DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
51041TATOZ-KBD3083 Kişisel Bakım ve Diksiyon 2 Güz 2 0 2 3
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi EBRU TEPEÇAM
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:







Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Kişisel bakım ile nezaket ve protokol kuralları konularında farkındalık yaratmak ve davranış kalıpları geliştirmek. Güzel konuşma ve hitap şekillerini öğrenerek, Türkçe'yi doğru kullanmak.
Dersin İçeriği: Kişisel bakımın önemi,protokol kuralları,nezakaet ve görgü kuralları,davetler. Temel ses egzersizleri, diksiyon kuralları ve uygulamaları.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kişisel bakım konusunda bilgi sahibi olur.
  2) Sosyal ortam ve iş hayatında protokol kurallarını uygulayabilir.
  3) İnsanlarla ilşkilerde nezaket ve protokol kurallarını uygulayabilir.
  4) Türkçenin ses özelliklerini, seslerin boğumlanma noktalarını bilerek bu sesleri doğru telaffuz etmek.
  5) Tonlama ve vurguları doğru ve yerinde yapmak, Doğru ses ve nefes sayesinde doğru sesler çıkarmak
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Kişisel bakım tanımı, önemi. Ders notları,Diksiyon/Suna Okur,Adab-ı Muaşeret/İdris Koç, Adıgüzel Bahattin/ Temel Havacılık ,İmaj& İletişim Ve Beden Dili Hayat Yayınları 2000
2) Protokol Kavramları, Nezaket ve görgü kuralları kavramları, Ders notları,Diksiyon/Suna Okur,Adab-ı Muaşeret/İdris Koç, Adıgüzel Bahattin/ Temel Havacılık ,İmaj& İletişim Ve Beden Dili Hayat Yayınları 2000
3) Resmi törenlerde protokol kuralları.Tanışma ve tanıştırılma kuralları.Selamlaşma kuralları,Telefonda görgü kuralları Ders notları,Diksiyon/Suna Okur,Adab-ı Muaşeret/İdris Koç, Adıgüzel Bahattin/ Temel Havacılık ,İmaj& İletişim Ve Beden Dili Hayat Yayınları 2000
4) Yazışma nasıl yapılır? Davetlerin sosyal hayattaki yeri. Hediye ve çiçek alma veya gönderme Ders notları,Diksiyon/Suna Okur,Adab-ı Muaşeret/İdris Koç, Adıgüzel Bahattin/ Temel Havacılık ,İmaj& İletişim Ve Beden Dili Hayat Yayınları 2000
5) Sofra kuralları, Tiyatro ,konser ve sinema salonunda uyulması gereken kurallar Ders notları,Diksiyon/Suna Okur,Adab-ı Muaşeret/İdris Koç, Adıgüzel Bahattin/ Temel Havacılık ,İmaj& İletişim Ve Beden Dili Hayat Yayınları 2000
6) Toplantılarda dikkat edilecek kurallar Ders notları,Diksiyon/Suna Okur,Adab-ı Muaşeret/İdris Koç, Adıgüzel Bahattin/ Temel Havacılık ,İmaj& İletişim Ve Beden Dili Hayat Yayınları 2000
7) Zaman ve mekana uygun giyim, Meslek ve iş görgü kuralları Ders notları,Diksiyon/Suna Okur,Adab-ı Muaşeret/İdris Koç, Adıgüzel Bahattin/ Temel Havacılık ,İmaj& İletişim Ve Beden Dili Hayat Yayınları 2000
8) Ara sınav
9) Etkili ve güzel konuşmaya neden ve niçin ihtiyacımız var? Konuşmanın bu özelliklere sahip olabilmesi için neleri hangi ölçüde bilmemiz gerekiyor? Doğru ve yanlış örnekler, uygulama ( Öğrencilerin söyleyiş özelliklerinin tespiti ). Doğru söyleyiş ( Sesletim/Diksiyon ) için ortak dilin ses bilgisi kurallarını bilmek gerekir. Doğru sesletim için doğru nefes almak gerekir.( Diyafram nefesi, kafes nefesi uygulamaları ) Ders notları,Diksiyon/Suna Okur,Adab-ı Muaşeret/İdris Koç, Adıgüzel Bahattin/ Temel Havacılık ,İmaj& İletişim Ve Beden Dili Hayat Yayınları 2000
10) Konuşma sırasında sıkça yapılan yanlışlar. Konuşma hızını ayarlayamama, yanlış nefes, ses yutma, konuşma bozuklukları... Örnekler, çözüm önerileri, uygulamalar. Türkçede okunuşları yazılışından farklı kelimeler ve telaffuzları. Örnekler ve alıştırmalar. Ders notları,Diksiyon/Suna Okur,Adab-ı Muaşeret/İdris Koç, Adıgüzel Bahattin/ Temel Havacılık ,İmaj& İletişim Ve Beden Dili Hayat Yayınları 2000
11) Ünlü ve ünsüz harflerin boğumlanma yerleri, alıştırma ve uygulamalar. Ünlü-ünsüz uyumları kurallarımızı hatırlama. Ses olayları örnek ve uygulamalar. Düz ünlülerin telaffuzları ile ilgili hece-kelime-cümle alıştırmaları. Yuvarlak ünlülerin telaffuzları ile ilgili hece-kelime-cümle alıştırmaları Ders notları,Diksiyon/Suna Okur,Adab-ı Muaşeret/İdris Koç, Adıgüzel Bahattin/ Temel Havacılık ,İmaj& İletişim Ve Beden Dili Hayat Yayınları 2000
12) Ulama ve ulama çeşitleri. Ulamanın olması ve olmaması gereken yerler. Vurgu nedir? Tanımı. Vurgu çeşitleri. Hece vurgusu, Kelime Vurgusu,. Cümle vurgusu. Anlam ayırıcı vurgu. Ders notları,Diksiyon/Suna Okur,Adab-ı Muaşeret/İdris Koç, Adıgüzel Bahattin/ Temel Havacılık ,İmaj& İletişim Ve Beden Dili Hayat Yayınları 2000
13) Topluluk önünde ve mikrofonda konuşma kuralları. Selamlama, sunuculuk ve takdim. Basın-yayın kuruluşlarında en çok yapılan hatalara örneklerin tespiti, irdeleme ve inceleme. Yanlışı fark edebilirlik davranışı. Örnek şiir, makale, haber okuma alıştırmaları. Ders notları,Diksiyon/Suna Okur,Adab-ı Muaşeret/İdris Koç, Adıgüzel Bahattin/ Temel Havacılık ,İmaj& İletişim Ve Beden Dili Hayat Yayınları 2000
14) Öğrenci yetkinlik kazanımını gösterir sunumlar ve değerlendirme. Ders notları,Diksiyon/Suna Okur,Adab-ı Muaşeret/İdris Koç, Adıgüzel Bahattin/ Temel Havacılık ,İmaj& İletişim Ve Beden Dili Hayat Yayınları 2000
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları, internet ve gazete haberlerinin okunması.
Diğer Kaynaklar: Course notes, reading newspapers and the news on the internet and reading newspapers' supplements

