Dersin Amacı: |
Bu ders ile öğrencilerin Tehlikeli Maddeleri tanımaları ve işaret ve etiketlerini öğrenmeleri, tüm taşıma modlarında ve diğer lojistik operasyonlar sırasında ne şekilde elleçleme yapmaları gerektiği konularının ayrıntılı olarak ele alınması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Bu derste tehlikeli maddelerin tanımı ve sınıflandırılması yapılarak öğrencilerin tehlikeli maddeleri tanımaları sağlanır. Buna bağlı olarak öğrenciler patlayıcı maddeler, gazlar, yanıcı sıvılar, yanıcı katı maddeler, oksitleyici maddeler, zehirli ve bulaşıcı maddeler, radyoaktif maddeler ve aşındırıcı maddeler konularında bilgilendirilir. Maddelerin tehlikelilik özellikleri üzerinde durularak bu maddelerin taşınması ve depolanmasında alınması gerekli önlemler belirtilir. Tehlikeli madde ile ilgili rizikoların oluşması durumunda mücadele yöntemleri ve acil ilk yardım konuları işlenir. Tehlikeli maddelerin taşınmasında uygun taşımacılık modlarının seçimi üzerinde durulur. Ayrıca tehlikeli maddeler tablo ve işaretlerinin kullanılışı, paketleme talimatları, paketleme özellikleri, işaretlenmesi, etiketlenmesi konuları üzerinde durulur ve tehlikeli maddeler için göndericinin ve taşıyıcının sorumlulukları kavratılır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Tehlikeli Maddeleri tanımlar.
|
2) Tehlikeli Maddelerin uluslararası karayolu ile taşınmasında geçerli ADR kuralları hakkında genel bilgi sahibi olur.
|
3) Tehlikeli Madde Taşımacılığında tarafların sorumlulukları hakkında genel bilgi sahibi olur.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Tehlikeli Maddelerin Birleşmiş Milletler tarafından tanımlamasını ve risk sınıflarını bilir.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Tehlikeli Madde taşınan paketlerin üzerlerinde bulunan işaretlemeler ve etiketlemeleri tanır ve tanımlar.
|
2) Tehlikeli Madde Taşımacılığında kullanılan belgeleri tanır.
|
3) Tehlikeli maddelerin yükleme, tahliye ve istifleme koşullarını taşıma modlarına göre açıklar.
|
4) Tehlikeli Maddelerin uluslararası havayolu ile taşınmasında geçerli IATA DGR kuralları hakkında genel bilgi sahibi olur.
|
5) Tehlikeli Maddelerin uluslararası demiryolu ile taşınmasında geçerli RID kuralları hakkında genel bilgi sahibi olur.
|
6) Tehlikeli Maddelerin uluslararası denizyolu ile taşınmasında geçerli IMDG kodları hakkında genel bilgi sahibi olur.
|
7) Tehlikeli Madde Taşımacılığında kullanılan tankerler ve bu tankerlerin işaretlenmesi, etiketlenmesi, levhalarının takılması ile ilgili genel bilgi sahibi olur.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Tehlikeli Maddelerin Tanımlanması |
-
|
|
2) |
Tehlikeli Madde Taşımacılığına Giriş
Taşımacılıkta Tehlikeli Maddelerin Tanımlanması
Tehlikeli Madde Taşıma Modları |
-
|
|
3) |
Tehlikeli Maddelerin Sınıflandırılması |
-
|
|
4) |
Tehlikeli Maddelerin Paketlenmesi |
-
|
|
5) |
Tehlikeli Maddelerin İşaretlenmesi ve Etiketlenmesi |
-
|
|
6) |
Tehlikeli Madde Taşımacılığında Kullanılan Belgeler (Sektör Katılımı) |
-
|
|
7) |
Tehlikeli Maddelerin Havayolu ile Taşınması
IATA DGR |
-
|
|
8) |
Arasınav |
-
|
|
9) |
Tehlikeli Maddelerin Demiryolu ile Taşınması
RID Kuralları |
-
|
|
10) |
Tehlikeli Maddelerin Denizyolu ile Taşınması
IMDG Kodları |
-
|
|
11) |
Tehlikeli Maddelerin Karayılu ile Taşınması
ADR Kuralları |
-
|
|
12) |
Tehlikeli Maddelerin Karayolu ile Taşınması
Türkiye'nin ADR'ye uyum süreci |
-
|
|
13) |
Tehlikeli Maddelerin Depolanması ve Elleçlenmesi |
-
|
|
14) |
Acil Durum Önlemleri |
-
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Modern Lojistik faaliyetleri bilme ve bu konularda temel mevzuatı öğrenebilme. |
|
2) |
Depo iş süreçlerini, sipariş yönetimini, malzeme elleçleme, paketleme ve etiketleme işlemleri hakkında bilgi sahibi olma. |
|
3) |
Modern Lojistiğin günümüzde izlediği gelişmeleri ve politikaları bilme ve bu gelişimleri takip edeceği kurum ve kuruluşları öğrenebilme |
3 |
|
3.1 Ülke ve dünya ekonomisi hakkındaki bilgileri yorumlama |
|
|
3.3 Lojistik, dış ticaret, pazarlama ve gümrük mevzuatlarına ilişkin temel bilgiye sahip olma. |
3 |
|
3.5 İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanma. |
|
|
|
|
4) |
Lojistik ile ilgili alanlarda kullanılan belgeleri tanıma, düzenleyebilme. Sahip olduğu bilgi ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve kuruluşlara açık bir şekilde anlatabilme |
5 |
|
4.3 Tedarik zinciri yönetimi içindeki tüm lojistik faaliyetlerini birbiri ile ilişkilendirme |
5 |
|
|
|
5) |
Mesleği ile ilgili mevzuatları takip etme ve uygulama yeteneği ile birlikte temel hukuk bilgileri, sosyal sorumluluk, etik değerler, sosyal güvenlik hakları bilgisi ve bilincine sahip olma. |
|
|
5.5 Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgileri pratik bilgi ile bütünleştirme. |
|
|
|
|
6) |
Kişisel ve mesleki yetkinliğini güncel tutabilmek için ilgili iletişim ağlarının içinde yer alabilme, çalıştığı sektörle ilgili değişimleri takip edebilme ve kendini sürekli geliştirebilme |
|
|
6.1 Tedarik zinciri boyunca yer alan tüm tarafların görev ve sorumluluklarını kavrama. |
|
|
|
|
7) |
Lojistik alanında aldığı uygulamalı eğitim sayesinde karmaşık sorunları analiz edebilme, farklı düşüncelerden sentez yaratma yoluyla sorunlara çok yönlü bakış açısı getirebilme. |
3 |
|
7.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alma. |
3 |
|
|
|
8) |
Lojistik faaliyetleri kapsamında tasarım, planlama ve karar alma ile ilgili kuramsal yöntemleri uygulama alanında kullanabilme. |
|
9) |
Lojistik ve tedarik zinciri alanında kullanılan klasik ve güncel kuramları, sektördeki gelişmeleri, değişimleri ve yönelimleri göz önünde bulundurarak yorumlayıp değerlendirebilme. |
5 |
|
9.4 Tedarik zinciri yönetim felsefesini yorumlama |
5 |
|
|
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14 |
1 |
14 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
1 |
6 |
6 |
Ödevler |
0 |
0 |
0 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
48 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
2 |
4 |
Ara Sınavlar |
1 |
8 |
8 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
17 |
17 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
29 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
77 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
4 |