ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Bilgi Güvenliği TeknolojisiSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50612METOZ-BGP0093 Veritabanı Güvenliği ve Savunma Algoritmaları 2 Güz 1 1 2 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi FATİH BİNGÜL
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:

Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, veritabanını hedef alan iç ve dış kaynaklı tehditlerin incelenmesi ve bu tehditlere karşı alınabilecek önlemlere ilişkin savunma algoritmaları geliştirmektir.
Dersin İçeriği: Veri tabanında tehdit kavramı, kullanıcılardan kaynaklanan iç tehditler ve bu tehditlere yönelik savunma algoritmaları geliştirilmesi, veri tabanı üzerinde prosedürel eksiklerin ortaya çıkartılması ve giderilmesi, doğal afetlerin veri tabanları üzerinde oluşturabileceği etkilerin incelenmesi ve önlenmesi, insan faktöründen kaynaklanan tehditler ve zararlı yazılımlarla ilgili tehditler ve etkilerinin ortadan kaldırılması ile ilgili savunma algoritmalarının geliştirilmesi

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Veri tabanında tehdit kavramını bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kullanıcılardan kaynaklanan iç tehditler ve bu tehditlere yönelik savunma algoritmaları geliştirir.
  2) Veri tabanı üzerinde prosedürel eksikleri ortaya çıkarır ve giderilmesini sağlar.
  3) Savunma algoritmaları geliştirir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Veritabanı ve güvenliğine giriş Yusuf Anıl Akduygu, Oracle Veritabanı Güvenliği ve Sızma Testleri, Kodlab Yayıncılık, 2018. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
2) DDL ve DML ifadeleri Yusuf Anıl Akduygu, Oracle Veritabanı Güvenliği ve Sızma Testleri, Kodlab Yayıncılık, 2018. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
3) DML sorguları yazmak ve DCL ifadeleri Yusuf Anıl Akduygu, Oracle Veritabanı Güvenliği ve Sızma Testleri, Kodlab Yayıncılık, 2018. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
4) TCL ve saklı yordamlar Yusuf Anıl Akduygu, Oracle Veritabanı Güvenliği ve Sızma Testleri, Kodlab Yayıncılık, 2018. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
5) Saklı yordamlar Yusuf Anıl Akduygu, Oracle Veritabanı Güvenliği ve Sızma Testleri, Kodlab Yayıncılık, 2018. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
6) Tetikleyiciler, union ve join ifadeleri Yusuf Anıl Akduygu, Oracle Veritabanı Güvenliği ve Sızma Testleri, Kodlab Yayıncılık, 2018. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
7) Veritabanı saldırı ve savunma yöntemleri Yusuf Anıl Akduygu, Oracle Veritabanı Güvenliği ve Sızma Testleri, Kodlab Yayıncılık, 2018. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
8) Ara sınav
9) Brute Force saldırıları ve savunma Yusuf Anıl Akduygu, Oracle Veritabanı Güvenliği ve Sızma Testleri, Kodlab Yayıncılık, 2018. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
10) SQL injection saldırıları Yusuf Anıl Akduygu, Oracle Veritabanı Güvenliği ve Sızma Testleri, Kodlab Yayıncılık, 2018. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
11) SQL injection saldırıları ve savunma Yusuf Anıl Akduygu, Oracle Veritabanı Güvenliği ve Sızma Testleri, Kodlab Yayıncılık, 2018. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
12) DML işlemlerini otomatik kayıt altına alma (trigger) Yusuf Anıl Akduygu, Oracle Veritabanı Güvenliği ve Sızma Testleri, Kodlab Yayıncılık, 2018. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
13) DML işlemlerini otomatik kayıt altına alma (change data capture) Yusuf Anıl Akduygu, Oracle Veritabanı Güvenliği ve Sızma Testleri, Kodlab Yayıncılık, 2018. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
14) Veritabanı yedekleme Yusuf Anıl Akduygu, Oracle Veritabanı Güvenliği ve Sızma Testleri, Kodlab Yayıncılık, 2018. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
15) Kullanıcı güvenlik yönetemi Yusuf Anıl Akduygu, Oracle Veritabanı Güvenliği ve Sızma Testleri, Kodlab Yayıncılık, 2018. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
16) Yarıyıl sonu sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Yusuf Anıl Akduygu, 2018; Oracle Veritabanı Güvenliği ve Sızma Testleri, Kodlab Yayıncılık
Diğer Kaynaklar: Talip Hakan Öztürk, 2012; Oracle Database 11g R2 İleri Veritabanı Yönetimi, Pusula Yayıncılık
Süleyman Uzunköprü, 2017; Projeler İle C# 7.0 ve SQL Server 2016, Kodlab Yayıncılık
Süleyman Uzunköprü, 2017; Projeler İle SQL Server 2016, Kodlab Yayıncılık
Ali Nizam, 2015; Veritabanı Teorisi ve Uygulamaları, Papatya Bilim Yayınevi

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. 1
1) Bilgi güvenliği teknolojisi ve yazılım alanındaki temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar.
1) Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. 5
1) Kurumsal siber güvenlik kural ve yönergelerini tanımlar. 2
1) Donanım aracılığı ile meydana gelebilecek herhangi bir istismarın tespiti ve önlenmesi için gerekli görev ve sorumlulukları listeler. 1
1) Bilgi teknolojileri sistemlerinin bilinen siber güvenlik açıklıklarına karşı yayınlanan yamaların takibini yapar. 1
2) Siber varlıkları bilir ve bilgi güvenliği açısından analiz eder.
2) Yazılım bileşenlerinde meydana gelebilecek herhangi bir istismarın tespiti ve önlenmesi için gerekli görev ve sorumlulukları listeler. 4
2) Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. 1
2) Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. 1
2) Bilgi Güvenliği Prosedür ve kontrol bileşenlerini oluşturur. 5
2) Kullanıcıların işlerini yapabilecekleri kadar yetki verilmesinin önemini açıklar. 1
3) Siber güvenlik risk yönetimi sistemini deneyimler.
3) Etkili olay yönetimi için gerekli politikaları ve süreçleri açıklar. 1
3) Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 1
3) Siber saldırıya karşı teknolojik olmayan mücadele araç ve metotlarını tespit eder. 5
3) Yerel alan ağlarında meydana gelebilecek herhangi bir istismarın tespiti ve önlenmesi için gerekli görev ve sorumlulukları listeler. 1
3) Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. 5
4) Yetkilerin doğru yapılandırılması, gerçekleşmiş, gerçekleşmekte veya başarısız olmuş siber saldırın tespiti, koruma için tepkinin zamanında verilebilmesi ve yasal zorunlukların yerine getirilmesini için siber sistemlerin izlenmesinin önemini açıklar. 5
4) Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. 5
4) Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. 1
4) Siber saldırıya karşı teknolojik yöntem araç ve metotlarını tespit eder. 1
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
5) Kullanıcı eğitimi ve siber güvenlik farkındalığının önemini açıklar. 1
5) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. 2
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır.
6) Bilgi Güvenliği Teknolojisi alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuat ve düzenlemeleri hatırlar. 1
6) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır. 1
7) Programlama temellerini ve algoritma bilgisini tanımlar. 1
7) Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. 1
8) Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. 1
9) Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde). 1

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 1 14
Laboratuvar 14 1 14
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 10 10
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 38
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 12 24
Ara Sınavlar 1 15 15
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 18 18
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 57
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 95
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4