Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı uluslararası işletmelerin örgüt yapıları, fonksiyonları, faaliyetleri ve iş çevreleri konusunda genel bilgiler vermek, vaka çalışmaları ile konuyu desteklemek ve sonuç olarak öğrencilerde uluslararası işletmeciliğe yönelik bir bakış açısı geliştirmektir.
Öğrencilerin, global şirketlerden örnek olay okumaları yapmaları sağlanarak teorik bilginin pratikte karşılığını tecrübe etmeleri fırsatı verilir. Gerçekleştirilen tartışmalarla, eleştirel bakış açısı elde etmeleri sağlanır. |
Dersin İçeriği: |
Dersin içeriği özet olarak, uluslararası ticaret ve faktör hareketliliği teorisine giriş, çokuluslu iş yapan örgütlerin yapıları ve özellikleri, gelişen yeni ekonomi ve küresel döviz piyasaları, küreselleşme, uluslararası işletmenin sosyo-ekonomik, politik ve kültürel çevresi, yabancı yatırımlar, bölgesel ekonomik birleşmeler, küresel strateji geliştirme, yabancı pazarlara girme yöntemleri, küresel pazarlama, ihracat ve ithalat süreçleri ve küresel insan kaynakları yönetimi konularının incelenmesi şeklindedir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Uluslararası işletmelerin tanımını yapar. Yurtiçinde faaliyet gösteren işletmeler ile kıyaslama yapabilecek bilgi donanıma sahip olur.
|
2) Yurtdışında iş yapma sistemlerini öğrenmenin yanı sıra uluslararası iş yapan örgütlerin kendine has sorunları ve özelliklerini anlar.
|
3) Yerel ve uluslararası işletmeleri ve ekonomik, sosyal, politik ve kültürel çevrelerini tanır ve ayırt eder.
|
4) Yatırım yapmak için en uygun yabancı ülkeyi belirleyebilmenin kriterlerini öğrenirken, uluslararası işbirliği ve anlaşmalar üzerindeki hükümet etkisini tanımlar.
|
5) Çok uluslu işletmelerin fonksiyonlarını tanımlar, ulusal işletmelerle farkını ortaya koyar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Uluslararası ticareti teşvik etmek için kullanılan farklı ticari politika türlerini tanımlar.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Ürün ve/veya hizmete dayalı olarak çeşitli pazara giriş stratejilerini ayırt eder.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Küreselleşme ve Uluslararası Ticaret |
Başlangıç vaka çalışması
|
|
2) |
İşletmenin Karşılaştığı Kültürel, Siyasi ve Hukuki Çevreler |
Ders Kitabında İlgili Bölüm Okuması
Başlangıç Vaka Çalışması
|
|
3) |
İşletmelerin Karşılaştığı Ekonomik Çevre; Küreselleşme ve Çıkar Çevreleri |
Ders Kitabında İlgili Bölüm Okuması
Başlangıç Vaka Çalışması
|
|
4) |
Uluslararası Ticaret ve Faktör Hareketliliği Teorisi |
Ders Kitabında İlgili Bölüm Okuması
Başlangıç Vaka Çalışması
|
|
5) |
Devletlerin Ticaret Üzerindeki Etkisi; Uluslararası İşbirliği ve Anlaşmalar |
Ders Kitabında İlgili Bölüm Okuması
Başlangıç Vaka Çalışması
|
|
6) |
Küresel Döviz Piyasaları |
Ders Kitabında İlgili Bölüm Okuması
Başlangıç Vaka Çalışması
|
|
7) |
ARA SINAV |
Ders kitabında ara sınava kadar olan bölümlerin tekrarı
|
|
8) |
Uluslararası İşletmelerde Stratejik Yönetim |
Ders Kitabında İlgili Bölüm Okuması
Başlangıç Vaka Çalışması
|
|
9) |
Uluslararası İşletmelerde Hedef Ülke Değerlendirmesi ve Seçimi |
Ders Kitabında İlgili Bölüm Okuması
Başlangıç Vaka Çalışması
|
|
10) |
İhracat ve İthalat Süreçleri; Doğrudan Yatırım ve İşbirliği Stratejileri |
Ders Kitabında İlgili Bölüm Okuması
Başlangıç Vaka Çalışması
|
|
11) |
Uluslararası İşletme Örgüt Yapıları ve Kültür; Uluslararası Pazarlama |
Ders Kitabında İlgili Bölüm Okuması
Başlangıç Vaka Çalışması
|
|
12) |
Küresel Operasyonlar ve Tedarik Zinciri Yönetimi; Uluslararası Muhasebe ve Finans |
Ders Kitabında İlgili Bölüm Okuması
Başlangıç Vaka Çalışması
|
|
13) |
Uluslararası İnsan Kaynakları Yönetimi |
Ders Kitabında İlgili Bölüm Okuması
Başlangıç Vaka Çalışması
|
|
14) |
YARIYIL SONU SINAVI (FİNAL) |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
• John D. Daniels, Lee H. Radebaugh, Daniel P. Sullivan, and Reid W. Click, International Business: Environments & Operations, 17th edition. Pearson Education (2021).
