Dersin Amacı: |
Bu dersi alan öğrenci, çelik, betonarme, yığma ve ahşap yapılar gibi çeşitli yapısal sistem ve malzemelerin performans ve kompozisyonlarını tanır, temel bilgilerle yapısal tasarım ilke ve sistemlerini sınıflandırır. Bunun yanında, yapıyı oluşturan alt sistemlerin (taşıyıcı strüktür, duvarlar, döşemeler, çatı,merdivenler) tanımlayarak ve iç mimari tasarım çalışmalarına yardımcı olacak yeterlilikte temel bilgilerin ifade edebilir. |
Dersin İçeriği: |
Bu dersin içeriğinde, yapı ve bileşenleri; strüktür ve strüktürün amacı, yükler; sabit, hareketli, statik, dinamik ve sıcaklık farklarından ve oturmalardan ileri gelen yükler, taşıyıcı sistem ve malzemelerinin özellikleri; yükler altında malzemelerinin davranışlarından;
basınç, çekme, kayma, burulma, eğilme, gerilme ve gerinim ilişkisi, elastisite, plastisite, güvenlik katsayıları, ahşap; ahşabın yapısı, ahşap çerçeve sistemler, ahşap sistemlerde bitiş elemanları, lamine ahşap, çapraz lamine ahşap, ahşap kompozitler, yığma yapılar; tuğla yığma yapılar, taş ve beton yığma yapılar, yığma taşıyıcı duvarlar, çelik yapılar; çelik kolonlar, çelik kirişler, betonarme yapılar; betonarme kolonlar, betonarme kirişler, pencere ve kapılar, merdivenler, bitişler; tavan, döşeme sistemleri, duvar sistemleri, marangozluk işleri, sürdürülebilir mimari konuları yer almaktadır.
|
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Yapının strüktürünü, malzeme özelliklerini tanır ve iç mekan ile ilişkilendirir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözümler.
|
2) Yapı ile ilgili konularda oluşan problemleri destekleyen veriler kullanarak açıklar.
|
3) Sürdürülebilir tasarım bilinciyle projeler geliştirir.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Yapı ile ilgili konularda oluşan problemleri ve çözümlerini veriler kullanarak açıklar.
|
2) Yapı ile ilgili konularda oluşan problemleri ve çözümlerini veriler kullanarak açıklar.
|
3) Yapı ile ilgili teknolojik gelişmeleri takip ederek yaşam boyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Giriş, fonksiyon ve strüktür, strüktürün amacı, malzeme seçimi, standartlar. |
|
|
2) |
Yükler, statik yükler, ölü yükler, hareketli yükler, ısı ve oturma yükleri, dinamik yükler, yük altında malzeme davranışı, çekme, basınç, gerilme ve gerinim, elastisite, plastisite. |
|
|
3) |
Malzemeler, ahşap, ahşabın yapısı, ağır çerçeveli ahşap yapılar, hafif çerçeveli ahşap yapılar. |
|
|
4) |
Lamine ahşap, çapraz lamine ahşap, lamine kaplama kereste, panel kompozitler. |
|
|
5) |
Yığma yapı, tuğla yığma, taş, ve beton yığma, yığma taşıyıcı duvar konstrüksiyonları. |
|
|
6) |
Çelik yapılar |
|
|
7) |
Betonarme yapılar, sahada döküm ve prekast betonarme çerçeve sistemler. |
|
|
8) |
Ara sınav |
|
|
9) |
Pencereler ve kapılar. |
|
|
10) |
Merdivenler. Ödev sunumları 1. |
|
|
11) |
Bitişler; tavan, duvar sistemleri. Ödev sunumları 2. |
|
|
12) |
Bitişler; halı bitişleri, döşeme bitişleri. Ödev sunumları 3. |
|
|
13) |
Yapı malzemeleri ile bina örnekleri ve analizleri. Ödev sunumları 4. |
|
|
14) |
Sürdürülebilir mimari için malzemenin önemi |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
1- Allen, E. 1999. Fundamentals of Building Construction Materials and Methods, John Wiley&Sons Inc., U.S.A.
