DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
60232YEEOZ-TRL1011 | Turkish Language | 1 | Güz | 4 | 0 | 4 | 4 |
Dersin Türü: | Zorunlu |
Dersin Düzeyi: | Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Uzaktan Eğitim |
Dersin Koordinatörü: | Öğretim Görevlisi ÖNDER YERAL |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
|
Dersin Kategorisi: | Yetkinlik Geliştirme (YÖK Zorunlu) |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri ve tarihi, gelişiminin belirlenmesi, Türk dilinin yapı özelliklerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Bu derste öğrenciye hazırlıklı konuşma ( konferans, münazara, mülakat, okuduğu bir eseri tanıtma) türleri kavratılır. Öğrencilerin diğer alanlarda da sağlam, dengeli, bağımsız ve sistemli düşünme alışkanlığı; araştırma, tartışma, değerlendirme ve oluşturma gücü kazandırılır. Okumanın vazgeçilmez bir ihtiyaç ve zevk olduğu benimsetilir ve okuma alışkanlığı kazandırılır. Bu derste öğrenciye hazırlıklı konuşma ( konferans, münazara, mülakat, okuduğu bir eseri tanıtma) türleri kavratılır. Öğrencilerin diğer alanlarda da sağlam, dengeli, bağımsız ve sistemli düşünme alışkanlığı; araştırma, tartışma, değerlendirme ve oluşturma gücü kazandırılır. Okumanın vazgeçilmez bir ihtiyaç ve zevk olduğu benimsetilir ve okuma alışkanlığı kazandırılır. Bu derste öğrenciye hazırlıklı konuşma ( konferans, münazara, mülakat, okuduğu bir eseri tanıtma) türleri kavratılır. Öğrencilerin diğer alanlarda da sağlam, dengeli, bağımsız ve sistemli düşünme alışkanlığı; araştırma, tartışma, değerlendirme ve oluşturma gücü kazandırılır. Okumanın vazgeçilmez bir ihtiyaç ve zevk olduğu benimsetilir ve okuma alışkanlığı kazandırılır. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Dünya dilleri ile Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri hakkında bilgi sahibi olur. |
||
2) Türk Dilinin tarihi gelişimi hakkında bilgi sahibidir. |
||
3) Türk Dilinin ses ve yapı özelliklerini kavrar. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Dünya dilleri içerisinde Türk dilinin yerini ve tarihi gelişimini saptar. |
||
2) Karşılaştığı kelimeleri yapı bakımından tahlil eder. |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Sorumluluk sahibi bir birey olarak yetişir. |
||
2) Okuduğunu tahlil eder, karşısındakine doğru biçimde aktarır. |
||
3) Yazılı ve sözlü olarak kendini doğru ifade eder. |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Türk Dili II dersininin amacı Bilgilendirici bir metni inceleme Yazılı anlatım@ Haber Röportaj Tartışma | - | |
2) | Sözlü Anlatım İyi bir konuşmanın özellikleri Karşılıklı Konuşma Türleri | - | |
3) | Düşünme Yöntemi Karşılaştırma Yazı Türü@ Mektup Mektup İnceleme Dil Bilgileri Yeryüzündeki Diller | - | |
4) | Düşünceyi Geliştirme Yolları 1 Tanımlama Örnekleme Dil Bilgileri Türkiye Türkçesi-Tarihsel Gelişim | - | |
5) | Anlatım Biçimleri 1 Açıklayıcı Anlatım Hazırlıklı Konuşma | ||
6) | Konferans Öyküleyici Anlatım Kurgulaycı Bir Metnin Özellikleri | ||
7) | Topluluk Karşısında Konuşma Eleştiri Gezi Yazısı Anı | ||
8) | ARA SINAV | ||
9) | Tartışmacı Anlatım Betimleyici Anlatım Düşünceyi Geliştirme Yolları 2 Düşünce Salkımı | ||
10) | Özyaşamöyküsü Özgeçmiş (CV) Sözlü Anlatım Münazara | ||
11) | Düşünceyi Geliştirme Yolları 3 Beyin Fırtınası Dil Bilgileri Türkçenin Sözdizimi | ||
12) | Düşünme Yöntemi Karşıt Görüş Oluşturma İş Mektupları Resmî Mektuplar Dil Bilgileri Anlambilim I | ||
13) | Açıkoturum uygulama Düşünceyi Geliştirme Yolları 4 Tanık Gösterme ve Alıntı Yapma Dil Bilgileri | ||
