ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI MimarlıkSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60732METOZ-MIM0155 Binalarda Çevresel Sistemler 3 Güz 2 2 3 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi Dr. MERVE AŞÇIOĞLU YILDIRIM
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:




Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrenciye, insanlar ve diğer canlılar için sağlıklı ve çevresel etmenler açısından verimli mekanlar oluşturabilme yetisi kazandırmaktır. Binalar ve çevresel etmenleri içeren iklimlendirme, aydınlatma, akustik ve ergonomi gibi kavramlar hakkında derinlemesine verilen bilgiler doğrultusunda; bina servis sistemlerinin tasarımını algılama, değerlendirme, seçme ve mimari tasarım ile bütünleştirme konularında öğrencileri gerekli yetkinlik seviyesine ulaştırmayı amaçlar.
Dersin İçeriği: Kapalı ve açık kültürel yaşama mekanlarının kullanıcısına uygun olan konfor koşullarını sağlayabilmesi için gerekli olan ekoloji, klimatoloji (iklimlendirme), aydınlatma, akustik ve ergonomi konuları ile bağlantılarının kurularak sağlıklı bir şekilde tasarlanmasını ve planlanmasını içermektedir.


Derse Özgü Kurallar

* Tüm ödev ve teslimlerin öğrencilerin “özgün” ve “bireysel” çalışmaları olması gerekmektedir.
* Dersler sırasında herhangi bir fotoğraf, video veya ses kaydı alınmasına izin verilmez.
* Geç teslimler kabul edilmez veya kabul edilebilir mazeretler nedeniyle yapılan geç teslimler daha düşük puan üzerinden notlandırılır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Yeşil ve sürdürülebilir bina tasarımının ilkeleri konusunda bilgi edinir ve sürdürülebilirliği, yeşil bina tasarımı ve yönetimini, yeşil bina puanlama sistemlerini kavrar.
  2) İklimsel analiz yapabilecek ve bu analizleri yapı türüyle ilişkilendirebilecek bilgiye sahiptir.
  3) Yapı malzemelerinde ısı transferi konusunu bilir.
  4) Yapılar için uygun pasif, aktif ve mekanik; ısıtma-soğutma-havalandırma sistemlerini tanımlayabilir.
  5) Yapılar için uygun tesisat sistemlerini tanımlayabilir.
  6) Temel akustik prensipleri ve akustik tasarım kriterlerine ilişkin bilgiye sahiptir.
  7) Temel aydınlatma prensipleri ve tasarım kriterlerine ilişkin bilgiye sahiptir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Yapılarda ısı kazanımı ve ısı kaybı hesaplarını yapar.
  2) Yapılar için uygun pasif, aktif ve mekanik; ısıtma-soğutma-havalandırma sistemlerini planlayabilir.
  3) Yapılar için uygun tesisat sistemlerini planlayabilir.
  4) Yapılar için uygun akustik tasarımı planlayabilir.
  5) Yapılar için uygun aydınlatma tasarımını planlayabilir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Derse giriş: Kullanıcı Konforu, Mimari Çevre, Enerji Kaynakları, Sürdürülebilirlik. Ders tanıtım dokümanı
2) İklim ve Isıl Konfor: Güneş Geometrisi, Güneş Dünya’nın Güneş’e göre konumu, Genel iklim tipleri, Yerel iklim tiplerinin temel özellikleri, İç Mekân Kalitesi, Çevresel Konfor, Termal Konfor. Ders Notları ve Ödevler
3) Isıtma, Soğutma ve Havalandırma: Isıtma ve Soğutma Yükleri, Isı İhtiyacı Analizi, İç Mekân Hava Kalitesi, Isıtma-Soğutma-Havalandırma Sistemleri, Pasif Sistemler, Aktif Sistemler, Mekanik Sistemler. Ders Notları ve Ödevler
4) Isıtma, Soğutma ve Havalandırma: Isıtma ve Soğutma Yükleri, Isı İhtiyacı Analizi, İç Mekân Hava Kalitesi, Isıtma-Soğutma-Havalandırma Sistemleri, Pasif Sistemler, Aktif Sistemler, Mekanik Sistemler. Ders Notları ve Ödevler Ödev Föyü + Stüdyo Çalışması
5) Tesisat Sistemleri ve Yangın Güvenliği: Islak Hacim Tasarımı, Sıhhi Tesisat Ekipman ve Armatürleri, Temiz ve Pis Su Dağıtımı, Yangın Güvenliği için Bina Tasarımı Prensipleri, Kaçış Yollarının Planlanması, Malzeemelerin Yangın Dayanım Sınıfları, Yangın Denetim ve Söndürme Sistemleri Ders Notları ve Ödevler Ödev Föyü + Stüdyo Çalışması
6) Dönem Projesi Stüdyosu Ödev Föyü + Stüdyo Çalışması
7) Ara Sınav / Teslim -
8) Akustik Tasarım: Ses, Akustik Ortam, Gürültü Kontrolü, Binalarda Ses Kontrolü, Ses Yutucu Malzemeler, Akustik Tasarım İlkeleri, Hacim Akustiği. Ders Notları ve Ödevler Ödev Föyü + Stüdyo Çalışması
9) Akustik Tasarım: Ses, Akustik Ortam, Gürültü Kontrolü, Binalarda Ses Kontrolü, Ses Yutucu Malzemeler, Akustik Tasarım İlkeleri, Hacim Akustiği. Ders Notları ve Ödevler
10) Akustik Tasarım: Akustik Analiz ve Araştırma Sunumları Stüdyo Çalışması (Sunum)
11) Aydınlatma Tasarımı: Doğal Aydınlatma, Gün Işığı Sistemleri, Güneş Kontrolü, Yapay Aydınlatma, Elektrik Dağıtımı, Priz ve Anahtarlar. Ders Notları ve Ödevler
12) Aydınlatma Tasarımı: Doğal Aydınlatma, Gün Işığı Sistemleri, Güneş Kontrolü, Yapay Aydınlatma, Elektrik Dağıtımı, Priz ve Anahtarlar. Ders Notları ve Ödevler
13) Dönem Projesi Stüdyosu Ödev Föyü + Stüdyo Çalışması
14) Dönem Projesi Stüdyosu Ödev Föyü + Stüdyo Çalışması
15) Final Sınavı / Teslim -
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Friedman A., (2012). Fundamentals of Sustainable Dwellings, Island Presss.
Friedman A., (2006). Architectural Acoustics, Elsevier Academic Press.
Winchip, S. M., (2011). Fundamentals of Lighting, Fairchild Books & Visuals.
Çelebi M.R (2003). Yangın, Yapı Tasarım İlkeleri. İ.K.Ü.
Özer, M., (1982), Yapılarda Isı-Su Yalıtımları, İstanbul, Özer Yayınları.
Sunar Ş. Yangından Korunma ve Bina Yangın Güvenliği Önlemleri. İTÜ.
Çevre ve Yapı Akustiği, Demirkale, S., Birsen Yayınevi, İstanbul, 2007.
Yapı Tesisatı Bilgisi (Aydınlatma ve Elektrik), Arpat A., 1976.
Baker, N. & Steemers, K., 2005, Energy and Environment in Architecture, E & FN Spon.
Barron, M., Auditorium acoustics and architectural design, E & Fn Sponan imprint of Routledge, London, 1998.
Bean, A. R. Lighting: Interior and Exterior. Elsevier: 2004.
Brown, G.Z., 2000, Sun, Wind & Light: Architectural Design Strategies, 2nd Edition, Wiley.
Cavanaugh, W. J., Wilkes, J. A., Architectural Acoustics, John Willey and Sons, New York.
Fanger, P. O., 1970, Thermal Comfort: Analysis and Applications in Environmental Engineering, New York: McGraw-Hill.
Hendriks, L., & Hens, H., 2000, Building Envelopes in a Holistic Perspective, Leuven: Acco.
Kibert, Charles J. Sustainable construction: green building design and delivery. Hoboken, N.J.: John Wiley, 2005.
Kwok, A., Grondzik, W., Grondzik, W. T. The Green Studio Handbook. Elsevier: 2007.
Lawrence, A., Architectural acoustics, Elsevier publishing company limited, Oxford, 1970.
Lechner, N. Heating, Cooling, Lighting: Sustainable Design Methods for Architects. John Wiley & Sons: 2009.
Lynch, K. & Hack, G., 1994, Site Planning, Third edition, Ninth Ed., MIT Press.
Yeang, K., 1995, Design With Nature, Mac Graw Hill, Inc.
Cuttle, C. Lighting by Design. Elsevier: 2008.
Davies, N., Jokiniemi, E. Architect's Illustrated Pocket Dictionary. Elsevier: 2011.
Hetreed, J., Ann Ross, A. Architect's Pocket Book. Elsevier.
Pauwels, W. Light in Architecture. Beta-Plus: 2010.
Diğer Kaynaklar: Friedman A., (2012). Fundamentals of Sustainable Dwellings, Island Presss.
Friedman A., (2006). Architectural Acoustics, Elsevier Academic Press.
Winchip, S. M., (2011). Fundamentals of Lighting, Fairchild Books & Visuals.
Çelebi M.R (2003). Yangın, Yapı Tasarım İlkeleri. İ.K.Ü.

