Dersin Amacı: |
Bu ders, öğrencilerin kalite güvencesi yaklaşımları ve standartları konusundaki farkındalıklarını artırmak, öğrencilere, mal ve ürünlerin rekabet gücünü artırmaya yönelik entegre bir yaklaşım olarak dış ticarette standardizasyon, belgelendirme, akreditasyon ve kalitenin ilke ve gerekliliklerini derinlemesine anlamalarını sağlamak için tasarlanmıştır. Hizmetler, tüccarlar arasında adil rekabetin sağlanması ve yerli tüketicilerin korunması. Dış ticarette kalitenin önemi ve zorunluluğu; uluslararası kalite kurumları; temel bilgiler; standartlar; akreditasyon; piyasa kontrolü; Kalite Yönetim Sistemi Standartları (ISO 9001, 14001, 27001 ve diğerleri) |
Dersin İçeriği: |
Küreselleşme, Kalite ve Standartlar - Standartların ve Kalitenin Tanımlanması - Ulusal Kalite Sistemi Kalite ve Standartların Ekonomik Etkisi - Standartların İşlevleri - Standartların Olumlu ve Olumsuz Ekonomik Etkileri, Standartların Ekonomik Büyümeye Etkisi - Standartların Uluslararası Ticarete Etkisi - KOBİ'ler İçin Standartlar ve Kalite Özel ve Kamu Sektörünün Rolleri - Devletin Standardizasyona Katılımı - Uluslararası, Bölgesel ve Ulusal Standart Otoriteleri - Ticaretin Önündeki Teknik Engellere İlişkin DTÖ Anlaşması (TBT) ve Ticareti Kolaylaştırma Anlaşması (TFA) Standardizasyonda Uluslararası Koordinasyon, Ulusal Akreditasyon Sistemlerinin Uluslararası Tanınması İhtiyacı ve Ulusal Metroloji Enstitülerinin Uluslararası Tanınması. Marka, Patent, Faydalı Model ve Coğrafi İşaret, Standartlara Uygunluğun Değerlendirilmesi: Uygunluk Değerlendirme Çerçevesi - Belgelendirme - Test, Kalibrasyon, Muayene, Akreditasyon, CE İşareti, ISO nasıl çalışır?, ISO Yayın Türleri, ISO Standardı Geliştirmede Temel İlkeler, Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri Nelerdir?, ISO Standartları SKH'lerin Karşılanmasına Nasıl Yardımcı Olur? Yönetim Sistemi Standartları (MSS) Nedir, MSS Türleri, 'Tip A' ve 'Tip B' MSS Arasındaki Fark Nedir?, ISO Standardında Üst Düzey Yapı (HLS) ISO Kalite Yönetim Standartları Prensipleri, ISO 9000 standart serisi Entegre Yönetim Sistemleri, ISO 45001 İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemleri |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Küreselleşme, Kalite ve Standartlar - Standartların ve Kalitenin Tanımlanması - Ulusal Kalite Sistemi |
|
|
2) |
Kalite ve Standartların Ekonomik Etkisi - Standartların İşlevleri - Standartların Olumlu ve Olumsuz Ekonomik Etkileri, Standartların Ekonomik Büyümeye Etkisi - Standartların Uluslararası Ticarete Etkisi - KOBİ'ler İçin Standartların önemi |
|
|
3) |
Özel ve Kamu Sektörünün Rolleri - Teknoloji uyumu ve Koordinasyon Mekanizmaları - Devletin Standardizasyona Katılımı - Uluslararası, Bölgesel ve Ulusal Standartlar Otoriteleri- Ticaretin Önündeki Teknik Engellere İlişkin DTÖ Anlaşması (TBT) ve Ticareti Kolaylaştırma Anlaşması (TFA) |
|
|
4) |
Standardizasyonda Uluslararası Koordinasyon, Ulusal Akreditasyon Sistemlerinin Uluslararası Tanınması İhtiyacı ve Ulusal Metroloji Enstitülerinin Uluslararası Tanınması. |
|
|
5) |
Marka, Patent, Faydalı Model ve Coğrafi İşaret, Standartlara Uygunluğun Değerlendirilmesi: Uygunluk Değerlendirme Çerçevesi - Belgelendirme - Test, Kalibrasyon, Muayene, Akreditasyon |
