |
5) | “Yönetim” düşüncesinin tarihsel gelişimi, yönetimin özellikleri, işletmenin fonksiyonları konuları ele alınarak klasik, neoklasik ve modern yönetim yaklaşımları ve bu dönemde ortaya çıkan kuramlar hakkında bilgiler verilir. | Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları | |
6) | Yönetim kademeleri, yönetici kavramı, lider, yöneticilerin özellikleri. alt, orta ve üst düzey yöneticilerin kimler olduğu ve yetki-sorumluluk çizgileri. yönetim süreçleri hakkında bilgi verilir. | Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları | |
7) | ARA SINAV | Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları | |
8) | Yönetim-İşletme yönetiminde modern kavramlar ve bunların günümüz modern dünyasında ele alınış şekilleri personel seçimi kavramında ele alınır. | Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları | |
9) | İnsan kaynakları yönetimi , ücret politikaları, işe alım, kıdem ve terfi gibi süreçlerin nasıl işlediği hakkında bilgi sahibi olur | Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları | |
10) | İK departmanının yaptığı işler ile görev ve yetki tanımlamaları, liyakat sistemleri hakkında konuşulur. | ||
11) | Muhasebe-Finans departmanı hakkında bilgi verilerek işletme içerinde konumlandırılması yapılır. muhasebenin temel ilkeleri, temel muhasebe defterleri hakkında bilgiler verilir. | Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları | |
12) | Pazarlama konusu, geleneksel ve modern düzlemde ele alınarak pazarlamanın tarihsel gelişimi hakkında bilgiler verilir. günümüz pazarında güç işletmenin mi yoksa tüketicinin mi elindedir, pazarlama çalışmaları nasıl yapılır/yapılmalıdır sorularına cevap aranır. | Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları | |
13) | Genel Konu Tekrarı ve Sınava Hazırlık | Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları | |
14) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Herhangi bir zorunlu kaynak olmamakla birlikte, yardımcı kaynaklar ve ders sunumları esastır. |
Diğer Kaynaklar: | • Canan Çetin - Temel İşletmeciliğe Giriş • Hasan Tutar – Meslek Yüksekokulları için İşletme Yönetimi • İsmet Mucuk – Temel İşletmecilik Bilgileri Genel İşletme, Rıdvan Karalar ve Diğerleri,Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, 2006 Genel İşletmecilik Bilgileri, Halil Can ve Diğerleri, Ankara : Siyasal,2005 Girişimcinin El Kitabı, Rıchard Luecke, İş Bankası Yay.,2008 International Management, Richard Mead, Tim G. Andrews, John Wiley, 2009 Introduction to Business, Betty J. Brown, John E. Clow ,McGraw-Hills: 2008 İnsan Kaynakları Yönetimi,Tuğray Kaynak ve Diğerleri, İstanbul: Dönence Basım Yayın, 2000. İnsan Kaynakları Yönetimi,Zeyyat Sabuncuoğlu, Bursa: Ezgi, 2000. İşletme Yöneticiliği, Tamer Koçel, İstanbul : Beta, 2003 İşletmede İnsan Davranışı, Keith Davis, İstanbul: 1977 Modern İşletmecilik, İsmet Mucuk, İstanbul: Türkmen Kitabevi, 2005. Pazarlama Dehası, Peter Fisk, Marka Yayınları, İstanbul, Eylül 2006 Pazarlama İlkeleri, Prof. Dr. Mehmet Karafakioğlu, Literatür Yayınları, İstanbul:2006 Pazarlama İlkeleri,İsmet Mucuk, İstanbul: Türkmen Kitabevi, 2006. Pazarlama, Prof. Dr. Cemal Yükselen, Detay Yayıncılık, Ankara, 2008 Principles of Management, Ellen A. Benowitz, Hungry Minds, 2001 |
BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ |
DÖÇ/PÖÇ | KPÖÇ 1 | KPÖÇ 2 | KPÖÇ 3 | KPÖÇ 4 | KPÖÇ 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | |
DÖÇ1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ8 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Tartışma | |
Vaka Çalışması | |
Problem Çözme | |
Gösterip Yaptırma | |
Gösterim | |
Laboratuvar | |
Okuma | |
Ödev | |
Proje Hazırlama | |
Tez Hazırlama | |
Akran Eğitimi | |
Seminer | |
Teknik Gezi | |
Ders Konferansı | |
Beyin Fırtınası | |
Soru Cevap | |
Bireysel ve Grup Çalışması | |
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama | |
Stüdyo Uygulamaları | |
Derse Aktif Katılım |
Ara Sınav | |
Sunum | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Kısa Sınav | |
Rapor Değerlendirme | |
Ödev Değerlendirme | |
Sözlü sınav | |
Tez Sunma | |
Jüri Değerlendirmesi | |
Uygulama Sınavı | |
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi | |
Derse Aktif Katılım | |
Tartışmalara Katılım |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ | ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ | |||||||||||||||||||||
DÖÇ1 | DÖÇ1 | DÖÇ1 | DÖÇ2 | DÖÇ3 | DÖÇ4 | DÖÇ5 | DÖÇ6 | DÖÇ7 | DÖÇ8 | |||||||||||||
-Anlatım | -Ara Sınav | |||||||||||||||||||||
-Tartışma | -Sunum | |||||||||||||||||||||
-Vaka Çalışması | -Yarıyıl Sonu Sınavı | |||||||||||||||||||||
-Problem Çözme | -Kısa Sınav | |||||||||||||||||||||
-Gösterip Yaptırma | -Rapor Değerlendirme | |||||||||||||||||||||
-Gösterim | -Ödev Değerlendirme | |||||||||||||||||||||
-Laboratuvar | -Sözlü sınav | |||||||||||||||||||||
-Okuma | -Tez Sunma | |||||||||||||||||||||
-Ödev | -Jüri Değerlendirmesi | |||||||||||||||||||||
-Proje Hazırlama | -Uygulama Sınavı | |||||||||||||||||||||
-Tez Hazırlama | -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi | |||||||||||||||||||||
-Akran Eğitimi | -Derse Aktif Katılım | |||||||||||||||||||||
-Seminer | -Tartışmalara Katılım | |||||||||||||||||||||
-Teknik Gezi | ||||||||||||||||||||||
-Ders Konferansı | ||||||||||||||||||||||
-Beyin Fırtınası | ||||||||||||||||||||||
-Soru Cevap | ||||||||||||||||||||||
-Bireysel ve Grup Çalışması | ||||||||||||||||||||||
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama | ||||||||||||||||||||||
-Stüdyo Uygulamaları | ||||||||||||||||||||||
-Derse Aktif Katılım |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Kısa Sınavlar | 2 | % 10.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 56 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 2 | 8 | 16 |
Ara Sınavlar | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 32 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 88 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 3 |