DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60412METOZ-ISL0165 İşletme Finansı 3 Güz 3 0 3 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Profesör Dr. KAAN EVREN BOLGÜN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:





Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin temel amacı, öğrencilere, işletmelerin finansal varlıklara ne şekilde yatırım yapabileceklerini ve bu yatırımlarını nasıl finanse edecekleri konularını teorik temelde ve uygulama örnekleri ile birlikte açıklamaktır. Bunu sağlamak için finansman ile ilgili temel kavramları, finansal yönetimi, finansal piyasaları, finansal tabloları ve bu tabloların analizini, işletme sermayesi yönetimini, paranın zaman değerini, faiz oranlarını, sermaye maliyetini, sermaye bütçelemesini, finansal varlıklardaki risk ve getiri kavramlarını, işletmelerde finansal başarısızlık durumlarını, vadeli işlem piyasalarını, portföy kuramını ve tüm bu kavramları içeren analizleri öğrencilere sistematik bir çerçevede öğreterek teorik altyapının ve pratik düşünmenin sağlanması hedeflenmektedir. Öğrencilere verilecek olan seminer ödevleri ile birlikte konularla ilgili detaylı problemlerin çözülmesi ve birlikte paylaşılması sureti ile öğrencilerin işletme finansı, finansman yönetimi alanlarında kendilerini geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: İşletme finansmanının temel kavramları, finasal piyasalar, finansal atablolar ve analizi, işletme sermayesi yönetimi, piyasa faiz oranları, kısa vadeli finansal planlama, paranın zaman değeri, sermaye maliyeti, sermaye bütçelemesi, varlık değerlerinin hesaplanması, işletmelerde finansal başarısızlık durumu, uzun vadeli finansal planlama, vadeli işlem piyasaları, alternatif finansman yöntemleri, portföy yönetimi

Derse Özgü Kurallar

.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) işletme finansı ile ilgili teorik ve uygulama örnek bilgilerini edinmek ve işletme finansmanı konusunda karşılaşabileceği tüm sorunlara çözüm üretebilecek bir donanıma sahip olmak.
  2) İşletmelerde temel verileri ve analiz yöntemlerini açıklayabilecektir
  3) İşletme sermayesi ihtiyacını açıklayabilecektir.
  4) Yatırımın sermaye maliyetini açıklayabilecektir.
  5) Uzun vadeli finansman kaynaklarını açıklayabilecektr.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) işletme finansmanı ile ilgili olarak teorik bilgileri kullanarak gerekli tüm hesaplamaları uygulamalı olarak yapabilmek
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Finans yöneticisinin işletme finansmanı alanında sahip olması gereken tüm özellikleri anlamak ve finansal yönetim alanında gereken yetkinliğe sahibi olmak
  2) Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
  3) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır.
  4) Yatırım kararlarının değerlendirilmesi ve risk analizini açıklayabilecektir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) İşletmelerde Finansman Fonksiyonu ve Finansal Yönetim
2) Finansal Piyasalar
3) Finansal Tablolar ve Finansal Tablo Analizleri
4) İşletme Sermayesi Yönetimi
5) Faiz Hesaplamaları ve Piyasa Faizlerinin İncelenmesi
6) İşletmelerde Kısa Vadeli Finansal Planlama
7) Paranın Zaman Değeri
8) Sermaye Maliyeti
9) Sermaye Bütçelemesi
10) Finansal Varlık Değerlerinin Hesaplanması
11) İşletmelerde Finansal Başarısızlık Durumu
12) Uzun Vadeli Finansal Planlama
13) Vadeli Türev Piyasaları ve Uygulamaları
14) Portföy Yönetimi
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Prof.Dr.Güven Sayılgan; İşletme Finansmanı Siyasal Kitapevi, 8. Baskı, 2019

Prof.Dr.Ramazan Aktaş, Prof.Dr.Mete Doğanay,Doç.Dr.Yunus Gökmen, Yrd.Doç.Dr.Kartal Somuncu; Finansal Yönetim; Beta Yayınevi, 2017.

Serdar Kaya; Excel Anlatımlı Finansal Modelleme, Ciniun Yayınları, 2020.

Sait Y.Kaygusuz; Finansal Tabloların Okunması ve Yorumlanması, Dora Yayınevi, 2018

Literatür araştırması yapılacaktır.
Diğer Kaynaklar: Prof.Dr.Nurhan Aydın; Finans Matematiği, Detay Yayıncılık, 3.Baskı, 2016

Doç.Dr. Metin Çoşkun; Finansal Modelleme, Detay Yayıncılık, 2016

Ahmet Tokaç; İşletmelerde Finansal Yönetim Becerileri, Derin Yayınları, 2018

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İşletmenin; yönetim- organizasyon muhasebe-finans, pazarlama ve insan kaynakları olmak üzere temel alt alanlarında edindiği bilgiyi uygulayacak donanımına sahip olabilme. 5
2) İşletme biliminin matematik, istatistik, davranış bilimleri, hukuk, bilişim teknolojileri gibi tamamlayıcı/destekleyici alanlarında bilgi sahibi olabilme.
3) Uygun teori ve yöntemleri kullanarak işletmelerde ekonomik, teknolojik ve bilgi kaynak ve araçlarını etkin şekilde planlama ve kullanma becerisine sahip olabilme. 3
4) Bölgesel ve küresel konulara/sorunlara, bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 3
5) Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygulayabilme.
6) Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarabilme. 4
7) Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendirebilme. 3
8) Problemleri analiz edebilme, çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alma, gerektiğinde liderlik yapabilme, çatışmaları ve değişimi yönetebilme yetkinliği kazanabilme. 5
9) İşletme alanındaki uygulamalarda etik değerlere ve sosyal sorumluluk bilincine sahip olabilme. 2
10) Alanı ile ilgili dünyadaki değişen yönelimleri yorumlayabilme, yeniliği ve yenilikçi çalışma prensiplerini uygulamaya koyabilme.
11) Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanabilme. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde). 1

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Okuma
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 42
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 1 2
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1.5 1.5
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 4.5
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 46.5
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5