DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
60732METOZ-MIM0155 | Binalarda Çevresel Sistemler | 3 | Güz | 2 | 2 | 3 | 5 |
Dersin Türü: | Zorunlu |
Dersin Düzeyi: | Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Öğretim Görevlisi Dr. MERVE AŞÇIOĞLU YILDIRIM |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
|
Dersin Kategorisi: | Mesleki Alan |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; öğrenciye, insanlar ve diğer canlılar için sağlıklı ve çevresel etmenler açısından verimli mekanlar oluşturabilme yetisi kazandırmaktır. Binalar ve çevresel etmenleri içeren iklimlendirme, aydınlatma, akustik ve ergonomi gibi kavramlar hakkında derinlemesine verilen bilgiler doğrultusunda; bina servis sistemlerinin tasarımını algılama, değerlendirme, seçme ve mimari tasarım ile bütünleştirme konularında öğrencileri gerekli yetkinlik seviyesine ulaştırmayı amaçlar. |
Dersin İçeriği: | Kapalı ve açık kültürel yaşama mekanlarının kullanıcısına uygun olan konfor koşullarını sağlayabilmesi için gerekli olan ekoloji, klimatoloji (iklimlendirme), aydınlatma, akustik ve ergonomi konuları ile bağlantılarının kurularak sağlıklı bir şekilde tasarlanmasını ve planlanmasını içermektedir. |
* Tüm ödev ve teslimlerin öğrencilerin “özgün” ve “bireysel” çalışmaları olması gerekmektedir. * Dersler sırasında herhangi bir fotoğraf, video veya ses kaydı alınmasına izin verilmez. * Geç teslimler kabul edilmez veya kabul edilebilir mazeretler nedeniyle yapılan geç teslimler daha düşük puan üzerinden notlandırılır. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Yeşil ve sürdürülebilir bina tasarımının ilkeleri konusunda bilgi edinir ve sürdürülebilirliği, yeşil bina tasarımı ve yönetimini, yeşil bina puanlama sistemlerini kavrar. |
||
2) İklimsel analiz yapabilecek ve bu analizleri yapı türüyle ilişkilendirebilecek bilgiye sahiptir. |
||
3) Yapı malzemelerinde ısı transferi konusunu bilir. |
||
4) Yapılar için uygun pasif, aktif ve mekanik; ısıtma-soğutma-havalandırma sistemlerini tanımlayabilir. |
||
5) Yapılar için uygun tesisat sistemlerini tanımlayabilir. |
||
6) Temel akustik prensipleri ve akustik tasarım kriterlerine ilişkin bilgiye sahiptir. |
||
7) Temel aydınlatma prensipleri ve tasarım kriterlerine ilişkin bilgiye sahiptir. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Yapılarda ısı kazanımı ve ısı kaybı hesaplarını yapar. |
||
2) Yapılar için uygun pasif, aktif ve mekanik; ısıtma-soğutma-havalandırma sistemlerini planlayabilir. |
||
3) Yapılar için uygun tesisat sistemlerini planlayabilir. |
||
4) Yapılar için uygun akustik tasarımı planlayabilir. |
||
5) Yapılar için uygun aydınlatma tasarımını planlayabilir. |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Derse giriş: Kullanıcı Konforu, Mimari Çevre, Enerji Kaynakları, Sürdürülebilirlik. | Ders tanıtım dokümanı | |
2) | İklim ve Isıl Konfor: Güneş Geometrisi, Güneş Dünya’nın Güneş’e göre konumu, Genel iklim tipleri, Yerel iklim tiplerinin temel özellikleri, İç Mekân Kalitesi, Çevresel Konfor, Termal Konfor. | Ders Notları ve Ödevler | |
3) | Isıtma, Soğutma ve Havalandırma: Isıtma ve Soğutma Yükleri, Isı İhtiyacı Analizi, İç Mekân Hava Kalitesi, Isıtma-Soğutma-Havalandırma Sistemleri, Pasif Sistemler, Aktif Sistemler, Mekanik Sistemler. | Ders Notları ve Ödevler | |
4) | Isıtma, Soğutma ve Havalandırma: Isıtma ve Soğutma Yükleri, Isı İhtiyacı Analizi, İç Mekân Hava Kalitesi, Isıtma-Soğutma-Havalandırma Sistemleri, Pasif Sistemler, Aktif Sistemler, Mekanik Sistemler. | Ders Notları ve Ödevler Ödev Föyü + Stüdyo Çalışması | |
5) | Tesisat Sistemleri ve Yangın Güvenliği: Islak Hacim Tasarımı, Sıhhi Tesisat Ekipman ve Armatürleri, Temiz ve Pis Su Dağıtımı, Yangın Güvenliği için Bina Tasarımı Prensipleri, Kaçış Yollarının Planlanması, Malzeemelerin Yangın Dayanım Sınıfları, Yangın Denetim ve Söndürme Sistemleri | Ders Notları ve Ödevler Ödev Föyü + Stüdyo Çalışması | |
6) | Dönem Projesi Stüdyosu | Ödev Föyü + Stüdyo Çalışması | |
7) | Ara Sınav / Teslim | - | |
8) | Akustik Tasarım: Ses, Akustik Ortam, Gürültü Kontrolü, Binalarda Ses Kontrolü, Ses Yutucu Malzemeler, Akustik Tasarım İlkeleri, Hacim Akustiği. | Ders Notları ve Ödevler Ödev Föyü + Stüdyo Çalışması | |
9) | Akustik Tasarım: Ses, Akustik Ortam, Gürültü Kontrolü, Binalarda Ses Kontrolü, Ses Yutucu Malzemeler, Akustik Tasarım İlkeleri, Hacim Akustiği. | Ders Notları ve Ödevler | |
10) | Akustik Tasarım: Akustik Analiz ve Araştırma Sunumları | Stüdyo Çalışması (Sunum) | |
11) | Aydınlatma Tasarımı: Doğal Aydınlatma, Gün Işığı Sistemleri, Güneş Kontrolü, Yapay Aydınlatma, Elektrik Dağıtımı, Priz ve Anahtarlar. | Ders Notları ve Ödevler | |
