Dersin Amacı: |
Öğrencilerin temel sosyal psikoloji yaklaşımları ve kuramları, sosyal biliş, sosyal algı, tutum değişimi, sosyal etki, olumlu sosyal davranış ve saldırganlık gibi sosyal psikolojinin araştırma alanları ile ilgili bilgi edinmeleri amaçlanmaktadır. Toplumsal süreçlerin ve kültürel özelliklerin birey üzerindeki önemli etkilerine ilişkin farkındalık geliştirmeleri hedeflenmektedir. Bu bağlamda, bireyin grup ve toplum içindeki tutum ve davranışları, sosyal kimlik, gruba aidiyet, gruplar arası ilişkiler ve kültürler arası etkileşimler kapsamlı bir şekilde incelenmektedir. |
Dersin İçeriği: |
Sosyal psikoloji tarihi ile ilgili bilgilendirme yapılarak, sosyal psikolojinin temel yaklaşımları ve kuramları, araştırma alanları ve yöntemleri tanıtılacaktır. Sosyal biliş, sosyal algı, benlik ve kimlik, tutumlar ve tutum değişimi, kişiler arası çekim ve bilişsel çelişki ile ilgili bilgi verilecektir. Uyma ve itaat, önyargı, olumlu sosyal davranış ve saldırganlık kavramları ele alınacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Sosyal psikolojinin yaklaşımlarını ve kuramlarını tanımlar, temel araştırma alanlarını ve yöntemlerini açıklar.
|
2) Bilişsel ve psikolojik değişkenleri sosyal bağlam ile ilişki kurarak değerlendirir.
|
3) Grup süreçlerini, sosyal etkiyi, tutumlar ile davranışlar ve bilişsel süreçler ile sosyal değişkenler arasındaki ilişkileri sosyal psikolojik kuramları çerçevesinde açıklar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Psikolojik süreçleri değerlendirirken kültürün bireyin tutum ve davranışlarına etkilerini göz önüne alır.
|
2) Mesleki çalışmalarını sosyal etkinin bireyin yaşamındaki rolünü, grup süreçlerin bireyin psikolojik ve sosyal gelişimine etkilerini dikkate alarak yürütür.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Ders kapsamında yapılan tüm çalışmalarda sorumluluk alır ve çalışmalarını etkili bir şekilde tamamlamak için çaba gösterir.
|
2) Sosyal psikoloji alanına ilişkin güncel araştırmaları ve yayınları takip eder.
|
3) Mesleki çalışmalarında psikolojik olguları ve toplumsal süreçleri sosyal psikolojik yaklaşımlar bağlamında değerlendirir.
|
4) Sosyal değişkenlerin ve kültürel özelliklerin bireyin yaşamına etkilerine, grup içi ve gruplar arası sorunlara ilişkin farkındalık geliştirir.
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Saul Kassin et. al (Saul Kassin, Steven Fein, Hazel Rose Markus, Kerry Anne McBain, Lisa A. Williams), Social Psychology: 2nd Australian and New Zealand edition
|
Diğer Kaynaklar: |
Bilgin, N. (1998). Sosyal psikolojiye giriş. İzmir: Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
Aronson, E., & Aronson, J. (2012). The social animal (11th ed.). New York: Worth Publishers.
Franzoi, S.L. (2016) Social Psychology (7th ed.). BVT Publishing, Redding, CA.
Hogg, M., & Vaughan, G. (2017). Social psychology (8th ed.). UK: Pearson Education.
Hortaçsu, N. (1998). Grup içi ve gruplar arası süreçler. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
Hortaçsu, N. (2012). En güzel psikoloji sosyal psikoloji. İstanbul: İmge Kitabevi Yayınları.
Kağıtçıbaşı, Ç. ve Cemalcılar, Z. (2017). Dünden bugüne insan ve insanlar sosyal psikolojiye giriş. İstanbul: Evrim Yayınevi.
Myers, D. G. (2008). Social psychology. New York: McGraw-Hill Company.
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Uluslararası ticaret alanında gerekli olan temel bilgi, kavram ve teorileri öğrenir ve kullanabilir. |
|
|
1.1 İşletme yönetiminin temel konularını oluşturan finans, işletme, iktisat, yönetim-organizasyon, pazarlama, satış yönetimi, insan kaynakları yönetimi gibi konular dışında uluslararası ticaret alanı için gerekli olan dış ticaret, lojistik, tedarik zinciri yönetimi, gümrük, sigorta ve risk yönetimi gibi konularda da gerekli temel bilgilere sahip olur. |
|
|
1.2 İşletme ve uluslararası ticaretin temel konuları dışında, öğrencilerin liderlik, davranış bilimleri, iletişim ve girişimcilik; ayrıca servis dersleri konumunda olan matematik, istatistik, hukuk, yöneylem araştırması, bilgi işlem ve yönetim bilişim sistemleri gibi konularda gerekli bilgiye sahip olur. |
|
2) |
Bilgi ve iletişim teknolojileri ile bilgi sistemleri üzerinde işletmecilik ve uluslararası ticaret uygulamalarını etkin şekilde kullanır. |
|
|
2.1 Öğrencilerin, iş hayatında çağdaş bilgi teknolojileri ve araçlarından yararlanabilmeleri, sürekli öğrenmeye istekli, yeniliklere açık ve değişimlere kolaylıkla uyum sağlayabilecek şekilde yetişmelerini sağlar |
|
|
|
|
3) |
Gerekli teorik bilgi ve yöntemleri kullanarak etkin yönetim stratejileri geliştirebilir, yönetim süreçlerini planlayabilir, koordine edebilir, yürütebilir ve gereken kontrolleri yapabilir. |
|
|
3.1 Analitik düşünebilme, örgütsel konularda sorun çözebilme, zaman yönetimi, öz-disiplin ve iletişim becerilerini geliştirir. |
|
|
3.2 Çalışmalarında problem çözme, zaman yönetimi, öz-disiplin ve etkin iletişim becerilerini kullanır. |
|
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
|
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
|
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. |
|
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
|
|
5.3 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
|
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
|
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.8 Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
|
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde) |
|