Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Tanışma, dersin amacının ve kapsamının anlatılması, kaynak paylaşımı
Koruma düşüncesinin gelişimi ve kuramsal temeli
• Üslup birliği
• Romantik görüş
• Tarihi restorasyon
• Çağdaş restorasyon kuramı
|
Dersin işleyişine ilişkin bilgi verilmesi.
Dersin işleyişine göre öğrencilere ek okuma verilecektir.
|
|
2) |
Korunacak değerler ve değerlendirme ölçütleri
• Taşınır kültür varlıkları
• Taşınmaz kültür varlıkları
• Koruma ölçütleri
• Taşınmaz kültür varlıklarının değerlendirilmesi
|
Dersin işleyişine göre öğrencilere ek okuma verilecektir.
|
|
3) |
. Anıtlarda Bozulmaya Neden Olan Etkenler
. Restorasyon Öncesinde Yapılan Çalışmalar
. Rölöve Projesi Hazırlanması Teknik Anlatım (Örnek Projelerle Desteklenerek)
. Analiz Çalışmaları Teknik Anlatım
. Restitüsyon Projesi Hazırlanması Teknik Anlatım (Örnek Projelerle Desteklenerek)
|
Proje konusunun belirlenmesi ve proje konusuna ilişkin araştırmalar yapılması
|
|
4) |
. Tarihi Yapılarda Hasarların İncelenmesinde Kullanılan Teknikler
. Sınıf İçi Uygulamalı Kroki Hazırlama ve Rölöve Alma Çalışması (Dersliğin rölövesinin alınması)
|
proje konusuna ilişkin araştırmalar yapılması
|
|
5) |
Proje konusuna ilişkin alan çalışması |
Projelerin yapılması
(Rölöve çizimleri)
|
|
6) |
Projelerin yapılması
(Rölöve çizimleri)
|
Tarihi yapının rölövesinin alınması
|
|
7) |
Ara sınav |
Projelerin yapılması
(Rölöve çizimleri)
|
|
8) |
Projelerin yapılması
(Rölöve çizimleri)
|
Projelerin yapılması
(Rölöve çizimleri)
|
|
9) |
. Restorasyon Projesi Hazırlanmasına dair Teknik Anlatım (Örnek Projelerle Desteklenerek)
. Restorasyon Teknikleri (Sağlamlaştırma, Bütünleme, Yenileme, Yeniden Yapma, Temizleme, Taşıma)
. Öğrenci Rölöve Projelerinin Hazırlanması ve Değerlendirilmesi |
Projelerin yapılması (Restitüsyon çizimleri)
|
|
10) |
. Öğrenci Restitüsyon Projelerinin Hazırlanması ve Değerlendirilmesi
. 1.Proje teslimi (Rölöve) |
Restitüsyon projesinin hazırlanması
|
|
11) |
. Tarihi Çevre Kavramı
. Tarihi Çevre Koruma Düşüncesinin Gelişimi
. Tarihi Çevrenin Bozulmasına Neden Olan Etkenler
. Tarihi Çevre Koruma
. Öğrenci Restitüsyon Projelerinin Hazırlanması ve Değerlendirilmesi
|
Restitüsyon projesinin hazırlanması
|
|
12) |
Restitüsyon projesinin hazırlanması
|
Restitüsyon projesinin hazırlanması
|
|
13) |
2.Proje teslimi (Restitüsyon)
. Öğrenci Seminer Sunumları
Öğrencilerin restorasyonu yapılmış tarihi bir yapının tarihi verileri, restorasyon amacı, restorasyon öncesi durumu, restorasyon sürecindeki müdahaleler, restorasyon aşamaları ve sonuçta öğrenci değerlendirmesini içeren restorasyon sürecinin incelemesini yapmaları beklenmektedir. |
. Öğrenci Seminer Sunumlarının Hazırlanması
|
|
14) |
. Öğrenci Seminer Sunumları
.Öğrencilerin restorasyonu yapılmış tarihi bir yapının tarihi verileri, restorasyon amacı, restorasyon öncesi durumu, restorasyon sürecindeki müdahaleler, restorasyon aşamaları ve sonuçta öğrenci değerlendirmesini içeren restorasyon sürecinin incelemesini yapmaları beklenmektedir. |
Dersin işleyişine göre öğrencilere ek okuma verilecektir.
|
|
15) |
Final sınavı ve projelerin son teslimi |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Ahunbay, Z. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul, YEM Yayınevi, 1996.
Akın, N. “Türkiye’de Tarihi Çevre Koruma, Örnekler ve Sorunlar”, Mimarlık, 1988/2, ss.40-43.
Çeçener, B. İstanbul’un Kültür ve İmar Sorunları, Istanbul, TMMOB Mimarlar Odası Yayını, 1995.
Erder, C. Tarihi Çevre Bilinci, Ankara, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayını, 1975.
Erder, C. “Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, cilt:3, sayı:2 Güz 1977, ss.167-190.
Kuban, D. “Tarihsel Çevrenin Biçimlenişi ve Çağdaş Yaşam Biçimi içinde Değerlendirilmesi Üzerine Bir Söyleşi”, Mimarlık, 1976/1, ss.32-37.
Kuban, D. Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu: Kuram ve Uygulama, YEM Yayınevi, İstanbul, 2000.
Allison, E., Peters, L. Historic preservation and the livable city. Hoboken, N.J.: John Wiley & Sons, 2011.
Historic preservation. Washington, D.C.: National Council for Historic Sites and Buildings:1996.
Historic preservation today. Charlottesville, Distributed by University Press of Virginia: 1966.
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Alanı ile ilgili kuramsal, olgusal ve uygulamalı bilgileri, tarih, sanat, kültür, çevre, insan ve teknoloji bağlamıyla mimarlık problemlerinin kullanıcı gereksinimleri doğrultusunda çözümü için kullanır ve uygular. |
|
2) |
Mimari tasarım ve yapım uygulamalarını analiz eder, modeller, değerlendirir, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve geliştirir; bu amaçla uygun yöntemleri, araçları ve teknolojileri seçer ve kullanır. |
|
3) |
Mimari kültürel mirasın korunması, doğal çevrenin korunması ve sürdürülebilir mimarlık konularını bilir. |
5 |
4) |
Yapı malzemeleri, yapı mühendisliği, yapısal sistemler, çevresel kontrol, servis sistemleri gibi teknik konuları ve bu konuların mimari tasarım ile ilişkisini bilir. |
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. |
|
6) |
Mimarlık meslek pratiğine ilişkin konuları bilir, stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
|
7) |
Tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını ve araçlarını kullanabilir. |
|
8) |
Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, ekolojik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları bilir. |
4 |
9) |
Kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu bilir. |
|