DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
60731METOZ-MIM0196 | Kentsel Planlama ve Tasarım | 3 | Bahar | 2 | 2 | 3 | 4 |
Dersin Türü: | Zorunlu |
Dersin Düzeyi: | Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Öğretim Görevlisi CEREN KAHRAMAN BEREKET |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: | |
Dersin Kategorisi: | Mesleki Alan |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Bu ders öğrencilerin mimari tasarımın daha geniş bağlamda kentsel tasarım ve şehir planlama ile ilişkisine dair bir farkındalık edinmesini ve bu ilişkiyi kavramalarını amaçlar. Hedef, öğrencilerin daha geniş bir tasarım anlayışı çerçevesinde düşünebilme yetilerini geliştirmektir. |
Dersin İçeriği: | Kentin, gelişiminin ve aktiviteleri, işlevleri, hareket kanalları ve ilgili fiziksel biçimleri kapsayan, bileşenlerinin tanımı ve değerlendirilmesi; şehir planlama ve kentsel tasarımın tarihsel arka planı, arazi kullanım planı, ulaşım planlaması, farklı ölçeklerde planlama, kentin görsel analizi ve yönetsel özellikleri. Bu derste proje odaklı öğrenme yaklaşımı kullanılmaktadır. Bu çerçevede dersin geleneksel yapıdaki içeriği yanında proje odaklı öğrenme bileşeni bulunmaktadır. Proje odaklı öğrenme bileşeni dersin amaçlarına ve öğrenme çıktılarına uygun olarak öğrenciler tarafından bireysel olarak veya proje takımları halinde belirli adımlardan geçilerek ve belirli ara çıktıların ve son çıktıların üretilmesini amaçlayan bir veya daha fazla sayıda projenin öğrenme amaçlı proje yapılmasını içermektedir. Dersin proje odaklı öğrenme bileşeni ağırlıklı olarak proje çıktılarının ve proje çalışmalarının dersi veren öğretim elemanı ve/veya jüri tarafından değerlendirilmektedir. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Kentsel mekânın şekillenmesinde rol oynayan sosyal ve tarihsel süreçleri, çeşitli tema ve konuları bilir. |
||
2) Şehir planlama ve kentsel tasarıma dair farklı yaklaşımları mimari bir bakış açışıyla kavrar. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Şehir planlama ve kentsel tasarım ilkelerini mimari tasarım süreçleriyle ilişkilendirir. |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Şehir planlama ve kentsel tasarım temel kavram ve ilkelerine giriş | Ders tanıtım dokümanı | |
2) | Yapılı çevre, kentsel mekân ve kentsel sistemlerin bileşenleri; Projelerin belirlenmesi | İlgili dokümanlar, sunumlar ve tartışmalar | |
3) | Şehirlerin fiziksel formları, kent bileşenleri-kent fiziksel formları ilişkileri; Ev ödevi 1 | İlgili dokümanlar, sunumlar ve tartışmalar; Ev ödevi 1 | |
4) | Tarih içinde şehirlerin gelişimi | İlgili dokümanlar, sunumlar ve tartışmalar | |
5) | Mekânsal organizasyonlar, kent planlaması-kentsel tasarım ilişkisi | İlgili dokümanlar, sunumlar ve tartışmalar | |
6) | Türkiye’de kentleşme süreci; | İlgili dokümanlar, sunumlar ve tartışmalar | |
7) | Türkiye’de şehir planlama ve kentsel tasarım | İlgili dokümanlar, sunumlar ve tartışmalar | |
8) | ARA SINAV, Projenin ilk tesliminin yapılması | ||
9) | Kent kimliği ve kentsel bellek | İlgili dokümanlar, sunumlar ve tartışmalar | |
10) | Kentsel mekân tasarımının ilkeleri; Ev ödevi 2 | Ev ödevi 2 | |
11) | Kentsel mekân tasarımının ilkeleri | İlgili dokümanlar, sunumlar ve tartışmalar | |
12) | Planlama ve tasarım rehberleri üzerine sunum ve tartışmalar; | İlgili dokümanlar, sunumlar ve tartışmalar | |
13) | Örnek olay analizi | İlgili dokümanlar, sunumlar ve tartışmalar | |
14) | Projenin son tesliminin ve sunumunun yapılması. | - |