2- Erdoğan, S., T., Erdoğan, T., Y. 2014. Basic Materials of Construction, METU Press, Anklara.
3- Eriç, M. 1994. Yapı Fiziği ve Malzemesi, Literatür Yayınları, Istanbul.
4- Lancashire, R., Taylor, L. 2011. Timber Frame Construction;Designing for High Performance, Trada Technology, Cambridgeshire.
5- Mcmorrough, J. 2006. Materials, Structures, Standards: All the Details Architects Need to Know But Can Never Find, Beverly, Massachusetts.
|
Diğer Kaynaklar: |
6- Rosen, H., J., Heineman, T. 2000. Architectural Materials for Construction, McGraw-Hill, Newyork.
7- Salvadori, M. 1990. Why Buildings Stand Up: The Strength of Architecture, W.W. Norton&Company, U.S.A.
8- Salvadori, M., Heller, R. 1963. Structure in Architecture, Prentice Hall International Series in Architecture, U.S.A.
9- Salvadori, M., Heller R. 1982. Mimarlıkta Taşıyıcı Sistem, I.T.U. Faculty of Architecture, Istanbul.
10- Toydemir, N., Gürdal, E., Tanaçan L. 2000. Yapı Elemanı Tasarımında Malzeme, Literatür Yayınevi, Istanbul.
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımına dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar. |
5 |
|
1.1 İlgili ulusal ve uluslararası yasa, yönetmelik ve evrensel tasarım ilkelerini tanımlar. |
5 |
|
1.2 Mimarlığın tarihsel gelişimini anlatır. |
5 |
|
1.3 Tasarımın tüm gelişim süreçlerini özetler. |
3 |
|
1.4 Mobilya tarihinin tüm gelişim süreçlerini özetler. |
3 |
|
1.5 Sanatın tarihsel gelişim sürecini anlatır. |
|
|
|
|
2) |
Özgün ve yenilikçi tasarımlar ortaya çıkarır. |
4 |
|
2.1 Aklındaki tasarıyı ya da fikri kağıda aktarır. |
4 |
|
2.2 Tasarım ilkeleri ve öğelerine tanımlar ve uygular. |
3 |
|
2.3 Tasarım alanındaki teknik bilgileri ışığında mekan planlama sürecini yönetir. |
3 |
|
2.4 Edindiği kuramsal bilgileri tasarım tekniklerinde uygular |
3 |
|
2.5 Mobilyayı ve birleşim detaylarını tasarlar ve mobilya üretim sürecini yönetir. |
|
|
2.6 Kullanıcının anatomik, antropometrik özelliklerini, psikolojik, fiziksel kapasitesini ve toleranslarını göz önüne alarak tasarım yapar. |
|
3) |
Mesleğin gerektirdiği çizim programlarını kullanır. |
4 |
|
3.1 Teknik çizim dilinde Autocad programını etkin şekilde kullanabilir. |
4 |
|
3.2 Modellemede sunum tekniği olarak 3Ds Max programını kullanır. |
4 |
|
3.3 İlgili kişilere bilgi aktarırken gerekli sunum programlarını aktif şekilde kullanabilir. |
4 |
|
|
|
4) |
Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
|
|
4.1 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir. |
|
|
4.2 Mesleki konularda bilgiyi kişi ve kurumlara sözlü ve yazılı olarak aktarır. |
|
|
4.3 Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetebilir. |
|
|
4.4 Mesleki konularda oluşan problemleri destekleyen veriler kullanarak açıklayabilir. |
|
|
4.5 Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözümler. |
|
|
|
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır |
|
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
|
|
5.3 Etik ve Sosyal Sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
|
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
|
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.8 Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
|
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde) |
|