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Planlı ve disiplinli çalışabilme, zaman yönetimi, problem çözme ve proaktif düşünme ve davranma becerisine sahip olarak, takım çalışması empati kurma ve dinleme becerilerine sahip olarak farklı kültür ve eğitim seviyelerine sahip bireylerle çalışabilme ve onları yönetebilme.
1) Yolcu taşımacılığı yapan hava araçlarında gerekli emniyet ve güvenlik önlemlerini uygulayarak yolcu konforunu sağlayabilme. Uluslararası ve Ulusal Sivil Havacılık ve Kabin Hizmetlerine dahil temel ve kuramsal konularla ilgili bilgileri açıklayarak uçaklar ve hava araçları hakkında temel bilgileri tanımlayabilme.
2) Sivil Havacılık Ulaştırma İşletmeciliği, Kabin Hizmetleri ve diğer sosyal bilimler alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanma yeteneği edinerek , görev sorumluluk olarak görev ve sorumluluklara ekip çalışma beceresine sahip olabilme .
3) Havaalanındaki yer hizmetleri operasyonları hakkında genel bilgilere sahip olabilme. Check - in boarding işlemlerine yapabilme .
4) Havacılık sektörü içerisinde uzman olan ve olmayan kişilerle etkin iletişim kurabilme. Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygulayabilme , havacılık alanıyla ilgili literatürü ve gelişmeleri yakından takip edebilme .
5) Sivil Havacılık dünyasında bulunan işletmelerin ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanabilme, bireysel veya ekip üyesi olarak girişimcilik becerisi gösterebilme .
6) Mesleki ve kişisel öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek, yaşam boyu öğrenme olanaklarını kullanarak kendini sürekli geliştirebilme ve yolcu hizmetleri süreçlerini baştan sona anlayabilme ve havalimanında ve uçak içinde uygulayabilme .
7) Yolcu ilişkileri ve iletişim alanlarlarında edindiği bilgiyi uygulayacak donanıma sahip olabilme.
8) Sorumluluğu altındaki kişilerin öğrenme ihtiyaçlarının belirlenmesine, karşılanmasına ve mesleki gelişimine rehberlik edebilme.
9) Havacılık alanıyla ilgili konularda yürütmekte olduğu çalışmaları, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilere yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak aktarabilme.
10) Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü A2 genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilirken, meslektaşları ile iletişim kurabilme.
11) Ana Dili’ni en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanabilme.
12) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katılarak ve bunları destekleyebilme.
13) Sivil Havacılık Kabin Hizmetleri alanıyla ilgili gerekli görülen iş sağlığı güvenliği, çevre koruma, kalite ve sürekli iyileşme prosedürlerini uygulayabilme.
14) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kültürel değerler konularında yeterli bilince sahipken; kültürel farklılıklara saygılı olabilme.
15) Sivil havacılık alanında ulusal ve uluslararası otoriteler ve regulasyonlar hakkında bilgi sahibi olabilme .

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ödev
Bireysel ve Grup Çalışması

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 11 1 11
Sunum / Seminer 1 4 4
Proje 0 0 0
Ödevler 1 4 4
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 47
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 6 12
Ara Sınavlar 1 8 8
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 30
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 77
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 3