DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
60731METOZ-MIM0124 | Mimarlık Tarihi II | 2 | Bahar | 2 | 2 | 3 | 5 |
Dersin Türü: | Zorunlu |
Dersin Düzeyi: | Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ESRA GİRGİN |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
Dr. Öğr. Üyesi ESRA GİRGİN |
Dersin Kategorisi: | Mesleki Alan |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Öğrencilere tarihsel süreçlerin mimarlık üzerindeki yansımalarını analiz etme ve değerlendirme bilgi ve becerilerinin kazandırılması. |
Dersin İçeriği: | Osmanlı Mimarlığında Batılılaşma ve 1923 sonrası Türkiye’de mimarlık sürecinin incelenmesi. |
Derse zamanında gelinmelidir. Ödevler istenilen gereklere uygun hazırlanmalı ve zamanında teslim edilmelidir. COVİD-19 Önlemleri: Yüz yüze derslerde ağız ve burunu kapalı olacak şekilde maske kullanımı zorunludur. Ders süresince sosyal mesafeye dikkat edilmelidir. Yemek, İçecek ve Tütün Mamulleri: COVİD-19 kapsamında yüzyüze stüdyo derslerinde ders sürecinde yeme-içmeye izin verilmemektedir. Derste tütün ürünü kullanılamaz. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) 19. yüzyıl ve 20. yüzyıldaki öncü mimarlık hareketlerini bilir. |
||
2) Mimarlıktaki teknolojik değişimlerin etkisi üzerine bilgi sahibidir. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) 19. yüzyıl ve 20. yüzyıldaki öncü mimarları analiz eder ve değerlendirir. |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Farklı teorik durumları ve bunların yapılandırılmış biçimlerinin ortaya çıkardığı sonuçları anlar ve değerlendirir. |
||
2) Farklı sosyal ve kültürel programları ve bunların mimarlığa yansımalarını anlar ve değerlendirir. |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Tanışma, dersin amacının ve kapsamının anlatılması, kaynak paylaşımı OSMANLI MİMARLIĞINDA BATILILAŞMA SÜRECİ | ||
2) | 17. YÜZYIL’DA OSMANLI MİMARLIĞI | ||
3) | 18. YÜZYIL’DA OSMANLI MİMARLIĞI VE BATILILAŞMA | ||
4) | BATILILAŞMA SÜRECİNDE OSMANLI MİMARLIĞI 18. ve 19. Yüzyıllarda Avrupa’da Mimarlık Osmanlı Mimarlığında Avrupa Etkisi | ||
5) | BATILILAŞMA SÜRECİNDE OSMANLI MİMARLIĞI Birinci Ulusal Mimari Dönemi Batılılaşma Sürecinde Yeni Yapı Programları | ||
6) | BATILILAŞMA SÜRECİNDE KENT YÖNETİMİ VE PLANLAMA Kent Yönetimi Kent Planlama | ||
7) | Ara sınav | ||
8) | Ara sınav | ||
9) | 1923-50 DÖNEMİNDE TÜRKİYE’DE MİMARLIK Modernite ve Modern Mimarlık 1927’ye kadar Birinci Ulusal Mimarlık dönemi | ||
10) | 1927-1939 ARASI TÜRKİYE’DE MODERN MİMARLIĞIN İLK DÖNEMİ Modern Mimarlığın İlk Evresi (1927-1933) – Yabancı Mimarlar Dönemi Modern Mimarlığın İkinci Evresi (1933-1937 / 38)- Yerli Mimarlar Dönemi Modern Mimarlığın Üçüncü Evresi (1937-1939) | ||
11) | 1939-1950 ARASI İKİNCİ ULUSAL MİMARLIK DÖNEMİ | ||
12) | 1950 SONRASI TÜRKİYE’DE MİMARLIK SAVAŞ SONRASI YENİ DÖNEM VE 1950’LER MODERNİZMİ | ||
13) | 1960-1980 ARASI ÇOĞULCULUK DÖNEMİNDE TÜRKİYE’DE MİMARLIK 1960-1980 Döneminde Mimari Eğilimler 1980 Sonrası Mimari Yaklaşımlar Yapı Programları ve Örnekler | ||
14) | Proje Sunumu | ||
15) | YARIYIL SONU SINAVI |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Ahmad, F. (1968). The Young Turk Revolution, Journal of Contemporary History, Cilt.3, Sayı. 3, The Middle East, S.19-36. Akın, N. (1998). 19. Yüzyılın İkinci yarısında Galata ve Pera, Literatür Yayıncılık, İstanbul Aktepe, M. (1958). Patrona İsyanı, 1730. İstanbul. Akyavaş, B. (1993). Yirmisekiz Mehmet Efendi’nin Fransa Sefaretnamesi. Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü, Ankara. Angel, A. (1987). Henri Prost ve İstanbul’un İlk Nazım Planı. Mimarlık, Sayı 1, S. 34-39. Artan. T. (1993). From Charismatic Leadership to Collective Rule. Dünü ve Bugünüyle Toplum ve Ekonomi, Sayı. 4, S. 53-94. Aslanapa, O. (1984). Türk Sanatı. Remzi Kitabevi, İstanbul. Aslanoğlu, İ. (2010). Erken Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı 1923-1938. Bilge Kültür Sanat, İstanbul. Boyacıoğlu, D. (2010). Arap Hanı ve Yapının 18.-19. Yüzyıl İstanbul Hanları İçindeki Yeri. Uludağ Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, Cilt 15, Sayı 2, S.9-21. Cansever, T. ( 1993). İstanbul Planlamasında Geçmiş ve Gelecek-Ülke Ölçeğinde İstanbul’u Planlamak. İstanbul, Sayı. 4, S. 48-59. Cezar, M. (1971). Sanatta Batıya Açılış ve Osman Hamdi, Türkiye İş Bankası Yayını, İstanbul Cezar, M. (1983), Typical Commercial Buildings of the Ottoman Classical Period and the Ottoman Construction System. Türkiye İş Bankası, İstanbul. Cezar, M. (1987). Müzeci ve Ressam Osman Hamdi Bey. Türk Kültürüne Hizmet Vakfı, İstanbul. Clark, E.C. (1974). The Ottoman Industrial Revolution. International Journal of Middle East Studies. Cilt. 5, Sayı.. 1, S.65-76. Crane, H. (1987). Risale-i Mimariye: An EarlySeventeenth Century Ottoman Treatise on Architecture. E.J. Brill, Leiden. elik, Z. (1984). Bouvard’s Boulevards: BeauxArts Planning in İstanbul. The Journal of the Society of Architectural Historians, Cilt. 43, Sayı. 4, S. 341-355. k, Z. (1986). The Remaking of IstanbulPortrait of an Ottoman City in the 19th Century. University of Washinton Press, Seeatle, A.B.D. Denel, S. (1982). Batılılaşma Sürecinde İstanbul’da Tasarım ve Dış Mekanlarda Değişim ve Nedenleri. ODTÜ Mimarlık Fakültesi, Ara Yayınları, Ankara. Duranay, N. (1972). Cumhuriyetten bu yana İstanbul Planlaması. Mimarlık, Sayı 7, S. 65- 109. Duymaz, A. Ş. ( 2003). II. Abdülhamid Dönemi İmar Faaliyetleri. Doktora tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta. Düzbakar, Ö. (2009). XV-XVIII. Yüzyıllarda Osmanlı Devleti’nde Elçilik Geleneği ve Elçi İaşelerinin Karşılanmasında Bursa’nın Yeri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. Cilt 2, Sayı.6, S. 182-194. Evren, B. (1994) Galata Köprüleri Tarihi. Milliyet Yayınları, İstanbul. Goodwin, G. (1987). A History of Ottoman Architecture. Thames and Hudson, Londra. Hamadeh, S. (2004). Ottoman Expressions of Early Modernity and the “Inevitable” Question of Westernization. Journal of the Society of Architectural Historians, Cilt. 63, Sayı. 1, S. 32-51. Kuban, D. (2007). Osmanlı Mimarisi. Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul. Kuban, D. (2009). Çağlar Boyunca Türkiye Sanatının Anahatları. Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. Lewis, B. (1968). The Emergency of Modern Turkey. Oxford University Press, Londra. Melling, M. (1969). Voyage Pittoresque de Constantinople et des Rivers du Bosphore. Yapı Kredi Bankası, İstanbul. Nayır, Z. (1975). Osmanlı Mimarlığında Sultan Ahmed Külliyesi ve Sonrası, 1609-1690, Doktora Tezi, İTÜ Mimarlık Fakültesi, İstanbul. Necipoğlu, G. (2007), 15. ve 16. Yüzyılda Topkapı Sarayı: Mimari, Tören ve İktidar. Çev. Ruşen Sezer, Yapı Kredi Kültür ve Sanat Yayıncılık, İstanbul. Ortaylı, İ. (1987). İmparatorluğun en Uzun Yüzyılı. Hil Yayın, İstanbul. Özaslan, N. (1995). Historic Urban Fabric: Source of Inspiration for Contemporary City Form. Doktora Tezi, York Üniversitesi, York, İngiltere. Rosenthal, S. (1980). The Politics of Dependency – Urban Reform in İstanbul. Greenwood Press, Connecticut ve Londra. Sey, Y. (1984). To House the New Citizens: Housing Policies and Mass Housing. Modern Turkish Architecture. Ed. R. Holod, A. Evin. University of Pennsylvania Press, Philadelphia, S.153-177. Sözen, M. (1975), Türk Mimarisinin Gelişimi ve Mimar Sinan, Türkiye İş Bankası Yayını, İstanbul. Tekeli, İ. (1993). 