Dersin Amacı: |
Dersin amacı; Tehlikeli maddelerin yolcu beraberinde taşınmasında; kabin personelinin eğitilmesiyle, kuralların doğru uygulanmasını sağlayarak uçuş emniyetinin oluşturulmasıdır |
Dersin İçeriği: |
Bu ders; Tehlikeli madde kurallarının genel felsefesi,Tehlikeli madde kurallarının uygulanması,Tehlikeli madde tanımı,Genel taşıma gereklilikleri,Tehlikeli madde taşımacılığının sorumlulukları,Göndericinin sorumlulukları,Taşıyıcının sorumlulukları,Tehlikeli madde limitleri,Havayolu ile taşınması yasak olan tehlikeli maddeler,Gizli tehlikeli maddeler,Yolcu ve ekip beraberinde taşınmasına izin verilen tehlikeli maddeler,Hava postasında tehlikeli maddelerin taşınması,Taşıyıcı mülkiyetindeki tehlikeli maddeler,Hava kargosu olarak izin verilen tehlikeli maddeler,İstisnai miktardaki tehlikeli maddeler,Sınırlandırılmış miktarda tehlikeli maddeler,SHGM Sıvı Kısıtlamaları,Tehlikeli madde sınıfları,Patlayıcılar, Gazlar,Yanıcı sıvılar,Yanıcı katılar,Oksitleyiciler ve Organik peroksitler,Zehirli ve bulaşıcı maddeler Radyoaktif maddeler,Aşındırıcılar,Çeşitli tehlikeli maddeler,Tehlikeli maddelerin etiketlenmesi ve işaretlemesi,Notoc formu konularını içerir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Tehlikeli madde tanımını ve hava taşımacılığında uygulanan kuralları öğrenir.
|
2) Tehlikeli madde taşımacılığında sorumluluğu olan tarafları öğrenir.
|
3) Havayolu taşımacılığında kısıtlanan ve yasaklanan tehlikeli maddeleri öğrenir.
|
4) SHGM’’nin hava ulaşımındaki sıvı kısıtlamalarını öğrenir.
|
5) Tehlikeli madde sınıflarını öğrenir.
|
6) Tehlikeli madde etiket ve işaretlemesini öğrenir.
|
7) Tehlikeli maddelerle ilgili acil durumlara karşı uygulanacak usuller, konularında teorik bilgilerini ve uygulama becerilerini geliştirir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Tehlikeli maddelerin hava yollarında taşınmasıyla ilgili olan kuralları öğrenir.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Tehlikeli Madde Taşımacılığında kullanılan belgeleri tanır.
|
2) Tehlikeli maddelerin yükleme, tahliye ve istifleme koşullarını taşıma modlarına göre açıklar.
|
3) Tehlikeli Madde taşınan paketlerin üzerlerinde bulunan işaretlemeler ve etiketlemeleri tanır ve tanımlar.
|
4) Havayolu taşımacılığında kısıtlanan ve yasaklanan tehlikeli maddeleri öğrenir.
|
5) Tehlikeli Maddelerin uluslararası havayolu ile taşınmasında geçerli IATA DGR kuralları hakkında genel bilgi sahibi olur.
|
6) SHGM’’nin hava ulaşımındaki sıvı kısıtlamalarını öğrenir.
|
7) Tehlikeli maddelerle ilgili acil durumlara karşı uygulanacak usuller, konularında teorik bilgilerini ve uygulama becerilerini geliştirir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
|
|
|
1) |
Tehlikeli madde kurallarının genel felsefesi, tanımı ve yasal dayanakları. Tehlikeli madde kurallarının uygulanması.
|
Ders notu,Video
|
|
2) |
Genel taşıma gereklilikleri, eğitim gereklilikleri. Tehlikeli madde taşımacılığının
sorumlulukları, göndericinin ve taşıyıcının sorumlulukları. Tehlikeli maddeler güvenlik eğitimi ve yolcunun bilgilendirilmesi.
|
Ders notu,Video
|
|
3) |
Uygulamadaki ICAO teknik talimatları gereğince tehlikeli maddeler, tehlikeli madde limitleri. Hava postasında tehlikeli maddelerin taşınması.
|
Ders notu,Video
|
|
4) |
Havayolu ile taşınabilen tehlikeli maddeler ve taşınması yasak olan tehlikeli maddeler. |
Ders notu,Video
|
|
5) |
Gizli tehlikeli maddelerin tanımlanması, İstisnai miktardaki tehlikeli maddeler,
Sınırlandırılmış miktarda tehlikeli maddeler, Hava kargosu olarak izin verilen tehlikeli maddeler. |
Ders notu, Video
|
|
6) |
Yolcu bagajında taşınmasına izin verilen tehlikeli maddeler, taşıyıcı mülkiyetindeki tehlikeli maddeler. Yolcu ve ekip beraberindeki tehlikeli maddeler, 2.3.A tablosu. |
Ders notu,Video
|
|
7) |
Yolcu ve ekip beraberindeki tehlikeli maddeler, 2.3.A tablosu.
|
Ders notu, Video
|
|
8) |
ARA SINAV |
|
|
9) |
Yolcu ve ekip beraberindeki tehlikeli maddeler, 2.3.A tablosu. |
Ders notu, Video
|
|
10) |
Tehlikeli maddelerin sınıflandırılması. |
Ders notu,Video
|
|
11) |
Zehirli ve bulaşıcı maddeler,Radyoaktif maddeler,
|
Ders notu,Video
|
|
11) |
Patlayıcılar, Gazlar, Yanıcı sıvılar, Yanıcı katılar, Oksitleyiciler ve Organik peroksitler, Zehirli ve bulaşıcı maddeler Radyoaktif maddeler, Aşındırıcılar, Çeşitli tehlikeli maddeler, |
|
|
12) |
Aşındırıcılar,Çeşitli tehlikeli maddeler |
Ders notu,Video
|
|
12) |
Tehlikeli maddelerin işaretlenmesi kuralları. |
|
|
13) |
Tehlikeli maddelerin etiketlenmesi ve işaretlemesi,Notoc formu |
Ders notu,Video
|
|
13) |
Etiketleme: risk (hazard) etiketleri ve taşıma (handling) etiketleri.
|
|
|
14) |
Kabinde tehlikeli madde olduğunda uygulanacak usul ve yöntemler |
Ders notu,Video
|
|
14) |
Özel yüklerin bildirimi NOTOC (Special Load Notification to Captain), özel yüklerin ekibe bildirilmesi.
