DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
60731METOZ-MIM0073 | Mimari Tasarım I | 2 | Güz | 2 | 6 | 5 | 8 |
Dersin Türü: | Zorunlu |
Dersin Düzeyi: | Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Profesör Dr. YAVUZ KOŞANER |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
|
Dersin Kategorisi: | Mesleki Alan |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Tasarım kuramı ve sürecinin kavranabilmesi ,basit tek işlevli bir tasarım konusunun ara olarak kullanımı yolu ile çevre-doku ilişkilerini ve mimari tasarım ilklerini ve ölçütlerini gösteren analizleri yapabilme; işlevsel ve çevreler verileri çözümleyebilme; tasarım süreci içinde farklı ölçekler arasında geçişleri sağlayabilme; taşıyıcı sistem, malzeme ve konstrüksiyon kararlarını içeren çözümler ve bunları mimari sunum tekniklerine uygun sunabilmek için gerekli bilgi ve becerileri kazandırmak. |
Dersin İçeriği: | Yerle etkileşimli, barınma işlevli bir yapının ,yer-yapı-mekan ilişkileri, esnek program ve malzeme +strüktür +performans kriterleri doğrultusunda tasarım sürecinin deneyimlenmesi |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Kullanıcı ihtiyaçları, mekânsal/fonksiyonel örüntüler, uygun ölçek ve ölçüler konularını bilir. |
||
2) Geleneksel ve geleneksel olmayan yapı teknolojileri, arkitektonik elemanlar ve malzemeler konularını bilir. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Mimari konsept kurgular ve değerlendirir. |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Eleştirel yaratıcı düşünme becerisine sahiptir. |
||
2) Mimari tasarım sürecinde etkili olan estetik değerlerle ilgili değerlendirme yapar. |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Proje konuları ve arazisi duyurusu; ön tartışmalar | Proje tanımı kağıdı | |
2) | Proje ile ilgili bilgi toplanması, Proje konusuyla ilgili bilgi toplama ve tartışma; İhtiyaç programının belirlenmesi, Proje arazisi analiz ve değerlendirme çalışmaları | ||
3) | Ön eskizler; kavramlar ve kavramların görselleştirilmesi üzerine tartışmalar, Tasarım alternatiflerinin üretilmesi; geliştirmek üzere bir alternatifin seçilmesi | ||
4) | Belirlenen tasarım alternatifi üzerine çalışmalar | ||
5) | Ön eskizler; kavramlar ve kavramların görselleştirilmesi üzerine tartışmalar. | Tasarım paftaları | |
6) | Proje için Belirlenen tasarım alternatifine dair vaziyet planı, kesit, plan görünüş çalışmaları | ||
7) | Proje çalışmalarının teslimi ve birinci ara dönem jürisi | ||
8) | Tasarım geliştirme çalışmaları ve kritikler Proje için; Arazi gezisi, Ön eskizler; kavramlar ve kavramların görselleştirilmesi üzerine tartışmalar | ||
9) | Tasarım alternatiflerinin üretilmesi; geliştirmek üzere bir alternatifin seçilmesi. Belirlenen tasarım alternatifi üzerine çalışmalar. | Tasarım eskizleri ve maket | |
10) | Tasarım geliştirme çalışmaları ve kritikler | Tasarım eskizleri ve maket | |
11) | Tasarım geliştirme çalışmaları ve kritikler | Tasarım eskizleri ve maket | |
12) | Vaziyet planı, planlar, kesitler ve görünüşlerin teslimi | Tasarım eskizleri ve maket | |
13) | Tasarım geliştirme çalışmaları ve kritikler; | Tasarım eskizleri ve maket | |
14) | Tasarım geliştirme çalışmaları ve kritikler | Tasarım eskizleri ve maket | |
15) | Tasarım geliştirme çalışmaları ve kritikler; Final jurisi | Proje paftaları ve maket |
Ders Notları / Kitaplar: | Kuban, D., Mimarlık Kavramları, Yem Yayın, İstanbul, 1990. Ching, F.D.K., Architecture: Form, Space, and Order, John Wiley & Sons, New York, 1996. Ching, F.D. K., Mimarlık: Biçim, Mekân ve Düzen, Yem Yayınları, 1996. |
Diğer Kaynaklar: | Criss B Mills, Chapter 1: START: Equipments, Materials and Model Types, in Designing with Models, John Wiley & Sons Inc, NY, 2000. Crower, N. & Laseau, P., Visual Notes for Architects & Designers, John Wiley & Sons Inc, NY, 1984. Ching, F.D.K., Architectural Graphics, John Wiley & Sons, New York, 2003. Ching, F.D.K., A Visual Dictionary of Architecture, John Wiley & Sons, New York, 1995. Ching, F.D.K., Chapter 10: Diagramming, in Design Drawing, John Wiley & Sons Inc, NY, 1998. Hasol, D., Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, YEM, 2002. Lang, J., "Theories of Perception and Formal Design", Designing For Human Behavior, Lang, J., Burnette,C., Molesk W. Vachon D. (Ed.), Dowden, Hutchinson and Ross, Pa., 1974. Öke, A., A Short Thesaurus and Vocabulary of Architectural Terms for Design Studio, Literatur, 2005. Porter, T., Archispeak: An Illustrated Guide to Architectural Terms, Spon Press, London, New York, 2006. Rapoport, A., Kültür Mimarlık Tasarım, Yapı Endüstri Merkezi Yayın, Çeviri: Selçuk Batur, 2004. Rasmussen, S.E., Experiencing Architecture, Chapman & Hall, London, 1959. Tutt, P. and D. Adler, eds., New Metric Handbook, Butterworth Architecture, London and others, 1988. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Oranı (1-5) | |
1) | Alanı ile ilgili kuramsal, olgusal ve uygulamalı bilgileri, tarih, sanat, kültür, çevre, insan ve teknoloji bağlamıyla mimarlık problemlerinin kullanıcı gereksinimleri doğrultusunda çözümü için kullanır ve uygular. | |
2) | Mimari tasarım ve yapım uygulamalarını analiz eder, modeller, değerlendirir, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve geliştirir; bu amaçla uygun yöntemleri, araçları ve teknolojileri seçer ve kullanır. | |
3) | Mimari kültürel mirasın korunması, doğal çevrenin korunması ve sürdürülebilir mimarlık konularını bilir. | 3 |
4) | Yapı malzemeleri, yapı mühendisliği, yapısal sistemler, çevresel kontrol, servis sistemleri gibi teknik konuları ve bu konuların mimari tasarım ile ilişkisini bilir. | 3 |
5) | İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. | |
6) | Mimarlık meslek pratiğine ilişkin konuları bilir, stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. | |
7) | Tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını ve araçlarını kullanabilir. | |
8) | Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, ekolojik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları bilir. | 3 |
9) | Kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu bilir. | 3 |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Tartışma | |
Gösterim | |
Proje Hazırlama | |
Beyin Fırtınası | |
Soru Cevap |
Ara Sınav | |
Sunum | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Jüri Değerlendirmesi |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Ödev | 1 | % 20.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Derse Aktif Katılım | 1 | % 10.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Toplam İş Yükü | |
Ders | 14 | 112 | |
Laboratuvar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Arazi Çalışması | 2 | 8 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 52 | |
Sunum / Seminer | 13 | 13 | |
Proje | 13 | 52 | |
Ödevler | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | 237 | |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Toplam İş Yükü | |
Kısa Sınav | |||
Ara Sınavlar | 4 | 16 | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 4 | |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | 20 | |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 257 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 8 |