Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı öğrenimin birinci ve ikinci yıllarında geliştirilen tasarım becerisinin, program oluşturmak ve kentsel alanlarda bina (veya bina grubu) tasarlamak için kullanımını teşvik etmektir. |
Dersin İçeriği: |
Tarihi kentsel bağlamları ve çok boyutlu çevresel koşulları dikkate alan bina tasarımı; yerleşim-barınma ilişkilerinin, fonksiyonel karmaşıklık ve mekânsal çeşitlilik gösteren binaların analizi ve tasarımı; taşıyıcı sistemlerin analizi ve taşıyıcı sistem tasarımı, mekân/taşıyıcı sistem ilişkilerinin, ısıl performansların, iklimsel ve akustik kontrol ve kullanıcı ihtiyaçlarının araştırılması.
Tarihi kentsel bağlam içerisinde, kentsel mekan sürekliliği kapsamında, tasarım tema ve problemlerinin belirlenmesi, kavramsal ve fiziksel olarak tarihsel mekanın tanımı, bileşenler, sokaklar, meydanlar, avlular, kent parçasında sosyal analiz, işlevsel analizler, doğal ve topografik niteliklerin incelenmesi, mimari programların oluşturulması, kent parçası için senaryolar üretilmesi, kentin özellik gösteren bölgelerinde çeşitli türden yapıların tasarlanması ya da mevcut tarihi yapıların dönüştürülmesi ve işlevlendirilmesine ait tartışmalar. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Mimari kavram geliştirme ve kavramsal değerlendirme yapar.
|
2) Kompozisyon tekniklerini mimari tasarım projelerinde uygular.
|
3) Tasarım problemlerinin çözümüne dair yöntemsel yaklaşımlar geliştirir.
|
4) Basit tektonik ifadeleri olan mimari formlar yaratır.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Tasarım problemlerini çözerken dijital ve geleneksel sunum tekniklerini bir arada kullanır.
|
2) Mimari grafikler üretirken, dijital ve geleneksel sunum tekniklerini bir arada kullanır.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Proje konusu ve arazisi duyurusu; ön tartışmalar |
Proje tanımı kâğıdı
|
|
2) |
Proje arazisi gezisi ve yerinde gözlem;
Bilgi toplama
|
Yazılı ve görsel bilgi toplama araçları
|
|
3) |
Proje konusuyla ilgili bilgi toplama ve tartışma;
İhtiyaç programının belirlenmesi
|
-
|
|
4) |
Proje arazisi analiz ve değerlendirme çalışmalarının teslimi ve sunumu |
Arazi analiz paftaları ve proje ön raporu
|
|
5) |
Ön eskizler; kavramlar ve kavramların görselleştirilmesi üzerine tartışmalar |
Tasarım eskizleri
|
|
6) |
Tasarım alternatiflerinin üretilmesi; geliştirmek üzere bir alternatifin seçilmesi |
Tasarım paftaları
|
|
7) |
Belirlenen tasarım alternatifi üzerine çalışmalar |
Tasarım eskizleri ve maket
|
|
8) |
Belirlenen tasarım alternatifine dair vaziyet planı teslimi ve birinci ara dönem jürisi |
Tasarım eskizleri ve maket
|
|
9) |
Tasarım geliştirme çalışmaları ve kritikler |
Tasarım eskizleri ve maket
|
|
10) |
Tasarım geliştirme çalışmaları ve kritikler |
Tasarım eskizleri ve maket
|
|
11) |
Tasarım geliştirme çalışmaları ve kritikler
|
Tasarım eskizleri ve maket
|
|
12) |
Vaziyet planı, planlar, kesitler ve görünüşlerin teslimi ve ikinci ara dönem jürisi;
Eskiz sınavı |
Tasarım eskizleri ve maket
|
|
13) |
Tasarım geliştirme çalışmaları ve kritikler |
Tasarım eskizleri ve maket
|
|
14) |
Tasarım geliştirme çalışmaları ve kritikler |
Tasarım eskizleri ve maket
|
|
15) |
Tasarım geliştirme çalışmaları ve kritikler;
Final juri tarihi daha sonra duyurulacaktır. |
Proje paftaları ve maket
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Kuban, D., Mimarlık Kavramları, Yem Yayın, İstanbul, 1990.
İnceoğlu N. ,İnceoğlu M., Mimarlıkta Söylem Kuram ve Uygulama Tasarım Yayın Grubu, İstanbul,2004.
Ching, F.D.K., Mimarlık: Biçim, Mekân ve Düzen, YEM
Ching, F.D.K., Çizimlerle Taşıyıcı Sistemler, YEM
Ching, F.D.K., Mimarlık ve Sanatta Yaratıcı Bir Süreç, YEM
Santamouris, M. (ed.). Urban Buildings: An Integrated Approach. Earthscan: 2006.
Slessor, C. CA: Contemporary Architecture, (2. Ed.). The Images Publishing: 2004.
Smithies, K. W., Principles of Design in Architecture, Van Nostrand Reinhold, Londra, 1981.
|
Diğer Kaynaklar: |
Lynch, K., Kent İmgesi, İş Bankası Yayınları
Lee, J.H., (2009). Celebrating the City Urban Facilities, C3 Publishing.
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Alanı ile ilgili kuramsal, olgusal ve uygulamalı bilgileri, tarih, sanat, kültür, çevre, insan ve teknoloji bağlamıyla mimarlık problemlerinin kullanıcı gereksinimleri doğrultusunda çözümü için kullanır ve uygular. |
|
2) |
Mimari tasarım ve yapım uygulamalarını analiz eder, modeller, değerlendirir, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve geliştirir; bu amaçla uygun yöntemleri, araçları ve teknolojileri seçer ve kullanır. |
|
3) |
Mimari kültürel mirasın korunması, doğal çevrenin korunması ve sürdürülebilir mimarlık konularını bilir. |
|
4) |
Yapı malzemeleri, yapı mühendisliği, yapısal sistemler, çevresel kontrol, servis sistemleri gibi teknik konuları ve bu konuların mimari tasarım ile ilişkisini bilir. |
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. |
|
6) |
Mimarlık meslek pratiğine ilişkin konuları bilir, stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
3 |
7) |
Tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını ve araçlarını kullanabilir. |
4 |
8) |
Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, ekolojik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları bilir. |
2 |
9) |
Kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu bilir. |
2 |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
14 |
6 |
84 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
1 |
8 |
8 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14 |
4 |
56 |
Sunum / Seminer |
2 |
6 |
12 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
2 |
0 |
0 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
188 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınavlar |
1 |
8 |
8 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
8 |
8 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
16 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
204 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
8 |