Dersin Amacı: |
Baskı öncesi, baskı ve baskı sonrası üretim sürecini tanımlayabilme, tasarımlarını uygularken üretim olanakları doğrultusunda tasarımlarını gerçekleştirme, farklı malzemeler üzerine yapılan baskı tekniklerini ayırt edebilmesi, (kağıt, karton ambalaj, alüminyum kutu, plastik, cam, ahşap vb) tasarımı ve üretimi yapılacak işlerin maliyet hesaplayabilmesi amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği: |
Basım teknolojileri temel kavramları, matbaacılığın tanımı ve tarihsel gelişimi, matbaacılık ile üretilen ürünler ve özellikleri, matbaacılıkta kullanılan cihaz, makine ve malzemeler, matbaacılıktaki üretim aşamaları, ana hatlarıyla baskı öncesi, baskı ve baskı sonrası işlemler, tasarım ve üretimi yapılacak işlerin maliyet hesaplamaları. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Matbaacılığın tanımını ve tarihsel gelişimini açıklar.
|
2) Basım teknolojileri terminolojisini tanımlar.
|
3) Basım yöntemlerinin baskı hazırlık aşamalarını sıralar.
|
4) Baskı tekniklerini sıralar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Kağıtlarda gramaj ve basılacak işlere göre gerekli kağıt maliyetini hesaplar.
|
2) Baskı sonrası işlemlerin neler olduğunu ve aşamalarını listeler.
|
3) Baskı altı malzemelerini ve özelliklerini sıralar.
|
4) Baskı altı malzemelerinin özelliklerini basılabilirlik açısından değerlendirir.
|
5) Tram çeşitleri, tram sıklığı, tram açısı, tram ton değeri ve tram sıklığı seçimindeki kriterleri uygular.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Matbaacılık alanında baskı süreçlerinin takibini yönetir ve tasarım ürünleri
dizayn edebilir.
|
2) Dijital tasarımlarını ve projelerini sunabilme becerisine sahiptir.
|
3) Sektörel teknolojik gelişmeleri ve güncel basım teknolojilerini takip eder.
|
4) Malzemeden kaynaklanan baskı problemlerini çözer.
|
5) Sektörde kullanılan baskı sistemlerini birbirleriyle kıyaslayarak ayırt edici
noktalarını bilir.
|
6) Ofset baskıda basılacak işlerin güncel fiyatlarla baskı maliyetlerinin çıkarabilir.
|
7) Mesleki bilgisayar programlarını profesyonel, etkin ve hızlı bir şekilde
kullanabilme becerisine sahip olur.
|
8) Reklam ajansları ve matbaacılık sektörü çalışma alanlarına ilişkin, mesleki sorumluluk, etik değerlerine göre çalışabilme yeterliliğine sahip olur.
|
9) Üretim teknik ve yöntemlerini keşfederek, değerlendirir, eleştirir, yeniden dizayn eder.
|
10) Bireysel ya da grup olarak sanatsal oluşum ve etkinliklere katılır.
|
11) Süreçte ekip çalışmaları aracılığı ile iletişim becerisi gelişir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Matbaacılığın tanımı, matbaanın önemi |
|
|
2) |
Matbaa Üretim Süreçleri |
|
|
3) |
Kâğıdın tanımı, özellikleri, Kâğıt üretimi, Sonsuz elek sistemi, Yuvarlak elek sistemi.
|
|
|
4) |
Karton üretimi, mukavva üretimi, mukavvada olması gereken özellikler, kuşelenmiş kâğıt imali. |
|
|
5) |
Standart kâğıt boyutları, kâğıt cinsleri, kâğıt grupları, kâğıt normları, kâğıdın su yönü, önemi ve açması, kâğıdın makinedeki yönü, kâğıdın PH’ı, kâğıt gramajı
|
|
|
6) |
Tramın tanımı, çeşitleri, tram açısı, tram sıklığı tanımı, tramın kapladığı alan, tram sıklığı seçimindeki kriterler, tram ton değeri, zemin ton değeri.
