Dersin Amacı: |
Bu dersi alan öğrenci; güncel iç mimarlık ve çevre tasarımı problemleri kapsamında, mekan analiz eder, çözümler, ve mekan tasarlar. Yenilikçi fikirler geliştirir, tasarım problemi oluşturur, ve tasarım sürecini yönetir, kullanıcının anatomik, psikolojik, fiziksel kapasitesini ve toleranslarını göz önüne alarak mekan tasarlar, aklındaki tasarıyı ya da fikri kağıda aktarır, edindiği kuramsal bilgileri tasarım tekniklerinde uygular, tasarımı ölçekli olarak çizime aktarır, tasarımın tüm gelişim süreçlerini özetler.
|
Dersin İçeriği: |
Bu dersin içeriğinde, iç mekan tasarımı alanında günümüzü ilgilendiren problemler, iç mekan tasarımında çağdaş sorunların analizi, tasarım ilkeleri, stratejileri ve yöntemleri, mekan ve organizasyon ilişkileri, iç mekan tasarımı, ışık, renk, doku, insan-mobilya ilişkilerinde antropometrik boyutlar, yapının ve iç mekanın nitelikleri, kullanıcı profili ve işlevsel program doğrultusunda sabit donatı ve mobilya tasarlanması, doluluk-boşluk derecesine göre donatı yerleşimi, mekan organizasyonu, mekan kurgusu, 1/50 plan, kesit, eskiz maketleri, iç mekan perspektifler, donatı tasarımları, 1/10, 1/20 çizimlerinin yapılması konuları yer almaktadır.
|
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) İç mimarlık ve çevre tasarımı alanında kapsamlı proje tasarlamak, yapım ve yönetim bilgi ve becerisini geliştirir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Farklı ölçek, form ve fonksiyon ile, iç mimarlık ve çevre tasarımı problemlerine akılcı ve yaratıcı çözüm önerileri geliştirebilir.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Karmaşık ve komplike yapı ve mekan verilerine göre problem analiz etme, mekan tanımlama, formüle etme ve çözme becerilerini kullanabilir.
|
2) Farklı ölçeklerdeki yapılaşmış çevreleri gözlemleyebilir, tasarlayabilir ve biçimlendirebilir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Ders Tanıtımı. Proje konusunun verilmesi. Ders içeriğinin haftalara göre anlatılması. Öğrenciden beklenenler ve isteklerin tartışılması. Ders değerlendirme ve öğrenme çıktılarının tartışılması.
|
|
|
2) |
Proje için kullanıcı profili tanımlanması, yaşam senaryosunun sunulması, mimari coğrafya, topografya, iklim, bölge, yapı ve arazi incelemeleri (Öğrenci sunumları değerlendirmeye alınacaktır %10)
|
|
|
3) |
İhtiyaç programının hazırlanması. Konut içerisindeki temel işlev alanlarının analizi. İşlev listeleri ve işlev şemaları oluşturma. 2 ve 3 Boyutlu Kavramsal çevre tasarımı ve iç mimari dönüşüm eskizleri |
|
|
4) |
Tasarlanan konutun temel işlevleri analizi sonucu iç mekanlarının tasarlanması 1/50 ölçek kullanımı, işlev mekanlarının tanımlanması ve birbirleri arasında ilişki kurulması, mekanların ana kütle ve yapı çevresi ile ilişki kurması.
|
|
|
5) |
1/50 Plan, Kesit çizimlerinin yapılması, Eskiz Maketi.
|
|
|
6) |
1/50 Plan, Kesit çizimlerinin yapılması, Eskiz Maketi.
|
|
|
7) |
Tasarlanan konutun temel işlevleri analizi sonucu iç mekanlarının tasarlanması 1/50 ölçek kullanımı, işlev mekanlarının tanımlanması ve birbirleri arasında ilişki kurulması, mekanların ana kütle ve yapı çevresi ile ilişki kurması.
