DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60313METOZ-PSK0104 Kişilik Kuramları 2 Bahar 3 0 3 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi PELİN HAZER
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Farklı kişilik kuramları, kuramların tarihsel gelişimi ve uygulamaları hakkında bilgi sahibi olunması ve sağlıklı gelişim için farklı teoriler çerçevesinde kişisel gelişim ve bu gelişimin kültürlerarası farklarının öğrenilmesi amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği: Psikanalitik yaklaşım, psikanalitik yaklaşım içerisinde Freud ve Jung’un benzerlikleri ve farkları, sosyal bilişsel yaklaşımlar, bireysel psikoloji, birey merkezli yaklaşım, öğrenme teorileri ve bağlamda kişilik ve kültürlerarası konularda kişilik ele alınacaktır. Ayrıca tüm bu yaklaşımların sosyal ve kültürel bağlamda kişilik gelişimi süreçlerinin incelenmesindeki etkileri üzerinde durulacaktır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Farklı kişilik teorilerini öğrenir.
  2) Farklı kişilik teorilerini birebirlerinden ayırt eder ve karşılaştırma yapar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Akademik ve klinik çalışmalarda vakaları/olguları farklı teorik perspektiften değerlendirir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Konuya dair tüm çalışmalarda sorumluluk alır ve araştırma ödevini ve saha çalışmasını etkili bir şekilde hazırlamak için çaba gösterir.
  2) Kişilik ve kişiliğin gelişimi üzerine yapılan çalışmaları takip eder.
  3) Bireyleri değerlendirirken farklı teorik perspektiflerden bakabilme yeteneğine sahip olur.
  4) Mesleki ilişkilerinde iletişim becerilerini etkili bir şekilde kullanır.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Kişilik Kuramlarına Giriş
2) Psikanalitik Yaklaşım I: Freud
3) Psikanalitik Yaklaşım II: Freud
4) Psikanaliz ve Jung
5) Sosyal Psikolojik Yaklaşımlar
6) Bireysel Psikoloji: Adler
7) Kişilik ve Gelişim: Sullivan ve Erikson
8) Ara Sınav
9) Kişilik Özellikleri Yaklaşımları
10) Birey Merkezli Yaklaşım: Rogers
11) Hümanistik Ekol: Maslow
12) Öğrenme Teorileri: Skinner
13) Öğrenme Teorileri: Bandura
14) Bağlamda Kişilik, Kültürlerarası Konular
15) Kişiliğin Oluşmasında Biyolojik Faktörler
16) Final
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Cervone, D. & Pervin, L.A. (2016). Kişilik Psikolojisi: Kuram ve Araştırma. Nobel Akademik Yayıncılık.
2 . Yazgan-İnanç, B. & Yerlikaya, E.E. (2018). Kişilik Kuramları. Pagem Akademik Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar: Burger, J.M. (2011)Personality. Wadsworth Learning: U.S.A.

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Temel psikoloji kavramlarını, modellerini ve kuramlarını açıklayabilme
2) Psikoloji alanında veri toplama, veriyi analiz etme ve yorumlama gibi araştırma yöntem ve tekniklerini etkili bir şekilde kullanabilme
3) İnsan davranışlarının bilişsel, psikolojik, sosyal nedenlerine ve sonuçlarına ilişkin değerlendirme yapabilme
4) Psikoloji bilgisini kullanırken gereken mesleki etik ve sorumluluk bilincini kazanabilme
5) Psikolojinin diğer bilim dallarıyla ilişkisine dair bilgisini kullanarak psikolojik süreçleri disiplinler arası bir yaklaşım ile analiz edebilme
6) Psikolojinin farklı alt alanlarına ilişkin bilgi, beceri ve deneyimlerini kişisel, sosyal ve akademik konularda kullanabilme
7) Güncel psikoloji araştırmalarını takip ederek psikoloji ile ilişkili konular ve uygulamalar hakkında yeni bilgilere erişebilme
8) Psikoloji uygulamalarında karşılaşılabilecek sorunların azaltılmasına yönelik önleyici çalışmalar ile mesleki uygulamaların iyileştirilmesine katkı sağlayabilme
9) Psikoloji bilgisini, akademik ve klinik deneyimini mesleki uygulamalara yansıtabilme
10) Mesleki bilgisine ve sosyal becerilerine dayanarak toplumsal sorunların çözümüne katkı sağlayabilme
11) Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak teorik bilgilerini uygulama ile bağdaştırabilme

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ödev 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Toplam İş Yükü
Ders 16 48
Laboratuvar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 16
Sunum / Seminer
Proje
Ödevler 1 2
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - 66
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 4
Ara Sınavlar 1 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 3
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - 9
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 75
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5