1839-1980 Arasında İstanbul’un Planlama Deneyimleri-İcabında Plan, İstanbul, Sayı 4, S. 26-37. Tekeli, İ. (2007). Türkiye’de Mimarlığın Gelişiminin Toplumsal Bağlamı, Modern Türk Mimarlığı, Ed. R. Holod, A. Evin, S. Özkan. Mimarlar Odası, Ankara, S.13-36. Turan, Ş. (1963). Osmanlı Teşkilatında Hassa Mimarları. A.Ü.D.T.C. Fakültesi, Tarih Araştırmaları Dergisi. Cilt 1, Sayı 1, S. 157- Turan, Ş. (1963). Osmanlı Teşkilatında Hassa Mimarları. A.Ü.D.T.C. Fakültesi, Tarih Araştırmaları Dergisi. Cilt 1, Sayı 1, S. 157- 202. Walsh, R. (1989). Constantinople and the Scenery of the Seven Churches of Asia Minor. Fisher, Son ve Co., Londra ve Paris. Yavuz, Y. & S. Özkan (2007). Ulusal Bir İfade Bulmak: Birinci Ulusal Üslup, Modern Türk Mimarlığı. Ed. R. Holod, A. Evin, S. Özkan. Mimarlar Odası, Ankara, S. 53-68. Yıldıran, N. (1993). Dış Borçlanmada 33 yıllık Birliktelik ve Doğu-Batı Ekseninde bir İkiz Bina: Tütün Rejisi ve Bank-ı Osmani-i Şahane. Osman Hamdi Bey ve Dönemi, Ed. Z. Rona, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, S.41-53. |
BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ |
DÖÇ/PÖÇ | KPÖÇ 1 | KPÖÇ 2 | KPÖÇ 3 | KPÖÇ 4 | KPÖÇ 5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |
DÖÇ1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ5 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Tartışma | |
Vaka Çalışması | |
Problem Çözme | |
Gösterip Yaptırma | |
Gösterim | |
Laboratuvar | |
Okuma | |
Ödev | |
Proje Hazırlama | |
Tez Hazırlama | |
Akran Eğitimi | |
Seminer | |
Teknik Gezi | |
Ders Konferansı | |
Beyin Fırtınası | |
Soru Cevap | |
Bireysel ve Grup Çalışması | |
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama | |
Stüdyo Uygulamaları | |
Derse Aktif Katılım |
Ara Sınav | |
Sunum | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Kısa Sınav | |
Rapor Değerlendirme | |
Ödev Değerlendirme | |
Sözlü sınav | |
Tez Sunma | |
Jüri Değerlendirmesi | |
Uygulama Sınavı | |
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi | |
Derse Aktif Katılım | |
Tartışmalara Katılım |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ | ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ | |||||||||||||||||||||
DÖÇ1 | DÖÇ2 | DÖÇ3 | DÖÇ4 | DÖÇ5 | ||||||||||||||||||
-Anlatım | -Ara Sınav | |||||||||||||||||||||
-Tartışma | -Sunum | |||||||||||||||||||||
-Vaka Çalışması | -Yarıyıl Sonu Sınavı | |||||||||||||||||||||
-Problem Çözme | -Kısa Sınav | |||||||||||||||||||||
-Gösterip Yaptırma | -Rapor Değerlendirme | |||||||||||||||||||||
-Gösterim | -Ödev Değerlendirme | |||||||||||||||||||||
-Laboratuvar | -Sözlü sınav | |||||||||||||||||||||
-Okuma | -Tez Sunma | |||||||||||||||||||||
-Ödev | -Jüri Değerlendirmesi | |||||||||||||||||||||
-Proje Hazırlama | -Uygulama Sınavı | |||||||||||||||||||||
-Tez Hazırlama | -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi | |||||||||||||||||||||
-Akran Eğitimi | -Derse Aktif Katılım | |||||||||||||||||||||
-Seminer | -Tartışmalara Katılım | |||||||||||||||||||||
-Teknik Gezi | ||||||||||||||||||||||
-Ders Konferansı | ||||||||||||||||||||||
-Beyin Fırtınası | ||||||||||||||||||||||
-Soru Cevap | ||||||||||||||||||||||
-Bireysel ve Grup Çalışması | ||||||||||||||||||||||
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama | ||||||||||||||||||||||
-Stüdyo Uygulamaları | ||||||||||||||||||||||
-Derse Aktif Katılım |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Projeler | 3 | % 30.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 1 | 4 | 4 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 102 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 24 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 126 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 5 |