Dersin Amacı: |
Travma dersinde; Travma vakalarında ve çevresel acillerde acil bakım uygulama ile ilgili bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Travmalı hastalarda genel yaklaşım kuralları ve hasta nakli, Politravmalı hastanın genel değerlendirilmesi, Şokta genel yaklaşım, Yumuşak doku zedelenmeleri, Kafa travmaları, Omurga ve omurilik travmaları, Pelvistravmaları, Ekstremitetravmaları, Yanık ve Donuklar, Pediatrik Travma, Gebelikte Travma, Yaşlılarda Travma, Ekstremitetravmaları |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Temel mesleki bilgilere sahip olur.
|
2) Enfeksiyon Kontrol Yöntemlerini bilir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Kanama kontrolu yapabilmek
|
2) Enfeksiyon Kontrol Yöntemlerini bilmek, acil araç ve ekipmanlarının enfeksiyon kontrollerini sağlayabilmek, asepsi-antisepsi koşullarını sağlayabilmek
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Olay yerinde sakin, hızlı, seri ve doğru karar verir.
|
2) Kendini sosyal ve kültürel anlamda geliştirerek bireysel farkındalık bilincine sahip olabilme
|
3) Hasta transportu sırasında hasta veya yaralıların durumlarına uygun pozisyon verebilme becerisine sahiptir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Travmalı hastalarda genel yaklaşım kuralları ve hasta nakli |
Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
|
|
2) |
Politravmalı hastanın genel değerlendirilmesi |
Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
|
|
3) |
Şokta genel yaklaşım |
Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
|
|
4) |
Yumuşak doku zedelenmeleri |
Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
|
|
5) |
Kafa travmaları |
Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
|
|
6) |
Omurga ve omurilik travmaları |
Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
|
|
7) |
Pelvistravmaları |
Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
|
|
8) |
Ara Sınav |
|
|
9) |
Ekstremitetravmaları |
Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
|
|
10) |
Yanık ve Donuklar |
Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
|
|
11) |
Pediatrik Travma |
Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
|
|
12) |
Gebelikte Travma |
Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
|
|
13) |
Yaşlılarda Travma |
Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
|
|
14) |
Ekstremitetravmaları |
Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
|
|
15) |
Genel Tekrar |
Ders notları, PowerPoint sunumlar, tıbbi dergiler ve yayınlar
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Acil bakıma yönelik temel bilgi ve birikime sahip olur. |
4 |
|
1.1 Hastane öncesi acil bakımda sorumluluk alır. |
4 |
|
1.2 Acil durumda hasta değerlendirme kapasitesine sahiptir. |
3 |
|
1.3 Acil sağlık hizmetlerinin kalitesinin geliştirilmesi ve kalite standartları konusunda bilgi sahibi olur. |
2 |
|
1.4 İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre Koruma, Afet ve Acil Durum hakkında bilgi sahibidir. |
|
2) |
Acil yardım müdahalesinde bulunulan kişilerin fiziksel ve ruhsal değerlendirmelerini birinci ve ikinci tıbbi değerlendirme prensiplerine göre uygulayabilir |
5 |
|
2.1 Olay anında hızlı, seri, soğukkanlı ve doğru karar verir. |
5 |
|
2.2 Travmalı hastalara genel yaklaşımını ve travma ekipmanlarını etkin kullanımını bilmek, travmalı kişiye acil bakım becerisine sahip olur |
5 |
|
2.3 Ambulans sürücüsü olarak görev alır |
3 |
|
|
|
3) |
Acil yardım durumunda yaralıya yönelik yapılacak ilk ve acil yardım tekniklerini uygun şekilde planlar, yönetir ve uygular. |
4 |
|
3.1 Acil yardım durumlarında olay yerine en kısa sürede ulaşarak, durumu değerlendirir, gerekli durumlarda ilk müdahaleyi yapar ve uygun şekilde hastanın acil servise naklini sağlar. |
4 |
|
3.2 Felaket durumlarında ve Acil Serviste bakım önceliğini belirlemek için triyaj uygular. |
4 |
|
3.3 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
2 |
|
|
|
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
4 |
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
4 |
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
5 |
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
|
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır. |
5 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.2 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir |
|
|
5.3 Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
5 |
|
5.4 Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. |
|
|
5.5 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
5.6 Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır. |
|
|
5.7 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.8 Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. |
|
|
5.9 Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde). |
|
|
|
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
10 |
4 |
40 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
4 |
4 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
44 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
8 |
16 |
Ara Sınavlar |
1 |
4 |
4 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
4 |
4 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
24 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
68 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
3 |