DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50542TATOZ-ASC0183 Yiyecek İçecek Hizmetleri Yönetimi ve Maliyet Hesaplamaları 2 Güz 1 1 2 4
Dersin Türü:
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Profesör Dr. YAŞAR BİROL SAYGI
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin yönetime ilişkin temel becerileri ve ilave olarak yiyecek içecek maliyet hesaplama becerilerini geliştirmektir.
Dersin İçeriği: Yiyecek İçecek İşletmeleri bağlamında Yönetimin Temel Prensipleri olan planlama, örgütleme, yöneltme, koordinasyon ve kontrolün yorumlanmaktadır. İlave olarak Standart Reçeteler temelinde yiyecek içecek maliyetine etki eden unsurlar ve maliyetlerin nasıl hesaplanacağı anlatılmaktadır.

Derse Özgü Kurallar

Ders Gereklilikleri
1. Öğrencilerin derslere katılımları ve tahtada yazan günlük ders bilgisini kaydederek evde tekrar etmeleri,
2. Kendilerine verilen ödevleri derse gelmeden yapmaları,
3. Kendilerinden istenilen malzemeler ile derslere gelmeleri,
4. Sınıf içindeki münazaralara aktif bir şekilde katılım sağlamaları,
5. Ödevleri verilen süre zarfında hocasına ulaştırmaları ve
6. Ois üzerinden öğrenci e-maillerini günlük olarak kontrol etmeleri beklenir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Yönetimin Fonksiyonlarını bilir.
  2) Stratejik Planlama ve ilgili kavramları tanır.
  3) Reçeteleri dönüştürebilir
  4) Maliyet ve ilişkili kavramları tanır.
  5) Menü maliyetlerini hesaplayabilir.
  6) Yiyecek ve içecek maliyetini hesaplar

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Yönetim Nedir? Lider- Yönetici ve İdareci tanımları Yönetimin fonksiyonları nelerdir?
2) Planlama Nedir? Planlamanın Aşamaları, Planlamanın Faydaları, Plan Türleri, Planlara Direnme Sebepleri,
3) Yiyecek İçecek İşletmelerinde Stratejik Planlama Misyon-Vizyon- Değerler, Stratejik Amaçlar, Stratejik Hedefler Hedeflerin Özellikleri (SMART) Swot Analizi, Yiyecek İçecek İşletmeleri İçin Swot Analizi
4) Yiyecek İçecek İşletmelerinde Örgütleme Yiyecek İçecek İşletmelerinde Örgüt yapısı ve görev tanımları Örgütleme ilkeleri Örgütlemenin Faydaları Örgüt şemaları
6) Yöneltme Motivasyon teorileri ve Herzberg'in çift faktör Kuramı Mc Gregor X Y kuşağı Teorisi ve Z kuşağı
7) Yiyecek İçecek İşletmeleri için yeni trendler sunum
8) Ara sınav
9) Maliyet Kavramı Ağırlık ve Hacim Ölçüleri Geleneksel Ağırlık ve Hacim Ölçüleri Metrik Ağırlık ve Hacim Ölçüleri
10) Birim dönüştürme (Köprü Metodu) Geleneksel Hacim Ölçülerinin Metrik Sisteme dönüştürülmesi Geleneksel Ağırlık Ölçülerinin Metrik Sisteme dönüştürülmesi Hacimsel verilerin ağırlık cinsinden ifadesi Ağırlığı verilen malzemelerin hacimsel ifadesi
11) Standart Reçeteler Dönüşüm Faktörü ve Reçete standardizasyonu
12) Porsiyon Adedi (miktarı )ve Porsiyon Büyüklüğü kavramı Hesaplamalar
13) Verimlilik Oranı, Satınalınan Miktar, Kullanılabilir Miktar, Fire, Fire Oranı Kavramları ve Hesaplamalar
14) Yiyecek İçecek Maliyet Kontrolü Menü maliyetleri Porsiyon Maliyeti Kavramlar ve Hesaplamalar
15) Yiyecek İçecek Maliyet Hesaplamaları
16) Final Sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: sunumlar
Diğer Kaynaklar: Pırnar, İge (2015), Yiyecek İçecek İşletmeleri Yönetimi, Beta Basın Yayın ve Dağıtım A.ş
Denizer, D. (2012). Yiyecek-İçecek Hizmetleri. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2540, Eskişehir.
Math for the Professional Kitchen (Culinary Institute of America) Culinary Calculations: Culinary Math Linda Blocker, Julia Hill (CIA),
Simplified Math for Culinary Professionals Terri Jones 3rd Ed. Materyal

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Mutfak sanatının gerektirdiği temel bilgilere sahiptir.
1) Çalıştığı kurumdaki konukların yiyecek ve içecek taleplerini hazırlar. 5
1) Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. 5
1) Alanı ile ilgili kuramlar, olgular, kavramlar ve ilkeler hakkında bilgi sahibidir. 3
1) Gıda hijyeni, satın alma ve depolama ilkelerini açıklar. 4
1) İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler.
2) Temel pişirme ve servis teknikleri ile ilgili ön bilgiye ve altyapıya sahip olur.
2) Mutfakta sanitasyon ve güvenlik kurallarını uygular.
2) Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır.
2) Yiyecek-içecek işletmelerinin yönetimi ve organizasyonlar konusunda temel bilgilere sahip olur. 5
2) Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir.
2) Satın alma aşamasından sunum aşamasına kadar yiyecek içecek üretimi ile ilgili tüm süreçlerin farkındadır.
3) Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
3) Mutfak ile ilgili fiziksel ortamı planlayarak, gerekli ekipmanları, araç gereçleri ve teknolojileri kullanarak yeni sunumlar geliştirir.
3) Çiğ ya da ham yiyeceklerin ve içeceklerin hazırlanmadan sunum sürecine kadar geçen prosesler konusunda uzmanlaşır.
3) Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. 3
4) Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler.
4) Yerli ve yabancı mutfaklar hakkında önemli prensipleri öğrenir.
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatı içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgiyi uygular.
4) Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır.
5) Ülke ve dünyanın belli mutfaklarının temel prensiplerini bilir.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır.
5) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. 4
6) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır.
7) Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir.
8) Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. 4
9) Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde).

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Problem Çözme
Ödev
Soru Cevap

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 15 15
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 43
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 2 4
Ara Sınavlar 1 20 20
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 25 25
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 49
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 92
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4