DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50031METOZ-SHZ0104 Sivil Toplum Örgütleri ve Afetlerde Sosyal Hizmet 2 Bahar 4 0 4 6
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi KADİR ŞEKER
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:


Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Afetlerde sosyal hizmet kapsamındaki temel kavramlar, politikaların ve uygulamaların derinlemesine incelenmesi, genelci sosyal hizmet bakış açısıyla afetlerde sosyal hizmet alanına giriş bilgileri, insani hizmet sunum sistemleri ve hem felaketzedelerin hem de hizmet sunanların psiko-sosyal sağlığı ve sosyal hizmet gereksinimleri konularında öğrencilere bilgi kazandırmak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Bu ders felaket(afet) kavramı ve kapsamı, sosyal afet yaşamış kişilerde: Psikolojik sorunlar (post-travmatik stres bozuklukları), belirtileri ve yardım davranışları; sosyal etkileşim sorunları, belirtileri ve yardım davranışları, Afetlerde Psikososyal Hizmetler Birliği Protokolü’ne uygun sosyal hizmet çalışanı etkinlikleri, afet durumlarında sosyal destek sistemleri ve sosyal hizmet uygulamaları, afet durumlarında strateji, afet durumlarında kitle iletişim araçlarının etkin kullanımı konularını içerir.

Derse Özgü Kurallar

%70 devam zorunluluğu vardır

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Doğal afetlerin neler olduklarını bilir
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenci doğal afet esnasında nasıl hizmet etmek gerektiği konusunda bilgi sahibi olur.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenci doğal afet öncesi hazırlık konusunda bilgi sahibi olur.
  2) Öğrenci toplumun afetlere hazırlıklı olması konusunda bilinçlendirme çalışmalarına önem vermesini öğrenir.
  3) Öğrenci afet esnasında ve sonrasında yaşanan panik konusunda insanlarla nasıl ilişki kurması gerektiğini öğrenir.
  4) Öğrenci afet sonrasında yaşanan karmaşıklığı düzene sokmak konusunda bilinç kazanır.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Afetlerde sosyal hizmet kapsamındaki temel kavramlar Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
2) Afet yönetimi Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
3) Afetlerde psiko-sosyal gereksinim Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
4) Depremlerde Sosyal Hizmet Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
5) Sel Taşkınlarda Sosyal Hizmet Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
6) Yangınlarda Sosyal Hizmet Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
7) Çığ Heyelanda Sosyal Hizmet Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
8) Ara Sınav
9) Ruhsal travma ve afet sonrası müdahaleler Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
11) Afetlerde medya ve diğer kuruluşlarla iletişim Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
12) Afet politikası Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
13) Afetlerde toplumla çalışma ve sosyal yardımlar Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
14) Sivil Toplum Örgütleri ve çalışma sistemleri Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
15) Sivil Toplum Örgütleri ve insani yardım çalışmaları Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: -Tufan,Beril. Afet durumlarında sosyal destek hizmetleri ve sosyal hizmet uzmanları. Travma tedavisi Uzman Eğitimi (ed. A.B. Tufan, A.M. Aktaş ve V.Duyan), Hacettepe Üniv. Sosyal Hizmetler Y.O. Yayın No: 5, Ankara
-Yılmaz, A.2003. Afet Yönetimi. Pegem Yayıncılık.Ankara.
-Buz, S. 2002. Afet Yönetimi ve Sosyal Hizmet, Sosyal Hizmet Sempozyumu 2001 Deprem ve Sosyal Hizmetler, H. Ü. Sosyal Hizmetler Yüksekokul, SHÇEK ve UNICEF Ortak Yayını, 56-67, Ankara, 2002.
-Tuncay, T. 2004. Afetlerde Sosyal Hizmet: 1999 Yılı Marmara ve Bolu-Düzce Depremleri Sonrasında Gerçekleştirilen Sosyal Hizmet Uyg. Ankara
-Seyyar, A 2007. Sosyal Politika Odaklı Afet Yönetimi Açısından Adapazarı’nın Durumu, Sosyal Politikalar Dergisi, 2:111–114.
-Seyyar, Ali.2010. Afetlerin Kişiler Üzerine Psiko-Sosyal Etkileri ve Manevi Sosyal Hizmet Uygulamaları. İstanbul'un Afetlerden Zarar Görebilirliği-2010 Sempozyumu; 4-5 Ekim 2010; İstanbul; 2010.
-Streeter, C.L., and Murty, S.A. (ed.) 1996. Research on Social Work And Disasters.The Haworth Press, Inch.US.
-Tuncay, T. 2003. Afetlerde Sosyal Hizmet: 17 Ağustos 1999 Marmara ve 12 Kasım 1999 Bolu-Düzce Depremleri Sonrasında Sosyal Hizmet Uzmanları Tarafından Gerçekleştirilen Mesleki Uygulamaların İncelemesi. Hacettepe Üniv. Sosyal Bil. Enst. (yayınlanmamış yük.lis.tez)
Diğer Kaynaklar: 4Gazete, Dergi,
Powerpoint Sunumlar

