Dersin Amacı: |
Bu dersi alan öğrenci aklındaki tasarıyı ya da fikri kağıda aktarır. Bir yapıyı, bir iç mekanı ya da bir mobilyayı perspektif kurallarına uygun olarak çizime aktarır. Çizdiği bir iç mekana, renk malzeme ve doku ile görselleştirmek için gerekli materyalleri kullanabilir.
|
Dersin İçeriği: |
Bu dersin içeriğinde, çizim sanatının önemi ve gelişimi, mimarlıkta eskiz tekniğinin önemi ve kullanımı, çizgi, ölçü bilgisi ve oranlama, perspektif çizim bilgisi ve türleri, ışık, gölge, tonlama, renklendirme, doku ve malzeme konuları yer almaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Serbest El Çizim Tekniği alanında, tasarım teori ve tarihi, araştırma yöntemleri ve uygulama bilgilerini anlatabilir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir.
|
2) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri analiz edebilir, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
|
3) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı alanında, düşünsel, sanatsal, kültürel, bilimsel ve teknolojik bilgileri hatırlayabilir ve uygulayabilir.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Sorumluluk bilinci geliştirir ve disiplinler arası ekip çalışması planlar.
|
2) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Tanışma,
dersin önemi, amaç ve içeriği; derste kullanılan malzemelerin tanıtılması. Eskiz türleri ve kullanım amaçlarının gösterilmesi; basit çizim alıştırmaları ile öğrencilerin çizim bilgisinin saptanması.
|
Görsel sunumlarla çizim örneklerinin incelenmesi.
|
|
2) |
-Kalem ve kağıt kullanımı ile kağıt yüzeyinin kullanımı; nesnelerin kağıt alanına göre yerleşimi, eksen çizgisi ve ölçü alma tekniği ile temel geometrik formaların çizim uygulamaları. Işık-gölge ve tonlama uygulamaları. Temel geometrik formlara göre objelerin biçimlendirilmesi ile ilgili örneklerin gösterilmesi.
|
-Çizim alıştırmaları:
|
|
3) |
Görme, Perspektif bilgisi ve perspektifin türlerine giriş; Perspektif çiziminin temel elemanları, Ufuk çizgisi, kaçış Noktaları, Eksen çizgisi, Yer düzlemi; Temel geometrik formların çizim alıştırmaları. Tek ve çift kaçışlı perspektif türleri. Tek ve çift kaçışlı perspektif uygulamaları. |
-Örnek seçilen bir iç mekan, mimari yapı ve çevresinin fotografının şeffaf kağıt üzerine çizimi.
-Örnek bir iç mekan fotografı (tek kaçışlı ve çift kaçışlı)
|
|
4) |
Aksonometrik perspektif ve türleri; kullanım alanları; Çeşitli nesnelerin görünüşlerinin aksonometrik perspektife dönüştürülmesi; Konu ile ilgili örnek çalışmaların incelenmesi ve uygulama çalışmaları. |
2d boyutlu yüzeylerin 3 boyuta dönüştürülmesi ile ilgili uygulamalar.
|
|
5) |
Çift kaçışlı perspektif ve temel çizim kuralları; Çevre, mimari yapı ve iç mekan perspektif çizim uygulamaları. Perspektiflerde ışık ve gölge uygulamaları ve renklendirilmesi.
*Uygulama ödevi %10 |
|
|
6) |
Çift kaçışlı perspektif tekniğine göre mimari yapı ve çevresinin, iç mekanların çizim uygulamasları ile renklendirme ve gölgelendirme.
- Geometrik şekilleri dış ve iç yüzeylerin plan, kesit ve görünüş olarak çizilmesi.
-Serbest el ölçü alma tekniği ile plan uygulamaları. |
|
|
7) |
Çift kaçışlı perspektif tekniği ile iç mekanın çizim uygulamaları; İç mekan çizimlerinin ışık -gölgelendirme ve renklendirilmesi. |
|
|
8) |
VİZE SINAVI |
|
|
9) |
Tek kaçışlı perspektif tekniğine göre mimari yapı ve çevresininin çizimi. Çizilen resimlerin renklendirlmesi.
|
|
|
10) |
Marker alıştırması |
Ön çalışma: Mobilya yada iç mekan çizimi.
|
|
11) |
Malzeme anlatımı (Parke, Seramik, epoksi) Malzeme uygulama alıştırması Plan boyama
*Uygulama ödevi %10 |
|
|
12) |
Malzeme anlatımı (Ahşap, cam, metal) Malzeme uygulama alıştırması Plan boyama |
|
|
13) |
Malzeme anlatımı (Mermer, granit, mobilya) Malzeme uygulama alıştırması Plan boyama |
|
|
14) |
Dosya teslimi ve Genel değerlendirme.
|
|
|
15) |
Final |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
• Dersi veren öğretim elemanının kendi sunum ve dökümanları,
. Drawing, a Cretaive Process, Franz Ching,Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, 1989
|
Diğer Kaynaklar: |
-Architects Draw, sue Gusgow, Princeton Architect Press, 2008
-Design Drawing, F.Ching, 2010.
• Drawing, A Contemporary Approach, Teel Sale and Claudia Betti, Fifth Edition.
. Perspektif, E.Onat, 1991.
• Free-hand Drawing, Light and Shade and Free-hand Perspective for the Use of Art Students and Teachers,Anson Kent Cross, J.S.Cushing, Boston, 1892
Design Drawing, F.Ching, 2010
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İç mimarlık ve çevre tasarımı alanındaki temel kuramsal ve uygulamalı bilgileri tanımlayabilme ve açıklayabilme. |
|
2) |
İç mimarlık ve çevre tasarımı alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak mekân tasarımı yapabilme. |
3 |
3) |
Tarihsel ve çağdaş mimari akımları değerlendirebilme ve iç mimarlık üzerindeki etkilerini analiz edebilme. |
|
4) |
Yapı sistemleri ve fiziksel çevre kontrolü konularını değerlendirerek tasarım süreçlerine entegre edebilme. |
|
5) |
Estetik, işlevsellik ve sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilme. |
3 |
6) |
Kültürel ve mekânsal bağlamı analiz ederek tasarım kararlarını buna göre şekillendirebilme. |
2 |
7) |
Dijital tasarım araçlarını ve teknik çizim programlarını etkin bir şekilde kullanarak proje sunumu yapabilme. |
|
8) |
İç mimarlık projelerinde malzeme, üretim teknikleri ve teknolojik yenilikleri takip ederek uygun çözümler üretebilme. |
|
9) |
Karşılaşılan tasarım ve uygulama problemlerini analiz ederek yenilikçi çözümler üretebilme. |
|
10) |
İç mimarlık projelerinde bireysel veya ekip içinde sorumluluk alabilme, bağımsız karar verebilme ve süreci yönetebilme. |
|
11) |
Güncel tasarım trendlerini, yeni teknolojileri ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve iç mimarlık pratiğine entegre edebilme. |
|
12) |
Disiplinler arası ekip çalışmalarında yer alabilme ve tasarım süreçlerinde etkin iletişim kurabilme. |
|
13) |
Kullanıcı gereksinimlerini ve ergonomik prensipleri göz önünde bulundurarak iç mekân tasarımlarını şekillendirebilme. |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
16 |
Laboratuvar |
|
|
Uygulama |
16 |
38 |
Derse Özgü Staj |
|
|
Arazi Çalışması |
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
2 |
2 |
Sunum / Seminer |
15 |
15 |
Proje |
|
|
Ödevler |
15 |
15 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
86 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
2 |
Ara Sınavlar |
1 |
1 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
1 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
4 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
90 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
4 |