DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50911METOZ-OPT0031 Optisyenlikte Malzeme Bilgisi 1 Güz 2 0 2 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi AYŞE BANU BİRLİK
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:




Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin mesleki uygulamalarında kullanabileceği malzemelerin kullanım alanlarını, kullanım şekillerini, malzemelerin bakımlarının nasıl yapılacağı, gözlük çerçeve üretim malzemeleri, çerçeve çeşitleri, polimer ve cam gibi farklı kimyasal yapıların özelliklerini öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Bu ders; Mineral ve Organik Gözlük Cam Materyalleri, Gözlük Camlarının Odak Özelliğine Göre Çeşitleri, Gözlük Camı Kaplamaları ve Yöntemleri, Sertlik, Temizlik, Ayna ve Renk Kaplaması, Güneş Camlarının Renklendirilmesi, Fotokromik ve Buhar Önleyici Kaplama, Renk Kaplama, Renkli Gözlük Camları ve Güneş Camları , Gözlük Cam Materyallerine Uygulanan Kaplamanın Önemi, Oftalmik ve Astigmatik Lensler, Gözlük Çerçeve Bölümleri ve Malzemeler, Çerçeve Üretim Malzemeleri ve Hammaddeleri, Çerçeve Üretim Şekli ve Kullanım Amacına Göre Çerçeve Çeşitleri, Yüz Yapısına Göre, Çocuklar/Yaşlılar İçin Çerçeve Seçimi ve Özel Durumlar konularını içermektedir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Optisyenlikte kullanılan optik aletleri tanır.
  2) Gözlük çerçevesini ve lensleri oluşturan hammaddeleri tanımlar.
  3) Gözlük ve oküler sistemlerde kullanılan camların kimyasal yapısını tanımlar.
  4) Optik araç ve gereçlerin temizliğini sağlayan çözeltilerin özelliklerini açıklar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Refraksiyon kusurlarına göre gözlük camlarının özellikleri ve kimyasal yapısı arasındaki ilişkiyi kurma becerisine sahip olur.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Gözlük cam materyallerinin özellikleri ile uygulanan kaplamanın önemi arasında alternatif fikirler geliştirir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Mineral ve Organik Gözlük Cam Materyalleri Öğretim elemanının vereceği kaynaklar ve ders notları
2) Gözlük Camlarının Odak Özelliğine Göre Çeşitleri Öğretim elemanının vereceği kaynaklar ve ders notları
3) Gözlük Camı Kaplamaları ve Yöntemleri Öğretim elemanının vereceği kaynaklar ve ders notları
4) Sertlik, Temizlik, Ayna ve Renk Kaplaması Öğretim elemanının vereceği kaynaklar ve ders notları
5) Güneş Camlarının Renklendirilmesi, Fotokromik ve Buhar Önleyici Kaplama Öğretim elemanının vereceği kaynaklar ve ders notları
6) Renk Kaplama, Renkli Gözlük Camları ve Güneş Camları Öğretim elemanının vereceği kaynaklar ve ders notları
7) Gözlük Cam Materyallerine Uygulanan Kaplamanın Önemi Öğretim elemanının vereceği kaynaklar ve ders notları
8) Ara Sınav
9) Vaka Çalışması Öğretim elemanının vereceği kaynaklar ve ders notları
10) Oftalmik ve Astigmatik Lensler Öğretim elemanının vereceği kaynaklar ve ders notları
11) Gözlük Çerçeve Bölümleri ve Malzemeler Öğretim elemanının vereceği kaynaklar ve ders notları
12) Çerçeve Üretim Malzemeleri ve Hammaddeleri Öğretim elemanının vereceği kaynaklar ve ders notları
13) Çerçeve Üretim Şekli ve Kullanım Amacına Göre Çerçeve Çeşitleri Öğretim elemanının vereceği kaynaklar ve ders notları
14) Yüz Yapısına Göre, Çocuklar/Yaşlılar İçin Çerçeve Seçimi ve Özel Durumlar Öğretim elemanının vereceği kaynaklar ve ders notları
15) Genel Tekrar Öğretim elemanının vereceği kaynaklar ve ders notları
16) Yarıyıl Sonu Sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretim elemanı ders notları
Optisyenin Eğitim El Kitabı, Davis S. McCleary
Oftalmik Optisyenin Meslek Kitabı, Bennett, Arthur G.
Diğer Kaynaklar: Duran Kocabağ, Cam Kimyası, Özellikleri, Uygulaması, Birsen Yayınevi, 2002

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Temel görme cihazlarının reçeteye göre seçimini yapması için gerekli basamakları listeler.
1) Optisyenlik alanındaki teorik ve uygulamalı bilgileri açıklar.
1) Birey, halk sağlığı iş güvenliği ve çevre koruma kurallarını açıklar.
1) İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler.
1) Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. 4
1) Göz anatomisi ve fizyolojisi alanındaki temel bilgileri açıklar.
2) Numaralı gözlük ve kontakt lens ölçümleri hakkında bilgileri açıklar. 2
2) Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır.
2) Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir.
2) Temel ilk yardım ve sağlık tedbirlerinin uygulama basamaklarını listeler.
2) Gözlüğün hazırlanması için gerekli ekipmanları ve makineleri tanımlar. 4
2) Temel görme cihazların kullanımını ve uygulama sürecini açıklar.
3) Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. 3
3) Çalışma alanındaki ve hizmet verdiği kişilerle meslek etiğine uygun şekilde iletişim kurar.
3) Çalışma alanında mesleki ve sosyal sorumluluklarını açıklar.
3) Temel fizik ve fiziğin geometrik optik alanı bilgilerini açıklar. 2
3) Temel görme cihazlarının satış sürecini ve kullanıcıya adaptasyonu açıklar. 1
3) Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
4) Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. 3
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
4) Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır.
4) Görme sağlığı ve hastalıkları hakkında temel bilgileri açıklar. 1
4) Alanında kullandığı ekipmanların dezenfeksiyon ile sterilizasyon tekniklerini listeler. 4
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır.
5) Mesleki görev ve sorumluluklarını, Türkiye'deki güncel optisyenlik mevzuatını tanımlar.
5) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. 3
5) Genel ve mesleki yazılım program bilgilerini açıklar.
6) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır.
6) Gözlük çerçeveleri ve gözlük camları hakkında bilgileri açıklar. 5
7) İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre Koruma, Afet ve Acil Durum hakkında bilgi sahibidir.
7) Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir.
8) Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir.
9) Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde).

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Okuma
Ödev
Soru Cevap

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ara Sınavlar 1 % 50.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 10 10
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 38
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 10 20
Ara Sınavlar 1 15 15
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 20 20
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 55
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 93
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4