ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI MimarlıkSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60731METOZ-MIM0247 Tarihi Alan ve Yapıların Korunması 4 Güz 2 2 3 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi BESTE NUR İSKENDER AYDIN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere kültürel miras ve bu mirasın korunması konusunda temel bilgilerin verilmesidir.
Dersin İçeriği: Tarihi alan ve yapıların belgelenmesi, incelenmesi

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kültürel miras ve korunması konusunda temel bilgi ve kavrayışa sahiptir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kültürel miras ve korunması ile ilgili temel teknik ve yöntemleri bilir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Tarihi çevreye ilişkin koruma bilinci gelişmiştir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Tanışma, dersin amacının ve kapsamının anlatılması, kaynak paylaşımı Koruma düşüncesinin gelişimi ve kuramsal temeli • Üslup birliği • Romantik görüş • Tarihi restorasyon • Çağdaş restorasyon kuramı Dersin işleyişine ilişkin bilgi verilmesi. Dersin işleyişine göre öğrencilere ek okuma verilecektir.
2) Korunacak değerler ve değerlendirme ölçütleri • Taşınır kültür varlıkları • Taşınmaz kültür varlıkları • Koruma ölçütleri • Taşınmaz kültür varlıklarının değerlendirilmesi Dersin işleyişine göre öğrencilere ek okuma verilecektir.
3) . Anıtlarda Bozulmaya Neden Olan Etkenler . Restorasyon Öncesinde Yapılan Çalışmalar . Rölöve Projesi Hazırlanması Teknik Anlatım (Örnek Projelerle Desteklenerek) . Analiz Çalışmaları Teknik Anlatım . Restitüsyon Projesi Hazırlanması Teknik Anlatım (Örnek Projelerle Desteklenerek) Proje konusunun belirlenmesi ve proje konusuna ilişkin araştırmalar yapılması
4) . Tarihi Yapılarda Hasarların İncelenmesinde Kullanılan Teknikler . Sınıf İçi Uygulamalı Kroki Hazırlama ve Rölöve Alma Çalışması (Dersliğin rölövesinin alınması) proje konusuna ilişkin araştırmalar yapılması
5) Proje konusuna ilişkin alan çalışması Projelerin yapılması (Rölöve çizimleri)
6) Projelerin yapılması (Rölöve çizimleri) Tarihi yapının rölövesinin alınması
7) Ara sınav Projelerin yapılması (Rölöve çizimleri)
8) Projelerin yapılması (Rölöve çizimleri) Projelerin yapılması (Rölöve çizimleri)
9) . Restorasyon Projesi Hazırlanmasına dair Teknik Anlatım (Örnek Projelerle Desteklenerek) . Restorasyon Teknikleri (Sağlamlaştırma, Bütünleme, Yenileme, Yeniden Yapma, Temizleme, Taşıma) . Öğrenci Rölöve Projelerinin Hazırlanması ve Değerlendirilmesi Projelerin yapılması (Restitüsyon çizimleri)
10) . Öğrenci Restitüsyon Projelerinin Hazırlanması ve Değerlendirilmesi . 1.Proje teslimi (Rölöve) Restitüsyon projesinin hazırlanması
11) . Tarihi Çevre Kavramı . Tarihi Çevre Koruma Düşüncesinin Gelişimi . Tarihi Çevrenin Bozulmasına Neden Olan Etkenler . Tarihi Çevre Koruma . Öğrenci Restitüsyon Projelerinin Hazırlanması ve Değerlendirilmesi Restitüsyon projesinin hazırlanması
12) Restitüsyon projesinin hazırlanması Restitüsyon projesinin hazırlanması
13) 2.Proje teslimi (Restitüsyon) . Öğrenci Seminer Sunumları Öğrencilerin restorasyonu yapılmış tarihi bir yapının tarihi verileri, restorasyon amacı, restorasyon öncesi durumu, restorasyon sürecindeki müdahaleler, restorasyon aşamaları ve sonuçta öğrenci değerlendirmesini içeren restorasyon sürecinin incelemesini yapmaları beklenmektedir. . Öğrenci Seminer Sunumlarının Hazırlanması
14) . Öğrenci Seminer Sunumları .Öğrencilerin restorasyonu yapılmış tarihi bir yapının tarihi verileri, restorasyon amacı, restorasyon öncesi durumu, restorasyon sürecindeki müdahaleler, restorasyon aşamaları ve sonuçta öğrenci değerlendirmesini içeren restorasyon sürecinin incelemesini yapmaları beklenmektedir. Dersin işleyişine göre öğrencilere ek okuma verilecektir.
15) Final sınavı ve projelerin son teslimi
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ahunbay, Z. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul, YEM Yayınevi, 1996.

Akın, N. “Türkiye’de Tarihi Çevre Koruma, Örnekler ve Sorunlar”, Mimarlık, 1988/2, ss.40-43.

Çeçener, B. İstanbul’un Kültür ve İmar Sorunları, Istanbul, TMMOB Mimarlar Odası Yayını, 1995.

Erder, C. Tarihi Çevre Bilinci, Ankara, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayını, 1975.

Erder, C. “Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, cilt:3, sayı:2 Güz 1977, ss.167-190.

Kuban, D. “Tarihsel Çevrenin Biçimlenişi ve Çağdaş Yaşam Biçimi içinde Değerlendirilmesi Üzerine Bir Söyleşi”, Mimarlık, 1976/1, ss.32-37.

Kuban, D. Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu: Kuram ve Uygulama, YEM Yayınevi, İstanbul, 2000.

Allison, E., Peters, L. Historic preservation and the livable city. Hoboken, N.J.: John Wiley & Sons, 2011.

Historic preservation. Washington, D.C.: National Council for Historic Sites and Buildings:1996.

Historic preservation today. Charlottesville, Distributed by University Press of Virginia: 1966.
Diğer Kaynaklar:

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Alanı ile ilgili kuramsal, olgusal ve uygulamalı bilgileri, tarih, sanat, kültür, çevre, insan ve teknoloji bağlamıyla mimarlık problemlerinin kullanıcı gereksinimleri doğrultusunda çözümü için kullanır ve uygular.
2) Mimari tasarım ve yapım uygulamalarını analiz eder, modeller, değerlendirir, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve geliştirir; bu amaçla uygun yöntemleri, araçları ve teknolojileri seçer ve kullanır.
3) Mimari kültürel mirasın korunması, doğal çevrenin korunması ve sürdürülebilir mimarlık konularını bilir. 5
4) Yapı malzemeleri, yapı mühendisliği, yapısal sistemler, çevresel kontrol, servis sistemleri gibi teknik konuları ve bu konuların mimari tasarım ile ilişkisini bilir.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır.
6) Mimarlık meslek pratiğine ilişkin konuları bilir, stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir.
7) Tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını ve araçlarını kullanabilir.
8) Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, ekolojik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları bilir. 4
9) Kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu bilir.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Proje Hazırlama
Teknik Gezi
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Jüri Değerlendirmesi

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Sunum 1 % 10.00
Projeler 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 20.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