DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
60731METOZ-MIM0042 | Mimari Tasarıma Giriş | 1 | Bahar | 2 | 6 | 5 | 8 |
Dersin Türü: | Zorunlu |
Dersin Düzeyi: | Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Profesör Dr. YAVUZ KOŞANER |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
|
Dersin Kategorisi: |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Bu ders öğrencilerin eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerini geliştirerek onları mimari tasarıma alıştırmayı amaçlar. Temel tasarım ilkelerini mimari tasarımla ilişkilendirmeleri yönünde teşvik ederken, aynı zamanda farklı tasarım ve temsiliyet araçları ve yaklaşımlarıyla tanıştırır. |
Dersin İçeriği: | Mimari mekân, form, kavram, tasarım ve çevre ilişkileri kavramlarına giriş. Mekan çözümlemeleri, fonksiyon, leke çalışmaları çözümlemelerine giriş. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Tasarım fikirleri ve üç-boyutlu mekânlar arasındaki ilişkileri kavrar. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Mekânsal düzenlemeler yapmak üzere temel tasarım prensiplerini uygular. |
||
2) Tasarım sürecinde binanın sağlamlığını dikkate alarak mekân ve strüktür arasında bütünlük sağlar. |
||
3) Mekânı biçimsel ve topoğrafik koşullar çerçevesinde tanımlar ve farklı özelliklerdeki mekânlar arasında bütünlük kurar. |
||
4) Bir tasarım düşüncesini aktarmak üzere grafik anlatım oluşturur. |
||
5) Tasarım fikirlerini analiz, edebi tasarım anlatımları ve sözlü sunumlar aracılığıyla yazılı ve sözlü olarak ifade eder. |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Tasarım gereklilikleri olarak ve kültürel, doğal ve manevi değerlere saygı duyma bağlamında çevresel koşullara karşı duyarlılık geliştirir. |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Proje I konusu ve programı duyurusu; Proje konusuyla ilgili bilgi toplama ve tartışma | Proje tanımı kâğıdı | |
2) | Proje ana kavramlarının belirlenmesi Analizlerin değerlendirilmesi ve sunumu, Proje I konularının belirlenmesi | Yazılı ve görsel bilgi toplama araçları ön proje raporu | |
3) | Kavramsal tasarıma giriş; kavramlar ve skeçler Skeçler ve şemalar aracılığıyla kavramsal tasarımın sunumu | Kavramsal tasarım eskizleri | |
4) | Proje I'in sunumu, eskiz sınavı Teknik Gezi | ||
5) | Proje II bilgi toplama, Analizlerin değerlendirilmesi ve sunumu, | eskizler, analizlerin sistematik ifadesi- poster tasarımı ve maket | |
6) | Ana kavramlarının belirlenmesi Tasarım Geliştirme Çalışmaları | eskizler, maket üzerinden çalışmalar, poster tasarımı, çizimler | |
7) | Proje II Sunumu | ||
8) | Ara jüri, proje teslimi | ||
9) | Ana proje konusu ve programı duyurusu Proje konusuyla ilgili bilgi toplama ve tartışma, Hazırlık raporu | Proje tanımı kâğıdı | |
10) | Fonksiyon şemaları ve kavram geliştirme eskizleri | Analiz paftaları | |
11) | Tasarım geliştirme çalışmaları | Proje eskizleri | |
12) | Tasarım geliştirme çalışmaları | Proje eskizleri | |
13) | Tasarım geliştirme çalışmaları | Proje eskizleri | |
14) | Final projesi teslimi: final jürisi ve dönem değerlendirmesi | Proje paftaları |
Ders Notları / Kitaplar: | Mimarlıkta Süreç: Kavramlar-İlişkiler, Utarit İzgi, YEM Mimarlık Kavramları, Doğan Kuban, YEM Görme Biçimleri, John Berger, Metis Mimarlar için Heidegger, Adam Sharr, YEM Kent İmgesi, Kevin Lynch, İş Bankası Rand, Ayn. 2005. Hayatın Kaynağı, Plato Yayıncılık. Rasmussen, Elier R., 1994. Yaşanan Mimari. İstanbul: Remzi Kitabevi. Bielefeld,B., Kouli, S., 2010. Tasarım Fikirleri, YEM Yayınları. Ching, Francis, 2002. Architecture: Form, Space and Order. New York: Van Nostrand Reinhold, 1996. Ching, Francis, 2009. Architectural Graphics. New York: Van Nostrand Reinhold, 1996. |
Diğer Kaynaklar: | Ching, F.D.K. Architecture: Form, Space, and Order. Wiley; June 2007. Ching, F.D.K. Mimarlık ve Sanatta Yaratıcı Bir Süreç (Drawing: a Creative Process). Çelen Birkan. (çev.). 3. baskı, YEM Yayınları, İstanbul: 2010. Schrimbeck, E. Idea, Form and Architecture. New York: Van Nostrand Reinhold: 1987.Nikolas Davies, Erkki Jokiniemi. Architect's Illustrated Pocket Dictionary. Elsevier: 2011. Ann Ross. Architect's Pocket Book. Elsevier. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Oranı (1-5) |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Gösterim | |
Proje Hazırlama | |
Bireysel ve Grup Çalışması | |
Stüdyo Uygulamaları |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Ödev | 1 | % 10.00 |
Projeler | 1 | % 10.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Derse Aktif Katılım | 1 | % 10.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 13 | 6 | 78 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 1 | 6 | 6 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 5 | 65 |
Sunum / Seminer | 2 | 6 | 12 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 189 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 15 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 204 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 8 |