DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
50232YETUZ-TRK1033 | Türk Dili | 2 | Güz | 4 | 0 | 4 | 4 |
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli |
Dersin Düzeyi: | Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Uzaktan Eğitim |
Dersin Koordinatörü: | Öğretim Görevlisi ÖNDER YERAL |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
|
Dersin Kategorisi: |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri ve tarihi, gelişiminin belirlenmesi, Türk dilinin yapı özelliklerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Bu derste öğrenciye, Türk dilinin kurallı, zengin, üretken ve köklü bir dil olduğu kavratılır. Öğrencilerin dinlediklerini, okuduklarını, incelik ve derinlikleriyle kavramaları; duyduklarını, gördüklerini, düşündüklerini ve anladıklarını, söz ve yazı ile planlı, etkili ve akılcı bir şekilde ifade etmeleri sağlanır. Okumanın vazgeçilmez bir ihtiyaç ve zevk olduğu benimsetilir ve okuma alışkanlığı kazandırılır. Dilbilgisi konuları metinler üzerinde yapılacak gözlem ve karşılaştırmalarla, anlamın iyi kavranmasını, dolayısı ile öğrencinin kendini ifade edebilmesini sağlayacak şekilde işlenir. Öğrencilere bilgiyi paylaşabilme ve sunum yapabilme becerileri kazandırılır. |
UE |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Dünya dilleri ile Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri hakkında bilgi sahibi olur. |
||
2) Türk Dilinin tarihi gelişimi hakkında bilgi sahibidir. |
||
3) Türk Dilinin ses ve yapı özelliklerini kavrar. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Dünya dilleri içerisinde Türk dilinin yerini ve tarihi gelişimini saptar. |
||
2) Karşılaştığı kelimeleri yapı bakımından tahlil eder. |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Sorumluluk sahibi bir birey olarak yetişir. |
||
2) Okuduğunu tahlil eder, karşısındakine doğru biçimde aktarır. |
||
3) Yazılı ve sözlü olarak kendini doğru ifade eder. |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Türk Dili dersininin amacı, Dil nedir?, Dilin doğuşu, Dilin doğuşu ile ilgili kuramlar, Tartışma | ||
2) | Bilgilendirici bir metni inceleme yöntemi, Metin inceleme, Konu, anadüşünce, temel kavram saptama | ||
3) | Dilin türleri, Dil ve iletişim, Dil ve düşünce, Dil ve kültür, Dil ve toplum | ||
4) | Makale inceleme, Özet çıkarma, Dilekçe yazma | ||
5) | Karikatür inceleme, Yorumlama, Anlatım, Sözlü ve Yazılı İletişim | ||
6) | Konuşma, Konuşma türleri, Karşılıklı konuşma, topluluk önünde konuşma, toplantı, Hazırlıksız konuşma | ||
7) | Öznel anlatım, Nesnel anlatım, Hazırlıksız yazım | ||
8) | ARA SINAV | ||
9) | Deneme inceleme, Yazılı anlatım, Bir yazının planlanması, Sözlü anlatım, Hazırlıklı konuşma | ||
10) | Paralel metin inceleme, Dil bilgileri, Sesbilim, Anket | ||
11) | Sözlü anlatım, Tartışma, Dil yanlışları, Dil bilgileri, Sesbilim 2 | ||
12) | Röportaj inceleme, Söylev inceleme, Röportaj uygulaması, Biçimbilim 1 (sözcükler ve ekler) | ||
13) | Deneme inceleme ve yazma, Şiir, Şiir yorumlama | ||
14) | Sözlü Anlatım, Açıkoturum, Açıkoturum uygulama, Dönem ödevleri sunumu, Biçimbilim 2 (çekim ve yapım ekleri) | ||
15) | Kitap inceleme, Dönem ödevleri sunumu, Genel tekrar | ||
16) | YARIYIL SONU SINAVI |
Ders Notları / Kitaplar: | Çotuksöken, Yusuf , Yüksekokullar ve Meslek Yüksekokulları için Türk Dili Dersleri 2, İstanbul: Papatya Yayınları, 2008. Adalı, Oya, Anlamak ve Anlatmak, İstanbul 2003. Akerson, Fatma Erkman, Dile Genel Bir Bakış, İstanbul 2000. Aksan, Doğan, Her Yönüyle Dil- Ana Çizgileriyle Dilbilim, 3 cilt Ankara 1997-1980. Aksoy, Ömer Asım, Dil Yanlışları, İstanbul 1991. Çotuksöken, Yusuf, Üniversite Öğrencileri İçin Uygulamalı Türk Dili, İstanbul 2005. Demircan, Ömer, İletişim ve Dil Devrimi, İstanbul 2000. Ergin, Muharrem, Türk Dil Bilgisi, İstanbul 1968. İmla Kılavuzu, TDK, Ankara 2000 Özdemir, Emin, Sözlü ve Yazılı Anlatım Sanatı-Kompozisyon, İstanbul 1983. Özdemir, Emin, Yazı ve Yazınsal Türler, İstanbul 1981. Özel, Sevgi-Neşe Atabay, Sözcük Türleri I, İstanbul 2003. Özkırımlı, Atilla, Türk Dili-Dil ve Anlatım, İstanbul 2001. Tekin, Talat, Tarih Boyunca Türkçenin Yazımı, Ankara 1997. Tekin, Talat-Mehmet Ölmez, Türk Dilleri-Giriş, İstanbul 1999. Türkçe Sözlük, TDK 2005, Dil Derneği, 2005. Uygur, Nermi, Dilin Gücü, İstanbul 1962. Yazım Kılavuzu, Dil Derneği Ankara 2005. |