12) | Aydınlatma Tasarımı: Doğal Aydınlatma, Gün Işığı Sistemleri, Güneş Kontrolü, Yapay Aydınlatma, Elektrik Dağıtımı, Priz ve Anahtarlar. | Ders Notları ve Ödevler | |
13) | Dönem Projesi Stüdyosu | Ödev Föyü + Stüdyo Çalışması | |
14) | Dönem Projesi Stüdyosu | Ödev Föyü + Stüdyo Çalışması | |
15) | Final Sınavı / Teslim | - |
Ders Notları / Kitaplar: | Friedman A., (2012). Fundamentals of Sustainable Dwellings, Island Presss. Friedman A., (2006). Architectural Acoustics, Elsevier Academic Press. Winchip, S. M., (2011). Fundamentals of Lighting, Fairchild Books & Visuals. Çelebi M.R (2003). Yangın, Yapı Tasarım İlkeleri. İ.K.Ü. Özer, M., (1982), Yapılarda Isı-Su Yalıtımları, İstanbul, Özer Yayınları. Sunar Ş. Yangından Korunma ve Bina Yangın Güvenliği Önlemleri. İTÜ. Çevre ve Yapı Akustiği, Demirkale, S., Birsen Yayınevi, İstanbul, 2007. Yapı Tesisatı Bilgisi (Aydınlatma ve Elektrik), Arpat A., 1976. Baker, N. & Steemers, K., 2005, Energy and Environment in Architecture, E & FN Spon. Barron, M., Auditorium acoustics and architectural design, E & Fn Sponan imprint of Routledge, London, 1998. Bean, A. R. Lighting: Interior and Exterior. Elsevier: 2004. Brown, G.Z., 2000, Sun, Wind & Light: Architectural Design Strategies, 2nd Edition, Wiley. Cavanaugh, W. J., Wilkes, J. A., Architectural Acoustics, John Willey and Sons, New York. Fanger, P. O., 1970, Thermal Comfort: Analysis and Applications in Environmental Engineering, New York: McGraw-Hill. Hendriks, L., & Hens, H., 2000, Building Envelopes in a Holistic Perspective, Leuven: Acco. Kibert, Charles J. Sustainable construction: green building design and delivery. Hoboken, N.J.: John Wiley, 2005. Kwok, A., Grondzik, W., Grondzik, W. T. The Green Studio Handbook. Elsevier: 2007. Lawrence, A., Architectural acoustics, Elsevier publishing company limited, Oxford, 1970. Lechner, N. Heating, Cooling, Lighting: Sustainable Design Methods for Architects. John Wiley & Sons: 2009. Lynch, K. & Hack, G., 1994, Site Planning, Third edition, Ninth Ed., MIT Press. Yeang, K., 1995, Design With Nature, Mac Graw Hill, Inc. Cuttle, C. Lighting by Design. Elsevier: 2008. Davies, N., Jokiniemi, E. Architect's Illustrated Pocket Dictionary. Elsevier: 2011. Hetreed, J., Ann Ross, A. Architect's Pocket Book. Elsevier. Pauwels, W. Light in Architecture. Beta-Plus: 2010. |
Diğer Kaynaklar: | Friedman A., (2012). Fundamentals of Sustainable Dwellings, Island Presss. Friedman A., (2006). Architectural Acoustics, Elsevier Academic Press. Winchip, S. M., (2011). Fundamentals of Lighting, Fairchild Books & Visuals. Çelebi M.R (2003). Yangın, Yapı Tasarım İlkeleri. İ.K.Ü. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Oranı (1-5) | |
1) | Alanı ile ilgili kuramsal, olgusal ve uygulamalı bilgileri, tarih, sanat, kültür, çevre, insan ve teknoloji bağlamıyla mimarlık problemlerinin kullanıcı gereksinimleri doğrultusunda çözümü için kullanır ve uygular. | |
2) | Mimari tasarım ve yapım uygulamalarını analiz eder, modeller, değerlendirir, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve geliştirir; bu amaçla uygun yöntemleri, araçları ve teknolojileri seçer ve kullanır. | |
3) | Mimari kültürel mirasın korunması, doğal çevrenin korunması ve sürdürülebilir mimarlık konularını bilir. | 4 |
4) | Yapı malzemeleri, yapı mühendisliği, yapısal sistemler, çevresel kontrol, servis sistemleri gibi teknik konuları ve bu konuların mimari tasarım ile ilişkisini bilir. | 5 |
5) | İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. | |
6) | Mimarlık meslek pratiğine ilişkin konuları bilir, stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. | 3 |
7) | Tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını ve araçlarını kullanabilir. | |
8) | Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, ekolojik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları bilir. | |
9) | Kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu bilir. | 4 |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Tartışma | |
Gösterip Yaptırma | |
Ödev | |
Proje Hazırlama | |
Soru Cevap | |
Bireysel ve Grup Çalışması | |
Stüdyo Uygulamaları | |
Derse Aktif Katılım |
Ara Sınav | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Ödev Değerlendirme |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Projeler | 1 | % 30.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 15.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Derse Aktif Katılım | 1 | % 5.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Sunum / Seminer | 1 | 4 | 4 |
Proje | 1 | 13 | 13 |
Ödevler | 10 | 2 | 20 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 121 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 8 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 129 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 5 |