Ders Notları / Kitaplar: | Keleş, R., 2000; Kentleşme Politikaları, 2000, İmge Yayınları, Ankara. Aydemir, S., Aydemir, S., Öksüz, A., M., Özyaba, M., Sancar, C., Beyazlı, D., Ş., Türk, Y., A., 2004; Kentsel Alanların Planlanması ve Tasarımı, Akademi Yayınevi, Trabzon. Kartal, K., 1992; Türkiye'de Kentleşme, Adim Yay., İstanbul. Benevelo, L., 1995; Avrupa Tarihinde Kentler, Afa Yay., Istanbul. Lynch, K. The Image of the City. The MIT Press, Cambridge MA: 1960. Bacon, E. N. (1995). Design of Cities. Thames and Hudson. American Planning Association. Planning and Urban Design Standards. John & Wiley: 2006. Barnett, J. City Design. Routledge. 2011. Brown, L. J., Dixon, D., Gillham, O. Urban design for an urban century: placemaking for people. Wiley, 2009. Lang, J. (2005) Urban Design: A Typology of Procedures and Products, UK: Architectural Press. Lévyy, J. (ed.). The City: Critical Essays in Human Geography. Aldershot: Ashgate, 2008. Krieger, A., Saunders, W. S.(eds). Urban Design. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2009. Moughtin, C. (1999) Urban Design Method and Techniques, UK: Architectural Press. Moughtin, C. and Shirley, P. (2005) Urban Design Green Dimensions, UK: Architectural Press. Parker, S. (2004). Urban Theory and the Urban Experience. Taylor and Francis Group. William J. V. Neill. Urban planning and cultural identity. Routledge: 2010. |
Diğer Kaynaklar: | Nesbitt, K. (ed.). Theorizing a New Agenda for Architecture. Princeton Press: 1996. Heath, K. Vernacular Architecture and Regional Design. Architectural Press: 2009. |
BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ |
DÖÇ/PÖÇ | KPÖÇ 1 | KPÖÇ 2 | KPÖÇ 3 | KPÖÇ 4 | KPÖÇ 5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |
DÖÇ1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Tartışma | |
Vaka Çalışması | |
Problem Çözme | |
Gösterip Yaptırma | |
Gösterim | |
Laboratuvar | |
Okuma | |
Ödev | |
Proje Hazırlama | |
Tez Hazırlama | |
Akran Eğitimi | |
Seminer | |
Teknik Gezi | |
Ders Konferansı | |
Beyin Fırtınası | |
Soru Cevap | |
Bireysel ve Grup Çalışması | |
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama | |
Stüdyo Uygulamaları | |
Derse Aktif Katılım |
Ara Sınav | |
Sunum | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Kısa Sınav | |
Rapor Değerlendirme | |
Ödev Değerlendirme | |
Sözlü sınav | |
Tez Sunma | |
Jüri Değerlendirmesi | |
Uygulama Sınavı | |
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi | |
Derse Aktif Katılım | |
Tartışmalara Katılım |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ | ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ | |||||||||||||||||||||
DÖÇ1 | DÖÇ2 | DÖÇ3 | ||||||||||||||||||||
-Anlatım | -Ara Sınav | |||||||||||||||||||||
-Tartışma | -Sunum | |||||||||||||||||||||
-Vaka Çalışması | -Yarıyıl Sonu Sınavı | |||||||||||||||||||||
-Problem Çözme | -Kısa Sınav | |||||||||||||||||||||
-Gösterip Yaptırma | -Rapor Değerlendirme | |||||||||||||||||||||
-Gösterim | -Ödev Değerlendirme | |||||||||||||||||||||
-Laboratuvar | -Sözlü sınav | |||||||||||||||||||||
-Okuma | -Tez Sunma | |||||||||||||||||||||
-Ödev | -Jüri Değerlendirmesi | |||||||||||||||||||||
-Proje Hazırlama | -Uygulama Sınavı | |||||||||||||||||||||
-Tez Hazırlama | -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi | |||||||||||||||||||||
-Akran Eğitimi | -Derse Aktif Katılım | |||||||||||||||||||||
-Seminer | -Tartışmalara Katılım | |||||||||||||||||||||
-Teknik Gezi | ||||||||||||||||||||||
-Ders Konferansı | ||||||||||||||||||||||
-Beyin Fırtınası | ||||||||||||||||||||||
-Soru Cevap | ||||||||||||||||||||||
-Bireysel ve Grup Çalışması | ||||||||||||||||||||||
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama | ||||||||||||||||||||||
-Stüdyo Uygulamaları | ||||||||||||||||||||||
-Derse Aktif Katılım |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Ödev | 1 | % 10.00 |
Projeler | 1 | % 15.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Sunum / Seminer | 4 | 1 | 4 |
Proje | 4 | 5 | 20 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 108 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 3 | 2 | 6 |
Ara Sınavlar | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 24 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 132 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 4 |