• Simon Collinson, Rajneesh Narula, Alan M. Rugman - International Business, 8th Edition-Pearson Education (2020).
|
Diğer Kaynaklar: |
• John D. Daniels, Lee H. Radebaugh, Daniel P. Sullivan, and Reid W. Click, International Business: Environments & Operations, 17th edition. Pearson Education (2021).
• Simon Collinson, Rajneesh Narula, Alan M. Rugman - International Business, 8th Edition-Pearson Education (2020).
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Lojistik yönetimi alanına dair kuramsal bilgileri açıklar. |
5 |
|
1.1 Lojistik stratejilerini tanımlar. |
5 |
|
1.2 Satın alma ve tedarik yönetimi ile tedarikçi ilişkileri yönetimi konularını açıklar. |
5 |
|
1.3 Taşımacılık türlerini ve taşımacılık ekonomisi konularını açıklar. |
|
|
1.4 Stok yönetimi süreçlerini sıralar. |
|
|
1.5 Depo iş süreçlerini, sipariş yönetimini, malzeme elleçleme, paketleme ve etiketleme işlemlerini listeler. |
|
|
1.6 Taşımacılık alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuat ve düzenlemeleri hatırlar. |
|
|
1.7 Taşımacılık yönetiminde planlama ve operasyon yönetimini uygular. |
|
|
1.8 Lojistik yönetiminin gerektirdiği güncel bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde eşleştirir. |
|
2) |
Tedarik zinciri yönetim felsefesini değerlendirir. |
|
|
2.1 Tedarik zinciri stratejilerini açıklar. |
|
|
2.2 Tedarik zinciri yönetiminde işbirliği çerçevesinde tüm lojistik faaliyetleri ilişkilendirir. |
|
|
2.3 Tedarik zincirinde ağ tasarımı, planlama ve modelleme konularını uygular. |
|
|
2.4 Tedarik zincirinde risk yönetimi ve sigorta konularını yorumlar. |
|
3) |
İşletme yönetimi ve ticaretin gerektirdiği temel fonksiyonları değerlendirir. |
|
|
3.1 İşletmelerde stratejik yönetim ve organizasyon konularını tanımlar. |
|
|
3.2 Üretim ve hizmet alanlarında faaliyet gösteren işletmelerin ulusal ve uluslararası pazarlardaki pazarlama faaliyetlerini açıklar. |
|
|
3.3 İşletme yönetiminde finansal ve maliyet muhasebesi konularını değerlendirir. |
|
|
3.4 Mikro ve makro düzeyde ekonomi alanındaki bilgileri yorumlar. |
|
|
3.5 Uluslararası ticaret süreçlerini sıralar. |
|
|
3.6 Gümrük işlemleri ilgili süreçleri açıklar. |
|
|
3.7 Temel hukuk ve ticaret hukuku ile ilgili bilgileri hatırlar. |
|
|
|
|
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
3 |
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
3 |
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
3 |
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
4 |
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
4 |
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. |
4 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
4 |
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
3 |
|
5.3 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
3 |
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
4 |
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
4 |
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
4 |
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
3 |
|
5.8 Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
4 |
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
3 |
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
3 |
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
3 |
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde) |
3 |