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Sosyal hizmet uygulama alanları ve sosyal hizmet kuramı hakkındaki bilgileri açıklar.
1) Risk gruplarının (çocuk, yaşlı, özürlü, aile, kadın, grup) sebepleri konusunda bilgileri açıklar. 2
1) İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler.
1) İş Yapma, Problem Çözme ve Çatışma Yönetimi yetkinliği geliştirir. 4
1) Sosyal politika ve planlama hakkındaki bilgileri açıklar. 1
2) Liderlik ve Takım Çalışması yetkinliği kazanır. 3
2) Sosyal hizmet kuruluşlarında yönetimi tanımlar. 4
2) Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. 3
2) Dünya ve Türkiye´' deki risk gruplarını tanımlar.
2) Aile, kadın, çocuk, genç, özürlü, yaşlı ve ailelerine danışmanlık yapabilme becerisini açıklar. 1
3) Kamu hukuk mevzuatına, mesleki yönetmelik ve mevzuata hakim, gerektiğinde mevzuatı yorumlar ve uygulamaya aktarır
3) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
3) İnsan davranışı ve sosyal çevre hakkındaki bilgileri açıklar. 2
3) Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır.
3) Etik ve Sosyal Sorumluluk yetkinliği geliştirir. 2
4) Korunmaya muhtaç çocuk, genç, yaşlı, engelli, kadın ve aile konusunda müdahale tekniklerini açıklar. 1
4) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır
4) Yazılı ve Sözlü İletişim ve Etkileşim yetkinliği geliştirir. 2
4) Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler.
4) Sosyoloji, psikoloji, sosyal psikoloji alanlarında sosyal hizmet uygulamasına yönelik disiplinler arası bilgiyi açıklar. 4
5) Sosyal Hizmet mevzuatı ve temel hukuk alanlarındaki bilgileri açıklar.
5) Eleştirel Düşünebilme, Yaratıcı ve Yenilikçi Düşünce Geliştirme yetkinliği kazanır. 2
6) Stratejik ve Girişimci Anlayış Geliştirebilme yetkinliği kazanır. 4
7) Sorumluluk Alma ve Bağımsız Karar Verebilme yetkinliği kazanır 4
8) Değişimi Yönetebilme yetkinliği kazanır. 2
9) Öğrenmeyi Öğrenme, Kişisel ve Sosyal Gelişim yetkinliği gösterir. 1
10) Küresel Bakış Açısı Geliştirme yetkinliği kazanır.
11) Teknolojiyi Kullanabilme ve Dijital Yeterlilik yetkinliği geliştirir.
12) Kültürel Bilinç ve İfade yetkinliği geliştirir. 3
13) Sosyal ve Yurttaşlık Yeterliliği kazanır. 1
14) Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Problem Çözme
Okuma
Ödev
Akran Eğitimi
Teknik Gezi

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 0
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI %
Toplam %

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 10 10 100
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 4 4
Sunum / Seminer 1 4 4
Proje 0 0 0
Ödevler 1 4 4
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 112
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 1 4 4
Ara Sınavlar 1 4 4
Yarıyıl Sonu Sınavı 0 0 0
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 8
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 120
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 6