DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60312MEEOZ-POL0164 Theories of Democracy and Political Participation 0 Bahar 3 0 3 5
Dersin Türü:
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doçent Dr. ÖZLEM DENLİ
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:




Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin temel amacı antikitiden yirminci yüzyıl sonuna kadar demokrasinin farklı yorumlanışlarını siyasal katılım sorunu ekseninde bütüncül olarak işlemektir. Böylelikle öğrencilerin günümüz demokrasi tartışmalarına tarihsel kuramsal bir bakışla bakabilmeleri amaçlanır.
Dersin İçeriği: Antik ve modern demokrasi karşılaştırması, kapsayıcı ve dışlayıcı demokrasi, yurttaşlık ve siyasal katılım, liberal demokrasi, çağdaş demokrasi yorumları.

Derse Özgü Kurallar

Devam ve derste katılım sağlama bu dersten en iyi şekilde faydalanabilmek için hayati önem taşır. Düzenli bir çalışma önerilir. Derse gelmeden önce yüklenmiş materyallere çalışılmış olması gerekir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Demokrasi kuramı ve siyasal katılım üzerine literatürü tanır.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Demokrasi kuramlarını tarihsel, sosyo-ekonomik ve kültürel bağlamla ilişkilendirir.
  2) Farklı demokrasi kuramlarını karşılaştırır.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Güncel demokrasi tartışmalarını analiz eder.
  2) Siyaset ve demokrasi arasındaki ilişkinin nasıl olması gerektiğini sorgular.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Tanışma ve Genel Giriş: Temel Kavramlar ve Düşünceler
2) Demokrasileri Sınıflandırmak: Kapsayıcı-Dışlayıcı, Doğrudan-Temsili, Antik-Modern Held, David. The Concept of Democracy (2006) John Dunn, Democracy: The Unfinished Journey (2013)
3) Antik Yunan’da Demokrasi Anlayışı: Kurumlar ve Düşünceler P.J. Rhodes, A Short History of Ancient Greece (2014) Robin Osborne, Athens and Athenian Democracy (2010)
4) Res Publica: Roma Cumhuriyetinde Vatandaşlık ve Siyasal Katılım David Gwynn, The Roman Republic: A Very Short Introduction (2012). Michael Crawford, The Roman Republic (1993).
5) Modern Çağda Demokrasi: Toplumsal Dünyanın Dönüşümü ve Antiklerin Mirası. Held, David. The Concept of Democracy (2006), PoliPointPress Dunn, John. "What is Democracy?", Political Theory (Vol. 10, No. 3, 1982), pp. 288-312. Dahl, Robert A. "Modern Democracy and Its Variants.", Political Science Quarterly, Vol. 101, No. 4 (1986), pp. 763-774.
6) Ara Sınav
7) Modern Temsil Anlayışı Bernard Manin, "Introduciton", in The Principles of Representative Democracy
8) Sanayi Kapitalizmi ve Demokrasi E. M. Wood, "The separation of the 'economic" and the 'political' in capitalism", in Democracy Against Capitalism
9) Meşruiyet Krizi ve Liberal Demokrasi Eleştirileri John S Dryzek, "Introduction: The Deliberative Turn in Democratic Theory", in Deliberative Democracy and Beyond
10) İletişimsel Eylem ve Müzakereci Demokrasi Seyla Benhabib, "Toward a Deliberative Model of Democratic Legitimacy", in Democracy and Difference
11) Radikal Demokrasi Chantal Mouffe, "For an Agonistic MOdel of Democracy", in The Democratic Paradox
12) İlliberal Demokrasi Farid Zakariya, "The Rise of Illiberal Democracy"
13) Popülizm, Otoriterlik ve Demokrasi Jan Zielonka, "Populism and The Crisis of Democracy"
14) Final Sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: D. Held (1994 ), Prospects for Democracy: North, South, East, West, Oxford, UK: Blackwell.
S. Benhabib (1996), Democracy and Difference: Contesting the Boundaries of the Political, Princeton University Press.
Luciano Canfora (2006), Democracy in Europe: A History of an Ideology, Blackwell Publishing.
Diğer Kaynaklar: L. Köker (1992), Demokrasi Üzerine Yazılar, Ankara: İmge.
Rancière, J. (2014b). Demokrasi Nefreti (La haine de la démocratie - 2000). (U. Özmakas, Çev.) İstanbul: İletişim.
Dryzek, J. (2000). Deliberative Democracy and Beyond: Liberals, Critics, Contestations. Oxford: Oxford University Press.
Zakaria, F. (1997). The Rise of Illeberal Democracy. Foreign Affairs, 76(6), 22-43.

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanındaki temel teorileri ve kavramları tanımlayabilir,
2) Ulusal ve uluslararası siyasetteki temel aktörleri, dinamikleri, güç ilişkilerini tanımlayabilir,
3) Ulusal ve uluslararası siyasetteki güncel siyasal olay ve olguları analiz edebilir,
4) Bilgiyi nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, farklı gruplara aktarabilir,
5) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanını diğer sosyal bilimler alanları ile ilişkileri doğrultusunda yorumlayabilir,
6) Problemleri analiz edebilir ve çözebilmek için inisiyatif alabilir,
7) Kamu yararı ve yurttaşlık bilinci doğrultusunda davranabilir,
8) Analitik, eleştirel ve karşılaştırmalı bir bakış açısı geliştirebilir,
9) Öğrendiklerini iş hayatında uygulayabilir,
10) Avrupa Dil Portfolyosunun en az B2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanabilir,
11) Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir,
12) Uzmanlık bilgisini etik ve sosyal sorumluluk bilinci ile kullanabilir,
13) Ulusal ve uluslararası siyasal gelişmeleri, sosyal adalet ve insan hakları çerçevesinde değerlendirebilir,

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Okuma
Ödev
Soru Cevap

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Sunum / Seminer 1 14 14
Proje 0 0 0
Ödevler 1 8 8
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 78
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 1 10 10
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 28 28
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 48
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 126
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5