|
|
|
7) |
Film tanımı, özellikleri, çeşitleri, ideal filmin özellikleri. |
|
|
8) |
Ara Sınav |
|
|
9) |
Baskı Teknikleri Genel Özellikleri, Tipo Baskı Tekniği ve Özellikleri, Ofset Baskı Tekniği ve Özellikleri, Tifdruk Baskı Tekniği ve Özellikleri, Flekso Baskı Tekniği ve Özellikleri, Serigrafi Baskı Tekniği ve Özellikleri, Özel Baskı Sistemleri, Metal Yüzey (Teneke) Baskısı |
|
|
10) |
Ofset Baskı Tekniği Ofset Baskı Sistemi ve Özellikleri Ofset Baskı Tekniğinde; baskı öncesi, baskı ve baskı sonrasında yapılması gereken işlemler. Flekso Baskı Tekniği Flekso Baskı Tekniğinin tanımı Flekso Baskı Tekniğinde; baskı öncesi, baskı ve baskı sonrasında yapılması gereken işlemler. |
|
|
11) |
Tifdruk Baskı Tekniğinim tanımı Tifdruk Baskıda Tekniğinde, baskı öncesinde baskı sırasında ve baskı sonrasında yapılması gereken işlemler. Serigrafi Baskı
Tekniği Serigrafi Baskı Tekniğinin tanımı Serigrafi Baskı Tekniğinde, baskı öncesi baskı sırasında ve baskı sonrasında yapılması gereken işlemler. |
|
|
12) |
Baskı Sonrası İşlemler Lak , Selefon, Perforaj, Piliyaj, Kırma katlama harman, Dikiş ve dikiş çeşitleri, Kapak hazırlama kapak takma. |
|
|
13) |
Üretimi yapılacak işlerin maliyet hesaplaması. |
|
|
14) |
Üretimi yapılacak işlerin maliyet hesaplaması. |
|
|
15) |
Üretimi yapılacak işlerin maliyet hesaplaması. |
|
|
16) |
Final Sınavı |
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Görsel unsurları, anlaşılabilir, özgün ve işlevine uygun bir biçimde tasarlar. |
3 |
|
1.1 Görsel dilin tasarım yönünü güçlü bir iletişim aracı olarak görerek tanımlar. |
3 |
|
1.2 İletişim tasarımının tüm alanlarında güncel bilgiyi uygulamaya aktarır. |
3 |
|
1.3 Çağdaş sanat uygulamalarını eleştirel olarak inceler. |
1 |
|
|
|
2) |
Eleştirel olarak analiz edilen teorik bilgileri uygulama ile birleştirerek bilgi ve beceriyi,
tasarım projesi çalışmasının işlenmesini ve sunumunu destekler. |
1 |
|
2.1 Bilgi ve fikirleri ileten görsel mesajları teori ve uygulama ile deneyimleyerek
birleştirir. |
1 |
|
2.2 Tasarım uygulamasının sosyal, teknolojik ve ekolojik bağlamıyla ilgilenerek tasarımın gelişen doğasına hazırlar. |
2 |
|
2.3 Tasarım uygulamalarını ve sürecini ifade etme yetenekleri, gerçek dünyadaki problem çözme üzerindeki vurgusu sayesinde sektöre hazırlar. |
3 |
|
2.4 Tasarım stüdyolarında ve bilgisayar laboratuvarlarında kelime / metin işleme ve üretim için teknolojilerin kullanımı gösterilir ve pratik deneyim kazanılır. |
3 |
3) |
Biçimsel ve kavramsal olarak yenilikçi yollarla bağlamlarına yanıt veren tasarımlar
hazırlar. |
4 |
|
3.1 Keşifsel ve yinelemeli bir tasarım süreciyle ilgili olarak fikir geliştirir. |
4 |
|
3.2 Tasarım yaparken işlevsellik ve özgünlük ilkesini bilir ve dikkat eder. |
4 |
|
3.3 Görsel dili güçlü bir iletişim aracı olarak görmeyi, anlamayı ve değiştirmeyi uygulama ile bütünleştirerek çözer. |
1 |
|
3.4 Eleştirel düşünerek tasarıma kendi yorumlarını aktaran görsel bir dil oluşturarak
başkalarının çalışmayı nasıl anlayacağı konusunda analiz yapar. |
3 |
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
4 |
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
4 |
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
5 |
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
5 |
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. |
5 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
5 |
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
3 |
|
5.3 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
5 |
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
4 |
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
5 |
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
4 |
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
2 |
|
5.8 Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
4 |
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder |
5 |
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
5 |
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde) |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
10 |
2 |
20 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
4 |
4 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
52 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
6 |
12 |
Ara Sınavlar |
1 |
12 |
12 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
16 |
16 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
40 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
92 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
4 |