DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50612METOZ-BLP0102 Veritabanı II 1 Bahar 2 1 3 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi FATİH ZAHİD GENÇ
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:

Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders ile öğrencinin, veritabanı ve sunucularını yönetme ile ilgili yeterliliklerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Bu dersin içeriği tasarım ilkelerini, pratik kurulumu ve hem sistem tasarımcıları hem de yazılım mühendisleri için geliştirme yeteneklerini kapsayacak şekilde, veritabanları ile ilgili gerekli temel bilgileri sağlamaktır. Derste ayrıca yapılı sorgulama dillerinin önemi vurgulanır ve veritabanları oluşturulduktan sonra sorgulama ve raporlamayı da içeren çeşitli görevler için kullanımları gösterilir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Temel tablo işlemleri yapar.
  2) İleri tablo işlemleri yapar.
  3) Veritabanı sunucusunu yönetir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) SQL hatırlama ve tekrar Kerem Köseoğlu, Veritabanı Mantığı, Pusula Yayıncılık, 2016. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
2) DDL ve DML ifadeleri Kerem Köseoğlu, Veritabanı Mantığı, Pusula Yayıncılık, 2016. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
3) DML ve DCL ifadeleri Kerem Köseoğlu, Veritabanı Mantığı, Pusula Yayıncılık, 2016. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
4) TCL ifadeleri ve A.C.I.D kuralları Kerem Köseoğlu, Veritabanı Mantığı, Pusula Yayıncılık, 2016. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
5) Normalizasyon
6) Alt sorgular ve join ifadeleri Kerem Köseoğlu, Veritabanı Mantığı, Pusula Yayıncılık, 2016. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
7) Görünüm sorguları ve union ifadeleri
8) Ara sınav
9) Fonksiyonlar, Saklı yordamlar Kerem Köseoğlu, Veritabanı Mantığı, Pusula Yayıncılık, 2016. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
10) Saklı yordamlar Kerem Köseoğlu, Veritabanı Mantığı, Pusula Yayıncılık, 2016. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
11) Tetikleyiciler Kerem Köseoğlu, Veritabanı Mantığı, Pusula Yayıncılık, 2016. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
12) Veritabanı yedekleme Kerem Köseoğlu, Veritabanı Mantığı, Pusula Yayıncılık, 2016. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
13) DML işlemlerini otomatik kayıt altına alma Kerem Köseoğlu, Veritabanı Mantığı, Pusula Yayıncılık, 2016. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
14) Veritabanı projesi tasarımı Kerem Köseoğlu, Veritabanı Mantığı, Pusula Yayıncılık, 2016. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
15) Yarıyıl sonu sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Kerem Köseoğlu, 2016; Veritabanı Mantığı, 10. Baskı, Pusula Yayıncılık
Diğer Kaynaklar: Turgut Özseven, 2019; Veritabanı Yönetim Sistemleri, 4.Baskı, Ekin Yayınevi
Coşkun Telciler, 2013; Veritabanı Kavramı ve MS-SQL Uygulamaları, Pusula Yayıncılık
Dr. Ali Nizam, 2011; Veritabanı Tasarımı-İlişkisel Veri Modeli ve Uygulamaları, Papatya Bilim
Musa Çiçek, 2010; Veritabanı Tasarımı ve SQL Sorgulama Dili, Nirvana Yayınevi
https://www.w3schools.com/sql/sql_ref_keywords.asp

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Bilgisayar programcılığı ile ilgili uygulamalar için gerekli teknik ve modern araçları bilir. 5
1) Analitik düşünme yeteneği ile öğrendiği yazılım dillerini kullanarak programlar geliştirir.
1) İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler.
1) Bilgisayar programcılığı alanı ile ilgili temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar.
1) Bilişim teknolojileri alanındaki temel kavramları bilir. 5
1) Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. 5
2) Bilgisayar ağlarının kurulumunu ve yönetimini gerçekleştirir.
2) Alanı ile ilgili uygulama geliştirmek için gerekli olan teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini bilir.
2) Program geliştirmede kullanılan editör, derleyicileri ve platformları bilir. 3
2) Bilgisayar programcılığı alanında karşılaşabileceği problemleri tanımlar. 3
2) Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır.
2) Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir.
3) Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. 5
3) Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 4
3) Bilgisayar programcılığının gerektirdiği analitik düşünme becerisine sahip olur. 4
3) Oyun geliştirme platformlarını kullanarak kodlama yapar.
3) Öğrendiği teorik bilgileri kullanarak çözümler üretir.
3) Web sayfasının görselliğini düzenlemek ve web sayfası geliştirmek için gerekli program bilgisine sahip olur.
4) Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır.
4) Bilgi sistem analizi ve tasarımı yeteneği kazanır.
4) Programlama temellerini ve algoritma bilgisini tanımlar. 1
4) Veri tabanı tasarımı ve yönetimi için kullanılan araçlar hakkında bilgi sahibi olur. 5
4) Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. 5
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
5) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. 2
5) Web tasarımının temellerini tanımlar.
5) Grafik tasarımı ve animasyon uygulamaları yapar.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır.
5) Oyun ve mobil uygulama geliştirme platformlarını bilir.
6) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır.
6) Web tasarımını, yazılımını ve programlamasını gerçekleştirir. 1
6) Yazılım ve donanım konusundaki teknolojik yenilikleri takip eder. 5
6) Bilgisayar ağlarının temel kavramları ve yönetimi hakkında bilgi sahibi olur.
7) İşletim sistemlerini kurar ve yönetir.
7) Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir.
8) Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir.
8) Veri tabanı uygulamaları geliştirir. 5
9) Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde).
9) Görsel ve nesne tabanlı programlamayı öğrenir.
10) Bilgisayar programcılığında karşılaşılan problemlere çözümler üretir ve karşılaştığı problemleri çözebileceği yöntemler geliştirir. 3

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Gösterip Yaptırma
Ödev

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme
Uygulama Sınavı

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 14 1 14
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 9 9
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 51
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 12 24
Ara Sınavlar 1 15 15
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 20 20
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 59
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 110
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4