Diğer Kaynaklar: | Çotuksöken, Yusuf , Yüksekokullar ve Meslek Yüksekokulları için Türk Dili Dersleri 1, İstanbul: Papatya Yayınları, 2008. Adalı, Oya, Anlamak ve Anlatmak, İstanbul 2003. Akerson, Fatma Erkman, Dile Genel Bir Bakış, İstanbul 2000. Aksan, Doğan, Her Yönüyle Dil- Ana Çizgileriyle Dilbilim, 3 cilt Ankara 1997-1980. Aksoy, Ömer Asım, Dil Yanlışları, İstanbul 1991. Çotuksöken, Yusuf, Üniversite Öğrencileri İçin Uygulamalı Türk Dili, İstanbul 2005. Demircan, Ömer, İletişim ve Dil Devrimi, İstanbul 2000. Ergin, Muharrem, Türk Dil Bilgisi, İstanbul 1968. İmla Kılavuzu, TDK, Ankara 2000 Özdemir, Emin, Sözlü ve Yazılı Anlatım Sanatı-Kompozisyon, İstanbul 1983. Özdemir, Emin, Yazı ve Yazınsal Türler, İstanbul 1981. Özel, Sevgi-Neşe Atabay, Sözcük Türleri I, İstanbul 2003. Özkırımlı, Atilla, Türk Dili-Dil ve Anlatım, İstanbul 2001. Tekin, Talat, Tarih Boyunca Türkçenin Yazımı, Ankara 1997. Tekin, Talat-Mehmet Ölmez, Türk Dilleri-Giriş, İstanbul 1999. Türkçe Sözlük, TDK 2005, Dil Derneği, 2005. Uygur, Nermi, Dilin Gücü, İstanbul 1962. Yazım Kılavuzu, Dil Derneği Ankara 2005. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Oranı (1-5) | |
1) | Tedarik zinciri boyunca yer alan tüm tarafların görev ve sorumluluklarını kavrama. | |
2) | Lojistiğin tüm alanlarında İngilizce ve Türkçe terimlere hakim olarak operasyonel yetkinlik kazanabilme | |
3) | Depo iş süreçlerini, sipariş yönetimini, malzeme elleçleme, paketleme ve etiketleme işlemleri hakkında bilgi sahibi olma. | |
4) | Lojistik, dış ticaret, pazarlama ve gümrük mevzuatlarına ilişkin temel bilgiye sahip olma. | |
5) | Dış ticaret ile ilgili süreçlerini (teslim ve ödeme şekilleri vs.) açıklama, INCOTERMS hakkında bilgi sahibi olma. | |
6) | Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgileri pratik bilgi ile bütünleştirme. | |
7) | Lojistik alanındaki işletmelerin temel özelliklerini ve ekonomik hayatı bilerek iç ve dış çevresini takip ve analiz edebilme | |
8) | Lojistik alanında aldığı uygulamalı eğitim sayesinde karmaşık sorunları analiz edebilme, farklı düşüncelerden sentez yaratma yoluyla sorunlara çok yönlü bakış açısı getirebilme. | |
9) | Lojistik faaliyetleri kapsamında tasarım, planlama ve karar alma ile ilgili kuramsal yöntemleri uygulama alanında kullanabilme. | |
10) | Lojistik ve tedarik zinciri alanında kullanılan klasik ve güncel kuramları, sektördeki gelişmeleri, değişimleri ve yönelimleri göz önünde bulundurarak yorumlayıp değerlendirebilme. | |
11) | Sektörün değerlerine saygılı olmasının yanı sıra, sosyal sorumluluk konusunda farkındalık kazanması ve iş hukuku ile mesleki etik bilince sahip olması |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Okuma | |
Ödev | |
Proje Hazırlama | |
Bireysel ve Grup Çalışması |
Ara Sınav | |
Sunum | |
Ödev Değerlendirme |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Kısa Sınavlar | 2 | % 20.00 |
Ödev | 1 | % 10.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 6 | 3 | 18 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 8 | 8 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 54 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 2 | 8 | 16 |
Ara Sınavlar | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 22 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 76 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 4 |