DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60212PRTOZ-IMC0195 İç Mimarlık Proje III 3 Güz 2 4 4 8
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: 60212PRTOZ-IMC0144 - İç Mimarlık Proje II
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Profesör Dr. ÖZKAL BARIŞ ÖZTÜRK
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:







Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersi alan öğrenci; güncel iç mimarlık ve çevre tasarımı problemleri kapsamında, mekan analiz eder, çözümler, ve mekan tasarlar. Yenilikçi fikirler geliştirir, tasarım problemi oluşturur, ve tasarım sürecini yönetir, kullanıcının anatomik, psikolojik, fiziksel kapasitesini ve toleranslarını göz önüne alarak mekan tasarlar, aklındaki tasarıyı ya da fikri kağıda aktarır, edindiği kuramsal bilgileri tasarım tekniklerinde uygular, tasarımı ölçekli olarak çizime aktarır, tasarımın tüm gelişim süreçlerini özetler.
Dersin İçeriği: Bu dersin içeriğinde, iç mekan tasarımı alanında günümüzü ilgilendiren problemler, iç mekan tasarımında çağdaş sorunların analizi, tasarım ilkeleri, stratejileri ve yöntemleri, mekan ve organizasyon ilişkileri, iç mekan tasarımı, ışık, renk, doku, insan-mobilya ilişkilerinde antropometrik boyutlar, yapının ve iç mekanın nitelikleri, kullanıcı profili ve işlevsel program doğrultusunda sabit donatı ve mobilya tasarlanması, doluluk-boşluk derecesine göre donatı yerleşimi, mekan organizasyonu, mekan kurgusu, 1/50 plan, kesit, eskiz maketleri, iç mekan perspektifler, donatı tasarımları, 1/10, 1/20 çizimlerinin yapılması konuları yer almaktadır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) İç mimarlık ve çevre tasarımı alanında kapsamlı proje tasarlamak, yapım ve yönetim bilgi ve becerisini geliştirir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Farklı ölçek, form ve fonksiyon ile, iç mimarlık ve çevre tasarımı problemlerine akılcı ve yaratıcı çözüm önerileri geliştirebilir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Karmaşık ve komplike yapı ve mekan verilerine göre problem analiz etme, mekan tanımlama, formüle etme ve çözme becerilerini kullanabilir.
  2) Farklı ölçeklerdeki yapılaşmış çevreleri gözlemleyebilir, tasarlayabilir ve biçimlendirebilir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Ders Tanıtımı. Proje konusunun verilmesi. Ders içeriğinin haftalara göre anlatılması. Öğrenciden beklenenler ve isteklerin tartışılması. Ders değerlendirme ve öğrenme çıktılarının tartışılması.
2) Proje için kullanıcı profili tanımlanması, yaşam senaryosunun sunulması, mimari coğrafya, topografya, iklim, bölge, yapı ve arazi incelemeleri (Öğrenci sunumları değerlendirmeye alınacaktır %10)
3) İhtiyaç programının hazırlanması. Konut içerisindeki temel işlev alanlarının analizi. İşlev listeleri ve işlev şemaları oluşturma. 2 ve 3 Boyutlu Kavramsal çevre tasarımı ve iç mimari dönüşüm eskizleri 
4) Tasarlanan konutun temel işlevleri analizi sonucu iç mekanlarının tasarlanması 1/50 ölçek kullanımı, işlev mekanlarının tanımlanması ve birbirleri arasında ilişki kurulması, mekanların ana kütle ve yapı çevresi ile ilişki kurması.
5) 1/50 Plan, Kesit çizimlerinin yapılması,  Eskiz Maketi.  
6) 1/50 Plan, Kesit çizimlerinin yapılması,  Eskiz Maketi.  
7) Tasarlanan konutun temel işlevleri analizi sonucu iç mekanlarının tasarlanması 1/50 ölçek kullanımı, işlev mekanlarının tanımlanması ve birbirleri arasında ilişki kurulması, mekanların ana kütle ve yapı çevresi ile ilişki kurması.
8) Ara Sınav
9) Yapının ve iç mekânın nitelikleri, mimari form ve fonksiyon tasarımı, kullanıcı profili ve işlevsel program doğrultusunda mobilya ve sabit donatının tasarlanması 1/50, mekan boyutları, doluluk- boşluk derecesine göre donatı yerleşimi, ergonomi standartları ile mekan ve mobilya tasarımı.  
10) Yapının ve iç mekânın nitelikleri, mimari form ve fonksiyon tasarımı, kullanıcı profili ve işlevsel program doğrultusunda mobilya ve sabit donatının tasarlanması 1/50, mekan boyutları, doluluk- boşluk derecesine göre donatı yerleşimi, ergonomi standartları ile mekan ve mobilya tasarımı.      
11) Mekân biçimlenmesi ve mekân ilişkilerinde yatay ve düşey (merdiven, galeri boşluğu v.b.) sirkülasyonun etkilerinin araştırılması 1/50, kat yüksekliğine göre merdiven ya da rampa tasarım alternatiflerinin oluşturulması. 
12) Mekânın malzeme detaylarının tanımlanması, mekânın yatay ve düşey yüzeylerinde kullanılacak malzemelerin alternatiflerinin oluşturulması, Mekânda yer alan mobilya ve sabit donatıların malzeme detaylarının oluşturulması  
13) 1/50 Plan, Kesit, İç Mekân Perspektifler, Donatı Tasarımlar, 1/10, 1/20, çizimlerinin ve maketin yapılması
14) İç Mekan Perspektifler, Sunum Çalışmaları
15) Final Teslimi ve jüri
16) Final
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: ● Ching, F.D.K., (2010), Mimarlık. Biçim, Mekan ve Düzen, YEM Yayınları
● Dechiara Y., Panezo Y., Zelnik M., (1992), Time Saver Standarts for interior Design and Space Planning, Mc Graw Hill Int. Editions, Singapore
● Şahinler O., Kızıl F., (2004), Mimarlıkta Teknik Resim, Yapı Yayınları, İstanbul
● Uran, F., (1979), Mimarlık Bilgisi, İTÜ İnş. Fak. Yayınları, İstanbul
Diğer Kaynaklar: ●Ching & Adams, (2010), Çizimlerle Bina Yapım Rehberi, YEM Yayınları
●Canizares, A. G., (2004). Offices Design Source (Ofis Tasarım), Harper Collins Yayınları.

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Ödev
Proje Hazırlama
Bireysel ve Grup Çalışması
Stüdyo Uygulamaları

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Sunum 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Derse Aktif Katılım 1 % 10.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 8 112
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 1 8 8
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 2 8 16
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 1 8 8
Ödevler 2 8 16
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 160
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 8 16
Ara Sınavlar 1 8 8
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 8 8
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 32
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 192
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 8