ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI MimarlıkSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60731METOZ-MIM0073 Mimari Tasarım I 2 Güz 2 6 5 8
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Profesör Dr. YAVUZ KOŞANER
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Tasarım kuramı ve sürecinin kavranabilmesi ,basit tek işlevli bir tasarım konusunun ara olarak kullanımı yolu ile çevre-doku ilişkilerini ve mimari tasarım ilklerini ve ölçütlerini gösteren analizleri yapabilme; işlevsel ve çevreler verileri çözümleyebilme; tasarım süreci içinde farklı ölçekler arasında geçişleri sağlayabilme; taşıyıcı sistem, malzeme ve konstrüksiyon kararlarını içeren çözümler ve bunları mimari sunum tekniklerine uygun sunabilmek için gerekli bilgi ve becerileri kazandırmak.
Dersin İçeriği: Yerle etkileşimli, barınma işlevli bir yapının ,yer-yapı-mekan ilişkileri, esnek program ve malzeme +strüktür +performans kriterleri doğrultusunda tasarım sürecinin deneyimlenmesi

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kullanıcı ihtiyaçları, mekânsal/fonksiyonel örüntüler, uygun ölçek ve ölçüler konularını bilir.
  2) Geleneksel ve geleneksel olmayan yapı teknolojileri, arkitektonik elemanlar ve malzemeler konularını bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Mimari konsept kurgular ve değerlendirir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Eleştirel yaratıcı düşünme becerisine sahiptir.
  2) Mimari tasarım sürecinde etkili olan estetik değerlerle ilgili değerlendirme yapar.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Proje konuları ve arazisi duyurusu; ön tartışmalar Proje tanımı kağıdı
2) Proje ile ilgili bilgi toplanması, Proje konusuyla ilgili bilgi toplama ve tartışma; İhtiyaç programının belirlenmesi, Proje arazisi analiz ve değerlendirme çalışmaları
3) Ön eskizler; kavramlar ve kavramların görselleştirilmesi üzerine tartışmalar, Tasarım alternatiflerinin üretilmesi; geliştirmek üzere bir alternatifin seçilmesi
4) Belirlenen tasarım alternatifi üzerine çalışmalar
5) Ön eskizler; kavramlar ve kavramların görselleştirilmesi üzerine tartışmalar. Tasarım paftaları
6) Proje için Belirlenen tasarım alternatifine dair vaziyet planı, kesit, plan görünüş çalışmaları
7) Proje çalışmalarının teslimi ve birinci ara dönem jürisi
8) Tasarım geliştirme çalışmaları ve kritikler Proje için; Arazi gezisi, Ön eskizler; kavramlar ve kavramların görselleştirilmesi üzerine tartışmalar
9) Tasarım alternatiflerinin üretilmesi; geliştirmek üzere bir alternatifin seçilmesi. Belirlenen tasarım alternatifi üzerine çalışmalar. Tasarım eskizleri ve maket
10) Tasarım geliştirme çalışmaları ve kritikler Tasarım eskizleri ve maket
11) Tasarım geliştirme çalışmaları ve kritikler Tasarım eskizleri ve maket
12) Vaziyet planı, planlar, kesitler ve görünüşlerin teslimi Tasarım eskizleri ve maket
13) Tasarım geliştirme çalışmaları ve kritikler; Tasarım eskizleri ve maket
14) Tasarım geliştirme çalışmaları ve kritikler Tasarım eskizleri ve maket
15) Tasarım geliştirme çalışmaları ve kritikler; Final jurisi Proje paftaları ve maket
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Kuban, D., Mimarlık Kavramları, Yem Yayın, İstanbul, 1990.
Ching, F.D.K., Architecture: Form, Space, and Order, John Wiley & Sons, New York, 1996.
Ching, F.D. K., Mimarlık: Biçim, Mekân ve Düzen, Yem Yayınları, 1996.
Diğer Kaynaklar: Criss B Mills, Chapter 1: START: Equipments, Materials and Model Types, in Designing with Models, John Wiley & Sons Inc, NY, 2000.
Crower, N. & Laseau, P., Visual Notes for Architects & Designers, John Wiley & Sons Inc, NY, 1984.
Ching, F.D.K., Architectural Graphics, John Wiley & Sons, New York, 2003.
Ching, F.D.K., A Visual Dictionary of Architecture, John Wiley & Sons, New York, 1995.
Ching, F.D.K., Chapter 10: Diagramming, in Design Drawing, John Wiley & Sons Inc, NY, 1998.
Hasol, D., Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, YEM, 2002.
Lang, J., "Theories of Perception and Formal Design", Designing For Human Behavior, Lang, J., Burnette,C., Molesk W. Vachon D. (Ed.), Dowden, Hutchinson and Ross, Pa., 1974.
Öke, A., A Short Thesaurus and Vocabulary of Architectural Terms for Design Studio, Literatur, 2005.
Porter, T., Archispeak: An Illustrated Guide to Architectural Terms, Spon Press, London, New York, 2006.
Rapoport, A., Kültür Mimarlık Tasarım, Yapı Endüstri Merkezi Yayın, Çeviri: Selçuk Batur, 2004.
Rasmussen, S.E., Experiencing Architecture, Chapman & Hall, London, 1959.
Tutt, P. and D. Adler, eds., New Metric Handbook, Butterworth Architecture, London and others, 1988.

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Alanı ile ilgili kuramsal, olgusal ve uygulamalı bilgileri, tarih, sanat, kültür, çevre, insan ve teknoloji bağlamıyla mimarlık problemlerinin kullanıcı gereksinimleri doğrultusunda çözümü için kullanır ve uygular.
2) Mimari tasarım ve yapım uygulamalarını analiz eder, modeller, değerlendirir, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve geliştirir; bu amaçla uygun yöntemleri, araçları ve teknolojileri seçer ve kullanır.
3) Mimari kültürel mirasın korunması, doğal çevrenin korunması ve sürdürülebilir mimarlık konularını bilir. 3
4) Yapı malzemeleri, yapı mühendisliği, yapısal sistemler, çevresel kontrol, servis sistemleri gibi teknik konuları ve bu konuların mimari tasarım ile ilişkisini bilir. 3
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır.
6) Mimarlık meslek pratiğine ilişkin konuları bilir, stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir.
7) Tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını ve araçlarını kullanabilir.
8) Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, ekolojik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları bilir. 3
9) Kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu bilir. 3

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Gösterim
Proje Hazırlama
Beyin Fırtınası
Soru Cevap

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Jüri Değerlendirmesi

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ödev 1 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 20.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Derse Aktif Katılım 1 % 10.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Toplam İş Yükü
Ders 14 112
Laboratuvar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Arazi Çalışması 2 8
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 52
Sunum / Seminer 13 13
Proje 13 52
Ödevler
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - 237
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Toplam İş Yükü
Kısa Sınav
Ara Sınavlar 4 16
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 4
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - 20
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 257
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 8