ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI İç Mimarlık ve Çevre TasarımıSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60314YETOS-SOS2174 Dünya Kültürleri ve Küreselleşme 0 Güz
2 0 2 3
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi NİLGÜN ÇİFTETEPE
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:





Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Farklı ülkeler ve bu ülkelerin kendilerine özgü kültürlerini öğrenirken, küreselleşme olgusu hakkında bilgi edinmek.
Dersin İçeriği: Dünya Kültürleri ve Küreselleşme dersi kapsamında, ülkelerin kültürel özellikleri ve küreselleşmenin boyutları ele alınacaktır.

Derse Özgü Kurallar

Yok

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kültür kavramını ve dünya kültürlerini tanır.
  2) Küreselleşme kavramını ve küreselleşmenin çeşitli alanlardaki etkilerini tanır.
  3) Çeşitli toplulukların kültürel özelliklerini ve küreselleşme ile etkileşimini bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kültürel eğilimler ve kültürel değişimleri küreselleşme bağlamında analiz eder.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Küreselleşme bağlamında dünya kültürleri ve sanat akımları ilişkisini yorumlayabilir.
  2) Küreselleşme sürecinin kültürler üzerindeki etkisini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Dersin amacı ve içeriğinin anlatılması. Kültür ve küreselleşme kavramlarına giriş.
2) Küreselleşmenin tarihsel kökleri. Coğrafi keşiflerin ve kolonizasyonun küreselleşme üzerindeki etkileri. Sanat akımlarının küresel etkileşimleri.
3) Kültürün bileşenleri, kültür çeşitliliği ve çokkültürlülük. Dünya Kültürlerinden Örnekler ve Çağdaş Sanatta Çokkültürlülük.
4) Küresel ekonomik sistemin yapısı. Çok uluslu şirketler ve yerel kültürler üzerindeki etkileri. Sanat ve Küresel Ekonomi.
5) Kimlik ve Küreselleşme I. Küresel kimlik ve yerel kimlik. Kültürel kimliğin değişimi. Kimlik inşası ve sanatsal ifade kavramları.
6) Kimlik ve Küreselleşme II. Küresel kimlik ve yerel kimlik. Kültürel kimliğin değişimi. Kimlik inşası ve sanatsal ifade kavramları.
7) Ara Sınav
8) Sömürgecilik Kavramı ve Tarihsel Gelişimi.
9) Kolonyalizm Bağlamında Resim ve Fotoğrafın Kullanımı.
10) Postkolonyalizm: Başlıca Kavramlar ve Yazın. İlgili sanatçılar ve eserleri.
11) Küresel sorunlar ve kültür. İklim değişikliği, savaş ve kültürel etkileşim. Savaşın sanatta yansımaları. Kültürel sürdürülebilirlik.
12) Kültürel temsiller ve küresel perspektifler. Sinema, edebiyat ve sanat yoluyla kültürlerin temsil edilmesi. Kültürel stereotipler ve önyargılar.
13) Küreselleşme Bağlamında Sanat ve Aktivizm. Küresel insan hakları ve özgürlük temaları. Sanat ve sosyal eleştiri.
14) Gelecekte Küreselleşme ve Kültür: Küreselleşmede Teknolojinin Rolü. Sosyal Medya ve Kültürel Etkileşim, Dijital Sanatın Yükselişi. Yeni Medya ve Sanatın Geleceği.
15) Final Sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ana Kaynaklar:

BAUMAN, Zygmunt (2023). Küreselleşme (11. bs). (A. E. Pilgir, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

STEGER, Manfred B. (2020). Küreselleşme (3. bs). (A.Ersoy, Çev.). Ankara: Dost Kitabevi.

TOMLINSON, John (2024). Küreselleşme ve Kültür (3. bs). (A.Eker, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Yardımcı Kaynaklar:

BAUDRILLARD, Jean (2022). Simülarklar ve Simülasyon (15. bs). (O. Adanır, Çev.). Ankara: Doğu Batı Yayınları.

BERGER, John (2017). Görme Biçimleri (24. bs.). (Y. Salman, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.

BHABHA, H. K. (2016). Kültürel Konumlanış. (T. Uluç, Çev.). İstanbul: İnsan Yayınları.

BHAMBRA, G. K. (2015). Moderniteyi Yeniden Düşünmek, Post-Kolonyalizm ve Sosyolojik Tahayyül. (Ö. İlyas, Çev.). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.

DEBORD, Guy (2020). Gösteri Toplumu (11. bs). (A. Ekmekçi ve O. Taşkent, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

LURAGHI, R. (2024). Sömürgecilik Tarihi (6. bs). (A. Emeç, Çev.). İstanbul: E Yayınları.

RITZER, George (2022). Toplumun McDonaldlaştırılması (9. bs). (A. E. Pilgir, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

SAID, E. W. (2022). Şarkiyatçılık (12. bs). (B. Yıldırım, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
Diğer Kaynaklar:

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İç mimarlık ve çevre tasarımı alanındaki temel kuramsal ve uygulamalı bilgileri tanımlayabilme ve açıklayabilme.
2) İç mimarlık ve çevre tasarımı alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak mekân tasarımı yapabilme.
3) Tarihsel ve çağdaş mimari akımları değerlendirebilme ve iç mimarlık üzerindeki etkilerini analiz edebilme.
4) Yapı sistemleri ve fiziksel çevre kontrolü konularını değerlendirerek tasarım süreçlerine entegre edebilme.
5) Estetik, işlevsellik ve sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilme.
6) Kültürel ve mekânsal bağlamı analiz ederek tasarım kararlarını buna göre şekillendirebilme.
7) Dijital tasarım araçlarını ve teknik çizim programlarını etkin bir şekilde kullanarak proje sunumu yapabilme.
8) İç mimarlık projelerinde malzeme, üretim teknikleri ve teknolojik yenilikleri takip ederek uygun çözümler üretebilme.
9) Karşılaşılan tasarım ve uygulama problemlerini analiz ederek yenilikçi çözümler üretebilme.
10) İç mimarlık projelerinde bireysel veya ekip içinde sorumluluk alabilme, bağımsız karar verebilme ve süreci yönetebilme.
11) Güncel tasarım trendlerini, yeni teknolojileri ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve iç mimarlık pratiğine entegre edebilme.
12) Disiplinler arası ekip çalışmalarında yer alabilme ve tasarım süreçlerinde etkin iletişim kurabilme.
13) Kullanıcı gereksinimlerini ve ergonomik prensipleri göz önünde bulundurarak iç mekân tasarımlarını şekillendirebilme.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Gösterim
Okuma
Ödev
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ödev 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 13 2 26
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 2 26
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 2 6 12
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 64
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 68
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 3