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Alanı ile ilgili kuramsal, olgusal ve uygulamalı bilgileri, tarih, sanat, kültür, çevre, insan ve teknoloji bağlamıyla mimarlık problemlerinin kullanıcı gereksinimleri doğrultusunda çözümü için kullanır ve uygular.
2) Mimari tasarım ve yapım uygulamalarını analiz eder, modeller, değerlendirir, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve geliştirir; bu amaçla uygun yöntemleri, araçları ve teknolojileri seçer ve kullanır.
3) Mimari kültürel mirasın korunması, doğal çevrenin korunması ve sürdürülebilir mimarlık konularını bilir. 4
4) Yapı malzemeleri, yapı mühendisliği, yapısal sistemler, çevresel kontrol, servis sistemleri gibi teknik konuları ve bu konuların mimari tasarım ile ilişkisini bilir. 5
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır.
6) Mimarlık meslek pratiğine ilişkin konuları bilir, stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. 3
7) Tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını ve araçlarını kullanabilir.
8) Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, ekolojik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları bilir.
9) Kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu bilir. 4

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Gösterip Yaptırma
Ödev
Proje Hazırlama
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Projeler 1 % 30.00
Ara Sınavlar 1 % 15.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Derse Aktif Katılım 1 % 5.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 14 2 28
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 1 4 4
Proje 1 13 13
Ödevler 10 2 20
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 121
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 1 4 4
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 4 4
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 8
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 129
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5