DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
60731METOZ-MIM0083 | Mimarlık Tarihi I | 2 | Güz | 2 | 2 | 3 | 5 |
Dersin Türü: | Zorunlu |
Dersin Düzeyi: | Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi GÖZDE ÇELİK |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
|
Dersin Kategorisi: |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Öğrencilerin tarihsel süreçlerin mimarlık alanı üzerindeki yansımaları hakkında bilgi ve becerilerinin kazandırılması. |
Dersin İçeriği: | Modern öncesi dönemde mimarlık alanına ilişkin gelişmelerin incelenmesi. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Modern öncesi dönem mimarlık tarihini kronolojik olarak öğrenir. |
||
2) Döneminin kültürel koşullarının mimarlık alanı üzerindeki yansımaları hakkında eleştirel bir bakış açısı geliştirir. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Tarihsel süreçlerin mimarlık üzerindeki yansımalarını analiz eder, karşılaştırır ve değerlendirir. |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Tarihsel dokunun oluşumunu, katmanlaşmasını analiz eder, değerlendirir. |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Tanışma, dersin amacının ve kapsamının anlatılması, kaynak paylaşımı. Mimarlığın bağlamının tartışılması. Proje ana temasına ve dersin işleyişine ilişkin bilgi verilmesi. | ||
2) | Pre-historik dönemde mimarlık. Anadolu ve Mezopotamya Mimarlığı. | ||
3) | Mısır Mimarlığı. | ||
4) | Yunan Mimarlığı. | ||
5) | Roma Mimarlığı | ||
6) | Erken Hristiyan ve Bizans Mimarlığı. Erken Ortaçağ Mimarlığı. | ||
7) | Ara Sınav | ||
8) | Proje Sunumu ve teslimi. 1.Uygulama Sınavı. | ||
9) | Türk Mimarlık Tarihine Giriş. Büyük Selçuklu Dönemi Mimarisi. Erken Dönem Anadolu- Türk Mimarisi. | ||
10) | Anadolu Selçuklu Mimarisi | ||
11) | Erken Dönem Osmanlı Mimarlığı | ||
12) | İstanbul’un Fethi ve Klasik Osmanlı Mimarisi | ||
13) | Klasik Osmanlı Mimarlığı ve Mimar Sinan | ||
14) | Projelerin teslimi ve sunumu. 2. Uygulama Sınavı. | ||
15) | Yarıyıl sonu sınavı. |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Doğan Kuban, Osmanlı Mimarisi, YEM Yayınevi, 2007. Doğan Kuban, Selçuklu Çağında Anadolu Sanatı, Ankara, Yapı Kredi Yayınları, 2008. Donald Preziosi and Louise Hitchcock, Aegean Art and Architecture, Oxford University Press, Oxford, 1999. Ekrem Akurgal, Anadolu Uygarlıkları, Net Yayıncılık, İstanbul, 2007. Geoffrey Goodwin, A History of Ottoman Architecture, Thames and Hudson, Londra, 1971. Gülru Necipoğlu, The Age of Sinan: Architectural Culture in the Ottoman Empire, Princeton University Press, 2005. Henri Frankfort, The Art and Architecture of the Ancient Orient, Yale University Press, New Haven and London, 1996. John B. Ward-Perkins, Roman Architecture, Electa, New York, 1988. Krautheimer, Early Christian and Byzantine Architecture, Yale University Press, 1986. R.E.Wycherley, Antik Çağda Kentler Nasıl Kuruldu, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 1993. Roland Martin, Greek Architecture, Electa, New York, 2003. Richard Ettinghausen, Oleg Grabar, Marilyn Jenkins, Islamic Art and Architecture 650-1250, Yale University Press, 2001. Roland Martin, Greek Architecture, Electa, New York, 2003. Spiro Kostof, Gregory Castillo, Richard Tobias, A History of Architecture: Settings and Rituals, Oxford University Press, 1995. Vitruvius, Mimarlık Üzerine On Kitap, Şevki Vanlı Vakfı Yay., Ankara, 1998. Zeynep Tür, Antik Dünya Ansiklopedisi, Mezopotamya, Mısır, Yunanistan ve Roma, Tubitak Yayınları, Ankara, 2014. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Oranı (1-5) | |
1) | Alanı ile ilgili kuramsal, olgusal ve uygulamalı bilgileri, tarih, sanat, kültür, çevre, insan ve teknoloji bağlamıyla mimarlık problemlerinin kullanıcı gereksinimleri doğrultusunda çözümü için kullanır ve uygular. | |
2) | Mimari tasarım ve yapım uygulamalarını analiz eder, modeller, değerlendirir, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve geliştirir; bu amaçla uygun yöntemleri, araçları ve teknolojileri seçer ve kullanır. | |
3) | Mimari kültürel mirasın korunması, doğal çevrenin korunması ve sürdürülebilir mimarlık konularını bilir. | 3 |
4) | Yapı malzemeleri, yapı mühendisliği, yapısal sistemler, çevresel kontrol, servis sistemleri gibi teknik konuları ve bu konuların mimari tasarım ile ilişkisini bilir. | |
5) | İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. | |
6) | Mimarlık meslek pratiğine ilişkin konuları bilir, stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. | |
7) | Tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını ve araçlarını kullanabilir. | |
8) | Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, ekolojik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları bilir. | 3 |
9) | Kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu bilir. | 4 |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Tartışma | |
Gösterim | |
Proje Hazırlama | |
Soru Cevap | |
Bireysel ve Grup Çalışması |
Ara Sınav | |
Sunum | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Kısa Sınav | |
Jüri Değerlendirmesi |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Uygulama | 2 | % 20.00 |
Projeler | 1 | % 10.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Sunum / Seminer | 4 | 1 | 4 |
Proje | 4 | 5 | 20 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 108 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 3 | 2 | 6 |
Ara Sınavlar | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 24 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 132 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 5 |