|
|
|
8) |
Ara Sınav |
|
|
9) |
Yapının ve iç mekânın nitelikleri, mimari form ve fonksiyon tasarımı, kullanıcı profili ve işlevsel program doğrultusunda mobilya ve sabit donatının tasarlanması 1/50, mekan boyutları, doluluk- boşluk derecesine göre donatı yerleşimi, ergonomi standartları ile mekan ve mobilya tasarımı. |
|
|
10) |
Yapının ve iç mekânın nitelikleri, mimari form ve fonksiyon tasarımı, kullanıcı profili ve işlevsel program doğrultusunda mobilya ve sabit donatının tasarlanması 1/50, mekan boyutları, doluluk- boşluk derecesine göre donatı yerleşimi, ergonomi standartları ile mekan ve mobilya tasarımı. |
|
|
11) |
Mekân biçimlenmesi ve mekân ilişkilerinde yatay ve düşey (merdiven, galeri boşluğu v.b.) sirkülasyonun etkilerinin araştırılması 1/50, kat yüksekliğine göre merdiven ya da rampa tasarım alternatiflerinin oluşturulması.
|
|
|
12) |
Mekânın malzeme detaylarının tanımlanması, mekânın yatay ve düşey yüzeylerinde kullanılacak malzemelerin alternatiflerinin oluşturulması, Mekânda yer alan mobilya ve sabit donatıların malzeme detaylarının oluşturulması |
|
|
13) |
1/50 Plan, Kesit, İç Mekân Perspektifler, Donatı Tasarımlar, 1/10, 1/20, çizimlerinin ve maketin yapılması
|
|
|
14) |
İç Mekan Perspektifler, Sunum Çalışmaları |
|
|
15) |
Final Teslimi ve jüri |
|
|
16) |
Final |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
● Ching, F.D.K., (2010), Mimarlık. Biçim, Mekan ve Düzen, YEM Yayınları
● Dechiara Y., Panezo Y., Zelnik M., (1992), Time Saver Standarts for interior Design and Space Planning, Mc Graw Hill Int. Editions, Singapore
● Şahinler O., Kızıl F., (2004), Mimarlıkta Teknik Resim, Yapı Yayınları, İstanbul
● Uran, F., (1979), Mimarlık Bilgisi, İTÜ İnş. Fak. Yayınları, İstanbul
|
Diğer Kaynaklar: |
●Ching & Adams, (2010), Çizimlerle Bina Yapım Rehberi, YEM Yayınları
●Canizares, A. G., (2004). Offices Design Source (Ofis Tasarım), Harper Collins Yayınları.
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İç mimarlık ve çevre tasarımı alanındaki temel kuramsal ve uygulamalı bilgileri tanımlayabilme ve açıklayabilme. |
|
2) |
İç mimarlık ve çevre tasarımı alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak mekân tasarımı yapabilme. |
5 |
3) |
Tarihsel ve çağdaş mimari akımları değerlendirebilme ve iç mimarlık üzerindeki etkilerini analiz edebilme. |
|
4) |
Yapı sistemleri ve fiziksel çevre kontrolü konularını değerlendirerek tasarım süreçlerine entegre edebilme. |
|
5) |
Estetik, işlevsellik ve sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilme. |
5 |
6) |
Kültürel ve mekânsal bağlamı analiz ederek tasarım kararlarını buna göre şekillendirebilme. |
5 |
7) |
Dijital tasarım araçlarını ve teknik çizim programlarını etkin bir şekilde kullanarak proje sunumu yapabilme. |
|
8) |
İç mimarlık projelerinde malzeme, üretim teknikleri ve teknolojik yenilikleri takip ederek uygun çözümler üretebilme. |
|
9) |
Karşılaşılan tasarım ve uygulama problemlerini analiz ederek yenilikçi çözümler üretebilme. |
|
10) |
İç mimarlık projelerinde bireysel veya ekip içinde sorumluluk alabilme, bağımsız karar verebilme ve süreci yönetebilme. |
|
11) |
Güncel tasarım trendlerini, yeni teknolojileri ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve iç mimarlık pratiğine entegre edebilme. |
|
12) |
Disiplinler arası ekip çalışmalarında yer alabilme ve tasarım süreçlerinde etkin iletişim kurabilme. |
|
13) |
Kullanıcı gereksinimlerini ve ergonomik prensipleri göz önünde bulundurarak iç mekân tasarımlarını şekillendirebilme. |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
8 |
112 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
1 |
8 |
8 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
2 |
8 |
16 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
1 |
8 |
8 |
Ödevler |
2 |
8 |
16 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
160 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
8 |
16 |
Ara Sınavlar |
1 |
8 |
8 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
8 |
8 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
32 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
192 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
8 |