Dersin Amacı: |
Temel amaç, katılımcıların Belgelendirme süreçlerini öğrenmesi, Makine ve iş ekipmanlarındaki emniyet gerekliliklerini öğrenmeleri, ulusal ve uluslararası standartların arasındaki ilişkilerin aktarılması
Makine emniyeti çalışmalarında en uygun yöntem ve teknikleri seçerek, tehlikelerin çalışma ortamlarında insan sağlığını ve güvenliğini etkilemeyen seviyeye düşürmek için kullanılması gereken yöntemleri kullanabilme yeteneğinin kazandırılması
|
Dersin İçeriği: |
Belgelendirme Sistemleri (CE, UL vb.), Makinelerde ve iş ekipmanlarının mevzuattaki yeri, Makine Emniyet yönetmeliği, İş Ekipmanları yönetmeliği, Makinelerde Risk Değerlendirmesi, Makine Emniyet Donanımları, Hidrolik, Pnömatik Emniyet Sistemleri, SISTEMA Yazılımının Anlatılması, Makinalarda İş Kazalarına Karşı Genel Güvenlik Kuralları, Makinalarda Güvenlik - Kumanda Sistemlerinin Güvenlikle İlgili Kısımları
|
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1)
2.1) Makine güvenliği alanındaki belgelendirme, etiketleme konularını bilir.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Makinelerde kullanılacak kişisel koruyucu ve donanımları bilir.
|
2) Makine emniyeti ile ilgili mevzuatı bilir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
|
|
|
1) |
Amaç
Hedef
Tanımlar,
Tarihçesi,
Belgelendirme Sistemleri (CE, UL vb.)
Makinelerde ve iş ekipmanlarının mevzuattaki yeri
Makine Emniyet yönetmeliği
İş Ekipmanları yönetmeliği
|
Ders Notları
|
|
2) |
TSE Standartlarında makine emniyeti?
Makine Risk Analizi Nedir?
Makine Risk değerlendirme prensipleri, çerçeve ve süreç arasındaki ilişkiler
TSE A, B, C Tipi Temel Standartlar ve Aralarındaki ilişki
Risk Nedir? Tehlike Nedir? Zarar Nedir?
|
Ders Materyalleri
|
|
3) |
Uluslararası Standartlarda Makine Risk Değerlendirmesi Nasıl?
Uluslararası Standartlarda Makine Risk Değerlendirmesi Hiyerarşik yapısı,
Temel Risk Değerlendirmesi Türleri
Makine Risk Değerlendirmesi İçin 5 Adım
|
|
|
4) |
Makine Risk Değerlendirme Ekibi Kimlerden Oluşur?
Ekipte yer alan kişilerin görevleri
Makine Risk Değerlendirme Ekibin Ön Hazırlığı
İhtiyaç duyular Risk Değerlendirme metodunun seçilmesi,
|
|
|
5) |
Makine Risk Analizi için saha çalışma formları hazırlama,
Makine Risk analizi saha çalışmalarının rapora aktarılması ve rapor formatları
Form ve Tabloların oluşturulması,
Anketlerin Yapılması,
Çalışma Ortamı gözetiminde tehlike tanımlama ve riskleri değerleme,
|
|
|
6) |
Makine Emniyet Donanımları
Uygulama Kriterleri
Örnek Uygulamaları |
|
|
7) |
Hidrolik, Pnömatik Emniyet Sistemleri
Uygulama Kriterleri
Örnek Uygulamaları
|
|
|
8) |
Ara Sınav |
|
|
9) |
SISTEMA Yazılımının Anlatılması
Yazılım uygulama örnekleri
Raporlamaların oluşturulması
|
|
|
10) |
Makine Kazalarında Vaka Çalışmaları,
Örnek uygulama yapılması
|
|
|
11) |
Makinalarda Güvenlik - Tasarım- Riskin Değerlendirilmesi ve Azaltılması TS EN ISO 12100,
Kapsam
İçeriği
Uygulama Kriterleri
Örnek Uygulamaları
|
|
|
12) |
Makinalarda İş Kazalarına Karşı Genel Güvenlik Kuralları- TS 3840
Kapsam
İçeriği
Uygulama Kriterleri
Örnek Uygulamaları
|
|
|
13) |
Makinalarda Güvenlik - Kumanda Sistemlerinin Güvenlikle İlgili Kısımları TS EN ISO 13849-1
Kapsam
İçeriği
Uygulama Kriterleri
Örnek Uygulamaları
|
|
|
15) |
Risk Değerlendirme Metodu ve Örnek Uygulamalar |
|
|
16) |
Final Sınavı |
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İş Sağlığı ve Güvenliği ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve anlatabilme bilgisine sahiptir. |
5 |
|
1.1 İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili ulusal ve uluslararası temel ve kavramsal bilgilere ulaşabilir ve açıklar. |
5 |
|
1.2 İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuatlara ulaşabilir ve açıklar. |
|
|
1.3 Afet ve acil durum yönetimi ile ilgili ulusal ve uluslararası temel ve kavramsal bilgilere ulaşabilir ve açıklar. |
|
|
1.4 Risk yönetimi ile ilgili ulusal ve uluslararası temel ve kavramsal bilgilere ulaşabilir ve açıklar. |
|
|
1.5 Çevre, çevre koruma, sıfır atık hakkında temel kavramlara ulaşabilir ve açıklar. |
|
|
1.6 Birey ve halk sağlığı konularında kavramsal bilgilere ulaşır ve açıklar. |
|
2) |
Ergonomi kurallarını bilir ve uygular. |
|
3) |
İş sağlığı ve güvenliği yönetimini ve takibini yapar. |
|
|
3.1 İş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinin ve uygulamalarının belirlenmesi, uygulanması, takibi, karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözümünde çalışma grupları oluşturur ve liderlik yapar. |
|
|
3.2 Görev aldığı yerlerde iş sağlığı ve güvenliğine yönelik geliştirilmesi ve düzeltilmesi gereken hususları belirler ve çalışma planları oluşturur. |
|
|
3.3 İş sağlığı ve güvenliği yönetim sistemleri hakkında bilgi sahibidir ve uygulanmasına liderlik yapar. |
|
|
|
|
4) |
Eğitim- öğretim döneminin bir dönemi süresince iş hayatını deneyimler ve alanıyla ilgili edindiği teorik bilgileri uygular. |
|
|
4.1 İş yaşamını oluşturan tüm süreçleri deneyimler, eğitim- öğretim dönemi süresince edindiği teorik bilgiler ile iş yaşamındaki uygulamaları karşılaştırır ve yorumlar. |
|
|
4.2 Alanı ile ilgili hizmet veren birimlerde yer alarak bir veya birden fazla işletmede eğitim alanı ile ilgili çalışmalarda yer alır. |
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır. |
|
|
5.1 Problemlere eleştirel yaklaşım, problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.2 Ergonomi kurallarını bilir ve uygular. |
|
|
5.3 Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. |
|
|
5.4 Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir. |
|
|
5.5 Yaşam boyu (Öğrenme gereksinimlerini belirleme ve öğrenmesini yönlendirme) öğrenme bilinci kazanır. |
|
|
5.6 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.7 Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. |
|
|
5.8 Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. |
|
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
|
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
10 |
10 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
38 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
10 |
20 |
Ara Sınavlar |
2 |
11 |
22 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
20 |
20 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
62 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
100 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
4 |