|
|
6) |
CE İşareti, ISO nasıl çalışır?, ISO Yayınlarının Türleri, ISO Standardı Geliştirmede Temel İlkeler, Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri Nelerdir?, ISO Standartları SKH'lerin Karşılanmasına Nasıl Yardımcı Olur? |
|
|
7) |
Yönetim Sistemi Standartları (MSS) Nedir, MSS Türleri, 'Tip A' ve 'Tip B' MSS Arasındaki Fark Nedir?, ISO Standardında Üst Düzey Yapı (HLS) |
|
|
8) |
Ara Sınav |
|
|
9) |
ISO Kalite Yönetim Standartları Prensipleri, ISO 9000 standart serisi |
|
|
10) |
Entegre Yönetim Sistemleri |
|
|
11) |
ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Sistemi |
|
|
12) |
ISO/IEC 27001 Bilgi Güvenliği Yönetimi |
|
|
13) |
ISO 14001:2015 Çevre yönetim sistemleri |
|
|
14) |
ISO 45001 İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemleri |
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Lojistik yönetimi alanına dair kuramsal bilgileri açıklar. |
|
|
1.1 Lojistik stratejilerini tanımlar. |
|
|
1.2 Satın alma ve tedarik yönetimi ile tedarikçi ilişkileri yönetimi konularını açıklar. |
|
|
1.3 Taşımacılık türlerini ve taşımacılık ekonomisi konularını açıklar. |
|
|
1.4 Stok yönetimi süreçlerini sıralar. |
|
|
1.5 Depo iş süreçlerini, sipariş yönetimini, malzeme elleçleme, paketleme ve etiketleme işlemlerini listeler. |
|
|
1.6 Taşımacılık alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuat ve düzenlemeleri hatırlar. |
|
|
1.7 Taşımacılık yönetiminde planlama ve operasyon yönetimini uygular. |
|
|
1.8 Lojistik yönetiminin gerektirdiği güncel bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde eşleştirir. |
|
2) |
Tedarik zinciri yönetim felsefesini değerlendirir. |
|
|
2.1 Tedarik zinciri stratejilerini açıklar. |
|
|
2.2 Tedarik zinciri yönetiminde işbirliği çerçevesinde tüm lojistik faaliyetleri ilişkilendirir. |
|
|
2.3 Tedarik zincirinde ağ tasarımı, planlama ve modelleme konularını uygular. |
|
|
2.4 Tedarik zincirinde risk yönetimi ve sigorta konularını yorumlar. |
|
3) |
İşletme yönetimi ve ticaretin gerektirdiği temel fonksiyonları değerlendirir. |
|
|
3.1 İşletmelerde stratejik yönetim ve organizasyon konularını tanımlar. |
|
|
3.2 Üretim ve hizmet alanlarında faaliyet gösteren işletmelerin ulusal ve uluslararası pazarlardaki pazarlama faaliyetlerini açıklar. |
|
|
3.3 İşletme yönetiminde finansal ve maliyet muhasebesi konularını değerlendirir. |
|
|
3.4 Mikro ve makro düzeyde ekonomi alanındaki bilgileri yorumlar. |
|
|
3.5 Uluslararası ticaret süreçlerini sıralar. |
|
|
3.6 Gümrük işlemleri ilgili süreçleri açıklar. |
|
|
3.7 Temel hukuk ve ticaret hukuku ile ilgili bilgileri hatırlar. |
|
|
|
|
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
|
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
|
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. |
|
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
|
|
5.3 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
|
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
|
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.8 Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
|
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde) |
|