DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50311METOZ-DIT0084 Türkiye Ekonomisi ve Avrupa Birliği 2 Bahar 2 0 2 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi SALİHA UYAK ÇELİK
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:



Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders ile öğrencilerin; Türkiye ekonomisine ilişkin makro ekonomik göstergeleri izleyebilecek, Avrupa Birliği (AB) ve kurumlarını kavrayacakları bilgi birikimine sahip olmaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Cumhuriyetin kuruluşundan günümüze Türkiye Ekonomisinin gelişimine ilişkin değerlendirmeler yapıldıktan sonra, Türkiye ekonomisinin sosyo-ekonomik göstergeleri ile Türkiye ekonomisinin sektörel analizi konularında açıklamalar yapılmaktadır. Türkiye’de dış ticaretin genel yapısı ve ülkelere göre dış ticaretin gelişimi anlatılmaktadır. Türkiye-AB ilişkileri ve Türkiye ile AB arasındaki ticarette gelişmeler konusunda bilgiler verilmektedir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Türkiye ekonomisinin gelişimini ve temel özelliklerini kavramak
  2) Avrupa Birliği’nin tarihsel gelişimini ve genişleme sürecini kavramak
  3) Türkiye-AB ilişkilerini yorumlamak
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Türkiye ekonomisindeki sosyo-ekonomik göstergeleri yorumlamak
  2) Türkiye’de dış ticaretin yapısını kavramak
  3) Türkiye-AB Gümrük Birliğini kavramak
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Tanışma-Ders Hakkında Ön Bilgilendirme Ders notu, ilgili kitaplar
2) Türkiye Ekonomisi ve Avrupa Birliği, Entegrasyon sürecinde Türkiye, Gümrük Birliği, AB’nin kurumları Ders notu, ilgili kitaplar
3) Ekonomik ve Parasal Birlik (EPB), AB’nin genişlemesi, AB-Türkiye ilişkisinde mevcut durum. Ders notu, ilgili kitaplar
4) Türkiye-Avrupa Birliği (Ortaklık) İlişkileri Ders notu
5) Türkiye-Avrupa Birliği - Gümrük Birliği Ders notu, ilgili kitaplar
6) Türkiye-AB Ortaklık İlişkisinin Kurumsal Yapısı Ders notu, ilgili kitaplar
7) Türkiye Ekonomisi - 1950-1960 Dönemi Ders notu, ilgili kitaplar
8) Ara Sınav
9) Türkiye Ekonomisi - 1980-1990 Dönemi ve 1990-2000 Dönemi Ders notu, ilgili kitaplar
10) Son Makroekonomik Gelişmeler ve Reformlar - 2000 ve 2001 Yıllarındaki Gelişmeler Ders notu, ilgili kitaplar
11) AB Genişleme Raporu Ders notu, ilgili kitaplar
12) Türkiye Ekonomisinde Rekabet Gücü Yüksek İhracata Dayalı Büyüme Gösteren Belli Başlı Sektörler Ders notu, ilgili kitaplar
13) Sanayi 4.0 ve Türkiye Ekonomisi Açısından Etkileri Ders notu, ilgili kitaplar
14) Final sınavı öncesi konu tekrarı Ders notu, ilgili kitaplar
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Yakup Kepenek ve Nurhan Yentürk, Türkiye Ekonomisi, İstanbul: Remzi Kitabevi, 2009
Türkiye Ekonomisi, İlker Parasız, Ezgi Kitapevi
Korkut Boratav, Türkiye İktisat Tarihi 1908-2009, Ankara: İmge Kitabevi: 2011
Enis Coşkun, Bütünleşme Sürecinde Avrupa Birliği ve Türkiye, İstanbul: Cem Yayınevi, 2001
Diğer Kaynaklar: Şevket Pamuk, Türkiye'nin 200 Yıllık İktisat Tarihi, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Dış ticaret, gümrük ve lojistik mevzuatlarını bilir, ulusal ve uluslararası düzenlemelere uygun işlem yapar.
2) Ticaretin finansmanı, dış ticaret muhasebesi ve uluslararası ödeme yöntemleri konularında bilgi sahibidir ve uygulayabilir.
3) Uluslararası pazarlama stratejileri oluşturabilir, elektronik ticaret süreçlerini yönetebilir.
4) İş yaşamında karşılaşılan problemleri analiz eder, çözüm üretir ve karar alma süreçlerine etkin katılım sağlar.
5) Dış ticaret yazılımları ve paket programlarını etkin biçimde kullanabilir.
6) Mesleki etik kurallarına uygun davranır, iş sağlığı ve güvenliği ilkelerini gözeterek çalışır.
7) Lojistik ve tedarik zinciri yönetimi süreçlerini açıklar ve uygulamada karşılaşılan sorunlara çözüm önerileri getirir.
8) Türkçe’yi doğru ve etkili kullanır; alanıyla ilgili İngilizce terimleri ve belgeleri anlayıp yorumlayabilir.
9) Küresel ekonomi, Türkiye ekonomisi ve Avrupa Birliği ilişkilerini analiz ederek dış ticaret politikalarını değerlendirir.
10) Gümrük işlemleri, serbest bölgeler ve dış ticaret teşvikleri konularında bilgi sahibidir.
11) Alanıyla ilgili konularda bireysel veya ekip içinde sorumluluk alır ve etkin iletişim kurar.
12) Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek, mesleki gelişimini sürdürür ve güncel gelişmeleri takip eder.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Okuma
Ödev
Teknik Gezi
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Ödev Değerlendirme
Uygulama Sınavı

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 40.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 1 12
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 10 10
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 50
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 3 6
Ara Sınavlar 1 8 8
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 15 15
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 29
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 79
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5