ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI MimarlıkSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60731METOZ-MIM0196 Kentsel Planlama ve Tasarım 3 Bahar 2 2 3 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Profesör Dr. GÜZİN KONUK
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders öğrencilerin mimari tasarımın daha geniş bağlamda kentsel tasarım ve şehir planlama ile ilişkisine dair bir farkındalık edinmesini ve bu ilişkiyi kavramalarını amaçlar. Hedef, öğrencilerin daha geniş bir tasarım anlayışı çerçevesinde düşünebilme yetilerini geliştirmektir.
Dersin İçeriği: Kentin, gelişiminin ve aktiviteleri, işlevleri, hareket kanalları ve ilgili fiziksel biçimleri kapsayan, bileşenlerinin tanımı ve değerlendirilmesi; şehir planlama ve kentsel tasarımın tarihsel arka planı, arazi kullanım planı, ulaşım planlaması, farklı ölçeklerde planlama, kentin görsel analizi ve yönetsel özellikleri.

Bu derste proje odaklı öğrenme yaklaşımı kullanılmaktadır. Bu çerçevede dersin geleneksel yapıdaki içeriği yanında proje odaklı öğrenme bileşeni bulunmaktadır. Proje odaklı öğrenme bileşeni dersin amaçlarına ve öğrenme çıktılarına uygun olarak öğrenciler tarafından bireysel olarak veya proje takımları halinde belirli adımlardan geçilerek ve belirli ara çıktıların ve son çıktıların üretilmesini amaçlayan bir veya daha fazla sayıda projenin öğrenme amaçlı proje yapılmasını içermektedir. Dersin proje odaklı öğrenme bileşeni ağırlıklı olarak proje çıktılarının ve proje çalışmalarının dersi veren öğretim elemanı ve/veya jüri tarafından değerlendirilmektedir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kentsel mekânın şekillenmesinde rol oynayan sosyal ve tarihsel süreçleri, çeşitli tema ve konuları bilir.
  2) Şehir planlama ve kentsel tasarıma dair farklı yaklaşımları mimari bir bakış açışıyla kavrar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Şehir planlama ve kentsel tasarım ilkelerini mimari tasarım süreçleriyle ilişkilendirir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Şehir planlama ve kentsel tasarım temel kavram ve ilkelerine giriş Ders tanıtım dokümanı
2) Yapılı çevre, kentsel mekân ve kentsel sistemlerin bileşenleri; Projelerin belirlenmesi İlgili dokümanlar, sunumlar ve tartışmalar
3) Şehirlerin fiziksel formları, kent bileşenleri-kent fiziksel formları ilişkileri; Ev ödevi 1 İlgili dokümanlar, sunumlar ve tartışmalar; Ev ödevi 1
4) Tarih içinde şehirlerin gelişimi İlgili dokümanlar, sunumlar ve tartışmalar
5) Mekânsal organizasyonlar, kent planlaması-kentsel tasarım ilişkisi İlgili dokümanlar, sunumlar ve tartışmalar
6) Türkiye’de kentleşme süreci; İlgili dokümanlar, sunumlar ve tartışmalar
7) Türkiye’de şehir planlama ve kentsel tasarım İlgili dokümanlar, sunumlar ve tartışmalar
8) ARA SINAV, Projenin ilk tesliminin yapılması
9) Kent kimliği ve kentsel bellek İlgili dokümanlar, sunumlar ve tartışmalar
10) Kentsel mekân tasarımının ilkeleri; Ev ödevi 2 Ev ödevi 2
11) Kentsel mekân tasarımının ilkeleri İlgili dokümanlar, sunumlar ve tartışmalar
12) Planlama ve tasarım rehberleri üzerine sunum ve tartışmalar; İlgili dokümanlar, sunumlar ve tartışmalar
13) Örnek olay analizi İlgili dokümanlar, sunumlar ve tartışmalar
14) Projenin son tesliminin ve sunumunun yapılması. -
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Keleş, R., 2000; Kentleşme Politikaları, 2000, İmge Yayınları, Ankara.

Aydemir, S., Aydemir, S., Öksüz, A., M., Özyaba, M., Sancar, C.,

Beyazlı, D., Ş., Türk, Y., A., 2004; Kentsel Alanların Planlanması ve Tasarımı, Akademi Yayınevi, Trabzon.

Kartal, K., 1992; Türkiye'de Kentleşme, Adim Yay., İstanbul.

Benevelo, L., 1995; Avrupa Tarihinde Kentler, Afa Yay., Istanbul.

Lynch, K. The Image of the City. The MIT Press, Cambridge MA: 1960.

Bacon, E. N. (1995). Design of Cities. Thames and Hudson.

American Planning Association. Planning and Urban Design Standards. John & Wiley: 2006.

Barnett, J. City Design. Routledge. 2011.

Brown, L. J., Dixon, D., Gillham, O. Urban design for an urban century: placemaking for people. Wiley, 2009.

Lang, J. (2005) Urban Design: A Typology of Procedures and Products, UK: Architectural Press.

Lévyy, J. (ed.). The City: Critical Essays in Human Geography. Aldershot: Ashgate, 2008.


Krieger, A., Saunders, W. S.(eds). Urban Design. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2009.

Moughtin, C. (1999) Urban Design Method and Techniques, UK: Architectural Press.

Moughtin, C. and Shirley, P. (2005) Urban Design Green Dimensions, UK: Architectural Press.

Parker, S. (2004). Urban Theory and the Urban Experience. Taylor and Francis Group.

William J. V. Neill. Urban planning and cultural identity. Routledge: 2010.
Diğer Kaynaklar: Nesbitt, K. (ed.). Theorizing a New Agenda for Architecture. Princeton Press: 1996.

Heath, K. Vernacular Architecture and Regional Design. Architectural Press: 2009.

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Alanı ile ilgili kuramsal, olgusal ve uygulamalı bilgileri, tarih, sanat, kültür, çevre, insan ve teknoloji bağlamıyla mimarlık problemlerinin kullanıcı gereksinimleri doğrultusunda çözümü için kullanır ve uygular.
2) Mimari tasarım ve yapım uygulamalarını analiz eder, modeller, değerlendirir, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve geliştirir; bu amaçla uygun yöntemleri, araçları ve teknolojileri seçer ve kullanır.
3) Mimari kültürel mirasın korunması, doğal çevrenin korunması ve sürdürülebilir mimarlık konularını bilir. 3
4) Yapı malzemeleri, yapı mühendisliği, yapısal sistemler, çevresel kontrol, servis sistemleri gibi teknik konuları ve bu konuların mimari tasarım ile ilişkisini bilir.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır.
6) Mimarlık meslek pratiğine ilişkin konuları bilir, stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir.
7) Tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını ve araçlarını kullanabilir.
8) Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, ekolojik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları bilir. 3
9) Kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu bilir. 2

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Ödev
Proje Hazırlama
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Jüri Değerlendirmesi

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ödev 1 % 10.00
Projeler 1 % 15.00
Ara Sınavlar 1 % 25.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 14 2 28
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 4 1 4
Proje 4 5 20
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 108
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 3 2 6
Ara Sınavlar 1 6 6
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 12 12
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 24
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 132
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4