DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
61015YETOS-TRH2367 İstanbul: Gezi ve Kültür 1 Bahar 2 0 2 3
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi ZEHRA KAYA
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:



Dersin Kategorisi: Yetkinlik Geliştirme (Üniversite Seçmeli)

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Arkeolojik bulgulara göre yaklaşık 8000 yıldır insan yerleşimine ev sahipliği yapan, birbirinden farklı inanç sistemlerine, tarihsel arka plana ve kültüre sahip medeniyetlerin başkenti olmuş İstanbul, küreselleşen dünyanın en önemli merkezlerinden biridir. Pagan dönemini takiben, 4. yüzyılda Doğu Roma İmparatorluğu’nun kurulmasıyla Hristiyanlık ile şekillenen şehir, 1453’te Fatih Sultan Mehmet'in fethi ile İslam kültürünün etkisi ile Konstantinopolis'ten İstanbul'a dönüşür. Bu süreçte kent mimarisi, sokakları ve konut yapısı büyük ölçüde değişir. Cumhuriyet döneminde başkent olmamakla birlikte, İstanbul tarih boyunca her zaman merkez olma vasfını korumuştur.

Bu dersin amacı, öğrencilerin binlerce yıl boyunca bir dünya şehri olarak İstanbul’un besin, su, savunma, ulaşım gibi temel ihtiyaçlarına farklı dönemlerde nasıl çözümler üretildiğini anlamalarını sağlamaktır. İstanbul’un kozmopolit yapısı ve farklı medeniyetlerden kalan mimari eserlerin oluşturduğu senkretizm ile şehrin tarihsel, kültürel, sosyolojik yapısını tanıtmak, şehrin bugünü ve geleceği hakkında öğrencilerin öngörü sahibi olmasını amaçlar.

İstanbul’un sunduğu olanaklardan yaratıcı ve olumlu anlamda faydalanabilmeleri için, tüm öğrencilerin bu şehri keşfetme ve araştırma arzusu duymaları önemlidir. Ders, bu arzuyu kazandırarak öğrencilere örnek okuma ve gezilerle İstanbul’u anlamaya yönelik uzun vadeli bir çabanın temellerini atmayı hedeflemektedir.
Dersin İçeriği: Hafta 1: Tanışma ve akış.
Hafta 2: İstanbul’un tarihi. İstanbul hakkındaki kaynaklar, kitaplar, belgeseller.
Hafta 3: Sultanahmet bölge incelemesi.
Hafta 4: Sultanahmet bölge incelemesi
Hafta 5: Beyazıt, Süleymaniye, Eminönü incelemesi.
Hafta 6: Zeyrek-Balat bölge incelemesi.
Hafta 7: Sakıp Sabancı Müzesi.
Hafta 8: Ara Sınav
Hafta 9: Kadıköy Semt incelemesi.
Hafta 10:Beyoğlu Semt İncelemesi.
Hafta 11: Üsküdar Semt incelemesi.
Hafta 12: Tiyatro izlencesi.
Hafta 13: Konferans
Hafta 14: Boğaziçi Semt incelemesi.


