DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60542METOZ-PSK0114 Psikolojide İstatistik Yöntemleri II 2 Bahar 2 1 3 6
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: 60542METOZ-ARY2041 - Araştırma Yöntemleri | 60542METOZ-PSK0063 - Psikolojide İstatistik Yöntemleri I | 60542TAEOZ-BUS0083 - Statistics | PSU505 - Psikolojide İstatistik
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doçent Dr. FATMA ÖZGE BARUÖNÜ
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:

Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: İstatistik 1 dersinde İstatistik temel kavramlarını öğrenen öğrencilerin, son sınıfta yapacakları bitirme projelerinde kullanmaları muhtemel istatiksel analiz yöntemlerini psikoloji araştırmaları için oluşturulmuş örnek data setleriyle SPSS programını kullanarak gerçekleştirmesi hedeflenmiştir.
Dersin İçeriği: Psikoloji araştırma alanlarında kullanılan veri setlerini okuma, veri girişi yapma, ortalama, standart sapma gibi merkezi eğilim ve dağılım ölçümlerini SPSS üzerinden gerçekleştirme, istatistiksel analiz yöntemlerinin temel varsayımlarını öğrenme ve SPSS ile basit istatistiksel analiz yapma.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Veri analizi yöntemlerinin temel varsayımlarını bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Temel varsayımları test etmek ve istatiksel analiz için SPSS’i yetkin bir biçimde kullanır.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) SPSS üzerinden veri yorumlar ve veri girişi yapar.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Derse Giriş: Önceki Temel Kavram ve Tanımların Hatırlanması
2) Hipotez Test Etme Aşamaları ve Alıştırmalar
3) Doğru İstatistiksel Testin Seçimi: Özet
4) Doğru İstatistiksel Testin Seçimi-II
5) SPSS Programının Tanıtılması: Veri Girişi, Data Okuma
6) Parametrik Testler: Gruplar Arası Karşılaştırmalara Dayanan İstatiksel Testlerin Gözden Geçirimi
7) ANOVA ve ANCOVA Modelleri: Varsayımlar, SPSS Uygulamaları ve Raporlama
8) Ara Sınav
9) Parametrik Korelasyon Analizleri: Varsayınları, SPSS uygulamaları ve Raporlama
10) Geçerlilik ve Güvenilirlik Analizleri: Varsayımları ve SPSS Uygulamaları
11) Regresyon Analizleri- Varsayımları
12) Regresyon Analizleri: Uygulamalar ve Raporlama
13) Non-Parametrik Testler: Varsayımlar ve Uygulamalar
14) Genel Tekrar
15) Final Sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Canyüker, E. & Aşan, Z. (2001). Parametrik Olmayan İstatistiksel Teknikler, Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları

Hovardaoğlu, S. (1994). Davranış Bilimleri İçin İstatistik, Ankara: Hatiboğlu Yayınları

Elmes, D.G., Kantowitz, B.G. & Roediger, H.L. (1985). Research Methods in Psychology, 2nd. Ed., New York: West Publishing Company
Diğer Kaynaklar: Gravetter F & Wallnau L. (2011) Essentials of Statistics for the Behavioral Sciences (7th ed.) Wadsworth

Huck, S.W., Cormier, W.H. & Bounds, W.G., Jr. (1974). Reading Statistics and Research, Harper Collins Publishers-New York.

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Temel psikoloji kavramlarını, modellerini ve kuramlarını açıklayabilme
2) Psikoloji alanında veri toplama, veriyi analiz etme ve yorumlama gibi araştırma yöntem ve tekniklerini etkili bir şekilde kullanabilme
3) İnsan davranışlarının bilişsel, psikolojik, sosyal nedenlerine ve sonuçlarına ilişkin değerlendirme yapabilme
4) Psikoloji bilgisini kullanırken gereken mesleki etik ve sorumluluk bilincini kazanabilme
5) Psikolojinin diğer bilim dallarıyla ilişkisine dair bilgisini kullanarak psikolojik süreçleri disiplinler arası bir yaklaşım ile analiz edebilme
6) Psikolojinin farklı alt alanlarına ilişkin bilgi, beceri ve deneyimlerini kişisel, sosyal ve akademik konularda kullanabilme
7) Güncel psikoloji araştırmalarını takip ederek psikoloji ile ilişkili konular ve uygulamalar hakkında yeni bilgilere erişebilme
8) Psikoloji uygulamalarında karşılaşılabilecek sorunların azaltılmasına yönelik önleyici çalışmalar ile mesleki uygulamaların iyileştirilmesine katkı sağlayabilme
9) Psikoloji bilgisini, akademik ve klinik deneyimini mesleki uygulamalara yansıtabilme
10) Mesleki bilgisine ve sosyal becerilerine dayanarak toplumsal sorunların çözümüne katkı sağlayabilme
11) Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak teorik bilgilerini uygulama ile bağdaştırabilme

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Soru Cevap

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 40.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 1 4 4
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 116
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 4 8
Ara Sınavlar 1 12 12
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 18 18
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 38
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 154
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 6