Dersin Amacı: |
Bu ders, öğrencilerin kalite güvencesi yaklaşımları ve standartları konusundaki farkındalıklarını artırmak, öğrencilere, mal ve ürünlerin rekabet gücünü artırmaya yönelik entegre bir yaklaşım olarak dış ticarette standardizasyon, belgelendirme, akreditasyon ve kalitenin ilke ve gerekliliklerini derinlemesine anlamalarını sağlamak için tasarlanmıştır. Hizmetler, tüccarlar arasında adil rekabetin sağlanması ve yerli tüketicilerin korunması. Dış ticarette kalitenin önemi ve zorunluluğu; uluslararası kalite kurumları; temel bilgiler; standartlar; akreditasyon; piyasa kontrolü; Kalite Yönetim Sistemi Standartları (ISO 9001, 14001, 27001 ve diğerleri) |
Dersin İçeriği: |
Küreselleşme, Kalite ve Standartlar - Standartların ve Kalitenin Tanımlanması - Ulusal Kalite Sistemi Kalite ve Standartların Ekonomik Etkisi - Standartların İşlevleri - Standartların Olumlu ve Olumsuz Ekonomik Etkileri, Standartların Ekonomik Büyümeye Etkisi - Standartların Uluslararası Ticarete Etkisi - KOBİ'ler İçin Standartlar ve Kalite Özel ve Kamu Sektörünün Rolleri - Devletin Standardizasyona Katılımı - Uluslararası, Bölgesel ve Ulusal Standart Otoriteleri - Ticaretin Önündeki Teknik Engellere İlişkin DTÖ Anlaşması (TBT) ve Ticareti Kolaylaştırma Anlaşması (TFA) Standardizasyonda Uluslararası Koordinasyon, Ulusal Akreditasyon Sistemlerinin Uluslararası Tanınması İhtiyacı ve Ulusal Metroloji Enstitülerinin Uluslararası Tanınması. Marka, Patent, Faydalı Model ve Coğrafi İşaret, Standartlara Uygunluğun Değerlendirilmesi: Uygunluk Değerlendirme Çerçevesi - Belgelendirme - Test, Kalibrasyon, Muayene, Akreditasyon, CE İşareti, ISO nasıl çalışır?, ISO Yayın Türleri, ISO Standardı Geliştirmede Temel İlkeler, Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri Nelerdir?, ISO Standartları SKH'lerin Karşılanmasına Nasıl Yardımcı Olur? Yönetim Sistemi Standartları (MSS) Nedir, MSS Türleri, 'Tip A' ve 'Tip B' MSS Arasındaki Fark Nedir?, ISO Standardında Üst Düzey Yapı (HLS) ISO Kalite Yönetim Standartları Prensipleri, ISO 9000 standart serisi Entegre Yönetim Sistemleri, ISO 45001 İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemleri |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) 1. Standartların uyumlaştırılması yoluyla ticareti kolaylaştırmak için uluslararası standartlar hakkında bilgi sahibi olmak
2. Ticaret sorunlarına yönelik sağlık önlemleri ve teknik engellerle başa çıkmak için bölgesel yaklaşımın DTÖ normlarıyla nasıl uyumlu hale getirileceğini tanımlamak
3. Kalite güvencesi yaklaşımlarının başarılı bir şekilde uygulanmasına yönelik farkındalık sağlamak
4. Kalite Sistemi Belgelendirme Kuruluşu, Ürünler Belgelendirme Kuruluşu, Kalite Testleri Laboratuvarı, Personel Belgelendirme Kuruluşu ve Teknik Muayene Belgelendirme Kuruluşu gibi akredite belgelendirme kuruluşlarını tanımak ve dış ticaretteki rollerini anlamak
5. Kalite, güvenlik ve uygunluk değerlendirmesi için uluslararası uygulamalara dayalı olarak tüketicileri korumaya yönelik düzenlemelerin kullanıldığını göstermek
6. Sektörün rekabet gücünü kolaylaştırmak için bir bölgede kaliteli malların üretimi için ilgili standartların kullanıldığını göstermek
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Küreselleşme, Kalite ve Standartlar - Standartların ve Kalitenin Tanımlanması - Ulusal Kalite Sistemi |
|
|
2) |
Kalite ve Standartların Ekonomik Etkisi - Standartların İşlevleri - Standartların Olumlu ve Olumsuz Ekonomik Etkileri, Standartların Ekonomik Büyümeye Etkisi - Standartların Uluslararası Ticarete Etkisi - KOBİ'ler İçin Standartların önemi |
|
|
3) |
Özel ve Kamu Sektörünün Rolleri - Teknoloji uyumu ve Koordinasyon Mekanizmaları - Devletin Standardizasyona Katılımı - Uluslararası, Bölgesel ve Ulusal Standartlar Otoriteleri- Ticaretin Önündeki Teknik Engellere İlişkin DTÖ Anlaşması (TBT) ve Ticareti Kolaylaştırma Anlaşması (TFA) |
|
|
4) |
Standardizasyonda Uluslararası Koordinasyon, Ulusal Akreditasyon Sistemlerinin Uluslararası Tanınması İhtiyacı ve Ulusal Metroloji Enstitülerinin Uluslararası Tanınması. |
|
|
5) |
Marka, Patent, Faydalı Model ve Coğrafi İşaret, Standartlara Uygunluğun Değerlendirilmesi: Uygunluk Değerlendirme Çerçevesi - Belgelendirme - Test, Kalibrasyon, Muayene, Akreditasyon |
|
|
6) |
CE İşareti, ISO nasıl çalışır?, ISO Yayınlarının Türleri, ISO Standardı Geliştirmede Temel İlkeler, Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri Nelerdir?, ISO Standartları SKH'lerin Karşılanmasına Nasıl Yardımcı Olur? |
|
|
7) |
Yönetim Sistemi Standartları (MSS) Nedir, MSS Türleri, 'Tip A' ve 'Tip B' MSS Arasındaki Fark Nedir?, ISO Standardında Üst Düzey Yapı (HLS) |
|
|
8) |
Ara Sınav |
|
|
9) |
ISO Kalite Yönetim Standartları Prensipleri, ISO 9000 standart serisi |
|
|
10) |
Entegre Yönetim Sistemleri |
|
|
11) |
ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Sistemi |
|
|
12) |
ISO/IEC 27001 Bilgi Güvenliği Yönetimi |
|
|
13) |
ISO 14001:2015 Çevre yönetim sistemleri |
|
|
14) |
ISO 45001 İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemleri |
|
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve Endüstri Mühendisliği ile ilgili konularda yeterli bilgi birikimine sahiptir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik problemlerini formüle ederek çözmede kullanır |
|
2) |
Mühendislik problemlerini anlama, yaklaşım geliştirme ve çözmede bilgi kaynaklarını, veri tabanlarını tarar ve doğru bilgilere ulaşabilir |
|
3) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular |
|
4) |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik , bilişim çözüm ve araçlarını kullanır. |
|
5) |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
|
6) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda görev ve sorumluluk alır, etkin biçimde çalışır |
|
7) |
Yenilikçilik, girişimcilik proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatını geliştiren mühendislik uygulamaları hakkında bilgi sahibidir |
|
8) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler |
|
9) |
Etik ilkelerine uygun, mesleki ve etik sorumluluk bilincinde davranır. |
|
10) |
Yabancı dilde -İngilizce ve kendi dilinde etkin iletişim kurar, rapor hazırlayarak sunar. |
|
11) |
Mühendislik uygulamalarının evrensel, ve toplumsal boyutlarda sağlık, sosyal hayat,çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri hakkında bilgi ve farkındalık sahibidir |
|