Derse Özgü Kurallar


Sınıfta yapılan dersler, konferans salonundaki konuşmalar ve geziler katılması zorunlu etkinliklerdir.Her öğrenci gezilerde kullanmak üzere müze kart edinmelidir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenci İstanbul kent mekânını tarihi süreçleriyle tanır.
  2) Öğrenci Gezi kültürünü anlar ve edinir.
  3) Öğrenci İstanbul tarihi arkaplanını mimari varlığı üzerinden tanır.
  4) Öğrenci İstanbul kent mekanında kültür, mekan ilişkisini kurar ve anlamlandırır.
  5) Öğrenci şehir yaşamının zengin kültürel dokusunu tanır ve temas eder.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Ders Tanıtımı, Akış ve Tanışma
2) Temel Kavramlar: Kent, Kültür, Mekan..
3) İstanbul Tarihi ve Kültürel Arkaplan
4) İstanbul Arkeoloji Müzesi Gezisi
5) İstanabul Roma Bizans Dönemi, Hipodrom ve Çevresi Gezisi
6) Zeyrek ve Balat Gezisi
7) Ara sınav
8) Divan Yolu ve Süleymaniye Gezisi
9) Taksim, Beyoğlu Semt Gezisi
10) Şehrin Kültür Depoları Müzeler
11) Semt Gezisi: Kadıköy/Üsküdar/Adalar
12) Kültürel Etkinlik
13) Seminer
14) Final Sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Hilary Sumner-Boyd ve John Freely. İstanbul Gezgininin Rehberi: İstanbul’u Dolaşırken. İstanbul: Pan Yayıncılık, 2011.

Murat Belge. İstanbul: Gezi Rehberi. İstanbul: İletişim Yayınları, 2007.
Gerekli diğer kaynaklar öğretim görevlisi tarafından sağlanacaktır.
Diğer Kaynaklar: Philip Mansel, Konstantiniyye. İstanbul, Everest, 2007.
Hilary Sumner-Boyd ve John Freely. İstanbul Gezgininin Rehberi: İstanbul’u Dolaşırken. İstanbul, Pan Yayıncılık, 2011.
Murat Belge. İstanbul: Gezi Rehberi. İstanbul, İletişim Yayınları, 2007.
Edmondo de Amicis, İstanbul. İstanbul, YKY, 2013.
İstanbul Kazan Biz Kepçe programının ses kayıtları ve görseller https://istanbulkazanbizkepce.wordpress.com/
Bu Şehr-i İstanbul ki programının kayıtları
http://acikradyo.com.tr/program/44424/kayit-arsivi
Belgesel: “İstanbul’da Üç Gün”
https://www.youtube.com/watch?v=adsgZmEbv5s
“İstanbul Yeraltı Şehirleri Belgeseli”
https://www.youtube.com/watch?v=IhrdWDxVnLs
“Ayasofya Belgeseli”
https://www.youtube.com/watch?v=Zf3oE99hPCg
"Ekümenopolis: Ucu Olmayan Şehir" Belgesel.
https://www.youtube.com/watch?v=maEcPKBXV0M

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Dijital Oyun Tasarımında gerekli olan bilgisayar bilimleri ve tasarım tekniklerine dair kavramları tanımlayabilme.
2) Analog ve dijital oyunlara ilişkin tarihsel ve kuramsal bilgiyi yorumlayabilme.
3) Oyun tasarım ilkeleri, oyun mekanikleri, dinamikleri ve bölüm tasarımı kavramlarını tanımlayabilme.
4) Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanabilme
5) Teorik bilgisini kullanarak oyun içerisinde yer alan tasarım ögelerini çözümleyebilme.
6) Çizim ve animasyon tekniklerini disiplin bağlamında sıralayabilme.
7) Oyun geliştirme sürecinde yapay zeka tekniklerini kullabilme, matematik ve fizik kurallarına dayalı olasılıkları hesaplayabilme.
8) Farklı platformlarda sunulmak üzere tasarlanan dijital oyunlar için kod yazma ve animasyon bilgisini kullanabilme.
9) Serbest el çizim ve dijital çizim tekniklerini kullanabilme.
10) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip edebilme.
11) Etik ve Sosyal Sorumluluk bilincine sahip olabilme.
12) Oyun tasarımını ve oyun ögelerini oyun olmayan alanlarda kullanarak yapılandırabilme.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Gösterim
Okuma
Seminer
Teknik Gezi
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Arazi Çalışması 10 % 15.00
Seminer 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 25.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 28 392
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 10 20 200
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 1 2 2
Proje 0 0 0
Ödevler 1 10 10
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 604
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 1 20 20
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 30 30
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 50
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 654
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 3