Dersin Amacı: |
Günümüzde görülen hızlı değişimler işletmeleri de olumlu ya da olumsuz etkilemektedir. İşletme içinde bulunduğu çevrede yaşamını devam ettirmek için çeşitli durum analizleri yaparak, stratejiler üretmeli ve rakiplerinden daha üstün bir konuma gelmelidir. Yani yaşamın sürdürülebilmesi için işletmenin rakiplerine rekabet üstünlüğü sağlaması ve bunu uzun dönemde sürdürmesi gerekmektedir. Bu derste işletmenin kısa-orta-uzun dönemde yaşamını devam ettirebilmesi için gereken stratejiler ve ilgili yöntemler ele alınacak ve incelenecektir. |
Dersin İçeriği: |
Stratejik yönetim ilgili terim ve kavramlar, Stratejik yönetim süreci ve unsurları, dış ve iç çevre analizi, çevre unsurlarının ölçülmesi ve durum belirleme matrisleri, stratejik yönlendirme, temel ve al stratejiler, üst yönetim (kurumsal) stratejiler, iş yönetim (rekabet) stratejileri, işlevsel (bölümsel) stratejiler, uluslararası stratejiler, stratejilerin uygulanması, stretejik değerleme ve kontrol, örnek olay analizleri. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Stratejik yönetimle ilgili temel kavramları anlamak
|
2) Kurumsam yönetim hakkında bilgi sahibi olmak
|
3) Stratejik yönetimde Kurumsal Sosyal Sorumluluk ve Etik kavramlarının önemini kavramak
|
4) Çevresel taramanın ve sektör analizinin nasıl yapılacağını öğrenmek
|
5) Örgütsel analizin nasıl yapılacağını anlamak ve rekabetçi üstünlüğün nasıl elde edileceğini öğrenmek
|
6) İş stratejisinin nasıl oluşturulacağını öğrenmek
|
7) Kurumsal stratejinin nasıl oluşturulacağını öğrenmek
|
8) Fonksiyonel strateji ve stratejik seçimin nasıl oluşturulacağını öğrenmek
|
9) Küresel stratejinin nasıl uygulanacağını öğrenmek
|
10) Örgütlenmenin ve bir yapı oluşturmanın nasıl yapılacağını anlamak
|
11) Personel alımı ve yönetimi hakkında bilgi sahibi olmak
|
12) Değerlendirme ve kontrolün nasıl yapılacağını öğrenmek
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Stratejik yönetimle ilgili temel kavramlar |
Ders notları, ders kitabı, internet kaynakları
|
|
2) |
Kurumsal Yönetim |
Ders notları, ders kitabı, internet kaynakları
|
|
3) |
Stratejik Yönetimde Sosyal Sorumluluk ve Etik |
Ders notları, ders kitabı, internet kaynakları
|
|
4) |
Çevresel Tarama ve Sektör Analizi |
Ders notları, ders kitabı, internet kaynakları
|
|
5) |
Örgüt Analizi ve Rekabetçi Üstünlük |
Ders notları, ders kitabı, internet kaynakları
|
|
6) |
Strateji Oluşturma: İş Stratejisi |
Ders notları, ders kitabı, internet kaynakları
|
|
7) |
Strateji Oluşturma: Kurumsal Strateji |
Ders notları, ders kitabı, internet kaynakları
|
|
8) |
Ara Sınav |
|
|
9) |
Strateji Oluşturma: Fonksiyonel Strateji ve Stratejik Seçim |
Ders notları, ders kitabı, internet kaynakları
|
|
10) |
Strateji Uygulaması: Küresel Strateji |
Ders notları, ders kitabı, internet kaynakları
|
|
11) |
Strateji Uygulama: Organizasyon ve Yapı |
Ders notları, ders kitabı, internet kaynakları
|
|
12) |
Strateji Uygulama: Personel Alımı ve Yönetimi |
Ders notları, ders kitabı, internet kaynakları
|
|
13) |
Değerlendirme ve Kontrol |
Ders notları, ders kitabı, internet kaynakları
|
|
14) |
Örnek Olay İncelemesi |
Ders kitabı
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
- Strategic management and business policy : globalization, innovation, and sustainability/ Thomas L. Wheelen ; J. David Hunger, Alan N. Hoffman, Charles E. Bamford. Pearson, 2018.
|
Diğer Kaynaklar: |
- Strategic management and competitive advantage : concepts and cases / Jay B. Barney , William S. Hesterly. Prentice Hall, 2008.
- The First 90 Days: critical success strategies for new leaders at all levels / Michael Watkins. Harvard Business School Press, 2003.
- Strategic Management, Alex Miller. Hill Book Company, 1998.
- Strategic Management, Fred David, 5th Edition. Prentice Hall,1995.
- Blue Ocean Shift: Beyond Competing: Proven Steps to Inspire Confidence and Seize New Growth . Mauborgne & Kim. New York, Hachette Books, 2017.
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İşletmenin; yönetim- organizasyon muhasebe-finans, pazarlama ve insan kaynakları olmak üzere temel alt alanlarında edindiği bilgiyi uygulayacak donanımına sahip olabilme. |
|
2) |
İşletme biliminin matematik, istatistik, davranış bilimleri, hukuk, bilişim teknolojileri gibi tamamlayıcı/destekleyici alanlarında bilgi sahibi olabilme. |
|
3) |
Uygun teori ve yöntemleri kullanarak işletmelerde ekonomik, teknolojik ve bilgi kaynak ve araçlarını etkin şekilde planlama ve kullanma becerisine sahip olabilme. |
|
4) |
Bölgesel ve küresel konulara/sorunlara, bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. |
|
5) |
Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygulayabilme. |
|
6) |
Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarabilme. |
|
7) |
Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendirebilme. |
|
8) |
Problemleri analiz edebilme, çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alma, gerektiğinde liderlik yapabilme, çatışmaları ve değişimi yönetebilme yetkinliği kazanabilme. |
|
9) |
İşletme alanındaki uygulamalarda etik değerlere ve sosyal sorumluluk bilincine sahip olabilme. |
|
10) |
Alanı ile ilgili dünyadaki değişen yönelimleri yorumlayabilme, yeniliği ve yenilikçi çalışma prensiplerini uygulamaya koyabilme. |
|
11) |
Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanabilme. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde). |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
0 |
0 |
0 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
42 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
1 |
2 |
Ara Sınavlar |
1 |
1 |
1 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
4 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
46 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
5 |