14) | Söylev Düşünceyi Geliştirme Yolları 5 Düşgücünü Kullanma İstatistiklerden Yararlanma Rapor YazmaTeknikleri | ||
15) | Bilimsel Yazı Yazma Kuralları Dipnot - Kaynakça Dil Bilgileri Türkçe Kullanımındaki Yanlışlıklar Ödev | ||
16) | YARIYIL SONU SINAVI |
Ders Notları / Kitaplar: | - |
Diğer Kaynaklar: | Çotuksöken, Yusuf , Yüksekokullar ve Meslek Yüksekokulları için Türk Dili Dersleri 2, İstanbul: Papatya Yayınları, 2008. Adalı, Oya, Anlamak ve Anlatmak, İstanbul 2003. Akerson, Fatma Erkman, Dile Genel Bir Bakış, İstanbul 2000. Aksan, Doğan, Her Yönüyle Dil- Ana Çizgileriyle Dilbilim, 3 cilt Ankara 1997-1980. Aksoy, Ömer Asım, Dil Yanlışları, İstanbul 1991. Çotuksöken, Yusuf, Üniversite Öğrencileri İçin Uygulamalı Türk Dili, İstanbul 2005. Demircan, Ömer, İletişim ve Dil Devrimi, İstanbul 2000. Ergin, Muharrem, Türk Dil Bilgisi, İstanbul 1968. İmla Kılavuzu, TDK, Ankara 2000 Özdemir, Emin, Sözlü ve Yazılı Anlatım Sanatı-Kompozisyon, İstanbul 1983. Özdemir, Emin, Yazı ve Yazınsal Türler, İstanbul 1981. Özel, Sevgi-Neşe Atabay, Sözcük Türleri I, İstanbul 2003. Özkırımlı, Atilla, Türk Dili-Dil ve Anlatım, İstanbul 2001. Tekin, Talat, Tarih Boyunca Türkçenin Yazımı, Ankara 1997. Tekin, Talat-Mehmet Ölmez, Türk Dilleri-Giriş, İstanbul 1999. Türkçe Sözlük, TDK 2005, Dil Derneği, 2005. Uygur, Nermi, Dilin Gücü, İstanbul 1962. Yazım Kılavuzu, Dil Derneği Ankara 2005. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Oranı (1-5) | |
1) | İşletmenin; yönetim- organizasyon muhasebe-finans, pazarlama ve insan kaynakları olmak üzere temel alt alanlarında edindiği bilgiyi uygulayacak donanımına sahip olabilme. | |
2) | İşletme biliminin matematik, istatistik, davranış bilimleri, hukuk, bilişim teknolojileri gibi tamamlayıcı/destekleyici alanlarında bilgi sahibi olabilme. | |
3) | Uygun teori ve yöntemleri kullanarak işletmelerde ekonomik, teknolojik ve bilgi kaynak ve araçlarını etkin şekilde planlama ve kullanma becerisine sahip olabilme. | |
4) | Bölgesel ve küresel konulara/sorunlara, bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | |
5) | Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygulayabilme. | |
6) | Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarabilme. | |
7) | Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendirebilme. | |
8) | Problemleri analiz edebilme, çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alma, gerektiğinde liderlik yapabilme, çatışmaları ve değişimi yönetebilme yetkinliği kazanabilme. | |
9) | İşletme alanındaki uygulamalarda etik değerlere ve sosyal sorumluluk bilincine sahip olabilme. | |
10) | Alanı ile ilgili dünyadaki değişen yönelimleri yorumlayabilme, yeniliği ve yenilikçi çalışma prensiplerini uygulamaya koyabilme. | |
11) | Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanabilme. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde). |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Tartışma | |
Okuma | |
Ödev | |
Beyin Fırtınası | |
Soru Cevap |
Ara Sınav | |
Sunum | |
Ödev Değerlendirme |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Kısa Sınavlar | 2 | % 20.00 |
Ödev | 1 | % 10.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 6 | 3 | 18 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 8 | 8 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 54 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 2 | 8 | 16 |
Ara Sınavlar | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 22 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 76 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 4 |