Kabin ekibi için tehlikeli madde acil durum uygulama usulleri, tehlikeli madde kaza ve olayların raporlanması. SHGM Sıvı Kısıtlamaları
|
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Uluslar arası ve Ulusal Sivil Havacılık ve Kabin Hizmetlerine dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar. |
3 |
|
1.1 Uçaklar ve hava araçları hakkında temel bilgilere sahiptir. |
3 |
|
1.2 Havacılıkla ilgili genel bilgilere sahiptir. |
3 |
|
1.3 Havaalanı planlaması hakkında genel bilgilere sahiptir. |
2 |
|
1.4 Havaalanlarında kullanılan araç, ekipman ve bunlarla ilgili hizmetleri bilir. |
2 |
|
1.5 Terminal binalarındaki yolcu hizmetlerini bilir. |
2 |
|
1.6 Bilet satış konularını bilir. |
|
|
1.7 Müşteri ilişkileri konusunda bilgi sahibidir. |
|
|
1.8 Filo ve tarife planlaması hakkında bilgi sahibidir. |
|
|
1.9 Kokpit ve kabin ekibi planlaması konularında bilgi sahibidir. |
|
|
1.10 Operasyon ve dispatch yönetimi hakkında bilgi sahibidir. |
|
2) |
Sivil Havacılık ve Kabin Hizmetleri felsefesini yorumlar. |
|
|
2.1 Takım çalışması ve ekip ruhunu bilir. |
|
|
2.2 Sivil Havacılık Ulaştırma İşletmeciliği, Kabin Hizmetleri ve diğer sosyal bilimler alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanma yeteneği edinir. |
|
|
2.3 Sivil Havacılıkla ilgili kavramları, gelişmeleri ve bilgileri Sivil Havacılık bakış açısı ile yorumlayabilir. |
|
|
|
|
3) |
Ulusal ve uluslararası sivil havacılığın gerektirdiği temel ve kuramsal bilgileri açıklar. |
3 |
|
3.1 Ülke ve dünya havacılık hakkındaki bilgileri yorumlar. |
3 |
|
3.2 Temel havacılık fonksiyonlarını ve süreçlerini anlatır. |
3 |
|
3.3 Uluslararası ve ulusal sivil havacılık otoritelerini ve fonksiyonlarını anlatır. |
3 |
|
|
|
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
|
|
4.1 Havacılık Yer Hizmetlerini yapabilir ve yönetebilir. |
|
|
4.2 Kabin ve Kokpit ekiplerini planlar. |
|
|
4.3 Bilet satış ve check-in işlemlerini yapabilir. |
|
|
4.4 Havacılık sektörü içerisinde uzman olan ve olmayan kişilerle etkin iletişim kurar. |
|
|
4.5 Hava Kargo operasyonlarını yönetir. |
|
|
|
|
5) |
Sivil Havacılık dünyasında bulunan işletmelerin ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır. |
|
|
5.1 Takım çalışması, empati kurma ve dinleme becerilerine sahip olur, farklı kültür ve eğitim seviyelerine sahip bireylerle çalışır ve onları yönetir. |
|
|
5.2 Ekip içerisinde görev ve sorumluluk alır ve bireysel olarak bağımsız çalışma yapar. |
|
|
5.3 Havacılık alanıyla ilgili temel düzeydeki bir projeyi bağımsız olarak yürütür. |
|
|
5.4 Hava Ulaştırma İşletmeciliği alanına yenilik getiren uygulama veya teknolojilerin kullanılmasında risk ve sorumluluk alır. |
|
|
5.5 Bireysel veya ekip üyesi olarak girişimci yetkinlik gösterir. |
|
|
5.6 Mesleki ve kişisel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve yaşam boyu öğrenme olanaklarını kullanarak kendini sürekli geliştirir. |
|
|
5.7 Havacılık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
|
|
5.8 Sorumluluğu altındaki kişilerin öğrenme ihtiyaçlarının belirlenmesine, karşılanmasına ve mesleki gelişimine rehberlik eder. |
|
|
5.9 Havacılık alanıyla ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır. |
|
|
5.10 Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü A2 genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
|
|
5.11 Ana Dili’ni en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanır. |
|
|
5.12 Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı’nın Temel (İleri) Düzeyinde tanımlanan bilgisayar kullanma yetkinliğine sahiptir ve alanının gerektirdiği ölçüde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
|
|
5.13 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katılır ve bunları destekler. |
|
|
5.14 Havacılık alanıyla ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
|
|
5.15 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kültürel değerler konularında yeterli bilince sahiptir; kültürel farklılıklara saygılıdır. |
|
|
5.16 Sivil Havacılık Kabin Hizmetleri alanıyla ilgili gerekli görülen iş sağlığı ve güvenliği, çevre koruma, kalite ve sürekli iyileşme prosedürlerini uygular. |
|